B-mennesker

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 06:33

En artikel om B-mennesker og udfordringer som unge mennesker har med at komme op om morgenen fordi de ikke kan falde i søvn om aftenen.
Manden i artiklen taler om kronobiologier og alt muligt kompliceret.
Han siger at da han gik på gymnasiet, kunne han først falde i søvn kl. 1 om natten, og så var han træt når han skulle møde i skole kl. 8, så han indhentede søvnen i weekenden... Men måske er det problemet, Einstein... Hvis nu du ikke havde sovet til kl. 12 i weekenden, men havde stået op kl. 7 som i hverdagene, kunne det så ikke tænkes det havde været lettere for dig?

Generelt tror jeg ikke ret meget på det med A- og B-mennesker. Det er sikkert sandt at nogle trives bedre om morgenen end om aftenen og omvendt, men jeg er overbevist om at den helt store synder er weekenderne hvor man "indhenter søvn". Det er en elendig idé. Stå op samme tid om lørdagen som om mandagen, så løses problemet langt det meste af tiden af sig selv.

Derudover er 8-16 slet ikke et A-samfund, det er allerede et B-samfund. I et A-samfund ville man møde kl. 5-6-stykker.

Er du helt smadret når vækkeuret ringer her mandag morgen? Kører du med weekend-jetlag? Og hvorfor er der så mange der gør det? Har du overvejet at stå op samme tid hver dag?

Artikel: https://www.berlingske.dk/samfund/som-t ... ntrere-sig
4
Brugeravatar
Dansemesteren
Indlæg: 700
Tilmeldt: 29. jul 2022, 09:44
Kort karma: 77
Likede indlæg: 3239

Re: B-mennesker

Indlægaf Dansemesteren » 15. apr 2024, 06:42

Jeg plejede at mene at A og B mennesker helt sikkert var en ting, og at jeg helt sikkert selv var et B menneske. Sandheden var vist bare at jeg siden jeg var teenager havde dyrket en vane med at sidde for længe oppe i hverdagene og sove for længe i weekenden for at kompensere. Det gik op for mig da jeg mødte min mand, og begyndte at gå i seng og stå op samme tid som ham. Nu bliver jeg træt og går i seng kl. 10 og vågner kl. 7 af mig selv.

Så jeg er enig med dig. Som du siger, så er der sikkert nogle der trives bedre om aftenen end morgenen, men jeg tror det har mest at gøre med, hvad man har tillært sig og hvilke vaner man har udviklet.
Senest rettet af Dansemesteren 15. apr 2024, 06:44, rettet i alt 2 gange.
6
Oh the train is coming
And I’m standing here to see
And it’s bringing my baby
Right back to me
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11410
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23693

Re: B-mennesker

Indlægaf Mani » 15. apr 2024, 06:43

Jeg tror også weekend jetlag og en morfar på sofaen (evt. efter aftensmaden) betyder rigtig meget.
Det er i al fald det jeg plejer at sige til de herre jeg deler hustand med når de bare ikke kan flade i søvn tidligere end 12-1-2 stykker om aftenen. Jeg ved yngste har testet og giver mig ret, men alligevel er så tilpas gym.teenager at han sover til kl. 12 i weekenden og for lidt i hverdagene.

Edit: Jeg tror sagtens der kan være forskel på om man trives morgen eller aften - men jeg tror weekend jetlag forstærker det markant for en del.
Senest rettet af Mani 15. apr 2024, 06:54, rettet i alt 1 gang.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: B-mennesker

Indlægaf Tobywan » 15. apr 2024, 06:49

Uanset hvornår jeg går i seng, er jeg træt træt før kl. 8.

Min døgnrytme flytter sig meget lidt weekend kontra hverdag.

Fungerer klart bedst hvis min søvn ligger mellem 02:00 og 10:00, men hedder i praksis 23:00 - 07:00 - og lidt længere i weekenden.

Sådan har det været det meste af mit voksenliv, og det er et kompromis hver eneste dag, da mit primære arbejde ligger indenfor almindelig kontortid (heldigvis med en del flesibilitet) og at vi har haft vores søn i 6 år.

