Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 238
Likede indlæg: 4003

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Galoldriel » 7. apr 2024, 12:05

DetSorteCirkus skrev:Bibbs, du har jo været hårdt spændt for i mange år, og det spiller formodentlig også ind. Dermed ikke sagt, at du ikke har adhd, og at det ikke kan være relevant at få undersøgt; pointen er, at du under alle omstændigheder er i mistrivsel og, lyder det til, meget stresset, og det er en kendt sag, at den slags kan blive endnu alvorligere, når det ikke er første gang, og der aldrig rigtig er blevet gjort noget ved det.

Jeg går selv i overvejelser om udredning (for autisme) og nærmere undersøgelse af formodet høj begavelse, fordi der til stadighed, selvom jeg har det godt, er helt almindelige ting, som bare ikke fungerer for mig. Som jeg ikke magter uanset dagsformen, eller kun når alt kører på skinner. Jeg er i den forbindelse meget opmærksom på to ting. Det ene er, at mens jeg går og overvejer udledning/undersøgelse, skal verden ikke gå i stå. Jeg skal stadig have det godt og prøve at tage hensyn til det, jeg allerede ved om mig selv, i min hverdag. Den anden ting er, at udefinerbar "afslapning" ikke er for mig. Jeg kommer også til at blive apatisk og bare "glo ud i luften", hvis jeg fx. er sygemeldt i længere tid, og det bringer mig ikke tættere på trivsel. Det betyder ikke, at jeg for enhver pris skal gå på arbejde og køre mig selv ned, men det gør, at jeg er opmærksom på, at også "afslapning" skal struktureres, og at jeg på nogle områder skal have hjælp til dette.


Sådan har jeg det også. Til at begynde med, i min nuværende sygemelding, var jeg frustreret over ikke at kunne "finde ud af" at slappe af. Jeg kunne ikke særlig meget, men jeg kunne løbe og gå ture, så dét var mit anker.

Med tiden er jeg begyndt at kunne lave huslige opgaver, og så er det disse, der fungerer som struktur. Jeg har ting, jeg godt kan få hjælp til, men som jeg også kan gøre alene, og det giver mig noget godt igen fx at sørge for, vi får god mad, at huset ikke sejler, at lave havearbejde, etc. Tit er jeg nødt til at tage en lur midt på dagen, men så er jeg også tanket lidt op igen, så jeg kan være nærværende over for min familie.

Jeg har ikke skemalagt aktiviteterne, for det dræner mig mere, end det gavner. Men opgaverne præsenterer sig ligesom løbende: Når vaskemaskinen er færdig, skal den tømmes, og tøjet skal i tørretumbleren/hænges op. Brugt service skal i opvaskemaskinen, som jo skal være tom, m.m. Sådan får jeg struktur på min dag. Måske kan det inspirere dig, om ikke andet, når du får mere overskud :)
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Rhododendron
Indlæg: 441
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1080

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Rhododendron » 7. apr 2024, 16:30

Bibbs, måske er dit arbejde den struktur du klynger dig til og som holder dig kunstigt oppe, og som gør det svært at være sygemeldt?

Jeg har selv rigtig godt af den ydre struktur, og får den gennem børnenes skolestruktur hvis jeg ikke er på arbejde. Jeg elsker tanken om ferier og weekender, for der kan jeg falde sammen og slippe “byrden” fra hverdagen, altså alle de ting jeg skal forholde mig til.
Men hvis ferien er lang, kan jeg falde i et hul hvor jeg intet får lavet, fordi strukturen flyder alt for meget ud.
Samtidig skal jeg have plads til at jeg netop lader bedst op ved at være alene og også at jeg nogle gange sumper i sofaen i flere timer, så det er en svær balance mellem struktur og afslapning :rulle:

Men da jeg var mest stresset, skulle jeg forlige mig med at jeg ikke skulle lave noget som helst, og at min tid alene hjemme mens de andre var afsted, var min tid som udelukkende handlede om at jeg fik det bedre igen.
Alle praktiske ting måtte vente til familien kom hjem igen, for mit “job” var at passe min egen biks.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17274
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3583
Likede indlæg: 42148

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf LaMariposa » 7. apr 2024, 17:13

DetSorteCirkus skrev:Bibbs, du har jo været hårdt spændt for i mange år, og det spiller formodentlig også ind. Dermed ikke sagt, at du ikke har adhd, og at det ikke kan være relevant at få undersøgt; pointen er, at du under alle omstændigheder er i mistrivsel og, lyder det til, meget stresset, og det er en kendt sag, at den slags kan blive endnu alvorligere, når det ikke er første gang, og der aldrig rigtig er blevet gjort noget ved det.

Jeg går selv i overvejelser om udredning (for autisme) og nærmere undersøgelse af formodet høj begavelse, fordi der til stadighed, selvom jeg har det godt, er helt almindelige ting, som bare ikke fungerer for mig. Som jeg ikke magter uanset dagsformen, eller kun når alt kører på skinner. Jeg er i den forbindelse meget opmærksom på to ting. Det ene er, at mens jeg går og overvejer udledning/undersøgelse, skal verden ikke gå i stå. Jeg skal stadig have det godt og prøve at tage hensyn til det, jeg allerede ved om mig selv, i min hverdag. Den anden ting er, at udefinerbar "afslapning" ikke er for mig. Jeg kommer også til at blive apatisk og bare "glo ud i luften", hvis jeg fx. er sygemeldt i længere tid, og det bringer mig ikke tættere på trivsel. Det betyder ikke, at jeg for enhver pris skal gå på arbejde og køre mig selv ned, men det gør, at jeg er opmærksom på, at også "afslapning" skal struktureres, og at jeg på nogle områder skal have hjælp til dette.


Det kan i hvert fald være godt at få undersøgt, hvad der hvad - i hvert fald hvis man har svært ved at overkomme en på papiret velfungerende hverdag. Og hvis man har haft en lang periode med stress/belastning, så kan det måske også være med til at mudre symptomerne på noget andet.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4096
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3708

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 10. apr 2024, 06:29

Kender ikke noget til ADHD, men kender til hende her, og hun er god: En lille "talk"om moden Adhd

Hun har netop startet en klinik med fokus på ADHD: ADHD-lægen
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Livets forhold"