Hundelort

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Hundelort

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. feb 2024, 10:43

Hunde (og katte) er ikke glade for ting der dufter af citron, og det kan få dem til at holde sig væk fra bestemte områder.

Det er en dyr løsning, men man kan få både spray og granulat kan kan drysse ud.
Men jeg tænker hvis i har mulighed for en krukke eller ved, lige ved indkørslen, at det er muligt at tænke i beplantning med duft af citrus, fx citronmelisse.
Så ka i måske emd få virkemidler sende et tydeligt signal til hundene der gerne vil besørge på jeres ejendom.

Skilte gør næppe så meget, men måske i kombi med en kamera attrap, så det ligner i har kamera overvågning på egen grund.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4686
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21510

Re: Hundelort

Indlægaf catnip » 19. feb 2024, 10:56

Jeg er hundeejer, og jeg er røvtræt af hundeejere der ikke samler op efter deres hunde. Det er klamt, det er super arrogant, det giver hundeejere over én kam et dårligt ry, min hund og jeg træder i lortene osv.

Jeg kan ikke rigtig komme på nogle undskyldninger for ikke at gøre det. Nuvel, jeg har bemærket at der bliver længere og længere mellem skraldespandende (besparelser?), og det er virkelig irriterende. Jeg kan gå en tur på 5 km og ikke være i stand til at komme af med posen, og jeg kan så også se at der ligger øldåser og andet skrald på min rute, fordi der ikke er nogle steder at smide det ud. Det er blevet betydeligt værre over årene. Anyway, sidespring. Det er stadig ikke nogen undskyldning for ikke at tage sit skrald, herunder hundelort, med sig.

Jeg er ikke bleg for at råbe efter hundeejere når jeg fanger dem i ikke at samle op. Jeg finder at public shaming er det der virker bedst. "Hey, du glemte da vist noget?!"
10
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5002

Re: Hundelort

Indlægaf Anne Droid » 19. feb 2024, 11:15

Jeg er også hundeejer og pissetræt af de hundeejere der ikke samler op.
Min hund kan godt skide 3 gange på en gåtur og det har jeg poser med til. Og det er faktisk slet ikke et problem at bære lortene hjem i min egen skraldespand. Vi har et par offentlige skraldespande i vores lille landsby, men den ved busstoppestedet kan jeg ikke få mig selv til at putte det i. Det kan jo godt lugte selvom det er i en pose med knude på.

Jeg havde et andet problem der hvor jeg boede før. På tre sider af haven, var der en vej og sti. Det var ret ofte at jeg fandt en pose i haven, eller endnu værre - kastet op på taget af min carport :cuss:
1
Klimatosse
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hundelort

Indlægaf Moe » 19. feb 2024, 12:20

Misantropen skrev:
icelady skrev:Skilte hjælper ikke.

Jeg troede egentlig at dem, der ikke samler op er den ældre generation, men ser desværre også unge der ikke samler op.

Mest ofte undskyldning/forklaring jeg har hørt er: "Der er ingen offentlige skraldespande i nærheden af hvor jeg går tur, så kan jeg lige så godt lade den ligge." Nej, så samler du op og tager den med hjem.

Jeg har ikke selv set det, men har fået fortalt at folk endda lader deres hunde skide på gravsteder. Dét synes jeg er så uanstændigt.

Ifølge Naturstyrelsen må man gerne lade lorten ligge. Hvad mange ikke er klar over, eller glemmer er at det ikke er alle steder man må eller bør lade den ligge.

Jeg har også hørt forklaringen at det undlades fordi det giver mere plastikaffald.

Naturstyrelsen har ikke mandat på privat jord, så det er ikke en undskyldning for ikke at samle op, og i øvrigt må man heller ikke lufte sin hund på privat ejendom - jeg antager, der er fremmede uden adgang.

Naturstyrelsen taler specifikt om offentlige skove og ikke haver, fortove eller private ejendomme og skove (sidstnævnte i øvrigt kun på stier, med hunde i snor og efter skiltningen).

