Skoleelever gør toiletter rent

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LadyFox » 24. feb 2016, 15:31

LaScrooge skrev:
adagio skrev:
Kasper skrev:Ikke at skolen skal militariseres, men sådan som det sejler visse steder i skolevæsenet, så kunne det måske være meget smart at skele lidt til, hvordan man skaber en kultur af respekt/disciplin andre steder i samfundet.


Jeg tror ikke på at afstraffelse avler respekt. Det kan godt være den avler disciplin, men jeg ved ikke rigtigt hvad vi skal med disciplin. Men uanset hvad så må straffen følge forbrydelsen.


Jeg kan jo spørge igen: hvorfor anser du det som en straf at man skal rydde op efter sig selv? Og hvorfor er det en straf at hjælpes ad med at holde orden på fællesarealer? Vi skal jo trods alt alle leve sammen og i øvrigt sikre planetens overlevelse, og det er næppe befordrende for dét, at man nægter at tage ansvar og deltage i fællesaktiviteter, fordi man ikke synes det har noget med én selv at gøre. Men det er nok dér den ligger, i virkeligheden: rigid egoisme. De andre har ikke noget med mig at gøre, det fælles vedkommer mig ikke, det eneste jeg skal og vil beskæftige mig med, er mig selv. Og hvis det ikke var mig der smed slikpapiret på jorden gider jeg da heller ikke samle det op.

Altså, jeg er ikke en der er klam på toilettet, og jeg har aldrig været der - jeg ville anse det som en straf hvis jeg på trods af det pludselig ikke kunne gå på toilettet selv, uden jeg skulle have en stående udenfor døren for at tjekke om jeg svinede, ikke fordi jeg sviner, men fordi jeg synes der er grænseoverskridende at skulle overvåges på mine toiletbesøg.
Omvendt ville jeg også se det som en straf at skulle bruge mine frikvarterer i en uge på at holde øje med 26 andres toiletbesøg, og tjekke toilettet efter hvert besøg, selvom folk ikke sviner, så kan der altså godt lugte rimelig grimt efter et toiletbesøg. Og så ville jeg da synes jeg har andre ting at bruge mit frikvarter på end at stå foran et toilet og være bussemand. Så langt er et frikvarter heller ikke, og der går rimelig mange elever i en klasse, så jeg forstiller mig at der ikke er tid til ret meget andet i den uge.
0
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 15:48

LadyFox skrev:Altså, jeg er ikke en der er klam på toilettet, og jeg har aldrig været der - jeg ville anse det som en straf hvis jeg på trods af det pludselig ikke kunne gå på toilettet selv, uden jeg skulle have en stående udenfor døren for at tjekke om jeg svinede, ikke fordi jeg sviner, men fordi jeg synes der er grænseoverskridende at skulle overvåges på mine toiletbesøg.
Omvendt ville jeg også se det som en straf at skulle bruge mine frikvarterer i en uge på at holde øje med 26 andres toiletbesøg, og tjekke toilettet efter hvert besøg, selvom folk ikke sviner, så kan der altså godt lugte rimelig grimt efter et toiletbesøg. Og så ville jeg da synes jeg har andre ting at bruge mit frikvarter på end at stå foran et toilet og være bussemand. Så langt er et frikvarter heller ikke, og der går rimelig mange elever i en klasse, så jeg forstiller mig at der ikke er tid til ret meget andet i den uge.


Jeg går ikke ind for makkerordningen - det var rengøringsarbejdet jeg snakkede om.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LadyFox » 24. feb 2016, 15:51

LaScrooge skrev:
LadyFox skrev:Altså, jeg er ikke en der er klam på toilettet, og jeg har aldrig været der - jeg ville anse det som en straf hvis jeg på trods af det pludselig ikke kunne gå på toilettet selv, uden jeg skulle have en stående udenfor døren for at tjekke om jeg svinede, ikke fordi jeg sviner, men fordi jeg synes der er grænseoverskridende at skulle overvåges på mine toiletbesøg.
Omvendt ville jeg også se det som en straf at skulle bruge mine frikvarterer i en uge på at holde øje med 26 andres toiletbesøg, og tjekke toilettet efter hvert besøg, selvom folk ikke sviner, så kan der altså godt lugte rimelig grimt efter et toiletbesøg. Og så ville jeg da synes jeg har andre ting at bruge mit frikvarter på end at stå foran et toilet og være bussemand. Så langt er et frikvarter heller ikke, og der går rimelig mange elever i en klasse, så jeg forstiller mig at der ikke er tid til ret meget andet i den uge.


Jeg går ikke ind for makkerordningen - det var rengøringsarbejdet jeg snakkede om.

