B-mennesker

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 11:58

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men nu du spørger, så synes jeg ikke, det er vildt tidligt at stå op kl. 8.00 - men at møde kl. 8.00 kræver for mig at jeg står op senest 6.30, og det synes jeg er tidligt.


Men ud fra hvilke mål er 6.30 tidligt? Det kan vel ikke rigtigt siges at være tidligt i forhold til solens gang.


Mit mål. Som er præcis lige så relevant som dit.


Synes du spørgsmålet er uinteressant, eller hvorfor ulejliger du dig ikke med at tænke over det? Hvad betyder tidligt? Hvis B-mennesker mener at samfundet er indrettet efter A-mennesker, så må de vel kunne redegøre for hvad det nærmere betyder. Det klarer du ikke ret godt lige nu.


Ej, hvor er det bare hyggeligt at debattere med dig. Du virker så åben og nysgerrig og helt uden forudfattede meninger :love:

Jeg er ude.


Morgensur?
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2024, 12:05

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men nu du spørger, så synes jeg ikke, det er vildt tidligt at stå op kl. 8.00 - men at møde kl. 8.00 kræver for mig at jeg står op senest 6.30, og det synes jeg er tidligt.


Men ud fra hvilke mål er 6.30 tidligt? Det kan vel ikke rigtigt siges at være tidligt i forhold til solens gang.


Mit mål. Som er præcis lige så relevant som dit.


Synes du spørgsmålet er uinteressant, eller hvorfor ulejliger du dig ikke med at tænke over det? Hvad betyder tidligt? Hvis B-mennesker mener at samfundet er indrettet efter A-mennesker, så må de vel kunne redegøre for hvad det nærmere betyder. Det klarer du ikke ret godt lige nu.


Hun skriver at tidligt for hende er klokken 6.30. For andre B-mennesker er det måske klokken 7 eller klokken 6. På samme måde vil der være A-mennesker, der synes klokken 5 er lige tidligt nok mens klokken 6 er fint.
Det er mennesker vi snakker om, ikke maskiner. Men derfor er det danske samfund stadig indrette efter A-mennesker i mange brancher. En håndværker møder mellem 6 og 7. Det vil for stort set alle B-mennesker føles som alt for tidligt, fordi de jomogså lige skal op først. Og generelt vil de fleste B-mennesker nok tænke jo senere jo bedre i forhold til mødetidspunkt.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: B-mennesker

Indlægaf Stars » 15. apr 2024, 12:08

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men nu du spørger, så synes jeg ikke, det er vildt tidligt at stå op kl. 8.00 - men at møde kl. 8.00 kræver for mig at jeg står op senest 6.30, og det synes jeg er tidligt.


Men ud fra hvilke mål er 6.30 tidligt? Det kan vel ikke rigtigt siges at være tidligt i forhold til solens gang.


Ud fra samme mål som at klokken 21.30 er sent for mig.
Jeg ved ikke, hvorfor du så gerne vil blande solens gang ind i det. Min krop er ligeglad med solens gang. Og det er jeg ret sikker på, at Akehurst’ også er.


Hvis vi skal tale om tidligt og sent, skal det vel bindes op på et eller andet for at have nogen betydning.
Hvad betyder det at et tidspunkt er tidligt? Jeg nævnte solen fordi solen styrer vores tidsregning. Midnat er midt på natten. Middag er midt på dagen. Døgnet er 24 timer. Men hvis "tidligt" er løsrevet fra solen, hvad betyder det så?


Ja og nej. For nu blev jeg nysgerrig.

Jeg gik tilbage til d. 23. marts, for der er ikke sommertid til at rode med tiden:

Solen stod op (Kbh) 7:02 og gik ned 19:30

Midt mellem det er IKKE 12.00, men 13.16
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 12:10

fisken80 skrev:Hun skriver at tidligt for hende er klokken 6.30. For andre B-mennesker er det måske klokken 7 eller klokken 6. På samme måde vil der være A-mennesker, der synes klokken 5 er lige tidligt nok mens klokken 6 er fint.
Det er mennesker vi snakker om, ikke maskiner. Men derfor er det danske samfund stadig indrette efter A-mennesker i mange brancher. En håndværker møder mellem 6 og 7. Det vil for stort set alle B-mennesker føles som alt for tidligt, fordi de jomogså lige skal op først. Og generelt vil de fleste B-mennesker nok tænke jo senere jo bedre i forhold til mødetidspunkt.


