Skoleelever gør toiletter rent

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 11:00

DetSorteCirkus skrev:For mig er det umuligt at udtale mig generelt om modellen, da al pædagogisk arbejde jo bliver lavet med udgangspunkt i en konkret elevgruppe.
Derfor kan det både være verdens bedste ide og verdens dårligste.
Jeg håber, at lærerne på den pågældende skole har haft med i deres overvejelser, om hvorvidt de elever, der plejer at svine meget, kan have andre årsager til det end den gamle traver "dårlig opdragelse" og lige så om det virkelig kun er hygiejnen, der får nogle børn til at holde sig i stedet for at gå på toilettet.

Jeg kan desuden sige, at det næppe ville have fungeret på de skoler, hvor jeg har arbejdet, da vi voksne ikke ville have haft tiden til at facilitere en sådan indsats og fx. tjekke op på, om børnenes personlige hygiejne efter rengøringen var i orden.


Hvilke årsager tænker du at der kan være til at man sviner på toilettet? Jeg tror slet ikke det handler om dårlig opdragelse i alle tilfælde.

Uanset hvad årsagen er til at man sviner på toilettet, er det en god idé at lære, at man skal gøre rent efter sig hvis det sker. Er toilettet megaklamt i forvejen er man næppe tilbøjelig til at tørre op, mens man måske havde gjort det hvis det havde været helt rent da man gik derind. Derfor tænker jeg at løbende rengøring letter ansvarstagen for eget grisseri. Men det er meget vigtigt, at grisseri ikke søges modvirket med ydmygelse og det er en af grundene til at jeg er imod makkersystemet. Jeg synes ikke det er en rolle elever skal have overfor hinanden og jeg kan forestille mig masser af sammenhænge, hvor det ikke ville fungere efter hensigten.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf kidkomb » 24. feb 2016, 11:13

Makkersystemet lyder som en pædagogisk brøler af rang.
Men jeg er ikke fagperson og jeg har ikke erfaring med skolepædagogik.
Men at eleverne skal gøre rent på skift synes jeg til gengæld lyder rigtig godt.

Men næsten uanset hvad man gør, så vil der nogle steder være forældre, der saboterer dette eller hint, fordi de ikke er enige.
Sådan en slags "Dét er mine børn ikke med til det der!" og så står man igen der med håret i postkassen, og en klasse på 24 elever, der sviner så meget på toilettet at nogle af børnene holder sig i hele og halve dage.
Som Skum også er inde på, så er der bare forældre man ikke kan nå igennem til. Det gælder både dem i overpædagogisk-segmentet og i den modsatte end af spektret.

Jeg synes det er rigtig fint at de prøver denne ordning. Som Cirkus siger, så kan makkersystemet, uagtet hvor uhensigtsmæssigt jeg end synes det lyder, vel have sin berettigelse under visse omstændigheder.
Virker det, så hurra. Virker det ikke, så må man tænke nyt.
Jeg går ud fra at personalet gør deres yderste for at finde løsninger der tilgodeser så børn og voksne som muligt.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 11:32

adagio skrev:
Kollektiv straf bruger man vist også i militæret: I tager alle sammen armstrækninger indtil den skyldige melder sig. Jeg synes det er en dårlig strategi, man får straffet uskyldige, og man risikerer at den skyldige bliver hængt ud af gruppen efterfølgende. Og hvad gør de hvis børnene nægter at gøre rent eller render på toilettet uden makker? Der ville ikke hos mig være nogen opbakning til den slags ordninger eller eventuelle sanktioner hvis mit barn blev udsat for dem.


jeg betragter det ikke som en straf at skulle rydde op eller gøre rent efter sig selv. Og at skulle rydde op og gøre rent i fællesskab er heller ikke en straf. Begge ting er vigtigt at kunne: tage ansvar for sig selv og at kunne tage ansvar for en gruppe og på alles vegne også selvom at det ikke var "mig der gjorde det".
Som jeg skrev støtter jeg ikke op om makkersystemet. Det ville være bedst at der var voksenopsyn, af modellen jeg beskrev ovenfor. Så kunne børnene lære at gå på toilettet og lære at gøre rent efter sig, men uden at nogen blev hængt ud.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 11:42

Skumfidusen skrev:Det ER da forældrenes opgave, men hvad skal skolen gøre, når forældrene fejler? Lade stå til?

Jeg kender ikke din konkrete situation, men der hvor mine børn går i skole, er der forældre man ikke kan komme igennem til. Det vil ikke lære deres børn noget som helst at forvente at forældrene skal klare det, for de klarer det ikke. Og skolen har altså pligt til at have de børn gående og hvis skolen IKKE påtager sig en del af det opdragende ansvar, så kommer de da først til at stå med et problem, når de overkommelige 7-årige knægte er blevet til 15-årige slagsbrødre, som forældrene burde have lært at opføre sig ordentligt.


