Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Neenah » 6. apr 2024, 06:01

ajnaM skrev:
Neenah skrev:Jeg fik diagnosen i december. Jeg har været sygemeldt med stress siden sidste forår, og fik i den forbindelse en henvisning fordi det er noget jeg har mistænkt i hvert fald i 10-12 år. Jeg har bare aldrig fået gjort noget ved det, fordi det trods alt ikke har været en større belastning for mig imens jeg bare var mig selv og var studerende. Skolegang har været nemt for mig, jeg har været dygtig i stort set alle fag og har haft interesse for det meste - og jeg valgte en uddannelse i noget jeg havde en særinteresse i, så det gav sig selv at jeg havde stor motivation for at lave opgaver og læse tekster.

Nogle af de ting, der har gjort jeg søgte udredning var:
- Jeg har ingen tålmodighed med mine børn. Jeg har ikke tålmodighed til at lege eller høre på lange forklaringer om alt muligt, og jeg har svært ved når de ikke hører efter hvad jeg beder dem om, eller ikke følger mit tempo. Efter barn nummer to blev jeg max presset fordi der pludselig var to forskellige behov at holde styr på på samme tid, udover mine egne.
- Arbejdsopgaver, der kræver meget planlægning og en høj grad af kompleksitet har jeg svært ved at overskue og få taget hul på, så jeg udsætter det indtil jeg ikke kan undgå det længere, hvis jeg ikke har nogen, jeg kan spørge om hjælp.
- Jeg kan overspringshandle i uendeligheder, hvis jeg ikke er i det rigtige flow til at lave kedelige rutinearbejdsopgaver, der fyldte en del i mit tidligere job. Hvis jeg havde fx 20 opgaver jeg absolut SKULLE have nået en dag med hjemmearbejde, så kunne jeg sagtens bruge en hel dag og kun nå de fire.
- Jeg kan udsætte opgaver uden en deadline i en uendelighed, hvis der ikke er nogen, der er på nakken af mig. Pt. har jeg ikke været til tandlægen i over to år fordi jeg ikke får påmindelsesbeskeder mere, og jeg glemmer at det er en ting.
- Jeg har utroligt svært ved at holde en rutine (rydde op efter morgenmaden, rydde køkkenet, generelt holde orden i huset, træning, etc.)
- Har svært ved enkelte hygiejnerutiner. Jeg børster tit ikke tænder om aftenen fordi jeg bare ikke gør det. Jeg ved godt jeg skal, det virker bare uoverskueligt, selvom det er nemt nok for mig om morgenen.
- Jeg taler før jeg tænker, joker med alt hvis jeg er usikker på mig selv, og har en generel mangel på situationsfornemmelse. Jeg prøver, men det er svært at styre mig. Har en generel fornemmelse af at være socialt akavet og at aldrig at være blevet voksen.
- Er meget impulsstyret og har altid haft svært ved at tøjle mit forbrug og mine pludselige indskydelser.
- Gør næsten altid det nye og spændende før det kedelige og rutineprægede.
- Starter utroligt mange projekter og nye hobbyer, og opgiver dem tit ligeså hurtigt igen.
- Har utroligt let til tårer, bliver meget følelsesmæssigt påvirket af andre, og har et enormt pleasergen, hvor jeg altid er bange for at være for meget, for uhøflig, for forkert el. lign.
- Jeg glemmer ting med mindre jeg kan se dem. Så hvis jeg skal huske at have noget med i børnehaven, så lægger jeg det ved hoveddøren, så jeg ser det om morgenen. Halvdelen af gangene glemmer jeg det alligevel, fordi jeg overser det.
- Hyperfokus er mit største symptom. Hvis jeg først er blevet fanget af noget kan jeg være i gang med det i timevis uden at spise, gå på toilettet, sove, drikke eller tage en pause. Jeg vil bare gerne dyrke mit nye projekt. Ofte betyder det også skader, fordi jeg slider mig selv i smadder - fx ved at hækle 8-9 timer om dagen i ugevis.
- Et fucked up forhold til mad, som har været mit dopaminfix siden jeg var helt lille.
- Stimming: Jeg sidder aldrig stille. Jeg piller altid ved noget - som regel mit hår, eller hvis jeg er til møde/i skole, så doodler jeg konstant.