Men er makkerordningen ikke det eneste fra projektet de har valgt at holde fast i? Eller misforstår jeg artiklen?
0
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2016, 16:03

Egentligt er det jo skide ligegyldigt hvad vi respektivt mener, om vi er forældre til skolebørn eller ej, og hvordan vi selv agerer på toiletter.
Det væsentligemå jo være hvordan de berørte børn trives med det, og om de evt. også har et ejerskab i udtænkning af modellen, samt at det er muligt at ophæve ordningen såfremt eleverne mistrives med det.

Self. er det ikke fedt at skulle overvåges og tjekkes efter hvis man efterlader toilettet pænt og ordentligt, og det er da for mange en ret privat grænse der overtrædes hvis andre skal være vidne til at de har lavet bumme-lum, og det kan jo så medføre at man vælger at holde på afføringen, fordi det simpelthen er for pinligt.

Som forældre, der er det ikke MINE grænser der skal tale for hvad mit barn evt. skal involveres i, det skal kun mit barns.
Så var mit barn villig til at agere toiletvagt og synes at det var fjong, så - fint med mig. Har han derimod ikke lyst til det, og synes det er et problem, så hjælper jeg hjertens gerne med at sige fra, og hjælper ham til at få argumentationen på plads.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Delfin » 24. feb 2016, 16:53

fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg synes, der er væsentlig forskel på, hvad en elev i efterskolealder kan i forhold til et barn i 2. klasse. Hvis der er lort på brættet står de altså og tværer rundt i colibakterier, som kan være en potentiel smittekilde. Det kan det selvfølgelig også, hvis det ikke bliver gjort rent, men børnene er meget tæt på, når de selv skal gøre det rent. Er der fx. handsker og håndsprit til rådighed? Er der voksne, der tjekker op på, om de får vasket hænderne ordentligt efter rengøringen? Baktusser kan ikke ses, så børn kan sagtens finde på bare lige at skylle hænderne eller helt undlade håndvask, og det er sin sag for en 8årig at være politibetjent, hvis kammeraten ikke gider gøre det ordentligt.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LadyFox » 24. feb 2016, 17:11

Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg synes, der er væsentlig forskel på, hvad en elev i efterskolealder kan i forhold til et barn i 2. klasse. Hvis der er lort på brættet står de altså og tværer rundt i colibakterier, som kan være en potentiel smittekilde. Det kan det selvfølgelig også, hvis det ikke bliver gjort rent, men børnene er meget tæt på, når de selv skal gøre det rent. Er der fx. handsker og håndsprit til rådighed? Er der voksne, der tjekker op på, om de får vasket hænderne ordentligt efter rengøringen? Baktusser kan ikke ses, så børn kan sagtens finde på bare lige at skylle hænderne eller helt undlade håndvask, og det er sin sag for en 8årig at være politibetjent, hvis kammeraten ikke gider gøre det ordentligt.

Da jeg gik på efterskole stod jeg for rengøring af mit hus' toiletter - det var 2 toiletter vi var 18 elever til at deles om, og der var aldrig klamt, i hvert fald ikke i nærheden af hvad man kan opleve på en folkeskole. Der er bare forskel på hvordan nogen behandler tingene ude, og så derhjemme, og går man på efterskole er skolen jo hjemme.
Lidt på samme måde som at der nok ikke er lort op og ned af væggene på toiletterne hjemme hos dem der smøre lort op og ned af væggene på skoletoilettet.
0
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2016, 17:12

Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg synes, der er væsentlig forskel på, hvad en elev i efterskolealder kan i forhold til et barn i 2. klasse. Hvis der er lort på brættet står de altså og tværer rundt i colibakterier, som kan være en potentiel smittekilde. Det kan det selvfølgelig også, hvis det ikke bliver gjort rent, men børnene er meget tæt på, når de selv skal gøre det rent. Er der fx. handsker og håndsprit til rådighed? Er der voksne, der tjekker op på, om de får vasket hænderne ordentligt efter rengøringen? Baktusser kan ikke ses, så børn kan sagtens finde på bare lige at skylle hænderne eller helt undlade håndvask, og det er sin sag for en 8årig at være politibetjent, hvis kammeraten ikke gider gøre det ordentligt.



men altså meningen er vel at de skal gøre rent efter sig selv.
Og hvis de har lavet lort, så har de vel for pokker også tørret sig i røven, og har derfor alligevel været mere eller mindre i kontakt med afføringen, og de har evt. rørt ved brædtet for at slå det op og ned, de har evt. haft fat i børsten, som en anden også har haft fat i, og og og.