PS: Kan oplyse, at folk også vader ind i private skove, hvor der udføres jagt og er skiltet med det, forlader stierne og lader deres hund løbe løs. Folk vil åbenbart gerne risikere, at de og deres hunde bliver såret af vådeskud.
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Hundelort

Indlægaf Moe » 19. feb 2024, 12:30

.Magic. skrev:
paint skrev:Der er åbenbart forskel. Her i byen - nærmere bestemt på Østerbro, ser man aldrig hundelorte på gaderne, aldrig - ikke +en eneste. Alle går med hundeposer, og smider dem i næste skraldespand. For år tilbage, var billedet et helt andet Men ikke mere,
men folk er selvfølgelig også mere overvågede her i byen, hvor der kan stå en person i en vindue og se synderen, :gruble:

Billede

Her i byen er 90% af alle skraldespande blevet fjernet fordi der ikke er ressourcer til at tømme dem.

Det er ikke for at forsvare dem eller andet skrald på gaden, men så beder kommunen jo om at få problemer med affald.
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10233
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18394

Re: Hundelort

Indlægaf .Magic. » 19. feb 2024, 12:37

Moe skrev:
.Magic. skrev:
paint skrev:Der er åbenbart forskel. Her i byen - nærmere bestemt på Østerbro, ser man aldrig hundelorte på gaderne, aldrig - ikke +en eneste. Alle går med hundeposer, og smider dem i næste skraldespand. For år tilbage, var billedet et helt andet Men ikke mere,
men folk er selvfølgelig også mere overvågede her i byen, hvor der kan stå en person i en vindue og se synderen, :gruble:

Billede

Her i byen er 90% af alle skraldespande blevet fjernet fordi der ikke er ressourcer til at tømme dem.

Det er ikke for at forsvare dem eller andet skrald på gaden, men så beder kommunen jo om at få problemer med affald.

Jep.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hundelort

Indlægaf Jasmin » 19. feb 2024, 14:02

Kanga skrev:
Misantropen skrev:Det hjælper ikke noget at sætte skilte op. Hundeejerne gider i forvejen ikke samle op eller holde sig ude af jeres grund. Der skal mere end et eller flere skilte til at ændre det.

Det bedste middel mod de idioter er at sørge for at de ikke har adgang til grunden, men det er ikke altid muligt. Jeg går ikke ud fra at du ved hvilke hundeejere det drejer sig om?

Det er svært at hegne ind, da der ligger parkeringspladser direkte op til fortovet. Af og til tager vi folk på fersk gerning, når de lufter på vores grund, og så smider vi dem væk. Men folk har ingen hæmninger. Den ene lort i denne weekend lå midt på flisegangen foran vores hoveddør 2 meter inde på grunden.
Bare husk at, som husejer er man erstatningsansvarlig, hvis en person falder i en lort på ens grund. Vi har også et sommerhus med åben have og har haft samme problem. Det er blevet meget mindre, efter vi har sat overvågningskamera op, så linsen kun fanger hvad der foregår på vores grund. Vi har også skilte der viser at hele grunden er overvåget.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2115
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Hundelort

Indlægaf Dawwty » 19. feb 2024, 23:19

Jeg ved ikke hvad du kan gøre, udover at sætte kamera op og skilte med det. Men kunne godt lide den figure med den begravede hund. Den var humoristisk og samtidig, skiltet på en måde som folk lægger mærke til.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7827
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12523

Re: Hundelort

Indlægaf IrmaPigen » 25. feb 2024, 06:11

Jeg er selv hundeejer.

Jeg synes det er ulækkert at træde i en lort.

Jeg samler selv op. Altid.

Derudover hindrer det spredning af sygdomme og orm blandt hunde, når man samler kræenes pøller op.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 489
Likede indlæg: 10841

Re: Hundelort

Indlægaf BlueBunny » 25. feb 2024, 07:34

Raenil skrev:#notallhundeejere

Menaltså, der er to slags hundeejere. Der skal ikke ret mange til af den trælse slags før der er hundelort overalt. Der er nok desværre bare ikke så meget at gøre.