Da jeg var teenager kunne jeg helt sikkert ikke styre det og kunne sagtens sove til kl. 12-1 i weekenden og være ude til meget sent.

Noget af det er klart vane, men jeg er ikke et sekund i tvivl om at der er forskel på mennesker på den front også.
3
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16450
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1418
Likede indlæg: 30657

Re: B-mennesker

Indlægaf TinaW » 15. apr 2024, 06:51

Jeg har aldrig kunne sove længe.
Heller ikke da jeg var ung og gik i byen og først kom i seng ved 5-tiden.
Jeg sov aldrig længere end til klokken 9.
Og jeg sover også kun en times tid længere i weekenden, end jeg gør i hverdagene.
Klokken 5 virker alligevel lige tidligt nok at stå op, når der ikke er en decideret grund til det :D
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14990
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1190
Likede indlæg: 25225

Re: B-mennesker

Indlægaf sigge » 15. apr 2024, 06:58

Jeg mener selv, at jeg er A-menneske. Forstået på den måde, at jeg har klart mest energi og mentalt overskud først på dagen. Og uanset, hvor længe jeg sover, får jeg ikke mere energi om aftenen. Jeg skal klart helst udrette de ting, der skal klares på en dag, før kl. 18.

Jeg har alligevel en tendens til at rykke min døgnrytme i weekenden og sove længere end til hverdag. Særlig om søndagen elsker jeg at ligge og slumre til langt op ad formiddagen. Derfor kan jeg nogle gange have lidt svært ved at falde i søvn søndag aften, men det er faktisk ikke ofte. Og jeg er ikke mere træt mandag morgen end torsdag morgen - i udgangspunktet. Til gengæld er jeg ofte enormt træt fredag aften. Og det skyldes ganske givet, at jeg ikke får helt 8 timers søvn hver nat i hverdagene, som eller er det mest optimale for mig. Selv hvis jeg falder i søvn kl. 21:30, så det passer med, at jeg kan nå de 8 timer, inden vækkeuret ringer kl. 5:30, har min hjerne det med at ville være vågen og tænke alle mulige ting igennem kl. 4 f.eks. Så det er nok også medvirkende til, at jeg sover lidt mere i weekenden.
1
You can't spell awesome without me.
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 06:59

Tobywan skrev:Fungerer klart bedst hvis min søvn ligger mellem 02:00 og 10:00, men hedder i praksis 23:00 - 07:00 - og lidt længere i weekenden.


Hvad ville der ske hvis du kl. 7 om morgenen satte dit ur til kl. 10, og så bare levede dit liv i en anden tidszone hvor du kunne sove til kl. 10 hver dag?

Det er i praksis det vi gør med sommertid. Vi står en time tidligere op, men vi gør det ved at flytte tidszone, og efter en uge er der vel ikke længere nogen der tænker over at de faktisk står en time tidligere op hver dag end de gjorde for en uge siden.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: B-mennesker

Indlægaf Stars » 15. apr 2024, 07:15

Jeg tror på, at A og B menneske er en ting, men det er forskelligt fra person til person hvor udpræget, det er.

Jeg fungerer bedst om morgenen, men kan nok godt vænne mig til en senere døgnrytme.
Sønnen fungerer bedst senere på dagen, men kan godt vænne sig til en tidligere døgnrytme.
Ældste-datterens hjerne vågner ikke rigtigt før kl. 10 - heller ikke med fast tidligere vækkeur og/eller Melatonin.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: B-mennesker

Indlægaf Moe » 15. apr 2024, 07:18

Som teenager var jeg et B-menneske, men med alderen blev jeg et A-menneske. Jeg tror, det hænger sammen med livsstil, hvornår man går i seng, og hvor regelmæssige ens søvnvaner er.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Rhododendron
Indlæg: 458
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1122

Re: B-mennesker

Indlægaf Rhododendron » 15. apr 2024, 09:29

Min døgnrytme er mest naturlig hvis jeg sover ved 2-tiden og vågner ved 10-tiden.
Desværre er det ikke muligt at have den døgnrytme, så jeg er konstant i søvnunderskud, for jeg bliver som regel ikke naturligt træt før kl. 2 og skal alligevel op kl. 7.30.

