Hvad bør afgøre folks løn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf MOGA » 15. mar 2016, 22:42

Skumfidusen skrev:
oOxXxOo skrev:Opstillet på den måde, kan jeg sagtens forstå at den betalte frokostpause kan ses som gode, jeg tog bare udgangspunkt i eget erhverv, og synes at betalt frokostpause er et nødvendigt unde, netop grundet de mange afbrydelser, og til tider ikke eksisterende frokostpauser som jeg oplever som sygeplejerske.


I sin tid arbejdede jeg med support. Der blev jeg også tit afbrudt i min frokostpause. Det fik jeg bare ikke løn for. Det gjorde jeg heller ikke for mit overarbejde, som efter tre år i jobbet løb op i over 700 timer om året. Men min grundløn var bestemt pæn og sikkert højere end en sygeplejerskes, så en sygeplejerske ville sagtens kunne se på min lønseddel og synes det var rigtig flot. Men det ville være misvisende - det giver bedst mening at se på hvor meget timelønnen er, når alt er inkluderet og der er forskellene ofte noget mindre mellem offentligt og private ansatte end mange, især offentligt ansatte, forestiller sig. Men jeg er helt indforstået med at den betalte frokostpause langt fra altid er en pause i sundhedsvæsenet. På kommunekontorerne tror jeg til gengæld den er. Det er da i hvert fald virkelig svært at komme igennem til nogen i tidsrummet 12-12:30.

Jeg arbejder i en offentlig forvaltning. Jeg har meget sjældent frokostpause i 29 minutter. Måske sidder jeg i 10 minutter mellem to møder. Måske sidder jeg foran computeren, med telefonen slukket, og spiser mens jeg forbereder mig til næste møde. Måske spiser jeg i bilen på vej til et møde. Måske spiser jeg slet ikke, fordi jeg må indse, at det ikke kan lade sig gøre den dag.

Det er okay, fordi jeg får løn hele tiden. Men til den løn jeg får, ville jeg ikke acceptere selv at skulle betale pauserne og samtidig blive forstyrret/ikke have mulighed for pause. Og ja, jeg ved godt, at privatansatte også bliver forstyrret. Jeg ved også, at privatansatte i min branche har en helt anden løn end jeg har.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 05:29

Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf A 7 » 16. mar 2016, 06:32

avdotja skrev:Du skriver da at det offentlige automatisk skal supplere folks løn op, når virksomheden ikke selv ønsker at betale den fulde løn = det offentlige betaler en del af lønnen. Det vil der helt sikkert blive spekuleret kraftigt i. Som en anden nævner, behøver man ikke kigge længere væk end til løntilskud; noget flere virksomheder har udnyttet i stor stil.


Jeg skriver at det offentlige skal supplere indtægten hos personer, der ikke kan opnå en løn, de kan leve af. Men som jeg også svarer den anden debattør, så vil konkurrencen mellem firmaerne fortsat være der, og folk vil derfor stadig have et incitament til at tage over til konkurrenten, hvis et firma ikke betaler nok.

Det vil være langt bedre end det vanvittige og menneskefjendske aktiveringscirkus, vi har nu. At virksomhederne har udnyttet løntilskudsordningen har netop kunnet lade sig gøre, fordi der er mennesker, der er reelt er blevet frosset helt ud af arbejdsmarkedet.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf A 7 » 16. mar 2016, 06:33

Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.


Men det har din fagforening, og det må du som medlem bøde for. Jeg synes heller ikke, det er rimeligt, men sådan er spillets regler åbenbart.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 07:27

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Jamen Skum. Det der var jo i Ruder Konges tidlige barndom, ligesom min egen skolegang, hvor vi bestemt heller ikke kom på lærerværelset.
Nu tør børnene godt, og de tør også hente os i forberedelseslokalerne.

Jeg plejer at sætte mig ned en flok kolleger i vores klynge i spisepauserne. Det er hyggeligt, når eleverne kommer og vil sludre og nemt, hvis de har brug for os.

Så jeg har stort set ingen pauser, men det er ok, for jeg får min mad alligevel.

Jeg ville egentlig bare sige, at meget har ændret sig for mange både lærere og elever.


Det var egentlig også min tanke, men jeg har spurgt mine to unger om det. De går i folkeskolen. Der er i den grad ikke adgang til klasseværelset heller.

