Følelser og vilje

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: Følelser og vilje

Indlægaf abcd » 11. feb 2024, 09:14

Ata skrev:
abcd skrev:
Ata skrev:Da jeg var yngre kunne jeg oftere have den følelse af at "hjertet siger et og hjernen siger noget andet". Men med alderen har jeg lært at tune ind på, hvad der faktisk sker i mig, og nu oplever jeg slet ikke det modsætningsforhold mere. Tværtimod har jeg erfaret, at tvivl og usikkerhed ofte handler om modsatrettede eller ambivalente føleler, som bliver klarere ved at jeg går ind i dem og undersøger dem. Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan jeg skal kunne tænke mig frem gennem livet på nogen meningsfuld måde.


Jo længere man når i livet, jo flere beslutninger har man truffet. I takt med at man træffer beslutninger, bliver følelserne mindre relevante, for beslutningen er lukket. Jeg har f.eks. besluttet at jeg bliver boende i mit hus indtil børnene flytter hjemmefra. Det kan jeg føle frem og tilbage omkring, for jeg er faktisk ikke supervild med at være husejer, jeg føler det som en byrde, men jeg har besluttet det fordi jeg mener at det er det rigtige valg af en række årsager. Og fra det tidspunkt jeg har truffet beslutningen, er mine følelser omkring det ligegyldige, jeg følger min beslutning til dørs, uanset hvad jeg måtte føle.

Ja, det kan jeg godt høre. Det lyder som du gør sådan på mange områder. Måske virker det for dig? For mig ville det blive et ret trist liv, men jeg er også en meget følelsesbetonet person, så det ville være det samme som at lukke hovedparten af min personlighed ned.:)


Jeg synes der er noget fredfyldt i at vælge sin vej og vandre den. Det giver ro i hovedet at man ikke konstant skal overveje hvad der mon er nede ad sidevejene.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6351
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15048

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Ata » 11. feb 2024, 09:18

abcd skrev:
Ata skrev:Ja, det kan jeg godt høre. Det lyder som du gør sådan på mange områder. Måske virker det for dig? For mig ville det blive et ret trist liv, men jeg er også en meget følelsesbetonet person, så det ville være det samme som at lukke hovedparten af min personlighed ned.:)


Jeg synes der er noget fredfyldt i at vælge sin vej og vandre den. Det giver ro i hovedet at man ikke konstant skal overveje hvad der mon er nede ad sidevejene.

Så er det jo nok en god vej for dig. Jeg har ikke tendens til at være i tvivl eller tro, at græsset er grønnere andre steder. Til gengæld har jeg tendens til depressivitet og den bedste kur for mig er gode følelsesmæssige oplevelser og at tune ind på at leve i overensstemmelse med mine og mine nærmestes følelser og behov. Gør jeg ikke det, bliver livet hurtigt meningsløst for mig. Men vi er hver forskellige og det er interessant at se, hvor forskelligt livet opleves.
1
Kisser
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2745

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Kisser » 14. feb 2024, 19:22

Det er en super interessant diskussion!

Jeg træffer alle store beslutninger med min mavefornemmelse. Det gjorde jeg også, da vi netop købte hus. Dog er den beslutning faktisk også noget mere fornuftspræget end jeg plejer at være. Og jeg har helt klart haft mere uro og mere tvivl her, end jeg har ved de beslutninger, der er taget 100% udfra mavefornemmelse.

Jeg hørte for nylig en lydbog, som var skrevet af Eske Willerslev og Kristian Leth. Den var ret god og der argumenterede EW faktisk for at mavefornemmelsen kan være et resultat af alle mulige input, som vi ikke er bevidste om, fordi vi ikke kan nå at fordøje alle de informationer. Så han mente at mavefornemmelsen var meget relevant at navigere efter. Det er jeg sjovt nok helt enig i.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6351
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15048

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Ata » 14. feb 2024, 19:32

Læser lige en bog om traumer og kom til at tænke på tråden da jeg læste dette:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: Følelser og vilje

Indlægaf abcd » 14. feb 2024, 19:57

Kisser skrev:Det er en super interessant diskussion!

