LaScrooge skrev:adagio skrev:Kasper skrev:Ikke at skolen skal militariseres, men sådan som det sejler visse steder i skolevæsenet, så kunne det måske være meget smart at skele lidt til, hvordan man skaber en kultur af respekt/disciplin andre steder i samfundet.
Jeg tror ikke på at afstraffelse avler respekt. Det kan godt være den avler disciplin, men jeg ved ikke rigtigt hvad vi skal med disciplin. Men uanset hvad så må straffen følge forbrydelsen.
Jeg kan jo spørge igen: hvorfor anser du det som en straf at man skal rydde op efter sig selv? Og hvorfor er det en straf at hjælpes ad med at holde orden på fællesarealer? Vi skal jo trods alt alle leve sammen og i øvrigt sikre planetens overlevelse, og det er næppe befordrende for dét, at man nægter at tage ansvar og deltage i fællesaktiviteter, fordi man ikke synes det har noget med én selv at gøre. Men det er nok dér den ligger, i virkeligheden: rigid egoisme. De andre har ikke noget med mig at gøre, det fælles vedkommer mig ikke, det eneste jeg skal og vil beskæftige mig med, er mig selv. Og hvis det ikke var mig der smed slikpapiret på jorden gider jeg da heller ikke samle det op.
Altså, jeg er ikke en der er klam på toilettet, og jeg har aldrig været der - jeg ville anse det som en straf hvis jeg på trods af det pludselig ikke kunne gå på toilettet selv, uden jeg skulle have en stående udenfor døren for at tjekke om jeg svinede, ikke fordi jeg sviner, men fordi jeg synes der er grænseoverskridende at skulle overvåges på mine toiletbesøg.
Omvendt ville jeg også se det som en straf at skulle bruge mine frikvarterer i en uge på at holde øje med 26 andres toiletbesøg, og tjekke toilettet efter hvert besøg, selvom folk ikke sviner, så kan der altså godt lugte rimelig grimt efter et toiletbesøg. Og så ville jeg da synes jeg har andre ting at bruge mit frikvarter på end at stå foran et toilet og være bussemand. Så langt er et frikvarter heller ikke, og der går rimelig mange elever i en klasse, så jeg forstiller mig at der ikke er tid til ret meget andet i den uge.