Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf lulu-p » 28. feb 2016, 20:59

Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

løntabel.png


Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:


35.650 er det korrekte svar. Hvis du ikke havde en arbejdsgiverbetalt pension skulle du jo bare selv lægge til side. Tommenfingerreglen hedder vist 12,5 %.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. feb 2016, 21:04

Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:



Du kan jo bare sige "plus pension"

Pensionen er egentligt ret væsentlig synes jeg, - for den kan være 2 %, 4 % 14,9 % 17% eller 20%...
Det er jo trods alt en stor forskel om man tjener 30.000 kr + 20%, eller om man tjener 20.000 + 2 % :)

Min mand IT'er og hans pensions% har svinget vildt alt efter hvilket job han har været i, og han har et minimum niveau han vil ligge på, og ligger den ikke på det han ønsker, så skal bruttolønne være tilsvarende højere, så han selv kan sætte til siden.
Tidligere kollegaer gjorde dem ret morsomme på hans bekostning fordi han brugte et par timer med en pensionsrådgiver, for at finde ud af hvilket niveau hans indbetaling skulle ligge på, firmaet betale 3,5 % i pens. De andre mente det var rigeligt.

Han fik pænt lov til at låne mine lønsedler med min pension, og lavede pensionsberegninger på mig, på ham selv med hans egen procent, og på kollegaerne. Det kom ret meget bag på dem hvor reelt dårlig en opsparing de havde, og dermed fremstidsvilkår, og hvor dårlig deres lønpakke rent faktisk også var.
Senest rettet af Madam Pomfrey 28. feb 2016, 21:07, rettet i alt 1 gang.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf lulu-p » 28. feb 2016, 21:05

Mani skrev:
Joe skrev:Det er egentlig skægt hvordan nogle tæller pension med i deres løn, når de siger den til andre, mens andre ikke gør. Det gør det svært at sammenligne.

Personligt nævner jeg næsten altid lønnen uden pension. Jeg får vist ti pct i pension, men jeg har svært ved at forholde mig til de penge, fordi jeg ikke skal se dem om før, hvad skal vi sige, 44 års tid.

Men en anden i tråden får 19% og jeg får 4% - så der er pænt stor forskel på hvor stor en del af lønnen uden pension, der skal sættes i pension alligevel.


Det er derfor du skal nævne bruttolønnen..altså inklusiv pension. Hvis du og jeg begge tjener 40.000 inklusiv pension, men jeg betaler 19% og du betaler 4% i pension, så tjener vi stadig lige meget, men du får et større beløb udbetalt nu og her, men Jeg får et større beløb når jeg går på pension(7-9-13). Vi har samme løn, men den fordeles forskelligt.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Wizzze » 28. feb 2016, 21:10

lulu-p skrev:
Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

løntabel.png


Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:


35.650 er det korrekte svar. Hvis du ikke havde en arbejdsgiverbetalt pension skulle du jo bare selv lægge til side. Tommenfingerreglen hedder vist 12,5 %.


Pension er virkelig branche afhængigt, i nogen brancher er det slet i normalt med pension, og i mange andre er 4-5-8% normen.

De fleste steder er pension også noget man deles om, altså firmaet betaler en del, og medarbejderen betaler en del. Det er vist kun indenfor det offentlige, at arbejdsgiveren betaler det hele, og så er de 12-15-17% altså en del, og bør derfor medregnes når man opgør sin løn.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Evapeva » 28. feb 2016, 21:23

Wizzze skrev:
lulu-p skrev:
Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

løntabel.png


Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:


35.650 er det korrekte svar. Hvis du ikke havde en arbejdsgiverbetalt pension skulle du jo bare selv lægge til side. Tommenfingerreglen hedder vist 12,5 %.


Pension er virkelig branche afhængigt, i nogen brancher er det slet i normalt med pension, og i mange andre er 4-5-8% normen.

De fleste steder er pension også noget man deles om, altså firmaet betaler en del, og medarbejderen betaler en del. Det er vist kun indenfor det offentlige, at arbejdsgiveren betaler det hele, og så er de 12-15-17% altså en del, og bør derfor medregnes når man opgør sin løn.


17% ja. :slem: Jamen så lærte jeg så meget, tak for svarene til alle. :gogo:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. feb 2016, 21:26

Wizzze skrev:
lulu-p skrev:
Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

løntabel.png


Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:


35.650 er det korrekte svar. Hvis du ikke havde en arbejdsgiverbetalt pension skulle du jo bare selv lægge til side. Tommenfingerreglen hedder vist 12,5 %.