Jeg træffer alle store beslutninger med min mavefornemmelse. Det gjorde jeg også, da vi netop købte hus. Dog er den beslutning faktisk også noget mere fornuftspræget end jeg plejer at være. Og jeg har helt klart haft mere uro og mere tvivl her, end jeg har ved de beslutninger, der er taget 100% udfra mavefornemmelse.

Jeg hørte for nylig en lydbog, som var skrevet af Eske Willerslev og Kristian Leth. Den var ret god og der argumenterede EW faktisk for at mavefornemmelsen kan være et resultat af alle mulige input, som vi ikke er bevidste om, fordi vi ikke kan nå at fordøje alle de informationer. Så han mente at mavefornemmelsen var meget relevant at navigere efter. Det er jeg sjovt nok helt enig i.


Intuition er en genvej til beslutninger. Intuition er lidt ligesom hjernens ChatGPT. Den er imponerende til at komme med et svar meget hurtigt, men man bør nok gå svaret efter, for den skyder også jævnligt ved siden af.

Jo mere tid man har til at træffe en beslutning, jo mere kan man vel erstatte intuition med reel analyse.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20525
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44039

Re: Følelser og vilje

Indlægaf paint » 14. feb 2024, 22:01

Mennesket har via evolutionen, erhvervet sig en virkelig god evne til at vurdere andre mennesker, meget hurtigt. Formentlig fordi det var vigtigt for vores overlevelse, at vi kunne vurdere andre mennesker.
I et studie blev hjernemekanismer, der havde med førstehåndsindtryk at gøre – faktisk det, som mange kalder ”intuition”, undersøgt.
Nedenstående er, hvad man fandt ud af:

”De opdagede aktivitet i hjernen, der havde med ældgamle neurale mekanismer at gøre – amygdala og posterior cingulate cortex – som er udviklet til at hjælpe os til at træffe hurtige beslutninger om mennesker.
Amygdala er blevet sat i forbindelse med følelsesmæssig regulering, og posterior cingulate cortex er aktiv, når vi tillægger situationer værdi.
Med hjælp fra disse to regioner i hjernen, danner vi os virkelig gode førstehåndsindtryk inden for 30 sekunders møde.” https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa ... enner-med/

Ovenstående bygger på dette studie. https://www.nature.com/articles/nn.2278
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: Følelser og vilje

Indlægaf abcd » 15. feb 2024, 06:55

paint skrev:Mennesket har via evolutionen, erhvervet sig en virkelig god evne til at vurdere andre mennesker, meget hurtigt. Formentlig fordi det var vigtigt for vores overlevelse, at vi kunne vurdere andre mennesker.
I et studie blev hjernemekanismer, der havde med førstehåndsindtryk at gøre – faktisk det, som mange kalder ”intuition”, undersøgt.
Nedenstående er, hvad man fandt ud af:

”De opdagede aktivitet i hjernen, der havde med ældgamle neurale mekanismer at gøre – amygdala og posterior cingulate cortex – som er udviklet til at hjælpe os til at træffe hurtige beslutninger om mennesker.
Amygdala er blevet sat i forbindelse med følelsesmæssig regulering, og posterior cingulate cortex er aktiv, når vi tillægger situationer værdi.
Med hjælp fra disse to regioner i hjernen, danner vi os virkelig gode førstehåndsindtryk inden for 30 sekunders møde.” https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa ... enner-med/

Ovenstående bygger på dette studie. https://www.nature.com/articles/nn.2278


Og det er vel den mekanisme som nogle gange kan forråde mennesker når de bliver forført af psykopater eller andre mørke personligheder.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20525
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44039