For det første skriver jeg netop, at det er min principielle holdning, og at det på den konkrete skole kan være verdens bedste ide.
Hermed mener jeg, at skolen er i sin gode ret til at indføre initiativet, men at det, fordi det i bund og grund er forældrenes opgave, bør italesættes som en særlig indsats og ikke noget, skolen automatisk vil beskæftige sig med.

For det andet pointerer jeg, at det i nogle tilfælde kan være nødvendigt for skolen at deltage i den almene opdragelse, fordi hjemmet ikke magter det. For mig kan en udsat familie i den forbindelse også være en familie, hvor forældrene ikke evner at sætte nok tid af til basal børneopdragelse og på den måde smider ansvaret over på skolen, selvom mor og far faktisk godt ville kunne finde ud af det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 11:53

LaScrooge skrev:Hvilke årsager tænker du at der kan være til at man sviner på toilettet? Jeg tror slet ikke det handler om dårlig opdragelse i alle tilfælde.

Uanset hvad årsagen er til at man sviner på toilettet, er det en god idé at lære, at man skal gøre rent efter sig hvis det sker. Er toilettet megaklamt i forvejen er man næppe tilbøjelig til at tørre op, mens man måske havde gjort det hvis det havde været helt rent da man gik derind. Derfor tænker jeg at løbende rengøring letter ansvarstagen for eget grisseri. Men det er meget vigtigt, at grisseri ikke søges modvirket med ydmygelse og det er en af grundene til at jeg er imod makkersystemet. Jeg synes ikke det er en rolle elever skal have overfor hinanden og jeg kan forestille mig masser af sammenhænge, hvor det ikke ville fungere efter hensigten.


En årsag kan fx. være afmagt. At barnet ikke magter at befinde sig mange timer tæt omgivet af andre mennesker og derfor på forskellige måder afreagerer. I den forbindelse tænker jeg også på, at der ikke skal mere end én storsvinende elev til, før et toilet er for ulækkert Der behøver derfor ikke at være tale om, at flertallet ikke har almindelige toiletvaner, og hvis det er tilfældet, vil effekten næppe være særlig stor, da den afmægtige elev sandsynligvis ikke befinder sig i en tilstand, hvor han/hun kan deltage i rengøringen.

Handler det derimod fx. om, at der er opstået en dårlig vane med at lege på toilettet og kaste med vand og wcpapir, så nogen elever efterfølgende tror, at der er blevet tisset på gulvet, er det givetvis en rigtig god ide i en periode at gøre rengøringen til en kollektiv opgave, omend jeg er meget skeptisk overfor makkersystemet og ikke kan finde nogen positiv nødvendighed for det.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 11:58

DetSorteCirkus skrev:
En årsag kan fx. være afmagt. At barnet ikke magter at befinde sig mange timer tæt omgivet af andre mennesker og derfor på forskellige måder afreagerer. I den forbindelse tænker jeg også på, at der ikke skal mere end én storsvinende elev til, før et toilet er for ulækkert Der behøver derfor ikke at være tale om, at flertallet ikke har almindelige toiletvaner, og hvis det er tilfældet, vil effekten næppe være særlig stor, da den afmægtige elev sandsynligvis ikke befinder sig i en tilstand, hvor han/hun kan deltage i rengøringen.

Handler det derimod fx. om, at der er opstået en dårlig vane med at lege på toilettet og kaste med vand og wcpapir, så nogen elever efterfølgende tror, at der er blevet tisset på gulvet, er det givetvis en rigtig god ide i en periode at gøre rengøringen til en kollektiv opgave, omend jeg er meget skeptisk overfor makkersystemet og ikke kan finde nogen positiv nødvendighed for det.


I tilfældet af en elev med afmagtsfølelse, kunne det så ikke - og nu leger vi den ideelle verden - være en god ting for eleven at have alenetid med en voksen, hvor de hjalp hinanden med at gøre rent og havde mulighed for snakke om hvad der sker inde i eleven? Afreaktion kan jo også komme af ikke at føle sig set, hørt og mødt, ligesom det at ignorere dårlig adfærd kan føles som et svigt?
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 12:03

DetSorteCirkus skrev:
LaScrooge skrev:Hvilke årsager tænker du at der kan være til at man sviner på toilettet? Jeg tror slet ikke det handler om dårlig opdragelse i alle tilfælde.

