Jubilæet der blev væk!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23371

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Mani » 3. mar 2016, 09:20

Tibbler skrev:Tillykke med jubilæet :dance:

Ved du, om bogholderen har informeret din leder om jubilæet?

Kunne det tænkes, at din leder bare ikke er klar over det?

Jeg ville som bogholder ikke regne med det var min opgave at holde øje med, medmindre det eksplicit var aftalt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf avdotja » 3. mar 2016, 21:09

Jeg ville spørge lederen direkte, simpelthen sige noget i stil med "har I glemt at jeg havde 20 års jubilæum her i sidste uge? Plejer vi ikke at fejre den slags?" Ikke som en anklage; den slags sker og det er sandsynligvis bare en ganske almindelig forglemmelse. Men hvis det er kutyme at det er arbejdspladsen der fejrer det, så ville jeg også forvente at det var arbejdspladsen der gjorde det her (omend lidt forsinket) - det var ikke noget jeg selv ville begynde at arrangere.

Vi havde i øvrigt også en kollega der fik sin 10-års fejring et par måneder for sent - på trods af at vi faktisk fejrede andre kollegaers jubilæum den pågældende dag - det var lidt pinligt for vores leder, men bestemt ikke gjort i ond mening.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. mar 2016, 21:58

Et jubilæum (eller en rund fødselsdag for den sags skyld) kan være mange ting og dermed også være vigtigt af flere forskellige grunde.
Overordnet tror jeg, at behovet for en markering kan deles op i to tilgange:
- En mulighed for at sætte en fejring i scene selv
- Et ønske om at blive husket og anerkendt af andre

Da det på mig virker, som om det primært er det sidste, som er vigtigt for dig, synes jeg, at du skal gå til din leder og konstatere, at der ikke er blevet gjort noget ud af dit jubilæum, og at det undrer dig, og så hører, hvad han/hun har at sige.

Bider du følelsen af at blive glemt i dig og tropper op med morgenbrød selv, tror jeg, at det vil komme til at handle om alt muligt andet end det, du inderst inde havde set frem til; nemlig en dag, hvor de andre satte pris på dig og hyggede om dig. Jeg kan godt se det triumferende i bare at arrangere selv og tage røven på chefen, men hvis det, du havde set frem til, var det, de andre har fået af arbejdspladsen, tvivler jeg på, at morgenbrød i sig selv, måske endda kombineret med en småspændt stemning, kan kompensere for den fejring, du havde glædet dig til, og som du fortjener.
10
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5042

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf HerErJeg » 4. mar 2016, 05:46

Jeg måtte bide hovedet af mig selv i går og så prøve at spørge. Men det føltes simpelthen så ubehageligt, for der er ingen måde lige at dreje snakken ind på emnet. Det gav sådan en følelse af, at det var mig som var krævende og urimelig.
Nå, men det er sådan at man vist har regnet en måned forkert. Nu ved jeg så bare ikke om der sker mere, for luften er gået noget ud af ballonen.

Mht. gaver, så opdagede jeg noget sært. Vi sidder som firma til leje i et større hus med mange ansatte. Så vi er et lille firma i samme hus som et stort firma. Vi er alle sammen med i personaleforeningen som dækker hele huset.
Mit firma har ingen gavepolitik til 20 eller 30 års jubilæer. Det har personaleforeningen heller ikke - på papiret. Alligevel så svømmer intranettet over med taksigelser for gaver der modtaget fra personaleforeningen i anledning af skæve jubilæer.
Vi har været ved at prikke til personaleforeningen i går, men det passer jo slet ikke og folk må jo åbenbart have taget af hvem der har givet gaven?!? Det undrer os meget, for jeg er jo heller ikke det eneste 20 års jubilæum som er undervejs, så vil vi have hvad der kan tilkomme os.
Det var et sidespring fra emnet, men ikke helt uden relevans, hvis der ydes forskelsbehandling om det er dem eller os.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. mar 2016, 09:56

HerErJeg skrev:Jeg måtte bide hovedet af mig selv i går og så prøve at spørge. Men det føltes simpelthen så ubehageligt, for der er ingen måde lige at dreje snakken ind på emnet. Det gav sådan en følelse af, at det var mig som var krævende og urimelig.
Nå, men det er sådan at man vist har regnet en måned forkert. Nu ved jeg så bare ikke om der sker mere, for luften er gået noget ud af ballonen.

