DetSorteCirkus skrev:For mig er det umuligt at udtale mig generelt om modellen, da al pædagogisk arbejde jo bliver lavet med udgangspunkt i en konkret elevgruppe.
Derfor kan det både være verdens bedste ide og verdens dårligste.
Jeg håber, at lærerne på den pågældende skole har haft med i deres overvejelser, om hvorvidt de elever, der plejer at svine meget, kan have andre årsager til det end den gamle traver "dårlig opdragelse" og lige så om det virkelig kun er hygiejnen, der får nogle børn til at holde sig i stedet for at gå på toilettet.
Jeg kan desuden sige, at det næppe ville have fungeret på de skoler, hvor jeg har arbejdet, da vi voksne ikke ville have haft tiden til at facilitere en sådan indsats og fx. tjekke op på, om børnenes personlige hygiejne efter rengøringen var i orden.
Hvilke årsager tænker du at der kan være til at man sviner på toilettet? Jeg tror slet ikke det handler om dårlig opdragelse i alle tilfælde.
Uanset hvad årsagen er til at man sviner på toilettet, er det en god idé at lære, at man skal gøre rent efter sig hvis det sker. Er toilettet megaklamt i forvejen er man næppe tilbøjelig til at tørre op, mens man måske havde gjort det hvis det havde været helt rent da man gik derind. Derfor tænker jeg at løbende rengøring letter ansvarstagen for eget grisseri. Men det er meget vigtigt, at grisseri ikke søges modvirket med ydmygelse og det er en af grundene til at jeg er imod makkersystemet. Jeg synes ikke det er en rolle elever skal have overfor hinanden og jeg kan forestille mig masser af sammenhænge, hvor det ikke ville fungere efter hensigten.