Pension er virkelig branche afhængigt, i nogen brancher er det slet i normalt med pension, og i mange andre er 4-5-8% normen.

De fleste steder er pension også noget man deles om, altså firmaet betaler en del, og medarbejderen betaler en del. Det er vist kun indenfor det offentlige, at arbejdsgiveren betaler det hele, og så er de 12-15-17% altså en del, og bør derfor medregnes når man opgør sin løn.



Jeg er off. ansat, og min er ikke udelukkende arbejdsgiver finansieret.
De betaler 2/3 af de 14,9 % jeg sparer op pr. mdr.
Men jeg kan ikke frasige mig min egenandel af opsparingen, den er overenskomstbestemt.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23098

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Mani » 29. feb 2016, 07:14

lulu-p skrev:
Mani skrev:
Joe skrev:Det er egentlig skægt hvordan nogle tæller pension med i deres løn, når de siger den til andre, mens andre ikke gør. Det gør det svært at sammenligne.

Personligt nævner jeg næsten altid lønnen uden pension. Jeg får vist ti pct i pension, men jeg har svært ved at forholde mig til de penge, fordi jeg ikke skal se dem om før, hvad skal vi sige, 44 års tid.

Men en anden i tråden får 19% og jeg får 4% - så der er pænt stor forskel på hvor stor en del af lønnen uden pension, der skal sættes i pension alligevel.


Det er derfor du skal nævne bruttolønnen..altså inklusiv pension. Hvis du og jeg begge tjener 40.000 inklusiv pension, men jeg betaler 19% og du betaler 4% i pension, så tjener vi stadig lige meget, men du får et større beløb udbetalt nu og her, men Jeg får et større beløb når jeg går på pension(7-9-13). Vi har samme løn, men den fordeles forskelligt.

Ja, det er netop min pointe :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23098

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Mani » 29. feb 2016, 07:16

DD_81 skrev:Jeg er off. ansat, og min er ikke udelukkende arbejdsgiver finansieret.
De betaler 2/3 af de 14,9 % jeg sparer op pr. mdr.
Men jeg kan ikke frasige mig min egenandel af opsparingen, den er overenskomstbestemt.

Hos os står der 6%, hvor de 2% trækkes i min løn - og jeg kan ikke frasige mig dem.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf MOGA » 29. feb 2016, 21:05

DD_81 skrev:
Wizzze skrev:
lulu-p skrev:
Evapeva skrev:Eftersom min løn er offentligt tilgængelig, svarer jeg altid.

Men prøv lige at se skemaet (jeg er på 3. år) - er det korrekt at svare, at man tjener 30.000 eller 35.000? :gruble:

løntabel.png


Min mand siger, at man tager pensionen med, når man svarer, og jeg er sådan lidt: :stoned:


35.650 er det korrekte svar. Hvis du ikke havde en arbejdsgiverbetalt pension skulle du jo bare selv lægge til side. Tommenfingerreglen hedder vist 12,5 %.


Pension er virkelig branche afhængigt, i nogen brancher er det slet i normalt med pension, og i mange andre er 4-5-8% normen.

De fleste steder er pension også noget man deles om, altså firmaet betaler en del, og medarbejderen betaler en del. Det er vist kun indenfor det offentlige, at arbejdsgiveren betaler det hele, og så er de 12-15-17% altså en del, og bør derfor medregnes når man opgør sin løn.



Jeg er off. ansat, og min er ikke udelukkende arbejdsgiver finansieret.
De betaler 2/3 af de 14,9 % jeg sparer op pr. mdr.
Men jeg kan ikke frasige mig min egenandel af opsparingen, den er overenskomstbestemt.


Så 1/3 trækkes fra din løn inden den udbetales? Jeg spørger, fordi det i min overenskomst hedder sig, at jeg selv skal betale 1/3, men arbejdsgiver er forpligtet til at lægge det oveni, hvilket reelt betyder, at de betaler samtlige knap 15%.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23098

Re: Hvad tjener du / hvad er du værd ?

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 15:02

MOGA skrev:Så 1/3 trækkes fra din løn inden den udbetales? Jeg spørger, fordi det i min overenskomst hedder sig, at jeg selv skal betale 1/3, men arbejdsgiver er forpligtet til at lægge det oveni, hvilket reelt betyder, at de betaler samtlige knap 15%.

Jeg er ikke offentligt ansat - men det er sådan min arbejdsgiver gør.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Livets forhold"