Podcasts - hvad er fidusen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf abcd » 18. mar 2024, 18:28

Ata skrev:
Tilly skrev:Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.

Men bliver du ikke træt af at høre alle de mennesker snakke? Jeg synes, det er så roligt i mit hoved, når jeg læser. Når jeg hører noget, så bliver jeg træt og irriteret. Måske er podcasts bare ikke mit medie. Det er som om, det er kedeligt og krævende på én gang...? :wacko:


Hvis jeg bare sidder i sofaen, vil jeg også hellere læse. Podcasts er specifikt til situationer hvor jeg ikke kan læse.

Jeg forstår ikke du synes det er kedeligt. Jeg hører også som regel P1 i bilen. Sidst jeg kørte, var det Huxi Bachs program, som en anden også nævner. Han havde en ekspert i Shakespeare inde som bl.a. fortalte om hvordan Shakespeares stykker oprindeligt var tænkt, og hvordan de er blevet ændret af tiderne. F.eks. var Ophelia lidt smådum og Hamlet var ret uinteresseret i hende, og Romeo og Julie oprindeligt lidt latterlige figurer, ikke romantiske. Er det ikke interessant? Eller vidste du det allerede?
5
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 18:30

Ata skrev:
2SHY skrev:Jeg tror det gælder om at finde en podcast der handler om et emne der interesserer en. Jeg foretrækker fiktions podcasts, som kan være et alternativ til en lydbog. Ellers finder jeg podcasts der giver stof til eftertanke, emner jeg bliver rørt af/bliver forarget over/gør mig klogere på ting jeg allerede vidste f.eks. Jeg har for mange år siden lyttet til en super spændende podcast der var optagede forelæsninger på et psykologistudie på et eller andet amerikansk universitet. Det havde jeg ikke haft mulighed for at lytte til med mindre jeg selv gik på studiet.

Men der er jo ingen der siger at alle skal være glade for podcasts. Måske er du mere radiotypen (det er jeg f.eks. ikke) eller også har du ikke fundet et format der fungerer for dig?

Hvis du har mod på det kan du jo nævne hvad der interesserer dig og se om nogen kan foreslå en podcast til dig?

Jeg interesserer mig mest for psykologi og menneskelige relationer. Men problemet er, at det ved jeg jo ret meget om, så jeg synes ikke, jeg får særligt meget nyt at vide. Men jeg fik også den tanke, at jeg måske bare ikke gider høre folk tale i min fritid. Fx skruer jeg også altid radioen over på en anden kanal, når værten begynder at snakke... :gruble:

Det kan sagtens være at det bare ikke er dit medie hvis du hører andre mennesker tale hele tiden mens du er på arbejde. Jeg vil dog gerne slå et slag for:

Ventesorg
Jeg plejede at tro på for evigt
Inden vi dør

De er alle relateret til sorg og det at miste. Det er personlige fortællinger og hvordan man håndterer mødet med døden. Jeg synes det er gjort meget respektfuldt og giver stof til eftertanke
4
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 18:33

abcd skrev:
Ata skrev:
Tilly skrev:Jeg synes det er lidt snævert at beskrive podcasts som nogle hvor der bare er nogle mennesker der plaprer løs. De findes jo i alskens forskellige genrer, og med både tunge og lette emner, og alt derimellem. Og med meget forskellige produktionskvalitet.

Jeg tænker at folk lytter til podcasts af samme årsager som man måske kan lide at se tv og film. Det kan både være fordi man gerne vil underholdes eller fx fordi man gerne vil blive klogere på et emne.

Personligt hører jeg nok podcasts inden for alle genrer. Jeg starter fx hver dag min dag med at høre to nyhedspodcasts (Genstart og Tiden), og det er for at følge med i samfundet omkring mig, både indenlands og udenlands. Derudover hører jeg forskellige podcasts om emner der interesser mig, men også podcasts der er mere underholdende karakter.

