Om at sælge kontra forære ting væk

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 15:49

Hvordan forholder I jer, når andre i familien eller nogle venner overtager noget, I selv oprindeligt har købt? Deler I bare ud, hep snup løs, eller tager I penge for det? :gruble:

Jeg er sådan lidt: Det kommer an på, hvor gamle og slidte tingene er - og så kan man tage den derfra. I dette specifikke tilfælde handler det om noget så tosset som en brystpumpe, som min svigerinde har skrevet og spurgt til. Min yngste søn er 17 mdr, så det er lige nu præcis et år siden, jeg købte den til 600 kroner. Den er brugt to gange, jeg fik aldrig brug for den alligevel. Nu ligger den og glor i køkkenskabet, og jeg havde egentlig tænkt at sælge den for højeste bud på dba og lignende steder. Ville nok sætte den til salg for det halve, da jeg kan se, at den stadig står til 600,- rundt omkring på nettet.

Jeg kan sagtens være ganske gavmild, og har da også foræret både bøger, film, cd'er og ubrugt tøj væk gennem tiden, men altså. Der er også en grænse et eller andet sted, ikke? Det handler så også om modtageren (gør det ikke det lidt?), og hun giver ikke ligefrem selv ved dørene. Hun forsøger altid at sælge sine ting, ofte for dyrt, så hun kommer sjældent af med dem alligevel. Det må hun jo om, men det smitter nok af på min dømmekraft, og her ku' I måske hjælpe.

Her er korrespondancen - hvis nu jeg egentlig synes, brystpumpen er mere værd end "gratis", hvordan får jeg så sagt det på en god måde, når hun og resten af familien alligevel kommer på besøg i morgen? Og endnu vigtigere: Kan man egentlig tage penge for noget brugt, som man alligevel aldrig selv skal bruge igen? :gruble:

Jeg er E.
T: Har du egentlig en brystpumpe? For lige at skifte helt emne
E: Haha! Ja jeg har!
T: Fedt Ej men tænkte bare, om jeg måske kunne låne den? Hvis du ikke synes det er dur underligt selvfølgelig. Dur = for.
E: Hehe det er da ikke underligt, men låne den? Jeg skal ikke bruge den.
Jeg er finito med det, du.
Altså jeg skal ikke have den igen, mente jeg.
T: Haha heeeelt sikker? Ejmen, så vil jeg da rigtig finde ud af noget med at overtage eller noget, hvad du lige synes.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24394

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Moxy-lady » 20. feb 2016, 15:56

Jeg synes at hun lægger op til at snakke om det, når hun skriver "eller noget". Jeg ville nok sige at jeg havde tænkt mig at smide den på DBA til 300 kr, men at hun kan få den for 200 kr. Så har du givet hende lidt "rabat" pga. jeres relation, men du forærer den heller ikke væk. Jeg kan godt forstå at det irriterer dig lidt når hun er sådan en type
14
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Fuck.exe » 20. feb 2016, 16:01

Du kan vel fint nævne at du egentligt havde tænkt dig at sætte den til salg på dba for 300 kr, og at hun selvfølgelig gerne må købe den til den pris. Og så en masse snak om hvor lidt den er brugt, at det er en god pumpe, at der følger det og det udstyr med. Så kan hun jo selv vurdere om den er pengene værd, eller hvad der lige skal ske.

Selvfølgelig kan man tage penge for noget brugt, som man aldrig skal bruge igen. For mig handler det om hvad jeg ved jeg ville kunne få for varen på fx dba o.li. Lige med en stort set ubrugt brystpumpe til 600 kr ville jeg føle mig ok sikker på at jeg godt kunne sælge for 200-300 kr, og derfor ville jeg ikke bare forære den væk. Jeg forærer kun ting væk når det er noget jeg vurderer der ikke er besværet værd at sælge.
6
Gulvaber er også mennesker.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf HappyHippo » 20. feb 2016, 16:01

Hvorfor skrev du ikke bare, at du havde tænkt dig at sælge den? Så kunne hun vel tænke sig til, du vil have noget for den.