Men hvis 4 er tidligt for A, og 6 er tidligt for B og 8 er tidligt for C, og 10 er tidligt for D, hvad betyder B-menneske så?
Du skrev tidligere at solen ingen indvirkning har på din døgnrytme. Men hvad har så? Hvilke påvirkninger styrer din døgnrytme når det ikke er solen? Og hvorfor kan de ikke ændres? Man skulle jo synes at hvis solen er ligegyldig, kan du bare sætte uret til det du kunne tænke dig klokken var, og så var det det, for hvis solen er ligegyldig, er klokken vel også ligegyldig. Eller hvad?

Jeg synes I famler noget i forhold til hvad A- og B-mennesker i det hele taget er. Hvis der kun er 2 grupper, kan man ikke bagefter sige at det hele bare er individuelt, for så giver grupperne jo ingen mening. Så hvad er grupperne, og hvilke påvirkninger styrer dem, hvis det ikke er solen?
0
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 12:12

Stars skrev:Ja og nej. For nu blev jeg nysgerrig.

Jeg gik tilbage til d. 23. marts, for der er ikke sommertid til at rode med tiden:

Solen stod op (Kbh) 7:02 og gik ned 19:30

Midt mellem det er IKKE 12.00, men 13.16


Hvor finder du det? Når jeg slår op, stod solen op 06.02 og gik ned 18.29.
https://kiw.dk/cronofon/index.php?fan=F ... 2024#tabel

Det er selvfølgelig ikke perfekt fordi en tidszone har en vis bredde. Solen står ca. et kvarter tidligere op i København end i Esbjerg, men klokken er selvfølgelig det samme.
Senest rettet af abcd 15. apr 2024, 12:13, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2978
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8387

Re: B-mennesker

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. apr 2024, 12:12

Vi har et lille barn, så vores rytme hedder i seng 22.30 og op kl. 06.30 uafhængigt af hvilken dag i ugen.

Det fungerer selvfølgelig og vi får generelt nok søvn. Men vi er fortsat begge B-mennesker og ville begge trives bedre med senere sengetid og senere ståen op.

Selvom jeg får den samme mængde søvn, kan jeg godt mærke forskel på, om jeg står op kl. 7 eller kl. 9. Min krop fungerer bsre bedre med sent i seng og sent op.

Men selvfølgelig har en fast rutine en betydning. Det fungerer at stå tidligt op, fordi vi hver dag går tidligt i seng. Jeg vågner bare først rigtigt efter kl. 9. Uanset hvor mange timer jeg har sovet.

C'est la vie. Forhåbentlig bliver det bedre når vi er over småbørnsfasen.
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: B-mennesker

Indlægaf Stars » 15. apr 2024, 12:17

abcd skrev:
Stars skrev:Ja og nej. For nu blev jeg nysgerrig.

Jeg gik tilbage til d. 23. marts, for der er ikke sommertid til at rode med tiden:

Solen stod op (Kbh) 7:02 og gik ned 19:30

Midt mellem det er IKKE 12.00, men 13.16


Hvor finder du det? Når jeg slår op, stod solen op 06.02 og gik ned 18.29.
https://kiw.dk/cronofon/index.php?fan=F ... 2024#tabel

Det er selvfølgelig ikke perfekt fordi en tidszone har en vis bredde. Solen står ca. et kvarter tidligere op i København end i Esbjerg, men klokken er selvfølgelig det samme.



https://soltider.dk/loc/mgjr8r-frederik ... e_vignette

tænke - tænke ... kørte med med lys på cyklen på vej til arbejde lige før påske :gruble:
Jeg kan ikke huske det, men dit lyder mest rigtigt.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 12:21

Stars skrev:
abcd skrev:
Stars skrev:Ja og nej. For nu blev jeg nysgerrig.

Jeg gik tilbage til d. 23. marts, for der er ikke sommertid til at rode med tiden:

Solen stod op (Kbh) 7:02 og gik ned 19:30

Midt mellem det er IKKE 12.00, men 13.16


Hvor finder du det? Når jeg slår op, stod solen op 06.02 og gik ned 18.29.
https://kiw.dk/cronofon/index.php?fan=F ... 2024#tabel

Det er selvfølgelig ikke perfekt fordi en tidszone har en vis bredde. Solen står ca. et kvarter tidligere op i København end i Esbjerg, men klokken er selvfølgelig det samme.



https://soltider.dk/loc/mgjr8r-frederik ... e_vignette

tænke - tænke ... kørte med med lys på cyklen på vej til arbejde lige før påske :gruble:
Jeg kan ikke huske det, men dit lyder mest rigtigt.