Mht. gaver, så opdagede jeg noget sært. Vi sidder som firma til leje i et større hus med mange ansatte. Så vi er et lille firma i samme hus som et stort firma. Vi er alle sammen med i personaleforeningen som dækker hele huset.
Mit firma har ingen gavepolitik til 20 eller 30 års jubilæer. Det har personaleforeningen heller ikke - på papiret. Alligevel så svømmer intranettet over med taksigelser for gaver der modtaget fra personaleforeningen i anledning af skæve jubilæer.
Vi har været ved at prikke til personaleforeningen i går, men det passer jo slet ikke og folk må jo åbenbart have taget af hvem der har givet gaven?!? Det undrer os meget, for jeg er jo heller ikke det eneste 20 års jubilæum som er undervejs, så vil vi have hvad der kan tilkomme os.
Det var et sidespring fra emnet, men ikke helt uden relevans, hvis der ydes forskelsbehandling om det er dem eller os.


Hvordan er "luften gået ud af ballonen"?
Hvad var din leders udmelding?

Mht. til forfordelingen af det andet firmas ansatte er dette selvfølgelig beklageligt, men hvis dine kolleger heller ikke har fået en gave, ville jeg nok, hvis jeg var dig, i første omgang fokusere på, at mit jubilæum blev fejret som deres og ikke nødvendigvis som hos dem fra det andet firma, og så undersøge den mulige skævhed sideløbende.
Kunne det tænkes, at det andet firma har en intern gavekasse, som I ikke er en del af, og som finansierer gaver til skæve jubilæer, fordi man finder det vigtigt hos de andre? Hvordan kan du vide, at det er personaleforeningen, der har sponseret, hvis den ikke er nævnt som giver på intranettet?
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf LaScrooge » 4. mar 2016, 10:45

Hvis det der er vigtigt er at du vil have hvad der kan tilkomme dig, er det så ikke fundamentalt set et spørgsmål om at finde ud af hvad dét er og så simpelthen kræve det? Det lyder ikke så meget som om det handler om hverken anerkendelse eller hyggefejring af alle de mange år du har delt med dine kollegaer, men om at du er bange for at gå glip af et gavekort og nogle flasker vin, fordi du synes du har ret til dem?

Jeg kan sagtens tage helt fejl, men jeg har virkelig svært ved at vurdere dit behov og din motivation for denne sag. Det lyder næsten som om du ville være tilfreds hvis du kunne gå et sted hen og indkassere hvad der tilkommer dig og så ellers ville være ret ligeglad med chef og kollegaer - det lyder heller ikke som om relationen er varm overhovedet? Og hvis det er tilfældet, så er det jo løsningen: find ud af hvad du har ret til og kræv det udleveret.
6
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. mar 2016, 10:53

LaScrooge skrev:Hvis det der er vigtigt er at du vil have hvad der kan tilkomme dig, er det så ikke fundamentalt set et spørgsmål om at finde ud af hvad dét er og så simpelthen kræve det? Det lyder ikke så meget som om det handler om hverken anerkendelse eller hyggefejring af alle de mange år du har delt med dine kollegaer, men om at du er bange for at gå glip af et gavekort og nogle flasker vin, fordi du synes du har ret til dem?

Jeg kan sagtens tage helt fejl, men jeg har virkelig svært ved at vurdere dit behov og din motivation for denne sag. Det lyder næsten som om du ville være tilfreds hvis du kunne gå et sted hen og indkassere hvad der tilkommer dig og så ellers ville være ret ligeglad med chef og kollegaer - det lyder heller ikke som om relationen er varm overhovedet? Og hvis det er tilfældet, så er det jo løsningen: find ud af hvad du har ret til og kræv det udleveret.