Klasseværelset? Har de udeordning? For så skal der da være lærere udenfor til børnenes disposition.
(Jeg afviser forresten ikke, at der findes dem, der holder på at et lærerværelse er elevfrit. Dem har vi bestemt også. Eleverne må sådan set heller ikke bare brase ind i vores forberedelse, men de må gerne banke på og spørge efter os. Heldigvis er jeg kommet et sted hen, hvor de færreste betragter det som et problem, at eleverne har brug for os.)
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 07:36

Skumfidusen skrev:
Fru Sunshine skrev:Klasseværelset? Har de udeordning? For så skal der da være lærere udenfor til børnenes disposition.
(Jeg afviser forresten ikke, at der findes dem, der holder på at et lærerværelse er elevfrit. Dem har vi bestemt også. Eleverne må sådan set heller ikke bare brase ind i vores forberedelse, men de må gerne banke på og spørge efter os. Heldigvis er jeg kommet et sted hen, hvor de færreste betragter det som et problem, at eleverne har brug for os.)


Der er i princippet lærere til rådighed. Ledelsen hævder at der er. Men dem, der i princippet er til rådighed har jo heller ikke pause. De lærere, der sidder i lærerværelset bliver i hvert fald ikke forstyrret. Der er ALDRIG børn, der går derind. Jo, måske hvis nogen kommer til skade, men selv da henvender de sig oftere på kontoret.


Nej, vi har indlagt tilsyn både ude og inde i vores opgaveoversigter, så de dage har vi da ikke decideret pause, men vi får jo også løn, selv om der er frikvarter, så det er bare en del af jobbet.

Jeg må så indrømme, at jeg sjældent er på lærerværelset (eller personalestuen, som det hedder her :lol:), så jeg ved egentlig ikke, om der ofte er elever, der kigger derind. Jeg tænker bare, at det er nemmere at gå via kontoret, fordi de ved, at der altid er nogen, de kender - og der er ingen, der er så kendte som skolesekretærer. Ej heller så fleksible.

Og så sidder der altid lærere på gangene i frikvartererne hos os.

Jeg bliver sgu altid lidt trist (og nogle gange sur), når jeg hører, at der stadig er steder, man ikke er kommet ud over min egen skoletids tilgang til elever, for det giver alle os andre et ry som brokrøve og surstråler.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. mar 2016, 10:28

Dikus skrev:Ej men altså... I min datters gamle skole, var der vildt mange forældreklager over, børnene kun havde ti minutter til at spise og så SKULLE de ud.

Jeg sad i skolebestyrelsen og var ærligt talt lidt træt af det. Fordi mit barn f.eks. ikke nåede at få noget som helst at spise. Og så blev det nogle gange en lang dag.

Det var uforståeligt for mig, hvad problemet var. Ind til en af lærerne fik løst gåden: Vi andre holder jo pause de 30 minutter (de spiste ti minutter af timen før frikvarteret). Vi har altså brug for HELT ro, når børnene er sendt ud i gården og vi har skolen for os selv.

Så altså... Det sker i hvert fald nogle steder.

:shock: Ej. Det er altså ikke i orden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11292
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23341

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Mani » 16. mar 2016, 13:02

Dikus skrev:Ej men altså... I min datters gamle skole, var der vildt mange forældreklager over, børnene kun havde ti minutter til at spise og så SKULLE de ud.

Jeg sad i skolebestyrelsen og var ærligt talt lidt træt af det. Fordi mit barn f.eks. ikke nåede at få noget som helst at spise. Og så blev det nogle gange en lang dag.

Det var uforståeligt for mig, hvad problemet var. Ind til en af lærerne fik løst gåden: Vi andre holder jo pause de 30 minutter (de spiste ti minutter af timen før frikvarteret). Vi har altså brug for HELT ro, når børnene er sendt ud i gården og vi har skolen for os selv.

Så altså... Det sker i hvert fald nogle steder.

Sådan er det desværre også på den skole mine to store er skiftet til. Altså - jeg kan da godt forstå, at de har brug for en pause med ro - men så må de enten gøre den 10 minutter kortere eller cutte yderligere 10 minutter af timen. Heldigvis har de nogle skidegode lærer, som har fundet en løsning - men ledelsen bakker ikke op om det :nej:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. mar 2016, 20:17

A 7 skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.


Men det har din fagforening, og det må du som medlem bøde for. Jeg synes heller ikke, det er rimeligt, men sådan er spillets regler åbenbart.

Ja, det er nogle sære spilleregler.

Men jeg må jo begynde at hate på nogle faggrupper. Så går det lige op :-D
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. mar 2016, 20:27

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.


For lærerne gik det galt i forbindelse med den konflikt der var for et år eller to siden, de havde i den grad brug for en bedre marketingsafdeling, de solgte deres sag helt vanvittigt dårligt og fremstod som forkælede og forstokkede.

