B-mennesker

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 16. apr 2024, 19:08

Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 16. apr 2024, 19:15

fisken80 skrev:Forskerne er så uenige med dig.
De siger direkte, at hjernerne er indrette forskelligt og at b-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne. Ogh at de bliver syge når de fucker med det indre ur deres hjerne er udstyret med.
Det er vildt nok, at du simpelthen insisterer på, at du har ret når flere forskere direkte skriver der modsatte. Det er sgu et nummer for selvovervurderende for mig.


I dagstimerne? Så B-mennesker skal gå i skole om natten? Det tror jeg ikke de bliver sundere af.
0
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 16. apr 2024, 19:18

fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 16. apr 2024, 19:22

abcd skrev:
fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?


Jeg henviser til det forskerne skriver. Og jeg siger, at jeg synes der er ret latterligt, at du simpelthen insisterer på, at du ved bedre end de gør.
Det er ikke MIG der siger ovenstående. Det er et citat fra artiklen og det er forskernes udtalelse.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 16. apr 2024, 19:24

abcd skrev:
fisken80 skrev:Forskerne er så uenige med dig.
De siger direkte, at hjernerne er indrette forskelligt og at b-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne. Ogh at de bliver syge når de fucker med det indre ur deres hjerne er udstyret med.
Det er vildt nok, at du simpelthen insisterer på, at du har ret når flere forskere direkte skriver der modsatte. Det er sgu et nummer for selvovervurderende for mig.


I dagstimerne? Så B-mennesker skal gå i skole om natten? Det tror jeg ikke de bliver sundere af.


Hvorfor tror du egentlig der er mennesker der trives godt med at arbejde i nattevagt?

Hint: læs artiklerne igen.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 16. apr 2024, 19:26

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?


Jeg henviser til det forskerne skriver. Og jeg siger, at jeg synes der er ret latterligt, at du simpelthen insisterer på, at du ved bedre end de gør.
Det er ikke MIG der siger ovenstående. Det er et citat fra artiklen og det er forskernes udtalelse.


Dine citater er næppe meget værd når du tilsyneladende ikke forstår hvad det citerede betyder. Det ene øjeblik findes der ikke noget objektivt tidligt, og det næste øjeblik henviser du til et objektivt tidligt som ikke er nærmere defineret, men det er noget med forskere. Det er jo i øst og vest.
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 16. apr 2024, 19:29

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?


Jeg henviser til det forskerne skriver. Og jeg siger, at jeg synes der er ret latterligt, at du simpelthen insisterer på, at du ved bedre end de gør.
Det er ikke MIG der siger ovenstående. Det er et citat fra artiklen og det er forskernes udtalelse.


Dine citater er næppe meget værd når du tilsyneladende ikke forstår hvad det citerede betyder. Det ene øjeblik findes der ikke noget objektivt tidligt, og det næste øjeblik henviser du til et objektivt tidligt som ikke er nærmere defineret, men det er noget med forskere. Det er jo i øst og vest.


Jeg henviser til, hvad der står i artiklen. Jeg er ikke forsker, men jeg har tillid til, at folk der har brugt år på at forske i lige netop det her emne har styr på deres shit.
Hvis en forsker siger, at en 9-17 arbejdsdag ikke passer til et B-menneskes døgnrytme, så tænker jeg egentlig, at det har han nok ret i.
Du derimod, du fastholder stædigt, af folk bare kan gå tidligere i seng. Hvis der var så simpelt, så brugte man nok næppe en masse krudt på at forske i det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 16. apr 2024, 19:33

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?


Jeg henviser til det forskerne skriver. Og jeg siger, at jeg synes der er ret latterligt, at du simpelthen insisterer på, at du ved bedre end de gør.
Det er ikke MIG der siger ovenstående. Det er et citat fra artiklen og det er forskernes udtalelse.


Dine citater er næppe meget værd når du tilsyneladende ikke forstår hvad det citerede betyder. Det ene øjeblik findes der ikke noget objektivt tidligt, og det næste øjeblik henviser du til et objektivt tidligt som ikke er nærmere defineret, men det er noget med forskere. Det er jo i øst og vest.


