Podcasts - hvad er fidusen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15224

Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 17:34

Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:
9
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Bergen » 18. mar 2024, 17:46

Fungerer som radio med et tema for mig fx når jeg gør rent.
2
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 103
Likede indlæg: 4931

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Patience » 18. mar 2024, 17:49

Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:


Podcast mediet er jo lige så bredt et begreb som "radio" eller "TV" - det handler vel om at finde den del af genren som man er interesseret i.

Der udgives ekstremt meget og det er bestemt ikke hverken lige lødigt eller velproduceret alt sammen. Jeg tror der er mange der godt kan lide det der lidt løsere format med 2-3 mennesker der snakker om et eller andet emne for det er tit ret uhøjtidligt og hvis man rammer ind i et emne eller nogen mennesker der siger en noget, så er det nogle gange nærmest som at hænge ud med nogle venner og hyggesludre.

Andre podcasts er jo langt mere stramt produceret i reportagestil eller radiohistorie stil. Jeg synes f.eks DR laver nogle fine dokumentarer og historier som slet ikke har karakter af 2 mennesker der bare ævler.

Det fine ved podcast, synes jeg, er at intet emne er for småt eller nørdet til at nogen har lyst til at lave en podcast om det - og da det er billigt og nemt at lave og ingen skal bestemme om man må udgive det, så kræver det bare et par mennesker der har lyst til at snakke om det.
16
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf abcd » 18. mar 2024, 17:52

Jeg bruger det når jeg udfører husarbejde. Jeg kan godt lide podcasts om noget videnskab eller historie, og det er der masser af. Og de plaprer jo ikke om ting jeg ved i forvejen, for jeg vælger specifikt at lytte om noget jeg ikke vidste i forvejen.
8
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9621
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26936

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Santa » 18. mar 2024, 17:53

Jeg var også længe om at se ideen…indtil jeg fandt ud af at nok mere handlede om emnet og stedet for mig.
Jeg bruger aldrig nogen former for høretelefoner, så jeg lytter som regel kun i bilen på længere ture alene eller hvis jeg skal lave noget stationært og monotont arbejde, fx at male hegn.
Jeg falder i søvn eller glemmer at lytte, hvis jeg ikke laver noget eller hvis jeg fx laver håndarbejde.

Jeg lytter mest til podcasts om historiske eller naturvidenskabelige emner med folk, der virkelig ved noget.
Hjernekassen med Peter Madsen, dem med Brinkmann eller Huxi Blach, hvor de har samtaler med eksperter om forskellige emner er gode.
5
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41082

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Akehurst2 » 18. mar 2024, 17:53

Ata skrev:Jeg prøver- igen! - at finde glæden ved podcasts. Det eneste jeg får er en ubærlig irritation over mennesker, som plaprer og plaprer uden at sige noget, som jeg ikke vidste i forvejen. Hvorfor er folk så glade for podcasts? Enlighten me, please! Er det i virkeligheden fordi folk synes, at det er rart at høre nogle random mennesker plapre? Eller hvad er det, jeg misser? :gruble: :genert:


Hvilke podcasts hører du?
2
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6398
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14753

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Pjeps » 18. mar 2024, 17:55

Den første podcast jeg har hørte var “De sidste charterguider”

Det er 2 gamle Spies guider der fortæller om hvordan det var at være charter guide dengang hele charterrejser branchen staters, den er så vanvittig sjov. Og det var dengang det gik op for mig at Podcast også kan noget, de fleste podcast er ævl og kævl efter min mening, men jeg finder indimellem noget jeg godt gider høre.

Jeg falder som regel i søvn til true crime, korte episoder hvor de fortæller om gamle danske drabssager.

Og jeg bruger det i stedet for radio, der hele tiden afbrydes af dakke dak musik jeg ikke gider høre
Senest rettet af Pjeps 18. mar 2024, 17:57, rettet i alt 1 gang.
2
:ninja:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5112
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9911

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Tilly » 18. mar 2024, 17:56

Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.
10
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53111

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf fisken80 » 18. mar 2024, 17:57

Hvis de snakker om noget der interesserer en er det jo ikke bare plapren. Og slet ikke hvis de også selv ved noget om emnet eller har en særlig dedikation til det.
Jeg elsker f.eks. DRs podcast om Matador, fordi alle der deltager er vildt passionerede og fordi jeg også elsker Matador. Jeg elsker også den der findes om Dalgaards Tivoli.
Besat af Beverly er fed, fordi jeg elsker Beverly Hills 90210 og det gør værterne også, og det er sjovt at genopfriske serien og de dilemmaer den tog op og den tid den blev til i.
Jeg er også vild med Vores magiske filmminder, fordi dem der havde den har uddannelser, der gør dem enormt vidende om kultur og historie og samtidig har de en passion for Disneyfilm (som var det den startede med).
Dokumentariske podcast kan det samme som tv-dokumentaren, bare på en anden måde. Og på mange forskellige måder. Der er stor forskel på Djævlen i detaljen og Third Ear, men begge er fede.

Der er også videns-podcast. Skønlitteratur fra DR f.eks. Eller podcast om Biblen. Eller Kampen om historien med Adam Holm.