Uanset hvad årsagen er til at man sviner på toilettet, er det en god idé at lære, at man skal gøre rent efter sig hvis det sker. Er toilettet megaklamt i forvejen er man næppe tilbøjelig til at tørre op, mens man måske havde gjort det hvis det havde været helt rent da man gik derind. Derfor tænker jeg at løbende rengøring letter ansvarstagen for eget grisseri. Men det er meget vigtigt, at grisseri ikke søges modvirket med ydmygelse og det er en af grundene til at jeg er imod makkersystemet. Jeg synes ikke det er en rolle elever skal have overfor hinanden og jeg kan forestille mig masser af sammenhænge, hvor det ikke ville fungere efter hensigten.


En årsag kan fx. være afmagt. At barnet ikke magter at befinde sig mange timer tæt omgivet af andre mennesker og derfor på forskellige måder afreagerer. I den forbindelse tænker jeg også på, at der ikke skal mere end én storsvinende elev til, før et toilet er for ulækkert Der behøver derfor ikke at være tale om, at flertallet ikke har almindelige toiletvaner, og hvis det er tilfældet, vil effekten næppe være særlig stor, da den afmægtige elev sandsynligvis ikke befinder sig i en tilstand, hvor han/hun kan deltage i rengøringen.

Handler det derimod fx. om, at der er opstået en dårlig vane med at lege på toilettet og kaste med vand og wcpapir, så nogen elever efterfølgende tror, at der er blevet tisset på gulvet, er det givetvis en rigtig god ide i en periode at gøre rengøringen til en kollektiv opgave, omend jeg er meget skeptisk overfor makkersystemet og ikke kan finde nogen positiv nødvendighed for det.


Ja alt det der kan sikkert godt være årsagen, men årsagen kan også bare være virkelig dårlig opdragelse og børn, der gejler hinanden op.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 12:05

Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 12:05

LaScrooge skrev:I tilfældet af en elev med afmagtsfølelse, kunne det så ikke - og nu leger vi den ideelle verden - være en god ting for eleven at have alenetid med en voksen, hvor de hjalp hinanden med at gøre rent og havde mulighed for snakke om hvad der sker inde i eleven? Afreaktion kan jo også komme af ikke at føle sig set, hørt og mødt, ligesom det at ignorere dårlig adfærd kan føles som et svigt?


Jo, det kan sagtens være en god ide, og hvis ressourcerne er til det, hvilket de bør være, ville det også være et initiativ, som jeg sagtens kunne forestile mig, at en inklusionspædagog ville sætte i gang.
Når jeg skriver, at en afmægtig elev næppe vil kunne deltage i rengøringen, mener jeg i forhold til den konkrete model, som den pågældende skole har valgt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. feb 2016, 12:12

fisken80 skrev:Ja alt det der kan sikkert godt være årsagen, men årsagen kan også bare være virkelig dårlig opdragelse og børn, der gejler hinanden op.


Årsagen til at smide med vand og wcpapir i en længere periode vil sandsynligvis have en hel del at gøre med mangelfuld/dårlig opdragelse.

Jeg deltog selv engang som barn i at kyle affaldsposer ud af vinduet, selvom jeg er rimelig strikst opdraget hjemmefra, men det blev netop aldrig en vane, fordi jeg i bund og grund godt vidste, at det var en forkert og disrespektfuld måde at opføre sig på. På samme måde tror jeg heller ikke, at skolen her ville have grebet til kollektiv rengøring, hvis toiletterne en enkelt gang havde været ulækre.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 285
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 837

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Kasper » 24. feb 2016, 12:17

adagio skrev:Kollektiv straf bruger man vist også i militæret: I tager alle sammen armstrækninger indtil den skyldige melder sig. Jeg synes det er en dårlig strategi, man får straffet uskyldige, og man risikerer at den skyldige bliver hængt ud af gruppen efterfølgende. Og hvad gør de hvis børnene nægter at gøre rent eller render på toilettet uden makker? Der ville ikke hos mig være nogen opbakning til den slags ordninger eller eventuelle sanktioner hvis mit barn blev udsat for dem.


Kollektivt ansvar og kollektiv konsekvens er faktisk utrolig effektivt i militæret; både i forhold til at styrke disciplinen og skabe en respekt for den måde, tingene foregår på, og i forhold til at styrke følelsen af fællesskab og det at være en enhed.

Ikke at skolen skal militariseres, men sådan som det sejler visse steder i skolevæsenet, så kunne det måske være meget smart at skele lidt til, hvordan man skaber en kultur af respekt/disciplin andre steder i samfundet.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf LaScrooge » 24. feb 2016, 13:07

adagio skrev:
Kasper skrev:Ikke at skolen skal militariseres, men sådan som det sejler visse steder i skolevæsenet, så kunne det måske være meget smart at skele lidt til, hvordan man skaber en kultur af respekt/disciplin andre steder i samfundet.