Din lader til at regne det hele i sommertid. Hvis du vælger solopgang for 30. marts (dagen før sommertid) og solopgang for 31. marts (dagen efter sommertid), afviger de kun med 3 minutter, men de skulle afvige med 1 time hvis tiderne inkluderede sommertid.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11410
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23691

Re: B-mennesker

Indlægaf Mani » 15. apr 2024, 12:33

sigge skrev:Når der i medierne tales om det med at lade gymnasieelever møde senere, tænker jeg også på, at jeg godt nok ville have været træt af, hvis det var blevet indført generelt, da jeg gik i gymnasiet, netop fordi jeg så ville komme tilsvarende senere hjem, hvilket ville betyde, at jeg havde færre "friske" timer til lektier mm. efter skoletid.

På min arbejdsplads har vi ret vide rammer til at tilrettelægge vores arbejdstid, så længe hovedparten af den som oftest lægges mellem 9 og 15. Og på min lokation er der ingen, der konsekvent møder senere end kl. 8, mens der er rigtigt mange, der møder tidligere. De første møder ind mellem 6 og 6:30. Jeg har indtryk af, at det er omvendt på vores lokationer længere østpå. Vi joker i hvert fald ofte med, at man ikke skal ringe til kolleger i København før kl. 9. Og joken har en vis forankring i virkeligheden.

Så jeg ved ikke, om jydernes bondegener gør os mere tilbøjelige til at være A-mennesker. :lol2:

Jeg lavede en del af mine lektier om morgenen af samme grund. Men det afhænger nok af ens rutiner.
Jeg er også typen der nupper et hurtigt koldt bad og en kop kaffe og så er jeg klar efter 15 minutter - 25 minutter nu fordi jeg svinger med en kettlebell hver morgen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2024, 12:50

abcd skrev:
fisken80 skrev:Hun skriver at tidligt for hende er klokken 6.30. For andre B-mennesker er det måske klokken 7 eller klokken 6. På samme måde vil der være A-mennesker, der synes klokken 5 er lige tidligt nok mens klokken 6 er fint.
Det er mennesker vi snakker om, ikke maskiner. Men derfor er det danske samfund stadig indrette efter A-mennesker i mange brancher. En håndværker møder mellem 6 og 7. Det vil for stort set alle B-mennesker føles som alt for tidligt, fordi de jomogså lige skal op først. Og generelt vil de fleste B-mennesker nok tænke jo senere jo bedre i forhold til mødetidspunkt.


Men hvis 4 er tidligt for A, og 6 er tidligt for B og 8 er tidligt for C, og 10 er tidligt for D, hvad betyder B-menneske så?
Du skrev tidligere at solen ingen indvirkning har på din døgnrytme. Men hvad har så? Hvilke påvirkninger styrer din døgnrytme når det ikke er solen? Og hvorfor kan de ikke ændres? Man skulle jo synes at hvis solen er ligegyldig, kan du bare sætte uret til det du kunne tænke dig klokken var, og så var det det, for hvis solen er ligegyldig, er klokken vel også ligegyldig. Eller hvad?

Jeg synes I famler noget i forhold til hvad A- og B-mennesker i det hele taget er. Hvis der kun er 2 grupper, kan man ikke bagefter sige at det hele bare er individuelt, for så giver grupperne jo ingen mening. Så hvad er grupperne, og hvilke påvirkninger styrer dem, hvis det ikke er solen?


