Hvor meget omgås I naboer?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Artem » 21. mar 2024, 09:10

Det handler om børn.

Voksne med børn i et kvarter med mange andre børn. Kommer til at kende hinanden gennem de børn.

Voksne uden hjemmeboende børn, og i et nyt kvarter eller lejlighed vil ikke få den samme kontakt til naboer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Flora » 21. mar 2024, 09:52

Jeg hilser på dem, når jeg støder på dem. Ellers har jeg ikke rigtig noget med dem at gøre.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Artem » 21. mar 2024, 10:06

Men ellers for at svare på det, så bor jeg et lidt sjovt sted. Har kun en reel nabo, og dem hilser jeg altid på, snakker med osv...
Så er der bag nabo som er det samme.
På den anden har jeg som sådan også naboer, men det er deres baghave, da de hører til vejen bag ved. Så ser dem ikke så tit, og vi har et par tomme huse der har været under ombygning i en del år.
Men har en nabo et par huse henne der som jeg taler en del med, da han også er min tidligere kollega.

Helt generelt synes jeg vi har et godt naboskab i området, selv om vi ikke lige har vejfester osv. Ja og kender også en del af dem.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7662
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 763
Likede indlæg: 21454

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Nesnay » 21. mar 2024, 10:43

Jeg bor i lejlighed og hilser på naboerne, når jeg møder dem, men har ellers ikke noget med dem at gøre. Der bliver arrangeret julefrokost, fastelavn, påskefrokost, udflugter mv. i boligforeningen, men det deltager jeg ikke i.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21149

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Misantropen » 21. mar 2024, 10:53

Jeg har et godt forhold til mine naboer, særligt de nærmeste, og man hilser som minimum på dem man sjældent møder eller ikke snakker så meget med.

Til tider er der stor udskiftning blandt beboerne, så det giver noget andet end hvis det er de samme mennesker man bor side om side med år efter år. Der bliver indimellem planlagt forskellige arrangementer, men personligt har jeg ikke et behov for at skulle lave en masse socialt med alle naboer/beboere i min fritid, og så siger selve arrangementerne mig ikke noget. Det kan fx være bussture til grænsehandel eller en forlystelsespark..
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5437
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 666
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14010

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf RavenClaw » 21. mar 2024, 12:38

Jeg bor i en studielejlighed, og jeg kan godt mærke, at jeg er 8-10 år ældre end de fleste der. Vi bor omkring 70 mennesker, og vi hilser da for det meste, når vi møder hinanden på gangen, men jeg har kun en venskabelig relation til min next door nabo. Han er ikke typen, der gider vilde fester og alt for mange mennesker, og det orker jeg heller ikke på mine "gamle" dage. Så vi to samles om andre ting.

Beboerforeningen arrangerer gerne et arrangement om måneden, men da det primært er fester og fredagsbarer, deltager jeg ikke. Det er dog et rart sted at bo, og jeg er meget glad for, at beboerforeningen også bruger tid på at samle folk om julepynt på gangene og en fælles landskamp i TV og brætspil i festlokalet i ny og næ.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 672
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 73
Likede indlæg: 3164

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Dansemesteren » 21. mar 2024, 13:15

Ikke ret meget. Hilser på de andre i opgangen, når jeg møder dem på trappen, men ikke mere end det. Vores dør-om-dør nabo er den eneste, jeg nogle gange stopper op og får en sludder med, men de andre kender jeg kun navnene på. Vi holder ingen fester eller fællesarrangementer, men har dog en gruppe på Facebook, som vi bruger til at informere om fester, problemer i kælderen og lignende.
0
Oh the train is coming
And I’m standing here to see
And it’s bringing my baby
Right back to me
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26795

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Santa » 21. mar 2024, 16:24

Ærlig talt, så lidt som muligt.
Jeg hilser da venligt i opgangen, holder døren og smider et smil og bemærkning om vejret, men jeg gider egentlig overhovedet ikke.
I vores sommerhuskvarter er jeg mere venskabelig og kan godt bruge 5-10 min på småsnak, men jeg deltager ikke i den årlige sommerfest, springer spisningen til generalforsamlingen over og er ikke medlem i Facebook-gruppen.
Jeg er bare ikke særlig social og derfor meget selektiv med min fritid. Mit arbejde kræver ret meget social omgang, så min konto bliver ofte opbrugt der.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6347
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15046

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Ata » 21. mar 2024, 19:28

Artem skrev:Det handler om børn.

Voksne med børn i et kvarter med mange andre børn. Kommer til at kende hinanden gennem de børn.

Voksne uden hjemmeboende børn, og i et nyt kvarter eller lejlighed vil ikke få den samme kontakt til naboer.

