Podcasts - hvad er fidusen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17403
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42487

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf LaMariposa » 19. mar 2024, 13:48

paint skrev:
POCKETKITTEN skrev:For mig skal der være en dramaturgisk opbygning som i f.eks. Third Ears produktioner - fra “Kvinden med den tunge kuffert” til “Ruths hus”.

Derudover var jeg virkelig vild med “Det levende bevis” og i den mere skæve afdeling “Lottomysteriet” og “Nattens dronning” samt “Undskyld vi roder”.

Det er ikke noget, der har gjort mig klogere som sådan (pånær at messingblæsere angiveligt er de mest kinky inden for det klassiske musikmiljø), men det er lige så god underholdning som en tv-serie.

Hvis det bare er snakkeradio, zoner jeg nemt ud og glemmer at høre efter.


Jeg faldt tilfældigt over Third Ear, allerede dengang de kun havde nogle ganske få produktioner. I det hele taget, er deres lydmontager/fortællinger noget helt specielt. 'Kvinden med den tunge kuffert', 'Det blå brev', 'morfars dobbeltliv', 'Unge mennesker på Dronning Louises bro' , 'Ringbindsattentatet' osv. Det var virkelig spændende og godt lavet.

https://thirdear.studio/da/pods


Jeg vil gerne tilføje Third Ears "Kold København". Den er virkelig også godt skruet sammen.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 103
Likede indlæg: 4931

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Patience » 19. mar 2024, 13:54

LaMariposa skrev:
paint skrev:
POCKETKITTEN skrev:For mig skal der være en dramaturgisk opbygning som i f.eks. Third Ears produktioner - fra “Kvinden med den tunge kuffert” til “Ruths hus”.

Derudover var jeg virkelig vild med “Det levende bevis” og i den mere skæve afdeling “Lottomysteriet” og “Nattens dronning” samt “Undskyld vi roder”.

Det er ikke noget, der har gjort mig klogere som sådan (pånær at messingblæsere angiveligt er de mest kinky inden for det klassiske musikmiljø), men det er lige så god underholdning som en tv-serie.

Hvis det bare er snakkeradio, zoner jeg nemt ud og glemmer at høre efter.


Jeg faldt tilfældigt over Third Ear, allerede dengang de kun havde nogle ganske få produktioner. I det hele taget, er deres lydmontager/fortællinger noget helt specielt. 'Kvinden med den tunge kuffert', 'Det blå brev', 'morfars dobbeltliv', 'Unge mennesker på Dronning Louises bro' , 'Ringbindsattentatet' osv. Det var virkelig spændende og godt lavet.

https://thirdear.studio/da/pods


Jeg vil gerne tilføje Third Ears "Kold København". Den er virkelig også godt skruet sammen.


Og deres nyeste "Ruths hus" - der er udkommet 6 afsnit indtil nu og der kommer 10 i alt. Jeg synes ellers generelt deres historier har en tendens til at være lidt langsomme i det - selvom det er gode historier - men Ruths hus er jeg virkelig begejstret for.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 203
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 60
Likede indlæg: 457

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 19. mar 2024, 13:58

Jeg er ret glad for podcasts. Jeg bruger det lidt ligesom bøger: Til at lære noget nyt, til at stresse af, til at komme ud af mit hoved. Jeg lytter primært, når jeg vasker op, gør rent, tager bad eller går en tur.

Jeg er ret interesseret i parforhold, så jeg hører oftest podcasts relateret til det. Jeg har generelt læst meget om emnet (også gennem mit fag), men synes det er rart til dels at få nye faglige inputs (eller høre det samme fortalt på en anden måde), eller at få indblik i personlige fortællinger. Især har jeg lyttet meget til Hjerteflimmer for voksne, 112 for knustehjerter, Vores Parforhold, Hvad er der nu galt? samt Indsigt med Cleoh. Tændt på DR var virkelig er godt, fagligt funderet program, men DR har desværre fjernet det og har ikke planer om at lægge det op igen.

Nu ved jeg ikke, hvilken retning du arbejder indenfor, men der skulle være en virkelig spændende podcast-serie med Nancy McWillimas, jeg selv skal i gang med at høre, når jeg engang får noget mere søvn og bedre koncentration og hukommelse. Hun arbejder psykodynamisk (måske endda psykoanalytisk?), men jeg kender flere, der arbejder indenfor andre rammer, der stadig får et udbytte af det.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4252
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Moe » 19. mar 2024, 14:04

Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:

Mediet er jo bare som tale radio, som du hører, når du har tid og lyst.