B-menneske betyder, at man fungerer bedre klokken 16 end klokken 7. For A-mennesket er det omvendt.
Jeg ved ikke, hvad der får mit hoved til at fungere bedre klokken 7 end klokken 16, men jeg ved, at uanset hvor meget jeg så forsøgte at ændre på det, så ville det ikke ske.
Det er ligegyldigt, hvornår på året vi er, så fungerer jeg bedre klokken 7. Det gælder OGSÅ i vinterhalvåret, hvor det jo faktisk i en periode er mørkt klokken 7, men lyst klokken 16. Det ændrer intet.
Og det handler igen om, at det er mennesker, ikke maskiner vi snakker om. Vi er indrettet forskelligt. Uanswt, at du godt kan lide at forestille dig, at alle mennesker i bund og grund fungerer ens. Det gør vi ikke.
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14988
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25225

Re: B-mennesker

Indlægaf sigge » 15. apr 2024, 12:53

Mani skrev:
sigge skrev:Når der i medierne tales om det med at lade gymnasieelever møde senere, tænker jeg også på, at jeg godt nok ville have været træt af, hvis det var blevet indført generelt, da jeg gik i gymnasiet, netop fordi jeg så ville komme tilsvarende senere hjem, hvilket ville betyde, at jeg havde færre "friske" timer til lektier mm. efter skoletid.

På min arbejdsplads har vi ret vide rammer til at tilrettelægge vores arbejdstid, så længe hovedparten af den som oftest lægges mellem 9 og 15. Og på min lokation er der ingen, der konsekvent møder senere end kl. 8, mens der er rigtigt mange, der møder tidligere. De første møder ind mellem 6 og 6:30. Jeg har indtryk af, at det er omvendt på vores lokationer længere østpå. Vi joker i hvert fald ofte med, at man ikke skal ringe til kolleger i København før kl. 9. Og joken har en vis forankring i virkeligheden.

Så jeg ved ikke, om jydernes bondegener gør os mere tilbøjelige til at være A-mennesker. :lol2:

Jeg lavede en del af mine lektier om morgenen af samme grund. Men det afhænger nok af ens rutiner.
Jeg er også typen der nupper et hurtigt koldt bad og en kop kaffe og så er jeg klar efter 15 minutter - 25 minutter nu fordi jeg svinger med en kettlebell hver morgen.


Jeg afskyr både koldt vand og kaffe. :-D

Men bortset fra det har det aldrig været muligt for mig at blive klar på 15 min. Min morgenrutine er bare langsom, og jeg fungerer ikke uden morgenmad. Så jeg vil ikke kunne komme ud af døren på mindre end 1½ time, og jeg bruger 2 timer, hvis jeg ikke skal føle, jeg stresser over det. Så det er heldigt nok, at jeg er A-menneske og godt kan stå op kl. 5:30 for at være på arbejde kl. 8.
Men på trods af god tid om morgenen brugte jeg aldrig at læse lektier om morgenen, da jeg gik i gymnasiet. Måske fordi, jeg ikke på forhånd kunne regne ud, hvor lang tid det ville tage. Og det værste i hele verden ville være at komme uforberedt til undervisning, fordi jeg ikke havde tid nok, inden jeg skulle møde.
0
You can't spell awesome without me.
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 13:06

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Hun skriver at tidligt for hende er klokken 6.30. For andre B-mennesker er det måske klokken 7 eller klokken 6. På samme måde vil der være A-mennesker, der synes klokken 5 er lige tidligt nok mens klokken 6 er fint.
Det er mennesker vi snakker om, ikke maskiner. Men derfor er det danske samfund stadig indrette efter A-mennesker i mange brancher. En håndværker møder mellem 6 og 7. Det vil for stort set alle B-mennesker føles som alt for tidligt, fordi de jomogså lige skal op først. Og generelt vil de fleste B-mennesker nok tænke jo senere jo bedre i forhold til mødetidspunkt.


Men hvis 4 er tidligt for A, og 6 er tidligt for B og 8 er tidligt for C, og 10 er tidligt for D, hvad betyder B-menneske så?
Du skrev tidligere at solen ingen indvirkning har på din døgnrytme. Men hvad har så? Hvilke påvirkninger styrer din døgnrytme når det ikke er solen? Og hvorfor kan de ikke ændres? Man skulle jo synes at hvis solen er ligegyldig, kan du bare sætte uret til det du kunne tænke dig klokken var, og så var det det, for hvis solen er ligegyldig, er klokken vel også ligegyldig. Eller hvad?

Jeg synes I famler noget i forhold til hvad A- og B-mennesker i det hele taget er. Hvis der kun er 2 grupper, kan man ikke bagefter sige at det hele bare er individuelt, for så giver grupperne jo ingen mening. Så hvad er grupperne, og hvilke påvirkninger styrer dem, hvis det ikke er solen?