Jeg må indrømme, at det også er min tanke efter det seneste indlæg, og det var faktisk også den direkte årsag til, at jeg efterspurgte lederens udmelding. At "luften er gået ud af ballonen" gav mig umiddelbart associationer til, at den manglende fejring var blevet efterspurgt i en konfronterende tone, og at stemningen derfor var blevet derefter.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf avdotja » 4. mar 2016, 23:00

LaScrooge skrev:Hvis det der er vigtigt er at du vil have hvad der kan tilkomme dig, er det så ikke fundamentalt set et spørgsmål om at finde ud af hvad dét er og så simpelthen kræve det? Det lyder ikke så meget som om det handler om hverken anerkendelse eller hyggefejring af alle de mange år du har delt med dine kollegaer, men om at du er bange for at gå glip af et gavekort og nogle flasker vin, fordi du synes du har ret til dem?

Jeg kan sagtens tage helt fejl, men jeg har virkelig svært ved at vurdere dit behov og din motivation for denne sag. Det lyder næsten som om du ville være tilfreds hvis du kunne gå et sted hen og indkassere hvad der tilkommer dig og så ellers ville være ret ligeglad med chef og kollegaer - det lyder heller ikke som om relationen er varm overhovedet? Og hvis det er tilfældet, så er det jo løsningen: find ud af hvad du har ret til og kræv det udleveret.

Ej, jeg kan nu udemærke sætte mig ind i, at det er fesent at blive glemt efter 20 år. Man vil gerne anerkendes, man vil gerne huskes og det er bare ikke det samme hvis man selv skal stå for at arrangere noget; da slet ikke hvis firmaet normalt tager sig af den slags.

Mht gaverne: Det kan faktisk føles som lidt af et slag i ansigtet, ikke at få samme gave som bliver delt ud til alle andre. Det kan godt være at den økonomiske værdi ikke er afgørende, men der er til gengæld en hel del symbolværdi gemt i sådan en gestus.
11
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf LaScrooge » 5. mar 2016, 02:01

avdotja skrev:Ej, jeg kan nu udemærke sætte mig ind i, at det er fesent at blive glemt efter 20 år. Man vil gerne anerkendes, man vil gerne huskes og det er bare ikke det samme hvis man selv skal stå for at arrangere noget; da slet ikke hvis firmaet normalt tager sig af den slags.

Mht gaverne: Det kan faktisk føles som lidt af et slag i ansigtet, ikke at få samme gave som bliver delt ud til alle andre. Det kan godt være at den økonomiske værdi ikke er afgørende, men der er til gengæld en hel del symbolværdi gemt i sådan en gestus.


Helt sikkert, det kan jeg godt forstå - det hele. Jf. også mit første indlæg i tråden. Men når TS (måske - de troede jo det vat o, en måned) ikke blev husket uden selv at skulle minde om det, er det jo en virkelighed han/hun skal få det bedste ud af. Og det indebærer at finde ud af hvad der er vigtigt og hvorfor og så få det til at ske på den måde det kan.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. mar 2016, 17:57

På min arbejdsplads er det noget med en reception, arrangeret af arbejdspladsen, når en medarbejder med virkelig mange år (typisk mindst 25-30 år) i virksomheden går på pension eller efterløn. Arbejdspladsen er også arrangør, når det gælder mærkedage relateret til virksomheden.

Men ved personlige mærkedage - fødselsdage, jubilæer, større beståede eksaminer, osv. - er det noget med at man booker en tid og et lokale i kalenderen med omtrent en uges varsel, inviterer dem der skal inviteres via outlook, så man har en idé om antal, og så arrangerer man selv (eller inddrager kantinepersonalet til hjælp) det fornødne til kage, morgenbrød eller hvad det nu er.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. mar 2016, 18:03

Mani skrev:
Tibbler skrev:Tillykke med jubilæet :dance:

Ved du, om bogholderen har informeret din leder om jubilæet?

Kunne det tænkes, at din leder bare ikke er klar over det?

Jeg ville som bogholder ikke regne med det var min opgave at holde øje med, medmindre det eksplicit var aftalt.