Jeg henviser til, hvad der står i artiklen. Jeg er ikke forsker, men jeg har tillid til, at folk der har brugt år på at forske i lige netop det her emne har styr på deres shit.
Hvis en forsker siger, at en 9-17 arbejdsdag ikke passer til et B-menneskes døgnrytme, så tænker jeg egentlig, at det har han nok ret i.
Du derimod, du fastholder stædigt, af folk bare kan gå tidligere i seng. Hvis der var så simpelt, så brugte man nok næppe en masse krudt på at forske i det.


Jeg er ikke typen der blindt stoler på nogen fordi de har en titel.

Derudover er det ikke svært at Google forskning der viser de pointer jeg har fremført - f.eks. at fjernelse af kunstig lys flytter menneskers døgnrytme imod at gå i seng når det bliver mørkt.
0
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53110

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 16. apr 2024, 19:45

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Fordi B-mennesker har sværere ved at koncentrere sig i dagtimerne, skriver forskerne direkte, at “en almindelig arbejdsdag fra kl. 09-17 kan være skadeligt for et individ, hvis biologiske præference er en sen døgnrytme”.


9-17 ER en sen døgnrytme. Den er forskudt i retning af aften.
Jeg spurgte tidligere hvad "tidligt" overhovedet betyder, men det kunne du ikke svare på, det var noget individuelt. Men nu henviser du så til objektivt sene rytmer. Det må jo betyde at du har ændret mening, og jeg kan vende tilbage til spørgsmålet: Hvad betyder "tidligt", og hvorfor?


Jeg henviser til det forskerne skriver. Og jeg siger, at jeg synes der er ret latterligt, at du simpelthen insisterer på, at du ved bedre end de gør.
Det er ikke MIG der siger ovenstående. Det er et citat fra artiklen og det er forskernes udtalelse.


Dine citater er næppe meget værd når du tilsyneladende ikke forstår hvad det citerede betyder. Det ene øjeblik findes der ikke noget objektivt tidligt, og det næste øjeblik henviser du til et objektivt tidligt som ikke er nærmere defineret, men det er noget med forskere. Det er jo i øst og vest.


Jeg henviser til, hvad der står i artiklen. Jeg er ikke forsker, men jeg har tillid til, at folk der har brugt år på at forske i lige netop det her emne har styr på deres shit.
Hvis en forsker siger, at en 9-17 arbejdsdag ikke passer til et B-menneskes døgnrytme, så tænker jeg egentlig, at det har han nok ret i.
Du derimod, du fastholder stædigt, af folk bare kan gå tidligere i seng. Hvis der var så simpelt, så brugte man nok næppe en masse krudt på at forske i det.


Jeg er ikke typen der blindt stoler på nogen fordi de har en titel.

Derudover er det ikke svært at Google forskning der viser de pointer jeg har fremført - f.eks. at fjernelse af kunstig lys flytter menneskers døgnrytme imod at gå i seng når det bliver mørkt.


Jeg har helt ærligt ikke så meget mere at sige når du direkte indrømmer, at du mener forskere, der har siddet med det her felt i årevis tager fejl.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 275

Re: B-mennesker

Indlægaf Marengs » 16. apr 2024, 22:41

Kerrigan skrev:
Marengs skrev:
Kerrigan skrev:Det er sjældent at det er et vækkeur der vækker mig. Jeg har en lille en der vækker mig tidligere end det.
Med det sagt, så har jeg vækkeur sat til alle ugens dage kl. 7, da jeg tror på regelmæssighed.
Da jeg ikke havde børn havde jeg et vækkeur sat til kl. 9, og var som regel oppe kl. 8:30.
Jeg oplever at jeg har en permanent jetlag pga. denne forskydning i døgnrytmen.

Kronobiologi er en videnskab, så det er lidt sært at affeje den med at du ikke tror på det abcd.
Du kan rent faktisk se i dine gener hvorvidt du er A- eller B-menneske.