B-menneske betyder, at man fungerer bedre klokken 16 end klokken 7. For A-mennesket er det omvendt.
Jeg ved ikke, hvad der får mit hoved til at fungere bedre klokken 7 end klokken 16, men jeg ved, at uanset hvor meget jeg så forsøgte at ændre på det, så ville det ikke ske.
Det er ligegyldigt, hvornår på året vi er, så fungerer jeg bedre klokken 7. Det gælder OGSÅ i vinterhalvåret, hvor det jo faktisk i en periode er mørkt klokken 7, men lyst klokken 16. Det ændrer intet.
Og det handler igen om, at det er mennesker, ikke maskiner vi snakker om. Vi er indrettet forskelligt. Uanswt, at du godt kan lide at forestille dig, at alle mennesker i bund og grund fungerer ens. Det gør vi ikke.


Men hvis nu du skulle præstere fra kl. 10 i stedet for kl. 7, kunne du så ikke bare sætte uret til kl. 10? Hvis solen alligevel er ligegyldig, hvad ville så forhindre det?
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2024, 13:20

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Hun skriver at tidligt for hende er klokken 6.30. For andre B-mennesker er det måske klokken 7 eller klokken 6. På samme måde vil der være A-mennesker, der synes klokken 5 er lige tidligt nok mens klokken 6 er fint.
Det er mennesker vi snakker om, ikke maskiner. Men derfor er det danske samfund stadig indrette efter A-mennesker i mange brancher. En håndværker møder mellem 6 og 7. Det vil for stort set alle B-mennesker føles som alt for tidligt, fordi de jomogså lige skal op først. Og generelt vil de fleste B-mennesker nok tænke jo senere jo bedre i forhold til mødetidspunkt.


Men hvis 4 er tidligt for A, og 6 er tidligt for B og 8 er tidligt for C, og 10 er tidligt for D, hvad betyder B-menneske så?
Du skrev tidligere at solen ingen indvirkning har på din døgnrytme. Men hvad har så? Hvilke påvirkninger styrer din døgnrytme når det ikke er solen? Og hvorfor kan de ikke ændres? Man skulle jo synes at hvis solen er ligegyldig, kan du bare sætte uret til det du kunne tænke dig klokken var, og så var det det, for hvis solen er ligegyldig, er klokken vel også ligegyldig. Eller hvad?

Jeg synes I famler noget i forhold til hvad A- og B-mennesker i det hele taget er. Hvis der kun er 2 grupper, kan man ikke bagefter sige at det hele bare er individuelt, for så giver grupperne jo ingen mening. Så hvad er grupperne, og hvilke påvirkninger styrer dem, hvis det ikke er solen?


B-menneske betyder, at man fungerer bedre klokken 16 end klokken 7. For A-mennesket er det omvendt.
Jeg ved ikke, hvad der får mit hoved til at fungere bedre klokken 7 end klokken 16, men jeg ved, at uanset hvor meget jeg så forsøgte at ændre på det, så ville det ikke ske.
Det er ligegyldigt, hvornår på året vi er, så fungerer jeg bedre klokken 7. Det gælder OGSÅ i vinterhalvåret, hvor det jo faktisk i en periode er mørkt klokken 7, men lyst klokken 16. Det ændrer intet.
Og det handler igen om, at det er mennesker, ikke maskiner vi snakker om. Vi er indrettet forskelligt. Uanswt, at du godt kan lide at forestille dig, at alle mennesker i bund og grund fungerer ens. Det gør vi ikke.


Men hvis nu du skulle præstere fra kl. 10 i stedet for kl. 7, kunne du så ikke bare sætte uret til kl. 10? Hvis solen alligevel er ligegyldig, hvad ville så forhindre det?


Men så ville jeg jo ikke kunne præstere på højt niveau i lige så mange timer. Der er ingen tvivl om, at min hjerne er skarpest om morgenen og frem til cirka frokost. Derfra begynder den at fungere langsommere og efter klokken 16 giver det meget lidt mening at arbejde med ting der kræver stor koncentration. Og så er det lige meget, hvornår jeg er stået op.
Det der forhindrer det er måden min krop og min hjerne er indrettet på. Og det må du så tro på eller lade være.