Hvis jeg var T ville jeg, ud fra samtalen, gå ud fra at få den forærende. ..
9
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Fru Sunshine » 20. feb 2016, 16:01

Jeg ville nok have svaret noget i retning af "Nej, men du kan købe den for xxx kr."
Nu ser det ud som om, du tilbyder at forære den til hende.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:02

Moxy-lady skrev:Jeg synes at hun lægger op til at snakke om det, når hun skriver "eller noget". Jeg ville nok sige at jeg havde tænkt mig at smide den på DBA til 300 kr, men at hun kan få den for 200 kr. Så har du givet hende lidt "rabat" pga. jeres relation, men du forærer den heller ikke væk. Jeg kan godt forstå at det irriterer dig lidt når hun er sådan en type


Ja, du har ret, den er nok åben - men flabet nok lige at foreslå "overtage" (= få foræret) som det allerførste. :D Så er det ikke let at pippe "200?" bagefter.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Fuck.exe » 20. feb 2016, 16:04

Evapeva skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes at hun lægger op til at snakke om det, når hun skriver "eller noget". Jeg ville nok sige at jeg havde tænkt mig at smide den på DBA til 300 kr, men at hun kan få den for 200 kr. Så har du givet hende lidt "rabat" pga. jeres relation, men du forærer den heller ikke væk. Jeg kan godt forstå at det irriterer dig lidt når hun er sådan en type


Ja, du har ret, den er nok åben - men flabet nok lige at foreslå "overtage" (= få foræret) som det allerførste. :D Så er det ikke let at pippe "200?" bagefter.

Men så skriv at du egentligt havde tænkt at sætte den til salg for xxx kroner, og så tag den derfra. Så vil hun måske helt af sig selv gå med til prisen :)
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:08

HappyHippo skrev:Hvorfor skrev du ikke bare, at du havde tænkt dig at sælge den? Så kunne hun vel tænke sig til, du vil have noget for den.

Hvis jeg var T ville jeg, ud fra samtalen, gå ud fra at få den forærende. ..



Ja, det ved jeg heller ikke. Jeg tænkte mig ikke om, før jeg skrev. Så du og Sunshine har helt ret.
Og jeg kan godt se, det ligner, at jeg er ved at forære hende den.

Men egentlig ville jeg bare gerne sætte et stille spørgsmålstegn ved at skulle låne den ud, sådan at hun måske af sig selv skrev "ja, eller købe selvfølgelig". Der ligger jo også noget lidt nærigt i at spørge, om man må låne sådan en i det hele taget. :fløjt:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:10

Fuck.exe skrev:
Evapeva skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes at hun lægger op til at snakke om det, når hun skriver "eller noget". Jeg ville nok sige at jeg havde tænkt mig at smide den på DBA til 300 kr, men at hun kan få den for 200 kr. Så har du givet hende lidt "rabat" pga. jeres relation, men du forærer den heller ikke væk. Jeg kan godt forstå at det irriterer dig lidt når hun er sådan en type


Ja, du har ret, den er nok åben - men flabet nok lige at foreslå "overtage" (= få foræret) som det allerførste. :D Så er det ikke let at pippe "200?" bagefter.

Men så skriv at du egentligt havde tænkt at sætte den til salg for xxx kroner, og så tag den derfra. Så vil hun måske helt af sig selv gå med til prisen :)


Men kan jeg godt det nu, tænker du - samtalen er fra i torsdags?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Zombie » 20. feb 2016, 16:12

Jeg ville nok bare skrive:

"Jeg har tænkt lidt over det, og havde egentlig tænkt mig at sætte den til salg for XXX kr. Jeg er måske lidt betænkelig ved bare at låne den ud eller forære den væk, for XXX er jo også en slags penge. Ville du være villig til at købe den for XXX kroner evt.?"

