Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Mi55y » 27. feb 2024, 10:48

Jeg har lige tjekket, og jeg har brugt min telefon 10 timer og 20 min. mindre end normalt i sidste uge :8:
Der var da virkelig noget at tage fat i :lol:
6
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 633
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1265

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf LittleLemon » 27. feb 2024, 11:57

Mi55y skrev:Jeg har lige tjekket, og jeg har brugt min telefon 10 timer og 20 min. mindre end normalt i sidste uge :8:
Der var da virkelig noget at tage fat i :lol:


Sejt gået :gogo:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Animi » 29. feb 2024, 17:29

Det går ikke særligt godt - men tror også jeg har mentalt indstillet mig på, at det først er fra i morgen, jeg går i gang. Men så håber jeg også, at jeg kan overholde det!
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Animi » 3. mar 2024, 18:42

De sidste to dage er gået godt! Jeg lå under 1,5 times forbrug på mobilen i går og regner med det samme i dag.

Mine tricks til at nedsætte forbruget har bl.a. været at have en bog lige ved hånden. Så i stedet for at scrolle, har jeg læst. Derudover øver jeg mig i bare at kunne være i mine egne tanker, i de små pauser der opstår i hverdagen. Normalt ville jeg række ud efter telefonen, ligeså snart jeg fx stod i kø, ventede på kaffemaskinen osv. Og det endte jo ofte ud i at står i længere tid og bare scrolle, tjekke insta, tjekke nyheder osv.
I samme stil prøver jeg også at bruge min laptop mere, hvis jeg fx skal søge efter noget, tjekke nyheder, finde opskrifter osv. Fordi jeg så nemmere gør det, jeg skal og så lukker ned. Hvor telefonen ofte lokker mere med flere ligegyldige ting at foretage mig.

Det sidste lange stykke tid, har jeg brugt ca 24 timer på mobilen om ugen. Det er jo helt grotesk, og ret skræmmende at tænke på, at jeg hver uge har 'mistet' et døgn på bare at stirre ind i mobilen. Derudover har jeg også en lille datter, og jeg vil ikke have at hun vokser op og føler, at hun mister sine forældre til skærmen. Så det har helt klart også motiveret mig en del!
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 633
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1265

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf LittleLemon » 3. mar 2024, 19:42

Her går nogle dage bedre end andre. Jeg har observeret at de dage hvor det er sværest er dem hvor jeg gar været mest træt og ikke orket at læse en bog, lave noget krea eller andet der har stillet krav til aktiv deltagelse fra min side.

Og så blev jeg noget overrasket over at mit forbrug var helt vildt højt fredag, selvom jeg var sammen med kolleger til et arrangement og ikke syntes jeg havde brugt meget skræm…men det viste sig da jeg tjekkede forbruget pr app, at det var kamera og kort der havde trukket forbruget vildt i vejret. Og det gav god mening da jeg både havde brugt mobilen som gps og havde taget en masse billeder.

Så overordnet set går det bedre, men bestemt ikke hele tiden.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Mi55y » 4. mar 2024, 10:31

LittleLemon skrev:Her går nogle dage bedre end andre. Jeg har observeret at de dage hvor det er sværest er dem hvor jeg gar været mest træt og ikke orket at læse en bog, lave noget krea eller andet der har stillet krav til aktiv deltagelse fra min side.

Og så blev jeg noget overrasket over at mit forbrug var helt vildt højt fredag, selvom jeg var sammen med kolleger til et arrangement og ikke syntes jeg havde brugt meget skræm…men det viste sig da jeg tjekkede forbruget pr app, at det var kamera og kort der havde trukket forbruget vildt i vejret. Og det gav god mening da jeg både havde brugt mobilen som gps og havde taget en masse billeder.

Så overordnet set går det bedre, men bestemt ikke hele tiden.


Lidt samme observation her. Mit skærmforbrug var højt fredag, fordi jeg havde store bagedag ifm. fødselsdagsfejring, hvor jeg brugte mobilen til opskrifter. Og så i går, hvor jeg var nedlagt totalt pga. menstruation og derfor lå på sofaen det meste af dagen.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf PaleSeptember » 4. mar 2024, 12:12

Her går det ikke så godt, men jeg er også syg, så jeg orker næsten ikke at foretaget mig andet end at se serier og være på mobil.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41077

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Akehurst2 » 4. mar 2024, 13:03

Jeg mangler et godt vækkeur, der kan erstatte mobilen, så jeg kan holde op med at have den med i seng. For jeg kan åbenbart ikke lade den ligge så.

Det skal være et, jeg ikke kan komme til at slå fra i søvne og med god snoozefunktion og let at indstille og i det hele taget kunne det samme som telefonens alarm kan. Det synes jeg ikke er nemt at finde.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Anilara » 4. mar 2024, 14:24

Det går sådan lala her...
Jeg har et ret højt forbrug, netop fordi jeg fortsat ikke ved hvad jeg skal gøre i stedet for. I dag og i går har jeg dog nået mange flere ting end normalt, for at distrahere mig fra telefonen. Men når de praktiske ting er nået og jeg har gået en længere tur, så kniber det med opfindsomheden.
Vil forsøge at læse i en bog nu.

Nåh ja, tror i øvrigt Morten Elsøe snart skriver noget om vaneændring ift mobiltid, det ser jeg frem imod.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9620
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26931

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Santa » 4. mar 2024, 14:59

Det går DÅRLIGT!!!
Altså, jeg prøver, men ikke nok...har en overbelastning af tommelfingeren og den kan kun skyldes een ting!
Men, jeg forsøger at erstatte tlf spillene med at brodere, når jeg ser serier osv. I løbet af arbejdsdagens små pauser er jeg stadig slem.

Nu har jeg bekendt mine synder, så bed for at jeg bliver bedre til at lade den tlf ligge. Og ipaden. Og at jeg slukker tv'et.
Jeg kan i øvrigt anbefale en ældre Brinkmann podcast om forskningen i hvad håndarbejde gør af gode ting for ens psyke. Tror den hedder noget a la "Kan strikketøjet gøre dig lykkelig?".
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Animi » 11. mar 2024, 10:02

Sidste uge er gået godt og jeg endte med ca 16 timers skærmtid. Og det er da en forbedring ift. at jeg plejer at ligge på 24 timer+.

Jeg har haft nogle dage, hvor jeg har været mere på mobilen end ønsket. Men det er jo en proces, så hellere små skridt, end at jeg går helt ekstrem og så bliver træt af det og vender tilbage til det dårlige udgangspunkt :D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Anilara » 11. mar 2024, 10:44

Jeg har skåret over 50% ned. Det er jeg yderst tilfreds med! Men altså, det var også stukket helt af..
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf oOxXxOo » 11. mar 2024, 19:17

Jeg er med. Jeg begyndte faktisk for en måned siden hvor jeg slettede min IG og ryddede ud i det jeg havde på Facebook. Mangler lige det sidste
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11703
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 921
Likede indlæg: 18873

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf PaleSeptember » 12. mar 2024, 16:15

Det går ikke supergodt her. Jeg har VIRKELIG svært ved at lægge min tablet fra mig om aftenen, når jeg ser tv. Hvorfor skal det være så svært? :rulle:
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Udfordring i marts: Mindre skærmtid

Indlægaf Anilara » 12. mar 2024, 17:39

PaleSeptember skrev:Det går ikke supergodt her. Jeg har VIRKELIG svært ved at lægge min tablet fra mig om aftenen, når jeg ser tv. Hvorfor skal det være så svært? :rulle:

Har du prøvet at gøre den sort/hvid?
0

Tilbage til "Livets forhold"