Jeg kan godt lide Podcast mediet, fordi jeg kan have det med mig overalt. Jeg bruger det både når jeg står under bruseren, når jeg står i køkkenet og laver mad eller fx når jeg går en tur.

Men bliver du ikke træt af at høre alle de mennesker snakke? Jeg synes, det er så roligt i mit hoved, når jeg læser. Når jeg hører noget, så bliver jeg træt og irriteret. Måske er podcasts bare ikke mit medie. Det er som om, det er kedeligt og krævende på én gang...? :wacko:


Hvis jeg bare sidder i sofaen, vil jeg også hellere læse. Podcasts er specifikt til situationer hvor jeg ikke kan læse.

Jeg forstår ikke du synes det er kedeligt. Jeg hører også som regel P1 i bilen. Sidst jeg kørte, var det Huxi Bachs program, som en anden også nævner. Han havde en ekspert i Shakespeare inde som bl.a. fortalte om hvordan Shakespeares stykker oprindeligt var tænkt, og hvordan de er blevet ændret af tiderne. F.eks. var Ophelia lidt smådum og Hamlet var ret uinteresseret i hende, og Romeo og Julie oprindeligt lidt latterlige figurer, ikke romantiske. Er det ikke interessant? Eller vidste du det allerede?

Det falder nok i kategorien "ikke interessant" for mig. Men jeg har heller ikke en super bred interesseprofil, har jeg måttet sande på mine halvgamle dage.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 18:35

2SHY skrev:
Ata skrev:
2SHY skrev:Jeg tror det gælder om at finde en podcast der handler om et emne der interesserer en. Jeg foretrækker fiktions podcasts, som kan være et alternativ til en lydbog. Ellers finder jeg podcasts der giver stof til eftertanke, emner jeg bliver rørt af/bliver forarget over/gør mig klogere på ting jeg allerede vidste f.eks. Jeg har for mange år siden lyttet til en super spændende podcast der var optagede forelæsninger på et psykologistudie på et eller andet amerikansk universitet. Det havde jeg ikke haft mulighed for at lytte til med mindre jeg selv gik på studiet.

Men der er jo ingen der siger at alle skal være glade for podcasts. Måske er du mere radiotypen (det er jeg f.eks. ikke) eller også har du ikke fundet et format der fungerer for dig?

Hvis du har mod på det kan du jo nævne hvad der interesserer dig og se om nogen kan foreslå en podcast til dig?

Jeg interesserer mig mest for psykologi og menneskelige relationer. Men problemet er, at det ved jeg jo ret meget om, så jeg synes ikke, jeg får særligt meget nyt at vide. Men jeg fik også den tanke, at jeg måske bare ikke gider høre folk tale i min fritid. Fx skruer jeg også altid radioen over på en anden kanal, når værten begynder at snakke... :gruble:

Det kan sagtens være at det bare ikke er dit medie hvis du hører andre mennesker tale hele tiden mens du er på arbejde. Jeg vil dog gerne slå et slag for:

Ventesorg
Jeg plejede at tro på for evigt
Inden vi dør

De er alle relateret til sorg og det at miste. Det er personlige fortællinger og hvordan man håndterer mødet med døden. Jeg synes det er gjort meget respektfuldt og giver stof til eftertanke

Okay, tak for forslag. Det vil jeg kigge på! :gogo:
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25728

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. mar 2024, 18:58

Jeg har også haft lidt svært ved at inde fidusen i det.

Dels så er jeg også en af dem der zoner ud, jeg kan kun lytte hvis jeg kører bil imens, eller jeg er igang med praktisk arbejde - så går det som regel også.

Jeg har fundet ud af at jeg har det med podcast ret meget som jeg har det med influencere på SoMe, mange de fleste er ligegyldige og intetsigende, men nogen rammer plet inden for mine interesser.