Jeg tror helt ikke at de udgør nogen risiko for dem, at gøre rent efter sig selv, og derefter vaske hænder.
Ikke en risiko de ikke i forvejen var udsat for.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Delfin » 24. feb 2016, 17:49

DD_81 skrev:
Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg synes, der er væsentlig forskel på, hvad en elev i efterskolealder kan i forhold til et barn i 2. klasse. Hvis der er lort på brættet står de altså og tværer rundt i colibakterier, som kan være en potentiel smittekilde. Det kan det selvfølgelig også, hvis det ikke bliver gjort rent, men børnene er meget tæt på, når de selv skal gøre det rent. Er der fx. handsker og håndsprit til rådighed? Er der voksne, der tjekker op på, om de får vasket hænderne ordentligt efter rengøringen? Baktusser kan ikke ses, så børn kan sagtens finde på bare lige at skylle hænderne eller helt undlade håndvask, og det er sin sag for en 8årig at være politibetjent, hvis kammeraten ikke gider gøre det ordentligt.



men altså meningen er vel at de skal gøre rent efter sig selv.
Og hvis de har lavet lort, så har de vel for pokker også tørret sig i røven, og har derfor alligevel været mere eller mindre i kontakt med afføringen, og de har evt. rørt ved brædtet for at slå det op og ned, de har evt. haft fat i børsten, som en anden også har haft fat i, og og og.

Jeg tror helt ikke at de udgør nogen risiko for dem, at gøre rent efter sig selv, og derefter vaske hænder.
Ikke en risiko de ikke i forvejen var udsat for.


Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg tænker bare, at der er en grund til, at rengøringspersonale skal have et hygiejnekursus.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Elvispop » 24. feb 2016, 18:09

Delfin skrev:Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg tænker bare, at der er en grund til, at rengøringspersonale skal have et hygiejnekursus.

Det skal de så heller ikke.


Men til emnet:
Fair nok, at sætte ungerne til det.
Hvis de ikkede er opdraget bedre hjemmefra, end til at være ligeglad med hvordan man efterlader toilettet til den næste.
Så må skolen desværre endnu engang, overtage ende en trin af børneopdragelsen.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Lilleluftballon » 24. feb 2016, 18:18

Da jeg gik i skole havde vi en enkelt rengøringsmedarbejder til hele skolen (og hun var hist enda ikke på fuld tid...). Vi elever gjorde selv langt det meste rent, vi brugte vel alle ca 30 min om dagen. Vi elskede det ikke altid, men så det bestemt heller ikke som straf, bare helt naturligt at vi skulle gøre rent efter os selv. Der var sjældent klamt og der var ikke nogen der døde af coli-infektioner;) Og jeg er i øvrigt stadig utrolig effektiv, når det kommer til rengøring;)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Delfin » 24. feb 2016, 18:28

Elvispop skrev:
Delfin skrev:Det kan du selvfølgelig have ret i. Jeg tænker bare, at der er en grund til, at rengøringspersonale skal have et hygiejnekursus.

Det skal de så heller ikke.

.


Det kræver man altså i mange rengøringsfirmaer og offentlige institutioner.
Men altså jeg har jo ikke set, hvordan det fungerer i praksis på skolen, så måske er det ikke så galt, som jeg forestiller mig.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Fru Sunshine » 25. feb 2016, 08:02

Hvis elever og lærere er glade for ordningen, er det fint.

Jeg ville finde det irriterende, at der skulle gå endnu mere undervisningstid på sådan noget.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Bimmerdyret » 25. feb 2016, 10:03

fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Nu skal de jo kun gøre de toiletter rene, der er knyttet til deres klasse, så vi snakker IKKE flere hundrede brugere. Og toiletterne gøres grundigt og korrekt rent hver morgen af professionelle rengøringsfolk, så mere farligt er det da vist helle ikke...


Men nu går mine børn og mange andres børn så ikke på den pågældende skole, eller en skole hvor hver klasse har et toilet tilknyttet til netop deres klasse.
Desuden så er smittefaren altså ikke mindre fordi toilettet bliver gjort professionelt rent om morgen, hvis der er en person med smitte der kontaminerer toilettet i spisefrikvarteret.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Bimmerdyret » 25. feb 2016, 10:09

Skumfidusen skrev:Mest af alt synes jeg det er sørgeligt, at der er forældre der ikke kan opdrage deres unger til at gennemføre et simpelt toiletbesøg uden at efterlade en klam svinesti.


Og så undlader vi så lige at nævne at der også findes inklusionsbørn der i afmagt kan finde på at skide i håndvasken og at der er godt 3% af alle skolebørn der lider af fx enkoprese.
Ej skal vi så glemme de skolebørn der grundet sygdom selv undervejs skal lære at skifte ble.

Det er altså ikke altid manglende forældreopdragelse.
1
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 25. feb 2016, 10:09

Fru Sunshine skrev:Hvis elever og lærere er glade for ordningen, er det fint.

Jeg ville finde det irriterende, at der skulle gå endnu mere undervisningstid på sådan noget.


Der går ikke undervisningstid til det, det foregår i pauserne.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"