Du kan overveje at give hende lidt rabat hvis det er. Evt. kan du sige, at du ville sætte den til salg for 400 kroner, og hun kan få den for 300 eller sådan noget.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:13

adagio skrev:Hvis jeg skal af med noget der er under ca. 1000,- værd i brugthandel, og der er familiemedlemmer der vil have det, får de det gratis.



Ja, sådan ville jeg egentlig også gerne have det, men så bliver jeg ret ene om det. Vi har allerede prøvet at give 300,- for et gammelt fladskærms-tv, som de (svigerinden og kæreste) havde købt brugt af et vennepar to år forinden for.... 300 kroner. :lol:

Vi troede, vi havde købt kærestens brugte tv - men fordi min mand spurgte ind til nogle specifikationer nogle måneder efter vores køb, fik vi at vide, hvordan det hang sammen, "så I har bare givet det samme, som jeg gav i 2012 :)" Ha. Hahahaha.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Fuck.exe » 20. feb 2016, 16:14

Evapeva skrev:
Fuck.exe skrev:
Evapeva skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes at hun lægger op til at snakke om det, når hun skriver "eller noget". Jeg ville nok sige at jeg havde tænkt mig at smide den på DBA til 300 kr, men at hun kan få den for 200 kr. Så har du givet hende lidt "rabat" pga. jeres relation, men du forærer den heller ikke væk. Jeg kan godt forstå at det irriterer dig lidt når hun er sådan en type


Ja, du har ret, den er nok åben - men flabet nok lige at foreslå "overtage" (= få foræret) som det allerførste. :D Så er det ikke let at pippe "200?" bagefter.

Men så skriv at du egentligt havde tænkt at sætte den til salg for xxx kroner, og så tag den derfra. Så vil hun måske helt af sig selv gå med til prisen :)


Men kan jeg godt det nu, tænker du - samtalen er fra i torsdags?

Det havde jeg i hvert fald selv gjort :D Måske noget med "Hov forresten, jeg glemte helt at nævne at jeg faktisk havde tænkt mig at sætte pumpen til salg på dba for xxx, men du er selvfølgelig velkommen til at købe den billigere for xxx. Det er en rigtig fin og stort set ubrugt pumpe der... blablabla"
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:14

Zombie skrev:Jeg ville nok bare skrive:

"Jeg har tænkt lidt over det, og havde egentlig tænkt mig at sætte den til salg for XXX kr. Jeg er måske lidt betænkelig ved bare at låne den ud eller forære den væk, for XXX er jo også en slags penge. Ville du være villig til at købe den for XXX kroner evt.?"

Du kan overveje at give hende lidt rabat hvis det er. Evt. kan du sige, at du ville sætte den til salg for 400 kroner, og hun kan få den for 300 eller sådan noget.


Mega god måde at formulere det på. Tak for idéen - det overvejer jeg kraftigt at gøre. Så er det også gjort inden i morgen, hvor de kommer på besøg. :)
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf BlueBunny » 20. feb 2016, 16:15

Jeg var lige ved at sætte den i dba. Tænker jeg nok kan få en god pris når den kun er brugt to gange. Men hvis du vil må du godt overtage den til 250kr? Vil du det?
5
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Om at sælge kontra forære ting væk

Indlægaf Evapeva » 20. feb 2016, 16:15

Fio skrev:Jeg forærer ting væk til venner og bekendte, gider ikke besværet med at sælge ting, kan man ikke bruge det ryger det til velgørenhed, men gider ikke relationer, hvor det bliver udnyttet, og jeg bare bliver betragtet som leverandør af xyz, det skal være gensidigt, og det er det i vores netværk.


Åh, sådan ville jeg ønske, vi kunne have det med hinanden. :) Det lyder rigtig fint!
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Livets forhold"