Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14834

Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 19. jan 2024, 18:05

Fra d. 12. marts, vil Mobilepay ikke bare fjerne muligheden for at bruge et alias, men også begynde at lade folk fremgå med deres fulde navn (som det er angivet i ens pas).

Hensigten er god nok, det gøres selvfølgelig for at forhindre snyd og jeg ville heller ikke have et problem med at ens “bank navn” (dvs det navn som står på det dankort man har tilknyttet appen) fremover blev vist.

Men jeg synes det er grænseoverskridende at HELE ens juridiske navn, nu bliver tilgængelig for alle der enten har ens telefonnummer eller som man laver en økonomisk transaktion med.

Noget der muligvis er en konsekvens af, at jeg har et meget iøjefaldende og unikt familiemellemnavn, som udelukkende bruges af en enkelt familie. Det er ikke et jeg selv bruger aktivt og derfor ikke noget folk normalt ser. De ser bare “Lene Hansen”, hvilket også er det der feks står på min dankort. Det er ikke fordi det er hemmeligt-hemmeligt, mine venner (og familie :-D) kender det selvfølgelig.

Men jeg synes egentlig ikke at det er specielt fedt, at en tilfældig fyr jeg har været på date med et par gange, kan gå ind og slå det op (for lad os være ærlige: den slags bliver mobilepay jo også brugt til) eller ligefrem får det kastet i hovedet, hvis en regning skal splittes.

Præcis som jeg sagtens kunne forstille mig at være en del af større gruppe af venner/bekendte/mm et sted henne eller til en anden form for arrangement, hvor en regning skal splittes eller en telefonliste bliver sendt ud, hvormed ens juridiske navn dermed bliver eksponeret for en gruppe mere eller mindre tilfældige mennesker.

Og jvf en anden tråd, synes jeg normalt ikke at et telefonnummer er særlig følsom information.

Er det bare mig der er sart? Hvad synes I andre?

Inden længe skal ens fulde juridiske navn fremgå af MobilePay-appen. Det gælder også for folk med navne- og adressebeskyttelse
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5802

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Tux » 19. jan 2024, 18:10

Jeg synes det er fint, hvis man synes ens navn er så hemmeligt så kan man jo undlade at bruge Mobile Pay - der er masser af alternativer…
11
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jan 2024, 18:15

Mit navn lyder helt almindeligt, men jeg tror, at jeg er den eneste med præcis den kombination af navne. Jeg bruger dog i forvejen mit fulde navn på MobilePay, så det kommer ikke til at ændre noget for mig eller genere mig. Mit navn er ikke på den måde noget meget privat for mig
Måske ville jeg have det anderledes, hvis der var specielle associationer til eller forventninger om særlige familieforhold forbundet med mit navn.
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10347

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf abcd » 19. jan 2024, 18:18

Jeg er ligeglad. De må også vise mit cpr-nummer hvis de vil.

Hvis man ikke er ligeglad, kan man afinstallere MobilePay - man kan jo kun slå telefonnumre op for folk der har appen. Hvis man ikke kan lide den lugt i det bageri, må man gå et andet sted hen. Tiden må vise hvad brugerne gør.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13088
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3548
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56262
Kontakt:

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Ado » 19. jan 2024, 18:21

Jeg kunne virkelig ikke være mere ligeglad.
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19706
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46500

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf LadyFox » 19. jan 2024, 18:30

Det ville påvirke mit brug af MobilePay.
Det er meget få der kender mit efternavn - og sådan ønsker jeg at det skal blive ved med.
Derfor bruger jeg heller ikke mit efternavn med mindre jeg finder det nødvendigt.
1
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14791
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19226

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Flora » 19. jan 2024, 18:31

Det er fint for mig. Folk, jeg MobilePay'er eller omvendt, må gerne kende mit fulde navn.
1
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14834

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 19. jan 2024, 18:32

Tux skrev:Jeg synes det er fint, hvis man synes ens navn er så hemmeligt så kan man jo undlade at bruge Mobile Pay - der er masser af alternativer

Er der der? Folk bruger jo i praksis ikke bankoverførsler privat, hvad enten det drejer sig om en gaveindsamling eller køb på den blå avis. Det kan godt være at alternativet er der i teorien, men i praksis eksisterer det reelt ikke.

Når pengeoverførelser mellem private, samtidig i dag er en integreret del af hverdagen for de fleste (i hvet fald hvis de er under en hvis alder), mener jeg ikke at “hvis man ikke kan lide de nye betingelser, må man bare stoppe med at bruge produktet”, er et særlig godt argumentet.

(I forhold til forretningsbetalinger, synes jeg sådan set også man kan diskutere det problematiske i at modtageren får (hvad jeg vil betegne som) detaljerede oplysninger om en kunde - men her er jeg enig i, at der er et alternativt).
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Artem » 19. jan 2024, 18:34

Har altid bare kørt med mit fulde navn vidste ikke man kunne andet
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23717

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf Aragorn » 19. jan 2024, 18:36

Jeg tror ikke jeg forstår hvordan det er at dit navn kan bruges mod dig. Og vil man virkelig ikke have at en person man dater ved hvad man hedder? Det ville være min mindste bekymring i dén sammenhæng.