Jeg begyndte på medicin i januar, og det har ændret mit liv. Jeg bliver ikke ligeså hurtigt utålmodig med ungerne, jeg kan holde fokus på mit arbejde, jeg kan tage nogle kedelige opgaver før de spændende, jeg har en større ro indeni mig og jeg har bare et generelt større overskud i hverdagen, så jeg ikke føler jeg drukner af at have et hverdagsliv. Jeg er stadig i optrapning i forhold til raskmelding, men min verden ser markant anderledes ud end den gjorde i efteråret. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv og min familie at få den udredning.


Det der er en skræmmende nøjagtig beskrivelse af mig selv. :nerve:

Jeg har egentlig en henvisning liggende fra min læge. Er helt overbevist om, at jeg har adhd - havde aldrig tænkt over det, før min dreng fik diagnosen, men det var en øjenåbner at lære diagnosen at kende.

Jeg er 1:1 ligesom dig i de ting, du beskriver. Det har også været voldsomt at få børn.

Jeg har dog ikke gjort noget ved henvisningen - både fordi jeg ikke kan overskue det og bare har udskudt det lige siden (:genert:), men også fordi jeg slet, slet ikke kan overskue at rende ind i en psykiater, der synes, jeg er ‘fjollet’. Lige da jeg fik henvisningen, tjekkede jeg hvem der var i mit område, og flere af dem havde fx skrevet debatindlæg om, at alt for mange kvinder søger udredning for adhd, at det ødelægger systemet, og at det er kvinder, der tror, medicin løser det hele, men det gør det ikke… ej, jeg kunne ikke overskue at ringe til sådan en.

Og så har jeg tænkt, at det jo går uden. Jeg prøver at lave strukturer og indrette min dag fornuftigt, jeg er bevidst om egne mangler og styrker… så jeg kan tænke, hvilken forskel diagnosen gør.

Omvendt er jeg p*ssebange for at ende som min mor, der havde udiagnosticeret adhd til op i 60’erne. Hun har været sygemeldt med stress 7 gange og magter i dag at have et arbejde. Hun har simpelthen brugt sin hjerne og krop forkert i årtier. Sådan vil jeg ikke ende.


Hvis du springer dem over på sundhed.dk der har kortest ventetid i kbh området, så undgår du de fleste af dem der ikke tror på diagnosen. Jeg vil sige at jeg kun har følt mig set, forstået og anerkendt af min psykiater. Jeg har aldrig følt mig fjollet eller misforstået hos hende.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf LaMariposa » 6. apr 2024, 06:28

Ifølge både min psykiater og min psykoterapeut er vi ret mange kvinder, der bliver sendiagnosticeret efter, at vi har fået børn, fordi man bliver ekstra presset, og vores (ofte ganske effektive) mestringsstrategier derfor ikke virker længere.
0
:lun: Be brave
MissB
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 260
Likede indlæg: 2274

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf MissB » 6. apr 2024, 15:27

limitededition skrev:Det har gjort den forskel, at jeg har fået en forklaring på hvorfor jeg er anderledes end andre, og nogen ting er sværere for mig end neurotypiske. Jeg får medicin, som hjælper rigtig meget, men det er ikke en mirakelkur.
Det har også gjort, at jeg er opmærksom på de udfordringer min datter har, og holde øje med om det er noget, der skal kigges nærmere på, og ikke lade stå til, som man gjorde da jeg var barn, fordi man ikke vidste hvad man ved i dag.


