Bliver man klogere?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Bliver man klogere?

Indlægaf Anilara » 6. mar 2016, 19:05

Blev lige inspireret :)
Bliver man generelt klogere gennem livet?
Hvis jeg ser på mine forældre og andre, der er nogle år ældre end jeg, så synes jeg sgu det har stagneret lidt, selvom de nok er uenige :-D

Alle bliver vel i og for sig klogere på den de er, men man ændrer sig vel også, så man har nye ting at lære? Og er der ikke ting, som man måske bare har ændret holdning til, men ikke nødvendigvis er blevet klogere af?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Annione » 6. mar 2016, 19:07

Ja.
Om man bliver bedre mennesker af at blive klogere, det skal jeg så ikke kunne sige.
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55896
Kontakt:

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Ado » 6. mar 2016, 19:25

Det mener jeg helt klart.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
.s.
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. mar 2016, 16:47
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf .s. » 6. mar 2016, 19:50

Jeg har læst, at videnskabeligt set, så bliver man dummer, når man rammer en eller anden alder. Så det vil sige unge voksne faktisk er klogere end deres forældre set helt videnskabeligt.
Til gengæld tror jeg, man bliver klogere på sig selv, jo ældre man bliver.
4
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Anilara » 6. mar 2016, 20:09

.s. skrev:Jeg har læst, at videnskabeligt set, så bliver man dummer, når man rammer en eller anden alder. Så det vil sige unge voksne faktisk er klogere end deres forældre set helt videnskabeligt.
Til gengæld tror jeg, man bliver klogere på sig selv, jo ældre man bliver.

Det giver totalt meget mening for mig :D Tak for den oplysning!
1
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Mulan » 6. mar 2016, 20:41

.s. skrev:Jeg har læst, at videnskabeligt set, så bliver man dummer, når man rammer en eller anden alder. Så det vil sige unge voksne faktisk er klogere end deres forældre set helt videnskabeligt.
Til gengæld tror jeg, man bliver klogere på sig selv, jo ældre man bliver.

Nej hjernens plasticitet falder, mens erfaringen stiger. Så ens indlæringsevne falder, men ikke ens IK, der skal vi snakke forkalkning af hjernen og aldersprocesser. Under 25 år - så er din hjerne ikke fuldt udviklet endnu, kig bare på teenagere, der kan man dælme godt mærke manglende konsekvensberegning, som man bliver meget meget bedre til, desto ældre man bliver. :)
2
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21921

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Purple Haze » 6. mar 2016, 20:44

Vil tro man bliver mere erfaren, men ikke nødvendigvis klogere.

Det kommer selvfølgelig an på hvordan man definere det at blive klogere.
Tror man bliver klogere på sig selv og hvem man er, uden tvivl.

Men om man bliver klogere på verden, videnskab og andre mennesker, det kommer an på hvem man er og hvad man bliver eksponeret for.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Modesty Blame » 6. mar 2016, 20:59

Nej jeg tror for eksempel stadig, at når min far siger, han vil hjælpe mig, så vil han gøre netop det. Og når jeg så opdager, at selvfølgelig gør han ikke det, så bliver jeg stadig skuffet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf Fru Sunshine » 6. mar 2016, 21:04

Det kommer vel an på om man definerer erfaring som klogskab.

Jeg har da i hvert fald ændret mig en del siden jeg gik fuldstændig ned og er blevet meget klogere på en masse.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
.s.
Indlæg: 28
Tilmeldt: 6. mar 2016, 16:47
Kort karma: 5
Likede indlæg: 44

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf .s. » 6. mar 2016, 21:06

Mulan skrev:
.s. skrev:Jeg har læst, at videnskabeligt set, så bliver man dummer, når man rammer en eller anden alder. Så det vil sige unge voksne faktisk er klogere end deres forældre set helt videnskabeligt.
Til gengæld tror jeg, man bliver klogere på sig selv, jo ældre man bliver.