Jeg tror ikke på at afstraffelse avler respekt. Det kan godt være den avler disciplin, men jeg ved ikke rigtigt hvad vi skal med disciplin. Men uanset hvad så må straffen følge forbrydelsen.


Jeg kan jo spørge igen: hvorfor anser du det som en straf at man skal rydde op efter sig selv? Og hvorfor er det en straf at hjælpes ad med at holde orden på fællesarealer? Vi skal jo trods alt alle leve sammen og i øvrigt sikre planetens overlevelse, og det er næppe befordrende for dét, at man nægter at tage ansvar og deltage i fællesaktiviteter, fordi man ikke synes det har noget med én selv at gøre. Men det er nok dér den ligger, i virkeligheden: rigid egoisme. De andre har ikke noget med mig at gøre, det fælles vedkommer mig ikke, det eneste jeg skal og vil beskæftige mig med, er mig selv. Og hvis det ikke var mig der smed slikpapiret på jorden gider jeg da heller ikke samle det op.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Stars » 24. feb 2016, 13:16

adagio skrev:
fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg gik på efterskole, men vi havde toiletter på værelserne, og mon ikke de fleste efterskoler har det i dag?


Ikke de to efterskoler, jeg har besøgt.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf fisken80 » 24. feb 2016, 13:40

adagio skrev:
fisken80 skrev:
Bimmerdyret skrev:Det ville ingen af mine børn deltage i.
Det kræver særlig uddannelse af rengøringspersonale at gøre rent på sådanne multibruger toiletter bla pga kontamineringshindring og smittefare.

Mine børn kan godt holde et toilet rent efter sig selv og håndtere rengøring hjemme.
Men f.. På en skole med flere hundrede brugere


Jeg håber forresten aldrig, at dine børn skal på efterskole. Da jeg gik på efterskole var rengøringen af samtlige fællesarealer inklusiv toiletter en opgave, der på skift blev tildelt os elever. Og vi var lige omkring 100 elever.


Jeg gik på efterskole, men vi havde toiletter på værelserne, og mon ikke de fleste efterskoler har det i dag?


Det havde vi skam også, men derfor var der da stadig toiletter rundt omkring på fællesarealerne og de skulle altså gøres rent. Og det gjorde vi elever uden undtagelse, for der var ganske enkelt ikke ansat noget rengøringspersonale.

Jeg kender også til skoler, hvor der er huse, hvor fire-seks værelser deles om to toiletter. Det er også ofte elevernes ansvar at holde de toiletter.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skoleelever gør toiletter rent

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. feb 2016, 13:59

toiletmakker-delen kan man diskutere det hensigtsmæssige i. Men jeg tænker at det også ret hurtig kommer til at give sig selv, at børnene bliver langt mere selvkritiske og reflekterende over adfærd, og gør dermed arbejdet selv.
Der er dog ikke i orden hvis en enkelt elev skal være rollen i f.x. en hel uge, det bliver alt for forstyrrende for dennes undervisning også. Det må kunne løses mere fleksibelt tænker jeg.

Dertil så synes jeg det er OK, såfremt der er tale om klassetoiletter, så man som elev kun står til regnskab ifht. sin egen klasse, det tror jeg også gør det langt mere attraktivt at forlade toilettet i pæn og ordentlig stand, lige tørre op efter sig, smide sit papir i skralderen osv. fordi man ved at det er ens egne klassekammerater der skal bruge toilettet, og ikke bare en eller anden tilfældig elev.

I indskolingen på vores skole delte de fælles toiletter op i klassetoiletter, netop for at eliminere problematikken med ulækre toiletter, og bare det at de blev opdelt gjorde en kæmpe forskel! Det var i øvrigt elevernes eget forslag at gøre det på den måde, og det virker, og de respekterer at de kun har det ene toilet til brug til klassen, og benytter ikke de andres selvom de er ledige.

Jeg kan ikke have ondt i rumpen over at eleverne sættes til at rydde op og lave light-rengøring. Jeg oplever også at de gør det i børnehaven, at både børn og voksne påpeger at et barn har glemt at trække ud, taber papiret ved siden af skraldespanden, glemmer at vaske hænder osv.
At de holdes oppe på denne læring i indskoling og måske på mellemtrin og udskoling, fair nok! - det gør ikke noget de har lært det som børn, for de er nødt til at praktisere det som voksne.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Livets forhold"