Som teenager brugte jeg weekenderne på at sove i 12-13 timer ad gangen, men det gør jeg dog ikke nu hvor jeg vågner af mig selv efter ca. 8 timers søvn.

Jeg har virkelig forsøgt at tilpasse min døgnrytme til samfundets rytme, men det er en evig kamp som jeg lidt har opgivet :træt:
Og noget af forklaringen ligger nok i denne beskrivelse: https://psykologmaiken.dk/blog/for-dig- ... nproblemer
3
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17046
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1079
Likede indlæg: 21282

Re: B-mennesker

Indlægaf Misantropen » 15. apr 2024, 10:03

Jeg kan godt lide at stå tidligt op, men jeg kan tydeligt mærke at min krop fysisk ikke trives lige så godt som når jeg står op senere. Det er svært at forklare præcis hvordan det føles, men jeg kan fx mærke at jeg er meget mere sulten og nemt bliver utilpas.

Ift. søvn er det vigtigste at jeg får en ordentlig søvn og får lov til at sove til jeg er veludhvilet. Det er ikke kun betinget af antallet af timer jeg sover. Jeg er ikke nødvendigvis mere frisk af at jeg sover 8 timer frem for 5 timer.

Dagslyset betyder også noget, eller det bilder jeg mig i hvert fald ind. Jeg kan godt lide at kroppen "går i dvale" når det er mørkt om aftenen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41075

Re: B-mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 15. apr 2024, 10:32

abcd skrev:En artikel om B-mennesker og udfordringer som unge mennesker har med at komme op om morgenen fordi de ikke kan falde i søvn om aftenen.
Manden i artiklen taler om kronobiologier og alt muligt kompliceret.
Han siger at da han gik på gymnasiet, kunne han først falde i søvn kl. 1 om natten, og så var han træt når han skulle møde i skole kl. 8, så han indhentede søvnen i weekenden... Men måske er det problemet, Einstein... Hvis nu du ikke havde sovet til kl. 12 i weekenden, men havde stået op kl. 7 som i hverdagene, kunne det så ikke tænkes det havde været lettere for dig?

Generelt tror jeg ikke ret meget på det med A- og B-mennesker. Det er sikkert sandt at nogle trives bedre om morgenen end om aftenen og omvendt, men jeg er overbevist om at den helt store synder er weekenderne hvor man "indhenter søvn". Det er en elendig idé. Stå op samme tid om lørdagen som om mandagen, så løses problemet langt det meste af tiden af sig selv.

Derudover er 8-16 slet ikke et A-samfund, det er allerede et B-samfund. I et A-samfund ville man møde kl. 5-6-stykker.

Er du helt smadret når vækkeuret ringer her mandag morgen? Kører du med weekend-jetlag? Og hvorfor er der så mange der gør det? Har du overvejet at stå op samme tid hver dag?

Artikel: https://www.berlingske.dk/samfund/som-t ... ntrere-sig


Jeg synes, det er ret arrogant at affærdige forskere med, at det tror man bare ikke på. Artiklen her synes jeg virker ganske lødig: https://www.berlingske.dk/samfund/har-d ... edtraet-om

Jeg tror snarere, at du er A-menneske og i øvrigt generelt mangler fantasi til at forestille dig, at andre mennesker ikke fungerer præcis som dig selv.
20
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: B-mennesker

Indlægaf Tobywan » 15. apr 2024, 10:34

abcd skrev:
Tobywan skrev:Fungerer klart bedst hvis min søvn ligger mellem 02:00 og 10:00, men hedder i praksis 23:00 - 07:00 - og lidt længere i weekenden.


Hvad ville der ske hvis du kl. 7 om morgenen satte dit ur til kl. 10, og så bare levede dit liv i en anden tidszone hvor du kunne sove til kl. 10 hver dag?

Det er i praksis det vi gør med sommertid. Vi står en time tidligere op, men vi gør det ved at flytte tidszone, og efter en uge er der vel ikke længere nogen der tænker over at de faktisk står en time tidligere op hver dag end de gjorde for en uge siden.