Re: Følelser og vilje

Indlægaf paint » 15. feb 2024, 08:40

abcd skrev:
paint skrev:Mennesket har via evolutionen, erhvervet sig en virkelig god evne til at vurdere andre mennesker, meget hurtigt. Formentlig fordi det var vigtigt for vores overlevelse, at vi kunne vurdere andre mennesker.
I et studie blev hjernemekanismer, der havde med førstehåndsindtryk at gøre – faktisk det, som mange kalder ”intuition”, undersøgt.
Nedenstående er, hvad man fandt ud af:

”De opdagede aktivitet i hjernen, der havde med ældgamle neurale mekanismer at gøre – amygdala og posterior cingulate cortex – som er udviklet til at hjælpe os til at træffe hurtige beslutninger om mennesker.
Amygdala er blevet sat i forbindelse med følelsesmæssig regulering, og posterior cingulate cortex er aktiv, når vi tillægger situationer værdi.
Med hjælp fra disse to regioner i hjernen, danner vi os virkelig gode førstehåndsindtryk inden for 30 sekunders møde.” https://videnskab.dk/kultur-samfund/saa ... enner-med/

Ovenstående bygger på dette studie. https://www.nature.com/articles/nn.2278


Og det er vel den mekanisme som nogle gange kan forråde mennesker når de bliver forført af psykopater eller andre mørke personligheder.


Det korte svar er ja. sandsynligvis. Hvis en person evner at sende en verbal + non-verbal signalsekvens, der indikerer 'ikke farlig > tillidsvækkende, hvilket den type personer ofte er mestre i. så ryger vi sikkert i med begge ben, desværre.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Kisser
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2745

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Kisser » 15. feb 2024, 10:13

abcd skrev:
Kisser skrev:Det er en super interessant diskussion!

Jeg træffer alle store beslutninger med min mavefornemmelse. Det gjorde jeg også, da vi netop købte hus. Dog er den beslutning faktisk også noget mere fornuftspræget end jeg plejer at være. Og jeg har helt klart haft mere uro og mere tvivl her, end jeg har ved de beslutninger, der er taget 100% udfra mavefornemmelse.

Jeg hørte for nylig en lydbog, som var skrevet af Eske Willerslev og Kristian Leth. Den var ret god og der argumenterede EW faktisk for at mavefornemmelsen kan være et resultat af alle mulige input, som vi ikke er bevidste om, fordi vi ikke kan nå at fordøje alle de informationer. Så han mente at mavefornemmelsen var meget relevant at navigere efter. Det er jeg sjovt nok helt enig i.


Intuition er en genvej til beslutninger. Intuition er lidt ligesom hjernens ChatGPT. Den er imponerende til at komme med et svar meget hurtigt, men man bør nok gå svaret efter, for den skyder også jævnligt ved siden af.

Jo mere tid man har til at træffe en beslutning, jo mere kan man vel erstatte intuition med reel analyse.


Faktisk er det relativt sjældent, at jeg analyserer beslutninger. Jeg laver heller aldrig for og imod lister. Jeg mærker efter og finder frem til kernen af mavefornemmelsen og så træffer jeg beslutninger ud fra det. Men man kan selvfølgelig godt sige, at jeg analyserer min mavefornemmelse.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10137
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18223

Re: Følelser og vilje

Indlægaf .Magic. » 17. feb 2024, 10:13

.Magic. skrev:Jeg kan ikke stole på mine følelser fordi jeg får stemningsstabiliserende medicin. Min verden går ned det ene øjeblik og 2 minutter efter kan jeg klare hele verden. Medicinen holder mig nogenlunde stabil selvom jeg uden problemer kan have 6000 dyk om dagen. Derfor kan jeg ikke regne med mine følelser før jeg har sovet en eller to nætter på dem. Så ved jeg hvad jeg egentlig føler.