Generelt synes jeg det er godt at Mobile Pay ophæver muligheden for at benytte alias og giver muligheden for at blokere.

Jeg synes det er træls man kun må bruge én enkelt enhed. Jeg er glad for at det ligger på alle mine enheder.
Senest rettet af Aragorn 19. jan 2024, 18:37, rettet i alt 1 gang.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf RavenClaw » 19. jan 2024, 18:37

Som en, der har et "Lene Hansen"-navn, gør det ingen forskel for mig.

Jeg tænker dog på de mennesker, der bruger et andet navn end deres juridiske. Altså, hvis jeg er døbt Lene, men kalder mig selv Anne i alle andre sammenhænge end den, der hænger sammen med staten. Det må blive ret forvirrende for deres omgangskreds.

Hvad med dem, der har navne- og adressebeskyttelse?
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14834

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 19. jan 2024, 18:42

abcd skrev:Jeg er ligeglad. De må også vise mit cpr-nummer hvis de vil.

Hvis man ikke er ligeglad, kan man afinstallere MobilePay - man kan jo kun slå telefonnumre op for folk der har appen. Hvis man ikke kan lide den lugt i det bageri, må man gå et andet sted hen. Tiden må vise hvad brugerne gør.

Igen: en ting er at man ikke mener at det er problematisk at ens juridiske navn bliver offentliggjort, det er (selvfølgelig) præcist lige så validt som at mene at det ER problematisk.

Men jeg synes det er et dovent argument, at sige at man så bare må afinstallere appen.

Mobilepay har 4,5 mio brugere. Det er ikke hele Danmarks befolkning, men hvis man trækker de børn, der er så små at de ikke er potentielle brugere fra, er det godt nok tæt på. Og når noget er så integreret i hele Danmarks hverdag, mener jeg ikke at man som virksomhed uforbeholdent kan trække “privat virksomhed, hvis du ikke kan lide betingelserne, så drop os”-kortet.
2
avdotja
Indlæg: 4964
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14834

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf avdotja » 19. jan 2024, 18:42

RavenClaw skrev:
Hvad med dem, der har navne- og adressebeskyttelse?

Det gælder alle, der er ingen undtagelser.
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10347

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf abcd » 19. jan 2024, 18:44

avdotja skrev:
abcd skrev:Jeg er ligeglad. De må også vise mit cpr-nummer hvis de vil.

Hvis man ikke er ligeglad, kan man afinstallere MobilePay - man kan jo kun slå telefonnumre op for folk der har appen. Hvis man ikke kan lide den lugt i det bageri, må man gå et andet sted hen. Tiden må vise hvad brugerne gør.

Igen: en ting er at man ikke mener at det er problematisk at ens juridiske navn bliver offentliggjort, det er (selvfølgelig) præcist lige så validt som at mene at det ER problematisk.

Men jeg synes det er et dovent argument, at sige at man så bare må afinstallere appen.

Mobilepay har 4,5 mio brugere. Det er ikke hele Danmarks befolkning, men hvis man trækker de børn, der er så små at de ikke er potentielle brugere fra, er det godt nok tæt på. Og når noget er så integreret i hele Danmarks hverdag, mener jeg ikke at man som virksomhed uforbeholdent kan trække “privat virksomhed, hvis du ikke kan lide betingelserne, så drop os”-kortet.


Men det kan de jo juridisk set. Der er ingen tvivl om at de er i deres gode ret.

Vil du have lovgivning der stiller særlige krav til virksomheder der er integreret i Danmarks hverdag?
1
fisken80
Indlæg: 22574
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53094

Re: Mobilepay offentliggør ens fulde pasnavn fra d. 12. marts

Indlægaf fisken80 » 19. jan 2024, 18:54

avdotja skrev:
abcd skrev:Jeg er ligeglad. De må også vise mit cpr-nummer hvis de vil.

Hvis man ikke er ligeglad, kan man afinstallere MobilePay - man kan jo kun slå telefonnumre op for folk der har appen. Hvis man ikke kan lide den lugt i det bageri, må man gå et andet sted hen. Tiden må vise hvad brugerne gør.

Igen: en ting er at man ikke mener at det er problematisk at ens juridiske navn bliver offentliggjort, det er (selvfølgelig) præcist lige så validt som at mene at det ER problematisk.

Men jeg synes det er et dovent argument, at sige at man så bare må afinstallere appen.

Mobilepay har 4,5 mio brugere. Det er ikke hele Danmarks befolkning, men hvis man trækker de børn, der er så små at de ikke er potentielle brugere fra, er det godt nok tæt på. Og når noget er så integreret i hele Danmarks hverdag, mener jeg ikke at man som virksomhed uforbeholdent kan trække “privat virksomhed, hvis du ikke kan lide betingelserne, så drop os”-kortet.


Hvorfor kan man ikke det? Det er jo sådan det er. Deres virksomhed deres regler. Eller, hvem mener du skal bestemme, hvad en privat virksomhed må og ikke må lave af regler?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"