Det er interessant. Fordi det lyder til, du ved noget. Jeg har altid undret mig over, hvorfor gamle mennesker som mig selv går fra at være B-mennesker til at være A-mennesker, når det ligger i vores gener?

Jeg har engang læst forklaringen på det, men kan ikke huske den på stående fod. Jeg mener at det er noget med at vi producerer mindre melatonin jo ældre vi bliver, og derudover er længere tid om at falde i den dybe søvn som er vigtig for at få renset hjernen.
Der er også noget med ændringer i øjets linse der gør noget med optagelsen af lyset.

Ens søvnmønster ændrer sig igennem hele livet fra spæd til old. Nyfødte kan (ikke alle) sove op til 20 i døgnet. Allerede et år efter er gennemsnittet nede på 12-14 timer.

Jeg er absolut ingen ekspert, jeg har bare læst meget om det, og grundet min adhd, er jeg nok gået lidt dybere ned i materialet pga. hyperfokus. :genert:

Edit: Fandt denne meget spændende artikel, hvis du har lyst til at læse mere om det. :)
https://ugeskriftet.dk/videnskab/aendri ... ed-alderen


Tak. Det giver også en god indikation på, hvorfor man ikke bare kan “lege” man er i en anden tidszone, da kroppen reguleres ud fra lys - og tidszonerne følger lyset
0
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 03:03

fisken80 skrev:Jeg har helt ærligt ikke så meget mere at sige når du direkte indrømmer, at du mener forskere, der har siddet med det her felt i årevis tager fejl.


Forskningen siger ikke det du tror den siger. Og du kan ikke svare på de simpleste uddybende spørgsmål om den, så det virker ikke som om du ved hvad den siger:

Efter hvilke mål er kl. 9 tidligt? Det er 9 timer efter midt-nat, men kun 3 timer før midt-dag.
Hvorfor virker sommertid?
Hvorfor kan mennesker leve både i nord-Norge og syd-Spanien som har vidt forskellige sol-rytmer?
Hvorfor skulle B-mennesker have behov for at være oppe 8 timer efter solnedgang om vinteren?

Svaret på alt dette er selvfølgelig: Kunstigt lys. Og forskerne har en masse at sige om kunstigt lys og dets indvirkning på vores søvnrytmer. Vi kunne i teorien leve under jorden helt uden solen, og så ville der stadig være A- og B-mennesker, og det ville være bundet op på udsættelse for kunstigt lys. Men det betyder jo også at man har mulighed for at styre det ved at styre lyset. Og styring af lys kan også forklare alle ovenstående spørgsmål. F.eks. virker sommertid fordi vi kollektivt beslutter at tænde og slukke alt lys en time tidligere. Har du andre bud på dem?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: B-mennesker

Indlægaf Stars » 17. apr 2024, 03:41

abcd skrev:
Efter hvilke mål er kl. 9 tidligt? Det er 9 timer efter midt-nat, men kun 3 timer før midt-dag.


For min ældste datter er kl 9 for tidligt at starte arbejdsdagen. For mig er det for sent. For min søn og min yngste datter er det lige tilpas (og yngste datteren står op mellem kl 6 og 7 - OGSÅ alle lørdage og alle søndage. For barnets far er som du påstår ALLE b-mennesker er: han gider ikke stå tidligt op, når han har fri)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4917
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: B-mennesker

Indlægaf Stars » 17. apr 2024, 03:56

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
Kerrigan skrev:Det er sjældent at det er et vækkeur der vækker mig. Jeg har en lille en der vækker mig tidligere end det.
Med det sagt, så har jeg vækkeur sat til alle ugens dage kl. 7, da jeg tror på regelmæssighed.
Da jeg ikke havde børn havde jeg et vækkeur sat til kl. 9, og var som regel oppe kl. 8:30.
Jeg oplever at jeg har en permanent jetlag pga. denne forskydning i døgnrytmen.