Fuldstændig det her. Bare med søn i stedet for datter.
0
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf ajnaM » 6. apr 2024, 15:57

Ata skrev:
ajnaM skrev:
Neenah skrev:Jeg fik diagnosen i december. Jeg har været sygemeldt med stress siden sidste forår, og fik i den forbindelse en henvisning fordi det er noget jeg har mistænkt i hvert fald i 10-12 år. Jeg har bare aldrig fået gjort noget ved det, fordi det trods alt ikke har været en større belastning for mig imens jeg bare var mig selv og var studerende. Skolegang har været nemt for mig, jeg har været dygtig i stort set alle fag og har haft interesse for det meste - og jeg valgte en uddannelse i noget jeg havde en særinteresse i, så det gav sig selv at jeg havde stor motivation for at lave opgaver og læse tekster.

Nogle af de ting, der har gjort jeg søgte udredning var:
- Jeg har ingen tålmodighed med mine børn. Jeg har ikke tålmodighed til at lege eller høre på lange forklaringer om alt muligt, og jeg har svært ved når de ikke hører efter hvad jeg beder dem om, eller ikke følger mit tempo. Efter barn nummer to blev jeg max presset fordi der pludselig var to forskellige behov at holde styr på på samme tid, udover mine egne.
- Arbejdsopgaver, der kræver meget planlægning og en høj grad af kompleksitet har jeg svært ved at overskue og få taget hul på, så jeg udsætter det indtil jeg ikke kan undgå det længere, hvis jeg ikke har nogen, jeg kan spørge om hjælp.
- Jeg kan overspringshandle i uendeligheder, hvis jeg ikke er i det rigtige flow til at lave kedelige rutinearbejdsopgaver, der fyldte en del i mit tidligere job. Hvis jeg havde fx 20 opgaver jeg absolut SKULLE have nået en dag med hjemmearbejde, så kunne jeg sagtens bruge en hel dag og kun nå de fire.
- Jeg kan udsætte opgaver uden en deadline i en uendelighed, hvis der ikke er nogen, der er på nakken af mig. Pt. har jeg ikke været til tandlægen i over to år fordi jeg ikke får påmindelsesbeskeder mere, og jeg glemmer at det er en ting.
- Jeg har utroligt svært ved at holde en rutine (rydde op efter morgenmaden, rydde køkkenet, generelt holde orden i huset, træning, etc.)
- Har svært ved enkelte hygiejnerutiner. Jeg børster tit ikke tænder om aftenen fordi jeg bare ikke gør det. Jeg ved godt jeg skal, det virker bare uoverskueligt, selvom det er nemt nok for mig om morgenen.
- Jeg taler før jeg tænker, joker med alt hvis jeg er usikker på mig selv, og har en generel mangel på situationsfornemmelse. Jeg prøver, men det er svært at styre mig. Har en generel fornemmelse af at være socialt akavet og at aldrig at være blevet voksen.
- Er meget impulsstyret og har altid haft svært ved at tøjle mit forbrug og mine pludselige indskydelser.
- Gør næsten altid det nye og spændende før det kedelige og rutineprægede.
- Starter utroligt mange projekter og nye hobbyer, og opgiver dem tit ligeså hurtigt igen.
- Har utroligt let til tårer, bliver meget følelsesmæssigt påvirket af andre, og har et enormt pleasergen, hvor jeg altid er bange for at være for meget, for uhøflig, for forkert el. lign.
- Jeg glemmer ting med mindre jeg kan se dem. Så hvis jeg skal huske at have noget med i børnehaven, så lægger jeg det ved hoveddøren, så jeg ser det om morgenen. Halvdelen af gangene glemmer jeg det alligevel, fordi jeg overser det.
- Hyperfokus er mit største symptom. Hvis jeg først er blevet fanget af noget kan jeg være i gang med det i timevis uden at spise, gå på toilettet, sove, drikke eller tage en pause. Jeg vil bare gerne dyrke mit nye projekt. Ofte betyder det også skader, fordi jeg slider mig selv i smadder - fx ved at hækle 8-9 timer om dagen i ugevis.
- Et fucked up forhold til mad, som har været mit dopaminfix siden jeg var helt lille.
- Stimming: Jeg sidder aldrig stille. Jeg piller altid ved noget - som regel mit hår, eller hvis jeg er til møde/i skole, så doodler jeg konstant.