Så sådan nogle som brinkman, hjernemadsen, manu Sareen om adhd, pædagogikpod med hejlskov og Elven, det er lige mig, og jeg nyder at lytte til det.
Det er vel egentlig basic bare lidt som at streame et radioprogram :gruble:

Jeg ville aldrig gidde høre et alm radioprogram som podcast, ligesom jeg heller ikke ville streame godmorgen Danmark, det er for mig flow, jeg følger med når det er der hvis jeg gider og kan...
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 19:00

Ata skrev:
2SHY skrev:
Ata skrev:
2SHY skrev:Jeg tror det gælder om at finde en podcast der handler om et emne der interesserer en. Jeg foretrækker fiktions podcasts, som kan være et alternativ til en lydbog. Ellers finder jeg podcasts der giver stof til eftertanke, emner jeg bliver rørt af/bliver forarget over/gør mig klogere på ting jeg allerede vidste f.eks. Jeg har for mange år siden lyttet til en super spændende podcast der var optagede forelæsninger på et psykologistudie på et eller andet amerikansk universitet. Det havde jeg ikke haft mulighed for at lytte til med mindre jeg selv gik på studiet.

Men der er jo ingen der siger at alle skal være glade for podcasts. Måske er du mere radiotypen (det er jeg f.eks. ikke) eller også har du ikke fundet et format der fungerer for dig?

Hvis du har mod på det kan du jo nævne hvad der interesserer dig og se om nogen kan foreslå en podcast til dig?

Jeg interesserer mig mest for psykologi og menneskelige relationer. Men problemet er, at det ved jeg jo ret meget om, så jeg synes ikke, jeg får særligt meget nyt at vide. Men jeg fik også den tanke, at jeg måske bare ikke gider høre folk tale i min fritid. Fx skruer jeg også altid radioen over på en anden kanal, når værten begynder at snakke... :gruble:

Det kan sagtens være at det bare ikke er dit medie hvis du hører andre mennesker tale hele tiden mens du er på arbejde. Jeg vil dog gerne slå et slag for:

Ventesorg
Jeg plejede at tro på for evigt
Inden vi dør

De er alle relateret til sorg og det at miste. Det er personlige fortællinger og hvordan man håndterer mødet med døden. Jeg synes det er gjort meget respektfuldt og giver stof til eftertanke

Okay, tak for forslag. Det vil jeg kigge på! :gogo:

Venner med kræft kunne også måske være noget. Jeg har i hvert fald været glad for den og har været meget rørt over den
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8387

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Fru Himmelblå » 18. mar 2024, 19:05

Jeg gider kun de færreste podcasts. For mig er det vigtigt, at personen/personerne er vidende inden for emnet mere end de specifikke emne. Der er også nogle stemmer der irriterer irrationelt meget og der er jeg simpelthen nødt til at droppe podcasten.

Min favorit er Behind the Bastards. Her går værten i dybden med forskellige mere eller mindre kendte ærgerlige typer sammen med en gæst der lytter og kommenterer.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 19:13

Det er i øvrigt pudsigt at flere nævner Brinkmanns Briks. Jeg opgiver typisk halvvejs igennem og skipper resten. Nu har jeg droppet den helt. Smag og behag er forskellig :)
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
MissB
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2274

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf MissB » 18. mar 2024, 19:16

Måske kunne Ulla Dyrløvs podcast være noget for dig?

Jeg hører selv podcasts om alt muligt, lige nu er det fx meget om planter. Og jeg elsker at høre menneskers personlige historier som en del af et emne.

Jeg hører podcasts når jeg gør mig klar om morgenen, og så til/fra arbejde. Og når jeg laver praktisk ting og er alene hjemme.