Kronobiologi er en videnskab, så det er lidt sært at affeje den med at du ikke tror på det abcd.
Du kan rent faktisk se i dine gener hvorvidt du er A- eller B-menneske.


Kronobiologi handler om vores reaktion på solens gang. Men når jeg bringer solen ind i det, får jeg at vide at folks døgnrytmer er uafhængige af solen. Hvordan hænger det sammen?

Og jeg spurgte lidt længere oppe: Hvis vores døgnrytme er afhængig af solen, bør B-menneske-tingen så ikke være irrelevant om vinteren hvor solen går ned om eftermiddagen?

Og som sagt: Hvis man sender folk ud i skoven uden ure og lys, er der en stærk tendens til at de går i seng med solen. Men det gør dem jo til A-mennesker. Hvad betyder det i forhold til kronobiologi?

Set fra min side virker det som om man bare leder efter undskyldninger for at være dårlig til at komme ordentlig tid i seng. For argumentationen et fuldstændigt usammenhængende og ingen kan besvare de simpleste spørgsmål.


Hvad hjælper det at gå i seng, hvis man alligevel ikke kan sove?
A-mennesker er muligvis mere påvirket af solens rytme end B-mennesker, det kan jeg ikke afvise. Men at B-mennesker findes siger forskeren fra dit link jo selv, hvorfor mener du, at du ved bedre end ham?


Grunden til man ikke kan sove, er at man skubber døgnet i weekenden.

Igen: Du mangler en forklaring på hvordan B-mennesker overhovedet kan eksistere f.eks. i det nordlige Norge om sommeren. Eller hvorfor B-mennesker ikke har det dårligere i Esbjerg end i Rønne.

A- og B-mennesker handler ikke om hvor tidligt man kan komme op. Det handler om hvor ens mest produktive timer ligger i forhold til hvornår man står op. Men om man står op kl. 8 eller kl. 10 hver dag, er rent et spørgsmål om vane.


Teenagerne KAN jo også godt fysisk møde kl 8.
Men det ændrer bare ikke på, at deres hjerner ikke er rigtigt vågne, så de lærer ikke ret meget. Og som jeg kan forstå på min datter, så bliver man ikke bare vupti frisk kl 11 som normalt, hvis man er stået op 2 timer før kroppens døgnrytme gerne vil have det. Så det er ikke bare den første time, man stort set ikke lærer noget - det er også de efterfølgende timer, man lærer mindre end man kunne, hvis man havde fulgt kroppens døgnrytme.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10350

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 17. apr 2024, 04:08

Stars skrev:Teenagerne KAN jo også godt fysisk møde kl 8.
Men det ændrer bare ikke på, at deres hjerner ikke er rigtigt vågne, så de lærer ikke ret meget. Og som jeg kan forstå på min datter, så bliver man ikke bare vupti frisk kl 11 som normalt, hvis man er stået op 2 timer før kroppens døgnrytme gerne vil have det. Så det er ikke bare den første time, man stort set ikke lærer noget - det er også de efterfølgende timer, man lærer mindre end man kunne, hvis man havde fulgt kroppens døgnrytme.


Altså jeg sov da også til kl. 11 i weekenden da jeg var teenager.
Eller det gjorde jeg det meste af tiden, for i et par år gik jeg med aviser for Jyllands-Posten mandag-lørdag, og for at løfte det arbejde skulle jeg op kl. lidt over 5. Og efter jeg fast havde passet det job i et stykke tid, vupti var jeg helt mast og senge-klar kl. 20-21-stykker.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7830
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 600
Likede indlæg: 11600

Re: B-mennesker

Indlægaf Kerrigan » 17. apr 2024, 08:43

abcd skrev:B-mennesker bliver syge fordi de er mere tilbøjelige til at skubbe døgnet i weekenden. Det et usundt. Men hvis de begynder på en fast rytme, kan den lige så godt starte kl. 6 om morgenen som kl. 9, de bliver ikke mere syge af at stå op kl. 6.

Hvorfor er det så vigtigt for dig at B-mennesker skal op kl. 6?
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?

Tilbage til "Livets forhold"