Jeg begyndte på medicin i januar, og det har ændret mit liv. Jeg bliver ikke ligeså hurtigt utålmodig med ungerne, jeg kan holde fokus på mit arbejde, jeg kan tage nogle kedelige opgaver før de spændende, jeg har en større ro indeni mig og jeg har bare et generelt større overskud i hverdagen, så jeg ikke føler jeg drukner af at have et hverdagsliv. Jeg er stadig i optrapning i forhold til raskmelding, men min verden ser markant anderledes ud end den gjorde i efteråret. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv og min familie at få den udredning.


Det der er en skræmmende nøjagtig beskrivelse af mig selv. :nerve:

Jeg har egentlig en henvisning liggende fra min læge. Er helt overbevist om, at jeg har adhd - havde aldrig tænkt over det, før min dreng fik diagnosen, men det var en øjenåbner at lære diagnosen at kende.

Jeg er 1:1 ligesom dig i de ting, du beskriver. Det har også været voldsomt at få børn.

Jeg har dog ikke gjort noget ved henvisningen - både fordi jeg ikke kan overskue det og bare har udskudt det lige siden (:genert:), men også fordi jeg slet, slet ikke kan overskue at rende ind i en psykiater, der synes, jeg er ‘fjollet’. Lige da jeg fik henvisningen, tjekkede jeg hvem der var i mit område, og flere af dem havde fx skrevet debatindlæg om, at alt for mange kvinder søger udredning for adhd, at det ødelægger systemet, og at det er kvinder, der tror, medicin løser det hele, men det gør det ikke… ej, jeg kunne ikke overskue at ringe til sådan en.

Og så har jeg tænkt, at det jo går uden. Jeg prøver at lave strukturer og indrette min dag fornuftigt, jeg er bevidst om egne mangler og styrker… så jeg kan tænke, hvilken forskel diagnosen gør.

Omvendt er jeg p*ssebange for at ende som min mor, der havde udiagnosticeret adhd til op i 60’erne. Hun har været sygemeldt med stress 7 gange og magter i dag at have et arbejde. Hun har simpelthen brugt sin hjerne og krop forkert i årtier. Sådan vil jeg ikke ende.

Jeg tror ikke, at en (god) psykiater vil synes, du er fjollet. Men det er klart, at han/hun vil kigge på, om det giver dig seriøse problemer i hverdagen at have de her træk. Man kan jo godt have mange af trækkene og stadig klare sit job, få familielivet til at køre, have et velfungerende parforhold osv. Og hvis man samtidig oplever at trives, vil vi jo i udgangspunktet ikke give en diagnose, selvom mange af de samme træk er der.


Problemet er, at jeg jo er vant til tingenes tilstand. Det har altid været sådan. Og jeg lever jo med det. Set udefra er jeg nok endda ganske velfungerende.

Men jeg kan være oprigtigt i tvivl om, om jeg bruger mig selv forkert og i forsøget på at opretholde et normalt liv ‘slider’ på min hjerne i en grad, hvor jeg på et tidspunkt ender med seriøs stress. :gruble: Jeg er typen, der klør 110% på og har en milliard bolde i luften, har svært ved at sidde stille og altid er 16 steder på en gang. Samtidig har jeg svært ved at holde gode rutiner og ender ofte ude i nogle voldsomme krumspring for at hente det tabte, når det skrider. Og ender med at nedprioritere min krop, fordi jeg er så meget ‘oppe i hovedet’ på mig selv. Har i perioder oprigtigt ikke mærket smerter i kroppen, fordi jeg simpelthen ikke har lagt mærke til dem, fordi jeg har været et andet sted mentalt.

Så altså, jeg går på arbejde, betaler mine regninger, opdrager mine børn og alt det der. På den måde velfungerende. Og så alligevel ikke.