Jeg har virkelig svært ved at undertrykke mine følelser og er så småt ved at lære at det skal jeg heller ikke. Jeg forsøger at undertrykke min første følelse for den er sjældent det jeg egentlig føler.

Efter at have læst abcds indlæg kan jeg virkelig godt se det praktiske i at kunne træffe beslutninger uden at følelserne altid skal overtage. Nogle gange er man jo ganske enkelt nødt til at se mere nøgternt på en følelsesmæssig situation og det ved jeg ikke helt, hvordan man gør når det drejer sig om ens eget liv.
Jeg kan sagtens se det når der er tale om andres liv.
0
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Jammerdalen » 12. apr 2024, 09:11

Interessant emne :)

For en del år siden var jeg selv optaget af sammenhængen mellem følelser og tanker.
Jeg har ikke så meget tid til at sætte mig dybere ind i hvad følelser egentlig er, så mit bidrag vil nok mest være på et lommefilosofisk plan.

Jeg ser ikke følelser og vilje som diametrale modsætninger. Jeg skelner nok mere mellem forskellige niveauer af følelser. Det at "ville" noget indeholder for mig også et følelsesmæssigt element, ligesom jeg tænker at følelser er en del af ens personlighed.

For mig er følelser altså et ret vidt begreb. De kan vise sig i forskellige former lige fra impulser til gennemtænkte holdninger. Jeg ved ikke, om man kan kalde impulser for mere primitive følelser? Rent kemisk har ens dopaminniveau betydning for hvilke følelser, der kan dominere. Som en person med ADHD ved jeg, hvordan mine følelser kan ændre sig alt efter hvor højt mit dopaminniveau er. Her til morgen var jeg træt, lettere opgivende og overvældet af de mange gøremål, men så snart jeg kunne mærke medicinens effekt og jeg havde fået morgenmad og ro, blev jeg straks mere positiv indstillet over for verden. Det kan man nok kalde sindsstemninger.

Jeg håber, det er okay, at jeg drager min egen erfaring med ADHD, følelser og vilje ind i snakken? Men da jeg i sin tid lærte om ADHD læste jeg, at man ikke kan sammenligne igangsættelsesudfordringer med manglende vilje, da det simpelthen handler om hjernekemi. ADHD eller ej tænker jeg derfor, at man ikke skal undervurdere hvor dominerende impulser og umiddelbare behov kan være ift. ens handlinger. Især hvis der er tale om en form for afhængighed. Så hvis man har meget svært ved at træffe fornuftsbaserede beslutninger skal man måske kigge på, om man er blevet lidt for afhængig af det, der trækker én i en anden retning.

Nu kaldte jeg impulser for de mere "primitive følelser" og forsøger så modsat at kalde de følelser som ens vilje består af for mere "fine følelser". Eller lyder det som det rene vrøvl? :genert: Jeg tænker, at impulser og umiddelbare følelser er meget nemme at handle på, mens det kræver en del mere energi at handle i overensstemmelse med viljens fornuft. Derfor tænker jeg ikke, at man skal slå sig selv i hovedet, hvis man virkelig har svært ved at knække koden ift. at leve et liv, der mest er styret af viljen. Jeg tænker, det er helt legitimt at finde strategier og lægge planer, der både tilgodeser de umiddelbare følelser og som gør, at man i højere grad kan følge ens vilje. Det kan f.eks handle om at finde den rette form for motivation (som et eller andet sted også er følelsesbaseret).
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8744
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7212

Re: Følelser og vilje

Indlægaf Artem » 12. apr 2024, 09:55

Det er sådan noget jeg normalt aldrig tænker over, og hvor vi nærmest er ude i fremmedord for mig, som jeg ikke helt ved hvad betyder. :genert:

Men generelt ligger jeg meget stabil i godt humør. Er aldrig helt i top eller bund. Men meget stabil, og er en ting jeg har tænkt over i forhold til min kæreste som svinger meget op og ned, på en måde der virker uforståeligt for mig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Livets forhold"