Det er jo tit lønafdelingen der har den tjans, fordi de alligevel skal have styr på medarbejdernes anciennitet i forbindelse med lønnen, da de fleste stiger en gang årligt. De får jo normalt besked automatisk af systemet, når medarbejderen har været der i et år, og nu stiger et trin.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23371

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Mani » 11. mar 2016, 18:10

Advocatus-Diaboli skrev:
Mani skrev:
Tibbler skrev:Tillykke med jubilæet :dance:

Ved du, om bogholderen har informeret din leder om jubilæet?

Kunne det tænkes, at din leder bare ikke er klar over det?

Jeg ville som bogholder ikke regne med det var min opgave at holde øje med, medmindre det eksplicit var aftalt.


Det er jo tit lønafdelingen der har den tjans, fordi de alligevel skal have styr på medarbejdernes anciennitet i forbindelse med lønnen, da de fleste stiger en gang årligt. De får jo normalt besked automatisk af systemet, når medarbejderen har været der i et år, og nu stiger et trin.

Hos os giver systemet ikke besked - og der er heller ingen der stiger uden lønsamtaler. De ligger samme måned for alle i virksomheden - så har intet med ansættelsen at gøre. Hvis TS er et mindre sted kan det samme meget vel gøre sig gældende.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. mar 2016, 18:29

Mani skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Mani skrev:
Tibbler skrev:Tillykke med jubilæet :dance:

Ved du, om bogholderen har informeret din leder om jubilæet?

Kunne det tænkes, at din leder bare ikke er klar over det?

Jeg ville som bogholder ikke regne med det var min opgave at holde øje med, medmindre det eksplicit var aftalt.


Det er jo tit lønafdelingen der har den tjans, fordi de alligevel skal have styr på medarbejdernes anciennitet i forbindelse med lønnen, da de fleste stiger en gang årligt. De får jo normalt besked automatisk af systemet, når medarbejderen har været der i et år, og nu stiger et trin.


Hos os giver systemet ikke besked - og der er heller ingen der stiger uden lønsamtaler. De ligger samme måned for alle i virksomheden - så har intet med ansættelsen at gøre. Hvis TS er et mindre sted kan det samme meget vel gøre sig gældende.


Selv hvis systemet ikke giver besked, så er det jo som regel stadig lønafdelingen der har adgang til den slags oplysninger.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Luffegås » 11. mar 2016, 19:23

Synes også godt du kan fejre 2 årtier uofficielt, og så håbe nogen selv lægger op til mere.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23371

Re: Jubilæet der blev væk!

Indlægaf Mani » 11. mar 2016, 21:56

Advocatus-Diaboli skrev:
Mani skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Mani skrev:
Tibbler skrev:Tillykke med jubilæet :dance:

Ved du, om bogholderen har informeret din leder om jubilæet?

Kunne det tænkes, at din leder bare ikke er klar over det?

Jeg ville som bogholder ikke regne med det var min opgave at holde øje med, medmindre det eksplicit var aftalt.


Det er jo tit lønafdelingen der har den tjans, fordi de alligevel skal have styr på medarbejdernes anciennitet i forbindelse med lønnen, da de fleste stiger en gang årligt. De får jo normalt besked automatisk af systemet, når medarbejderen har været der i et år, og nu stiger et trin.


Hos os giver systemet ikke besked - og der er heller ingen der stiger uden lønsamtaler. De ligger samme måned for alle i virksomheden - så har intet med ansættelsen at gøre. Hvis TS er et mindre sted kan det samme meget vel gøre sig gældende.


Selv hvis systemet ikke giver besked, så er det jo som regel stadig lønafdelingen der har adgang til den slags oplysninger.

Men det er ofte udliciteret små steder. Eller noget der bliver brugt et par timer på om måneden af en anden funktion. Så medmindre det var aftalt ville jeg, som nævnt, ikke forvente det var min opgave at holde styr på.

Og ja, jeg sidder, som den eneste i vores virksomhed, med regnskab og løn. Jeg kigger aldrig på hvornår folk er ansatte - og ville ærlig talt ikke forvente den slags lå på mit bord.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Livets forhold"