I en periode hvert forår har jeg ekstra arbejde som jeg placerer i mine weekender. Der står jeg tidligere op end jeg normalt ville gøre i en weekend. Simpelthen for at kunne få noget arbejde fra hånden mens min hjerne fungerer mest optimalt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 13:24

fisken80 skrev:Men så ville jeg jo ikke kunne præstere på højt niveau i lige så mange timer. Der er ingen tvivl om, at min hjerne er skarpest om morgenen og frem til cirka frokost. Derfra begynder den at fungere langsommere og efter klokken 16 giver det meget lidt mening at arbejde med ting der kræver stor koncentration. Og så er det lige meget, hvornår jeg er stået op.
Det der forhindrer det er måden min krop og min hjerne er indrettet på. Og det må du så tro på eller lade være.

I en periode hvert forår har jeg ekstra arbejde som jeg placerer i mine weekender. Der står jeg tidligere op end jeg normalt ville gøre i en weekend. Simpelthen for at kunne få noget arbejde fra hånden mens min hjerne fungerer mest optimalt.


Men du har sagt at solen ikke har betydning, så hvad betyder "morgen"? Hvornår er det morgen, og hvorfor?

Der er helt sikkert nogen som fungerer bedst kort efter de er stået op, og andre der fungerer bedre længere tid efter de er stået op. Men hvis solen er ligegyldig, er der vel intet til hinder for at du f.eks. var vågen 10-02 i stedet for 05-21 (eller hvornår du nu er oppe). Du kan bare kl. 10 om morgenen sætte dit ur til kl. 05, og lade som om kl. er 05, og så er den ged vel barberet?
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2024, 13:33

abcd skrev:
fisken80 skrev:Men så ville jeg jo ikke kunne præstere på højt niveau i lige så mange timer. Der er ingen tvivl om, at min hjerne er skarpest om morgenen og frem til cirka frokost. Derfra begynder den at fungere langsommere og efter klokken 16 giver det meget lidt mening at arbejde med ting der kræver stor koncentration. Og så er det lige meget, hvornår jeg er stået op.
Det der forhindrer det er måden min krop og min hjerne er indrettet på. Og det må du så tro på eller lade være.

I en periode hvert forår har jeg ekstra arbejde som jeg placerer i mine weekender. Der står jeg tidligere op end jeg normalt ville gøre i en weekend. Simpelthen for at kunne få noget arbejde fra hånden mens min hjerne fungerer mest optimalt.


Men du har sagt at solen ikke har betydning, så hvad betyder "morgen"? Hvornår er det morgen, og hvorfor?

Der er helt sikkert nogen som fungerer bedst kort efter de er stået op, og andre der fungerer bedre længere tid efter de er stået op. Men hvis solen er ligegyldig, er der vel intet til hinder for at du f.eks. var vågen 10-02 i stedet for 05-21 (eller hvornår du nu er oppe). Du kan bare kl. 10 om morgenen sætte dit ur til kl. 05, og lade som om kl. er 05, og så er den ged vel barberet?


Læser du ikke hvad jeg skriver eller nægter du bare at forstå det?
Hvis jeg står op klokken 10 så har jeg 2 timer, hvor min hjerne er helt skarp. Hvis jeg står op klokken 5 så har jeg 7 timer, hvor min hjerne er skarp.
Det har intet med solen at gøre. Om vinteren er det mørkt fra klokken 5 til klokken 9 om sommeren er det lyst i samme tidsrum. Der er ingen forskel i forhold til min præstation.
Min hjerne kan ikke lade som om klokken er 5. Den véd klokken er 5. Det ved den uanset om jeg befinder mig i et rum uden dagslys. Og det ved jeg, fordi jeg har boet i ferielejligheder og hotelværelser, der var helt tilskoddede. Jeg vågnede stadig tidligt og var frisk. Jeg behøvede hverken solen eller mit ur for at fortælle mig, at klokken var mellem 6 og 7, for det er det tidspunkt jeg typisk vågner på, hvis jeg ikke stiller et ur til klokken 5.
På samme måde ved min hjerne også, at det er ved at være sidst på eftermiddagen. Det behøves jeg HELLER ikke hverken sol eller ur til at fortælle mig og jeg kan ikke lade som om det ikke er tilfældet.
Og jeg kan garantere dig for, at min hjerne også nok skulle fortælle mig når klokken var 22. For der begynder den at insistere på at sove. Jeg kan sagtens holde mig vågen, hvis jeg gerne vil, men gør jeg ikke noget for det, så sover jeg.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"