Vi har børn og bor i et kvarter med børn. Men har ikke noget at gøre med naboer og omgås heller ikke vores børns venners forældre i nævneværdig grad. Jeg foretrækker at have et rimeligt distanceret forhold til mine naboer. Jeg bryder mig ikke så meget om uventede gæster, så ville synes, det var ret belastende at bo tæt på nogen, som kom rendende i tide og utide. Jeg gider faktisk heller ikke have folks børn rendende, hvilket var en af grundene til at vi fravalgte rækkehus. :genert:

Vi deltager dog i fastelavn og vejfest og den slags. Vi ses bare ikke mere privat med naboer.
1
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf LittleLemon » 21. mar 2024, 19:43

Her hvor vi bor nu, ses vi ikke meget med naboerne, men snakker da lidt over hækken og holder vej-kaffe en gang om året. Vi er meget blandede i alder, hvor nogen er 80+, nogen er singler uden børn, vi har halvstore børn og andre er helt unge og har lige fået første barn.
Alle er søde og rare, men vi har ikke så meget til fælles.

Der hvor vi boede før, var vi 3 unge par som havde jævnaldrende børn. Vi sås virkelig meget til kaffe, spisning, øl, legeaftaler, bål-hygge osv osv. Det ene par er i dag vores bedste venner, selvom vi ikke længere bor i samme by.

I min barndom havde vi en del fælles-aktiviteter med naboerne (grundejerforeningen) såsom fastelavn, sankshans, arbejdsdag og sommerudflugt. Men der var ingen mine forældre inviterede ind eller blev inviteret ind hos privat. Vi børn legede også mest udendørs og var sjældent inde hos hinanden.
0
Kanga
Indlæg: 2936
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3671

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Kanga » 21. mar 2024, 21:22

Vi bor i paracelhuskvarter.
Efter vores nabo flyttede, så taler vi ikke rigtigt med nogen.

På den anden side af vejen bor der i to af husene ægtepar, som har boet der i +40 år. Der kan gå uger eller måneder, hvor vi ikke ser dem. I de to andre huse bor der en ung mand og et ungt par. Den unge mand, tja, nogen gange hilser han, men for det meste ikke. Det unge par har boet der i et par år. Ham har jeg set, hende har jeg aldrig set. Nu er de så blevet forældre, og for første gang i 2 år har jeg nu set hende, da hun kom gående med barnevognen. Men vi hilser ikke.

På den ene side har vi fået ny nabo for nogle måneder siden. Vi har inviteret dem ind et par gange, men de har takket ja, for aå at aflyse. Vi hilser. Det er også et ungt par med 2 børn.

Det er ikke fordi jeg nødvendigvis ønsker gadefester og kaffeaftaler. Men bare at man lige er tunet ind på hinanden, det kunne være fedt.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18325

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Mi55y » 25. mar 2024, 10:18

Vi har købt hus i et kvarter, hvor husene blev bygget omkring 1990. Det betyder, at der har været en del udskiftning de seneste år, hvor yngre børnefamilier som os selv er flyttet ind. De familier der i sin tid byggede husene på vores stikvej holdte hvert år en vejfest - og den tradition holdes i hævd. Men der er flere af naboerne, som jeg faktisk kun ser til vejfesten. Dem med små børn støder vi også på på legepladsen en gang imellem. Vores hus er ret tilbagetrukket med lang indkørsel, så vi ser ikke rigtig naboerne, når vi opholder os udenfor. Men hvis vi støder ind i dem i Netto eller ude ved postkassen, så får vi os da en sludder for en sladder. Naboen, hvor vores haver støder op til hinanden, ser vi dog oftere - deres dreng er jævnaldrende med vores ældste, og de leger en del sammen om sommeren. De er ikke danskere, så de spørger os også nogle gange til råds om diverse.

Jeg ved, at nogle af de andre børnefamilier ser hinanden privat. Men jeg må indrømme, at vi har nok i at jonglere jobs, fritidsaktiviteter og små børn, så vi prioriterer at være sammen bare os i weekenderne - eller at se vores venner fra tidligere, som også stort set alle sammen er begrænset af at have små børn.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf Wizzze » 25. mar 2024, 10:58

omgås er nok at overdrive, vi hilser, følges op og ned ad trappen, småsludrer, den slags ting
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20521
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf paint » 25. mar 2024, 14:15

Som oftest kun "Hej" og "Davs" - og f.eks. "pokkers til vejr, og det kalde man sommer"
Bortset fra en enkelt gang, da vores gode gamle ejendom fyldte 100 år. Der var fest i vores gård, og da min kæreste læste, at der var noget med hjemmebagt kage, dernede - kom vi også og snakkede lidt med vores medbeboere. :-p
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16263
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32496

Re: Hvor meget omgås I naboer?

Indlægaf icelady » 25. mar 2024, 14:33

Bor til leje i opgang med 8 lejligheder.

Det er ofte mere end bare lige "hej."

I opgangen hjælper vi gerne hinanden.

"Kan du hjælpe med bære den her pose jord op?"
"Er du interesseret i TGTG (eller andet man lige har i overskud)"
"Hvis du får nøglen kan du så lukke smeden ind?"
"Jeg har taget din pakke med. Den stod bare ved hoveddøren."

Vi har stort set alle boet her i en del år og har haft visse oplevelser, hvor vi stod i samme båd.

I selve afdelingen snakker folk generelt gerne med hinanden på kryds og tværs. Det er noget af det, nytilflyttere siger, er kommet mest bag på dem. Hvor åbne folk er. :)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Livets forhold"