Det var da også galt, før vi blev lock-outet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Fru Sunshine » 19. mar 2016, 08:30

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Hvorfor er det egentlig at der er nogle faggrupper, der altid skal skældes ud? Jeg har ikke besluttet, at jeg skal have løn i mine pauser, og jeg brokker mig faktisk heller ikke over min løn i det hele taget.
Det kender jeg ikke mange kolleger, der gør, men det er åbenbart dem, der bliver hørt.

Meget mærkeligt.


For lærerne gik det galt i forbindelse med den konflikt der var for et år eller to siden, de havde i den grad brug for en bedre marketingsafdeling, de solgte deres sag helt vanvittigt dårligt og fremstod som forkælede og forstokkede.

Det var da også galt, før vi blev lock-outet.


Ok, træls. Jeg synes I gør det godt. Men Anders Bondo er altså lidt irriterende at høre på.

Han er lidt en helt for mig. Han slås for os.
Men han kan nok godt lyde træls.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Pjeps » 19. mar 2016, 18:18

Rakel skrev:
Skumfidusen skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Angelina skrev:Markedskræfter naturligvis

Jeg er i øvrigt pænt overrasket over at sosu assistenterne får knap 30.000 i løn som nyuddannede, jeg synes folk siger det er et lavtlønsjob?! Men jeg tør da absolut ikke sige de får for meget, for den mængde røde kort tror jeg ikke lige magter.

Men nej, generelt synes jeg ikke at nogle er for højtlønnede - eller jo, alle der har højere løn end mig, hvilket vil sige alt fra SU modtagere og opefter - men det er blot ren misundelse :D



Det er så heller ikke korrekt :-)

En Sosu får omkring 21.000 som nyuddannet, og her kan du se nogle gennemsnit (efter flere års erfaring):
http://xn--ln-lka.info/sosu-assistent-l%C3%B8n

Jeg er selv sygeplejerske, og min startløn var på hele 23.000,- efter 4 års uddannelse.

Jeg kan huske under konflikten hvor der blev fremturet at sygeplejersker tjente lige så meget som ingeniører, så derfor skulle de bare lade være med at brokke sig over deres løn. Problemet med denne udregning var bare, at man gik ud fra alle de tillæg som en spl. i aften/nat/weekend ville få, og ingeniørens løn var kun ud fra man-fre. i dagtimer.
Som lavtlønnet bliver man nødt til at hive nogle ekstra kroner hjem ved at arbejde skævt. Jeg har en ok løn nu, men det er kun fordi jeg arbejder hver anden weekend fra fredag til søndag kl. 14.45 - 23.00
Det er der så heller ikke mange der gider.


Står der noget om hvorvidt der omregnes til sammenlignelige størrelser? Sosu'er og sygeplejersker bliver jo ansat i det offentlige, hvor der er betalt frokostpause og andre fordele og det er ikke tilfældet for privatansatte. Det er muligt der omregnes, så bruttotallene reelt er sammenlignelige og det kan øge lønnen ret meget hvis den offentligt ansatte får 14% i pension og arbejder 8% færre timer og har en ferieuge mere.


Betalt frokostpause er en joke for alle sosu/spl jeg kender. Det er simpelthen arbejdstid som resten af vagten.

Jeg gik fra afd, da jeg havde selvbetalt frokost = pause og fik spist. I dag får jeg aldrig spist eller holdt pauser. Det er ikke vanvittigt konstruktivt i længden.
Det har jeg i øvrigt søgt om igen - at betale min frokost selv = kunne gå fra huset. Så må vi se, hvad ledelsen siger til det.

Jeg ville godt nok også ønske at jeg kunne forlade afdelingen i 29 minutter hver dag , det er som regel stående taffel og en bid af en mad når der tid. Er holdt op med at tage noget med der skal spises med en gaffel, det tager for lang tid.
0
:ninja:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Hvad bør afgøre folks løn?

Indlægaf Tux » 23. mar 2016, 06:34

Det er muligt jeg er naiv, men det er mig en gåde hvordan nogen af jer finder jer i ikke at have tid til frokost og pauser i det hele taget. I det længere løb er det da den direkte vej til at gå ned med flaget :(

Selvfølgelig kan der være ekstraordinært travlt, men hvis det er reglen og ikke undtagelsen er det meget bekymrende..

.. Jeg er i øvrigt heller ikke en af dem, der råber op om hvor uretfærdigt det er, at jeg selv skal betale min frokostpause.
0

Tilbage til "Livets forhold"