Hvis jeg sidder i sofaen, så vil jeg helst læse, men det er ikke altid at jeg kan få ro i hjernen til det, og så hører jeg podcasts mens jeg fx tegner.
1
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15720
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21130

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf 2SHY » 18. mar 2024, 20:08

This is actually happening
Terrible, thanks for Asking
Last day
Cilles sidste dag

Kunne også være nogle muligheder. Og så går det lige op for mig at jeg hører en del triste podcasts :lol: Jeg hører bestemt også andet men jeg sætter pris på når folk tør være åbne og sårbare og fortælle en stærk og personlig historie
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Sorenspige
Indlæg: 7144
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9536

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Sorenspige » 18. mar 2024, 20:09

Jeg hører primært podcasts for at blive klogere fx artikler på Zetland eller Genstart på DR Lyd. Pt hører jeg også en podcast om tyraner på DR Lyd. Jeg dur ikke til “snakke”- programmer, men min mand lytter fx gerne til Anders Matthesen, som virkelig snakker der ud af.

Jeg hører fx podcasts, når jeg laver mad, smører madpakker, rydder op i køkkenet efter aftensmad eller hænger tøj op/lægger tøj sammen - altså praktiske ting. Jeg hører det også af og til, når jeg kører på arbejde.
Jeg kan ikke lytte til podcasts, hvis jeg skal tænke, mens jeg gør det - og heller ikke, hvis jeg sidder helt stille. Så falder jeg enten i staver eller i søvn.

Som barn lyttede jeg virkelig meget til lydbøger, og der kunne jeg lave alt muligt samtidig eller bare sidde og lytte. Men den evne har jeg altså mistet.

For mig er det en form for frirum at kunne godt og lytte til de her spændende udsendelser, mens jeg samtidig får ordnet praktiske ting.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 20:12

2SHY skrev:This is actually happening
Terrible, thanks for Asking
Last day
Cilles sidste dag

Kunne også være nogle muligheder. Og så går det lige op for mig at jeg hører en del triste podcasts :lol: Jeg hører bestemt også andet men jeg sætter pris på når folk tør være åbne og sårbare og fortælle en stærk og personlig historie

Det virker lidt dystert, ja. :D
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf paint » 18. mar 2024, 20:17

Jeg hører podcast, af og til, hvis emnet er interessant. Men jeg hører nok også til dem, der ikke gider at høre for meget af, at andre mennesker bare sidder og pladrer løs om ét eller andet indlysende. Noget af det har nærmest karakter af en slags 'verbal-onani' - mennesker der elsker at høre sig selv udbrede sig om alt mellem himmel og jord.

Måske er det en slags erhvervsskade man har fået, efter i årevis at måtte lægge øre til mennesker der snakker :gruble:
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Ata » 18. mar 2024, 20:33

paint skrev:Jeg hører podcast, af og til, hvis emnet er interessant. Men jeg hører nok også til dem, der ikke gider at høre for meget af, at andre mennesker bare sidder og pladrer løs om ét eller andet indlysende. Noget af det har nærmest karakter af en slags 'verbal-onani' - mennesker der elsker at høre sig selv udbrede sig om alt mellem himmel og jord.

Måske er det en slags erhvervsskade man har fået, efter i årevis at måtte lægge øre til mennesker der snakker :gruble:

Ja, det tog så åbenbart kun ET år for mig. :genert:

Men generelt har jeg nok aldrig været fan af for meget plapren...
0
Selma156
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6859

Re: Podcasts - hvad er fidusen?

Indlægaf Selma156 » 18. mar 2024, 21:14

Jeg har aldrig forstået fidusen i podcasts og føler mig udenfor hele den bølge. Mange er overraskede over det, fordi jeg er journalist og dermed "burde" finde den slags medie interessant.

Jeg zoner ud på ingen tid, lige så snart nogen taler i mine ører. Så jeg lytter kun til musik, når jeg er på farten, gør rent eller går en tur. Jeg har kæmpet mig igennem enkelte podcasts, jeg har fået anbefalet, men det meste virker bare som tom snak. Måske har jeg bare ikke hørt de rigtige, men jeg har svært ved at koncentrere mig om lyd - det gælder i øvrigt også radioprogrammer. Jeg foretrækker klart at læse bøger, artikler og nyheder.
1

Tilbage til "Livets forhold"