Det lyder meget teoretisk.

Jeg ved godt hvad sommertid er, og ser i øvrigt meget hellere, at normaltid bliver permanent.
2
Akehurst2
Indlæg: 14239
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41075

Re: B-mennesker

Indlægaf Akehurst2 » 15. apr 2024, 10:46

abcd skrev:
Tobywan skrev:Fungerer klart bedst hvis min søvn ligger mellem 02:00 og 10:00, men hedder i praksis 23:00 - 07:00 - og lidt længere i weekenden.


Hvad ville der ske hvis du kl. 7 om morgenen satte dit ur til kl. 10, og så bare levede dit liv i en anden tidszone hvor du kunne sove til kl. 10 hver dag?

Det er i praksis det vi gør med sommertid. Vi står en time tidligere op, men vi gør det ved at flytte tidszone, og efter en uge er der vel ikke længere nogen der tænker over at de faktisk står en time tidligere op hver dag end de gjorde for en uge siden.


Tja, hvad ville der ske, hvis man flyttede til et land, hvor man generelt aldrig mødte før kl. 9 om morgenen og det hele så var forskudt lidt i den retning?

Jeg boede i Bruxelles i nogle år, og der var det normale at møde efter 9.00, gerne helt frem til 10.00. Det var fantastisk for mig, jeg kunne virkelig mærke, hvor meget det betød at skyde dagen den times tid eller lidt mere. Jeg havde meget lettere ved at stå op uden at skulle snooze. Mange flere møder lå sidst på eftermiddagen og arbejdsdagen var i det hele taget tilrettelagt så eftermiddagen/tidlig aften var vigtigere end formiddage, for man holdt også lang frokost, der startede kl. 12.00, og for en som mig, der bare generelt først føler mig rigtig inspireret efter kl. 14.00 var det skønt.

Har ofte hørt A-mennesker, der har været på ferie i Sydeuropa filosofere over, hvordan man dog gør med de sene middage i de samfund, hvis man hellere sov på det tidspunkt, og hver gang siger jeg, at der må A-menneskerne så indrette sig, ligesom B-menneskerne må i Danmark.
5
abcd
Indlæg: 6341
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 10:48

Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er ret arrogant at affærdige forskere med, at det tror man bare ikke på. Artiklen her synes jeg virker ganske lødig: https://www.berlingske.dk/samfund/har-d ... edtraet-om

Jeg tror snarere, at du er A-menneske og i øvrigt generelt mangler fantasi til at forestille dig, at andre mennesker ikke fungerer præcis som dig selv.


Jeg er ikke A-menneske. Jeg kan sove 20-04, 12-08 eller 02-10, det eneste krav er at jeg gør det regelmæssigt. Men hvis jeg skubber døgnet 2 timer i weekenden, er jeg da også fucked mandag morgen. Manden i artiklen griber til alle mulige komplicerede forklaringer, inden han har kigget på den allerlavest hængende af alle frugter: Regelmæssig søvn. Stå op til samme tid hver dag, lad være med at sove længe i weekenden. Jeg hører hele tiden det her med B-mennesker, men alle disse B-mennesker ligger også og snuer hele formiddagen om lørdagen. Det er umuligt at tage seriøst.

Man ser tydeligt effekten når folk får børn. Børn tvinger dem til at stå op samme tid hver dag. Og så er de pludselig ikke B-mennesker længere.

Og hvis B-mennesker er en så udpræget ting som mange vil have os til at tro, hvordan forklarer du så at sommertid kan fungere? Hvordan kan det fungere at få hele landet til at stå en time tidligere op bare ved at skifte tidszone, hvis der er et eller andet fundamentalt der gør at B-mennesker bare ikke kan komme tidligt op? Det giver ingen mening.

Og igen: Det giver slet ikke mening at opfatte 8 som tidligt. Midnat er midt på natten. Dvs. en neutral søvnrytme ville være 20-04. Vi lever allerede langt ind i B-menneske-land. Hvordan forsvarer du at kl. 8 er tidligt?
1

Tilbage til "Livets forhold"