Jeg måtte lige gruble over hvorfor så mange likede at du ikke synes høje mennesker burde have hund.
Jeg troede årsagen måske var at høje mennesker havde længere ned for at samle op.
Underligt tænkte jeg … så faldt 10-øren
6
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5002

Re: Hundelort

Indlægaf Anne Droid » 25. feb 2024, 07:39

BlueBunny skrev:
Raenil skrev:#notallhundeejere

Menaltså, der er to slags hundeejere. Der skal ikke ret mange til af den trælse slags før der er hundelort overalt. Der er nok desværre bare ikke så meget at gøre.


Jeg måtte lige gruble over hvorfor så mange likede at du ikke synes høje mennesker burde have hund.
Jeg troede årsagen måske var at høje mennesker havde længere ned for at samle op.
Underligt tænkte jeg … så faldt 10-øren


Og jeg skulle lææ dit indlæg et par gange, for man er ikke automatisk træls bare fordi man er høj :genert: :D
1
Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Hundelort

Indlægaf HerErJeg » 18. mar 2024, 06:59

Jeg vil så sige, at skraldespande der er sparet væk alle steder, bare er skidetræls.
Vi har sådan et 5 km. stisystem, og der er bare NUL skraldespande. Når så hunden skal skide efter 200 m., så skal posen så bæres med rundt de næste 4,8 km.
Det undskylder ikke noget, men fremmer heller ikke at der bliver samlet op. Og der har været skraldespande i tidernes morgen, men de er sparet væk alle sammen.
1
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53111

Re: Hundelort

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2024, 08:15

HerErJeg skrev:Jeg vil så sige, at skraldespande der er sparet væk alle steder, bare er skidetræls.
Vi har sådan et 5 km. stisystem, og der er bare NUL skraldespande. Når så hunden skal skide efter 200 m., så skal posen så bæres med rundt de næste 4,8 km.
Det undskylder ikke noget, men fremmer heller ikke at der bliver samlet op. Og der har været skraldespande i tidernes morgen, men de er sparet væk alle sammen.


Jeg tror bare ikke jeg helt forstår, hvorfor det er et problem at bære posen med sig. Det er jo ikke fordi den hverken fylder ret meget eller vejer ret meget.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Hundelort

Indlægaf Mani » 18. mar 2024, 08:22

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Jeg vil så sige, at skraldespande der er sparet væk alle steder, bare er skidetræls.
Vi har sådan et 5 km. stisystem, og der er bare NUL skraldespande. Når så hunden skal skide efter 200 m., så skal posen så bæres med rundt de næste 4,8 km.
Det undskylder ikke noget, men fremmer heller ikke at der bliver samlet op. Og der har været skraldespande i tidernes morgen, men de er sparet væk alle sammen.


Jeg tror bare ikke jeg helt forstår, hvorfor det er et problem at bære posen med sig. Det er jo ikke fordi den hverken fylder ret meget eller vejer ret meget.

Med de besparelser der ellers er i samfundet er det i al fald ikke de første jeg ønsker rullet tilbage.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Hundelort

Indlægaf Neverkont » 18. mar 2024, 09:12

HerErJeg skrev:Jeg vil så sige, at skraldespande der er sparet væk alle steder, bare er skidetræls.
Vi har sådan et 5 km. stisystem, og der er bare NUL skraldespande. Når så hunden skal skide efter 200 m., så skal posen så bæres med rundt de næste 4,8 km.
Det undskylder ikke noget, men fremmer heller ikke at der bliver samlet op. Og der har været skraldespande i tidernes morgen, men de er sparet væk alle sammen.


Mens jeg havde hund brugte jeg poser med hank (f.eks. fra Lidl), så kunne jeg have de fyldte poser hængende på langfingeren på den hånd jeg ikke havde snoren i. Jeg har altid haft små racer, så det er måske ikke så nemt hvis man har en labrador. ;)

For en del år siden havde jeg en hund, som leverede 3 "pæne" portioner på morgenturen, og da havde jeg simpelthen en taske over skulderen lige til formålet.
0

Tilbage til "Livets forhold"