Nej hjernens plasticitet falder, mens erfaringen stiger. Så ens indlæringsevne falder, men ikke ens IK, der skal vi snakke forkalkning af hjernen og aldersprocesser. Under 25 år - så er din hjerne ikke fuldt udviklet endnu, kig bare på teenagere, der kan man dælme godt mærke manglende konsekvensberegning, som man bliver meget meget bedre til, desto ældre man bliver. :)


Jamen den er jeg helt med på. Det er først, når man er 25, ens hjerne er fuldt udviklet, men det er noget med, at man med alderen vil tage dårligere beslutninger, måske grundet faldende plasticitet i hjernen, jeg er ikke sikker, jeg ved bare der blev skrevet om det i en eller anden videnskabelig artikel sidste år.
Men så igen er intelligens jo i princippet mange ting og forskellig alt efter, hvem man spørger erfaring kan vel også være intelligens på sin vis ligesom IQ kan.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf LadyFox » 6. mar 2016, 21:07

Før jeg svare - hvordan definerer vi klog?
3
...
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf missme » 6. mar 2016, 21:29

Det er nok meget forskelligt. Jeg er i hvert fald meget klogere nu, end for 15 år siden, og oplever at mange ældre er meget kloge, fordi de har valgt at forsætte med at være nysgerrige, lærer og tage imod nye ideer. Det er nok mennesker som interessere sig mere for at suge viden til sig, end at dele ud af den viden de besidder.

Men jeg oplever også ældre og midaldrende som er nøjagtig ligeså "dumme" som de altid har været, som nægter at tro at ting kan være anderledes end de troede og har troet altid. Mennesker som i 40'erne stadig finder deres inspiration i se og hør, kongerne af hor og citere Amalie. Og hvis man forsøger at diskutere noget samfundsrelevant, så ligner de et stort spørgsmål og siger at de ikke lige følger så meget med i sådan noget, for så at fortsætte med at snakke om hvad der gik på kanal 4 i går.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf kidkomb » 6. mar 2016, 23:02

Jeg synes jeg bliver dummere og dummere.
Jeg får medicin mod tilbagevendende depressioner og jeg har haft stress, så det er forhåbentlig derfor.
Men jeg føler mig dum. Og det er frygteligt. Jeg er vant til at være den skarpeste og nu kan jeg ikke engang overskue, når andre skal forklare mig reglerne i et brætspil :(

Men jeg er klogere på mig selv. Og socialt set er jeg vist også klogere.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32468

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf icelady » 7. mar 2016, 09:28

Videnskabelig klog tror jeg ikke ændrer sig så meget, fra man er ung.

Til gengæld er jeg overbevist om, at de fleste heldigvis bliver mere livskloge.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Bliver man klogere?

Indlægaf LaScrooge » 7. mar 2016, 09:51

Jeg tror virkelig det afhænger af nogle grundtræk i ens personlighed, fremfor råstoffet alene (hjernen). Er man nysgerrig, videnbegærlig, fleksibel, udogmatisk etc, og bliver man ved med at stimulere sig selv med nye ideer og input, så er chancen for at man bliver ved med at reflektere gennem livet, større. Refleksion bidrager til at danne nye forbindelser i hjernen samtidig med, at man holder de allerede dannede ved lige. På den måde bevarer man evnen til kritisk tænkning, kan overskue flere perspektiver og muligheder og det øger ens problemsløsningsevner - som er én grundlæggende måde at vurdere intelligens på. Med andre ord vedligeholder man sin intellektuelle kapacitet samtidig med at man udvider den livet igennem og kan dermed siges at blive ved med at blive "klogere".

Selvfølgelig når man til et punkt, hvor der er ting som ikke fungerer så godt længere, fordi kroppen ældes. Hukommenlsesevnen daler på et tidspunkt, helt automatisk, selvom den også kan trænes og skal vedligeholdes.

Hvis spørgsmålet går på om man bliver klogere i og med at man holder op med at gentage fejl, så tror jeg det handler om selvindsigt og mod, dvs. evnen til at bevæge sig ud af komfortzoner og vanetænkning og konfrontere årsagerne til, at man gør som man gør. Her kan ting som traumer blokere for udviklingen, men også tryghedsbehov, manglende selvsikkerhed og omverdenens indflydelse spille ind.
3
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"