Og så har jeg set den enorme forskel, medicin gør for min søn. Gad godt prøve at se, hvordan det ville virke.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf LaMariposa » 6. apr 2024, 18:06

ajnaM mit bud er, at det dræner dig unødvendigt meget at være velfungerende, hvis du har ADHD. Og det kan være enormt hårdt i længden, som du også selv er inde på.

Det er i hvert fald det, jeg selv har oplevet. Folk har altid oplevet mig som velfungerende, og det er jeg også langt hen ad vejen. Men det har altid drænet mig usandsynligt meget at få tingene til at køre, og da jeg fik min datter holdt mine ellers glimrende strategier op med at virke.

Jeg forekom stadig velfungerende udadtil (især på job), men det var meget få, der vidste, hvor ekstremt udmattet jeg var bagefter, og at jeg faktisk aldrig havde plus på oveskudskontoen.
2
:lun: Be brave
bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf bibbs » 6. apr 2024, 19:12

Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Neenah » 6. apr 2024, 19:23

bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?
2
bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf bibbs » 6. apr 2024, 19:32

Neenah skrev:
bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?


Jeg blev fyret for et år siden og var fritstillet i et halvt år hvor jeg gik hjemme
Og det var helt ad helvedes til

Jeg ville have vildt dårlig samvittighed overfor arbejdspladsen
Nervøs for at blive fyret og dårlig samvittighed over ikke at lave noget hele dagen
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9138
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22067

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Purple Haze » 7. apr 2024, 04:23

bibbs skrev:
Neenah skrev:
bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?


Jeg blev fyret for et år siden og var fritstillet i et halvt år hvor jeg gik hjemme
Og det var helt ad helvedes til

Jeg ville have vildt dårlig samvittighed overfor arbejdspladsen
Nervøs for at blive fyret og dårlig samvittighed over ikke at lave noget hele dagen


Du ville arbejde på at blive rask!
Det er ikke det samme som ikke at lave noget.
7
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17406
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42493

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf LaMariposa » 7. apr 2024, 04:39

bibbs skrev:
Neenah skrev:
bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?


Jeg blev fyret for et år siden og var fritstillet i et halvt år hvor jeg gik hjemme
Og det var helt ad helvedes til

Jeg ville have vildt dårlig samvittighed overfor arbejdspladsen
Nervøs for at blive fyret og dårlig samvittighed over ikke at lave noget hele dagen


Har du dårlig samvittighed over at gå hjemme og lave ingenting, mens du er fritstillet?
0
:lun: Be brave
bibbs
Indlæg: 999
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1391

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf bibbs » 7. apr 2024, 05:26

LaMariposa skrev:
bibbs skrev:
Neenah skrev:
bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?


Jeg blev fyret for et år siden og var fritstillet i et halvt år hvor jeg gik hjemme
Og det var helt ad helvedes til

Jeg ville have vildt dårlig samvittighed overfor arbejdspladsen
Nervøs for at blive fyret og dårlig samvittighed over ikke at lave noget hele dagen


Har du dårlig samvittighed over at gå hjemme og lave ingenting, mens du er fritstillet?


Jeg er ikke fritstillet mere, men ja når det var så meget jeg burde gøre.
Søge job ordne hus.

Men jeg endte med de fleste dage bare med at sidde og se tv
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 4011
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 408
Likede indlæg: 5259

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf girl_beat » 7. apr 2024, 07:44

bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv

Lavede du ikke et næsten identisk indlæg for et halvt års tid siden?

Jeg håber, der er nogle andre voksne omkring dig, du lytter til, for din hjerne virker til at være på totalt overarbejde og du lytter ikke til dine egne signaler.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Ata » 7. apr 2024, 08:53

Bibbs, uanset om du har ADHD eller ej, så lyder du som en, der har vældig meget brug for at lære at passe bedre på dig selv i dit liv. Jeg synes virkelig, at du skal finde en god psykolog eller terapeut, som fx kan lære dig holde pauser, sætte grænser, bede om hjælp, bakke dig selv op, tale omsorgsfuldt til dig selv, undgå selvkritik og lade være med at være overansvarlig. Uanset diagnose er det noget vi allesammen har brug for og alle dine tråde bærer præg af, at du lider under ikke at kunne de ting. :kram:
9
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 245
Likede indlæg: 4182