Til gengæld gider jeg ikke høre podcasts, hvor kendte eller ukendte snakker om deres kærlighedsliv eller hvad de ville spise som deres sidste måltid. Eller Mads og monopolet. Men der er jo også SÅ meget andet.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 18:01

Jeg tror det gælder om at finde en podcast der handler om et emne der interesserer en. Jeg foretrækker fiktions podcasts, som kan være et alternativ til en lydbog. Ellers finder jeg podcasts der giver stof til eftertanke, emner jeg bliver rørt af/bliver forarget over/gør mig klogere på ting jeg allerede vidste f.eks. Jeg har for mange år siden lyttet til en super spændende podcast der var optagede forelæsninger på et psykologistudie på et eller andet amerikansk universitet. Det havde jeg ikke haft mulighed for at lytte til med mindre jeg selv gik på studiet.

Men der er jo ingen der siger at alle skal være glade for podcasts. Måske er du mere radiotypen (det er jeg f.eks. ikke) eller også har du ikke fundet et format der fungerer for dig?

Hvis du har mod på det kan du jo nævne hvad der interesserer dig og se om nogen kan foreslå en podcast til dig?
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9621
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26936

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Santa » 18. mar 2024, 18:02

Uh, ja, hele serien om Matador er vildt god, hvis man er Matador-fan!
Og jeg hader osse Monopolet - alle dilemmaer kan alligevel besvares med et af følgende svar:

1) Pas dig selv!
2) Tal sammen, sig det nu, for helvede.
3) Nej.
4) Ja.
6
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15224

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 18:15

2SHY skrev:Jeg tror det gælder om at finde en podcast der handler om et emne der interesserer en. Jeg foretrækker fiktions podcasts, som kan være et alternativ til en lydbog. Ellers finder jeg podcasts der giver stof til eftertanke, emner jeg bliver rørt af/bliver forarget over/gør mig klogere på ting jeg allerede vidste f.eks. Jeg har for mange år siden lyttet til en super spændende podcast der var optagede forelæsninger på et psykologistudie på et eller andet amerikansk universitet. Det havde jeg ikke haft mulighed for at lytte til med mindre jeg selv gik på studiet.

Men der er jo ingen der siger at alle skal være glade for podcasts. Måske er du mere radiotypen (det er jeg f.eks. ikke) eller også har du ikke fundet et format der fungerer for dig?

Hvis du har mod på det kan du jo nævne hvad der interesserer dig og se om nogen kan foreslå en podcast til dig?

Jeg interesserer mig mest for psykologi og menneskelige relationer. Men problemet er, at det ved jeg jo ret meget om, så jeg synes ikke, jeg får særligt meget nyt at vide. Men jeg fik også den tanke, at jeg måske bare ikke gider høre folk tale i min fritid. Fx skruer jeg også altid radioen over på en anden kanal, når værten begynder at snakke... :gruble:
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15224

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 18:16

Tilly skrev:Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.

Men bliver du ikke træt af at høre alle de mennesker snakke? Jeg synes, det er så roligt i mit hoved, når jeg læser. Når jeg hører noget, så bliver jeg træt og irriteret. Måske er podcasts bare ikke mit medie. Det er som om, det er kedeligt og krævende på én gang...? :wacko:
0
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41082

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Akehurst2 » 18. mar 2024, 18:21

Ata skrev:
Tilly skrev:Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.

Men bliver du ikke træt af at høre alle de mennesker snakke? Jeg synes, det er så roligt i mit hoved, når jeg læser. Når jeg hører noget, så bliver jeg træt og irriteret. Måske er podcasts bare ikke mit medie. Det er som om, det er kedeligt og krævende på én gang...? :wacko:


Hvis man ikke har lyst til at høre mennesker snakke er taleradio/podcast jo bare ikke sagen. Det er ligesom ideen med det, at det er folk, der snakker.

Jeg hører især politiske podcasts og det er i den grad mennesker, der snakker løs - men det er interessant (for mig) at høre andre drøfte emner, der interesserer mig.

Og så er jeg vild med 'Undskyld vi roder', som er ren underholdning.

Som flere andre hører jeg også podcasts når jeg fx laver husligt arbejde, så det erstatter ikke bøger eller andet læsestof.
6
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15224

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 18:26

Akehurst2 skrev:
Ata skrev:
Tilly skrev:Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.

Men bliver du ikke træt af at høre alle de mennesker snakke? Jeg synes, det er så roligt i mit hoved, når jeg læser. Når jeg hører noget, så bliver jeg træt og irriteret. Måske er podcasts bare ikke mit medie. Det er som om, det er kedeligt og krævende på én gang...? :wacko:


Hvis man ikke har lyst til at høre mennesker snakke er taleradio/podcast jo bare ikke sagen. Det er ligesom ideen med det, at det er folk, der snakker.

Jeg hører især politiske podcasts og det er i den grad mennesker, der snakker løs - men det er interessant (for mig) at høre andre drøfte emner, der interesserer mig.

Og så er jeg vild med 'Undskyld vi roder', som er ren underholdning.

Som flere andre hører jeg også podcasts når jeg fx laver husligt arbejde, så det erstatter ikke bøger eller andet læsestof.

Ja, det går ligesom også op for mig nu. :genert: Jeg tror, jeg synes, det er ret kedeligt at overvære en samtale, som jeg ikke kan deltage i. Her på debatten synes jeg jo også det er sjovest, når jeg kan deltage!

Og så er det måske tanken om, at podcasten skal være en informationskilde der er forkert. Jeg synes, jeg bruger 30 minutter på at få noget at vide, som jeg kunne have læst mig til på 5 minutter. Men det er nok ikke sådan folk bruger podcasts...?
1

Tilbage til "Livets forhold"