Det, du reelt taler om, er, hvilket emnet, altså hvad den pågældende podcast, handler om. Men det er jo mere format og emne, end teknologien.

Kan du lide tale radio, så kan du lide podcasts. Spørgsmålet er kun, hvilke podcasts du kan lide.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15216

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 19. mar 2024, 15:24

Moe skrev:
Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:

Mediet er jo bare som tale radio, som du hører, når du har tid og lyst.

Det, du reelt taler om, er, hvilket emnet, altså hvad den pågældende podcast, handler om. Men det er jo mere format og emne, end teknologien.

Kan du lide tale radio, så kan du lide podcasts. Spørgsmålet er kun, hvilke podcasts du kan lide.

Jeg kan lide musik i radioen. De må gerne lade være med at snakke. :D
1
Akehurst2
Indlæg: 14238
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41071

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Akehurst2 » 19. mar 2024, 15:28

Ata skrev:
Moe skrev:
Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:

Mediet er jo bare som tale radio, som du hører, når du har tid og lyst.

Det, du reelt taler om, er, hvilket emnet, altså hvad den pågældende podcast, handler om. Men det er jo mere format og emne, end teknologien.

Kan du lide tale radio, så kan du lide podcasts. Spørgsmålet er kun, hvilke podcasts du kan lide.

Jeg kan lide musik i radioen. De må gerne lade være med at snakke. :D


Nu spørger jeg dumt: Hvis du ikke kan lide taleradio, hvordan kunne du så nogensinde tro, at podcasts var noget for dig? :-D
11
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15216

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 19. mar 2024, 15:52

Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Moe skrev:
Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:

Mediet er jo bare som tale radio, som du hører, når du har tid og lyst.

Det, du reelt taler om, er, hvilket emnet, altså hvad den pågældende podcast, handler om. Men det er jo mere format og emne, end teknologien.

Kan du lide tale radio, så kan du lide podcasts. Spørgsmålet er kun, hvilke podcasts du kan lide.

Jeg kan lide musik i radioen. De må gerne lade være med at snakke. :D


Nu spørger jeg dumt: Hvis du ikke kan lide taleradio, hvordan kunne du så nogensinde tro, at podcasts var noget for dig? :-D

Fordi man selv kan vælge emnet! Det troede jeg ville gøre det fedt. Men nej… :D
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10232
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18383

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf .Magic. » 19. mar 2024, 20:41

Jeg er lidt glad for at jeg ikke er den eneste der ikke har set lyset i podcasts. Jeg kan slet ikke koncentrere mig om det de siger fordi al den snak bare irriterer mig. Ligesom når jeg hører radio så skal de bare tie stille og spille musik. Jeg har ikke temperament til snakke-radio.

Jeg tror jeg er den eneste i min omgangskreds der ikke gider det - Ligesom lydbøger :tie:
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15521
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25957

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Delfin » 20. mar 2024, 18:59

Det fanger mig ikke rigtigt, men jeg har lidt mere seriøst prøvet mig lidt frem de sidste par måneder. Jeg forsøger mig med forskellige emner, men ikke ret meget fænger, og når der endelig er noget, som er lovende, så falder de på underlægningsmusik og lydeffekter, som jeg synes er ret forstyrrende.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30655

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf TinaW » 21. mar 2024, 06:14

Jeg hører ikke podcasts. Kan slet ikke se idéen i det.
Jeg hører musik, hvis jeg skal høre noget, mens jeg går tur, gør rent eller hvad det måtte være.
Jeg er også først fornyligt begyndt med lydbog og det er altså bare ikke det samme, som at læse selv.
1
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf HappyHippo » 21. mar 2024, 08:07

Jeg hører mange snakke podcasts, dels fordi jeg er meget alene og det er rart at være med i en samtale, men også fordi jeg bare synes det er hyggeligt. Jeg hører når jeg rydder op og går lange ture.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Anilara » 22. mar 2024, 10:27

Jeg hører op til 4 timers podcast om dagen.
Elsker både de underholdende, de oplysende, de plaprende.
Har lyttet i over 10 år og lytter både når jeg går ture, laver mad, kører i offentlig transport, cykler mv.
Det har gjort mig så meget klogere på ting og fået mig til at grine højt. Det er klart et bedre medie for mig end tv (udover når det omhandler livesport).
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11404
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23669

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Mani » 22. mar 2024, 10:29

Jeg lytter til P1 når jeg kører bil - og er det P2 tid eller et program eller debat jeg ikke interesserer mig for hører jeg podcast. Primært fra P1.

Så for mig er fidusen at jeg kan høre de radioprogrammer jeg ellers ville misse.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Livets forhold"