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf Galoldriel » 7. apr 2024, 10:55

bibbs skrev:
Neenah skrev:
bibbs skrev:Jeg ved ikke om det er stress eller adhd
Specielt ud fra det i skriver

Men hvis lægen sygemelder mig vil det bare stresse mig endnu mere
Jeg er max presset lige nu, fungerer ikke på job fungerer ikke herhjemme.
Ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved mig selv
Har idag åbnet lidt op for min søster og hun sagde ar hun mente jeg havde for store forventninger til mig selv


Hvorfor vil det stresse dig endnu mere at blive sygemeldt?


Jeg blev fyret for et år siden og var fritstillet i et halvt år hvor jeg gik hjemme
Og det var helt ad helvedes til

Jeg ville have vildt dårlig samvittighed overfor arbejdspladsen
Nervøs for at blive fyret og dårlig samvittighed over ikke at lave noget hele dagen


Jeg forstår dig godt, for jeg havde det på præcist samme måde, de gange, jeg var sygemeldt på mit tidligere arbejde.

Jeg var lærer, og vidste, at min klasse mistrivedes, mens jeg var væk. Det var ledelsen nemlig så flinke at antyde, når vi havde opfølgningssamtaler.

Den dårlige samvittighed føles så tung, men som andre siger: Du ville jo arbejde på at få det bedre. Hvis du bliver ved med at presse dig selv, ender du måske som mig: Kroniske kognitive problemer, som er så markante, at jeg og mine behandlere tvivler på, jeg ville kunne klare bare et fleksjob på få timer. Du må stoppe i tide.

Jeg er begyndt at skrive ned, hvad jeg laver i løbet af en dag. Nogle dage er listen kort, andre gange overraskende lang. Jeg skriver alle de ting på, der koster mig energi. Så det gælder fx indkøb, at tømme og fylde opvaskemaskine, og også samtaler med behandlere og sociale aktiviteter.

Det er klart, du ikke får lavet det, du synes, du burde, og som også i et vist omfang er nødvendigt. Men for at komme derhen, hvor du kan, må du give dig selv tid og ro til at få mere energi. Kram til dig, det er ikke nemt :ae:
4
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Nogen her der har fået diagnostiseret ADHD som voksen

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. apr 2024, 11:01

Bibbs, du har jo været hårdt spændt for i mange år, og det spiller formodentlig også ind. Dermed ikke sagt, at du ikke har adhd, og at det ikke kan være relevant at få undersøgt; pointen er, at du under alle omstændigheder er i mistrivsel og, lyder det til, meget stresset, og det er en kendt sag, at den slags kan blive endnu alvorligere, når det ikke er første gang, og der aldrig rigtig er blevet gjort noget ved det.

Jeg går selv i overvejelser om udredning (for autisme) og nærmere undersøgelse af formodet høj begavelse, fordi der til stadighed, selvom jeg har det godt, er helt almindelige ting, som bare ikke fungerer for mig. Som jeg ikke magter uanset dagsformen, eller kun når alt kører på skinner. Jeg er i den forbindelse meget opmærksom på to ting. Det ene er, at mens jeg går og overvejer udledning/undersøgelse, skal verden ikke gå i stå. Jeg skal stadig have det godt og prøve at tage hensyn til det, jeg allerede ved om mig selv, i min hverdag. Den anden ting er, at udefinerbar "afslapning" ikke er for mig. Jeg kommer også til at blive apatisk og bare "glo ud i luften", hvis jeg fx. er sygemeldt i længere tid, og det bringer mig ikke tættere på trivsel. Det betyder ikke, at jeg for enhver pris skal gå på arbejde og køre mig selv ned, men det gør, at jeg er opmærksom på, at også "afslapning" skal struktureres, og at jeg på nogle områder skal have hjælp til dette.
6

Tilbage til "Livets forhold"