B-mennesker

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 14:33

Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:Min søn er udpræget a-menneske. De første 3-4 år var det kl 4. Nu er det kl. 5/5.30.
Vi har gjort alt muligt for at ændre hans rytme, ligefra han kom til verdenen. Intet har rykket på den.
Og han kunne altså ikke klokken ;)
Han må have et indre ur, der siger at han skal op.


Og hvad skulle dette indre ur være kalibreret efter?

Aner det ikke. Jeg ved bare, at han er stået op på samme tid hver dag i årevis, uden ydre indblanding.


Er det kl. 5/5.30 både sommer og vinter? For i givet fald justerer han jo to gange om året ligesom os andre.
0
Mette
Indlæg: 1286
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: B-mennesker

Indlægaf Mette » 15. apr 2024, 14:40

abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:Min søn er udpræget a-menneske. De første 3-4 år var det kl 4. Nu er det kl. 5/5.30.
Vi har gjort alt muligt for at ændre hans rytme, ligefra han kom til verdenen. Intet har rykket på den.
Og han kunne altså ikke klokken ;)
Han må have et indre ur, der siger at han skal op.


Og hvad skulle dette indre ur være kalibreret efter?

Aner det ikke. Jeg ved bare, at han er stået op på samme tid hver dag i årevis, uden ydre indblanding.


Er det kl. 5/5.30 både sommer og vinter? For i givet fald justerer han jo to gange om året ligesom os andre.

Han sover længere ved sommertid.
0
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 14:51

Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:Min søn er udpræget a-menneske. De første 3-4 år var det kl 4. Nu er det kl. 5/5.30.
Vi har gjort alt muligt for at ændre hans rytme, ligefra han kom til verdenen. Intet har rykket på den.
Og han kunne altså ikke klokken ;)
Han må have et indre ur, der siger at han skal op.


Og hvad skulle dette indre ur være kalibreret efter?

Aner det ikke. Jeg ved bare, at han er stået op på samme tid hver dag i årevis, uden ydre indblanding.


Er det kl. 5/5.30 både sommer og vinter? For i givet fald justerer han jo to gange om året ligesom os andre.

Han sover længere ved sommertid.


Men så var det jo ikke kl. 4 de første 3 år. Så var det kl. 4 om vinteren og kl. 5 om sommeren.

Der er ingen menneskers døgnrytme der kører uden indblanding. Man har forsøgt at sende folk ud i en skov uden ure. Så bliver de alle til a-mennesker.

Vores moderne rytme har formentlig meget at gøre med kunstigt lys.
0
fisken80
Indlæg: 22435
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 52745

Re: B-mennesker

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2024, 14:58

abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:Min søn er udpræget a-menneske. De første 3-4 år var det kl 4. Nu er det kl. 5/5.30.
Vi har gjort alt muligt for at ændre hans rytme, ligefra han kom til verdenen. Intet har rykket på den.
Og han kunne altså ikke klokken ;)
Han må have et indre ur, der siger at han skal op.


Og hvad skulle dette indre ur være kalibreret efter?

Aner det ikke. Jeg ved bare, at han er stået op på samme tid hver dag i årevis, uden ydre indblanding.


Er det kl. 5/5.30 både sommer og vinter? For i givet fald justerer han jo to gange om året ligesom os andre.

Han sover længere ved sommertid.


Men så var det jo ikke kl. 4 de første 3 år. Så var det kl. 4 om vinteren og kl. 5 om sommeren.

Der er ingen menneskers døgnrytme der kører uden indblanding. Man har forsøgt at sende folk ud i en skov uden ure. Så bliver de alle til a-mennesker.

Vores moderne rytme har formentlig meget at gøre med kunstigt lys.


Hvad er det egentlig, der skulle gøre din teori mere troværdig end en række menneskers oplevelser af deres indre ur plus en søvnforskers udtalelser der baseres på hans undersøgelser?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 15:08

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:
abcd skrev:
Mette skrev:Min søn er udpræget a-menneske. De første 3-4 år var det kl 4. Nu er det kl. 5/5.30.
Vi har gjort alt muligt for at ændre hans rytme, ligefra han kom til verdenen. Intet har rykket på den.
Og han kunne altså ikke klokken ;)
Han må have et indre ur, der siger at han skal op.


Og hvad skulle dette indre ur være kalibreret efter?

Aner det ikke. Jeg ved bare, at han er stået op på samme tid hver dag i årevis, uden ydre indblanding.


Er det kl. 5/5.30 både sommer og vinter? For i givet fald justerer han jo to gange om året ligesom os andre.

Han sover længere ved sommertid.


Men så var det jo ikke kl. 4 de første 3 år. Så var det kl. 4 om vinteren og kl. 5 om sommeren.

Der er ingen menneskers døgnrytme der kører uden indblanding. Man har forsøgt at sende folk ud i en skov uden ure. Så bliver de alle til a-mennesker.

Vores moderne rytme har formentlig meget at gøre med kunstigt lys.


Hvad er det egentlig, der skulle gøre din teori mere troværdig end en række menneskers oplevelser af deres indre ur plus en søvnforskers udtalelser der baseres på hans undersøgelser?


Jeres forklaringer er noget vrøvl. Slet og ret. Hvis man har en døgnrytme der er uafhængig af ydre påvirkninger, så kan man jo f.eks. ikke flytte til en anden tidszone. Hvis nu dette barn der helt upåvirket af verden står op kl. 4, flyttede til New York, ville det med et slag stå op kl. 22 - dvs. det ville være vågent hele natten. Og det skulle så være umuligt at ændre fordi barnet er helt autonomt mht. tid. Det er sørme heldigt det er født i Danmark så... Det er selvfølgelig noget vrøvl - det barn ville også kunne ændre sin søvnrytme på baggrund af ydre påvirkninger, f.eks. den ydre påvirkning at flytte 6 tidszoner væk.

Mht. søvnforskning, så tror jeg egentlig ikke jeg siger den imod. Nogle mennesker er mere tilbøjelige til at holde sig længe vågne og skubbe deres døgnrytme til senere. Men det betyder ikke at deres døgnrytme er fastlåst - igen som bevist ved sommertid.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8744
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7212

Re: B-mennesker

Indlægaf Artem » 15. apr 2024, 18:12

Jeg ved ikke helt med A og B mennesker... :gruble:

I mine yngre år var det mere sådan at dagene reelt var på for få timer for mig, hvor jeg i ferier osv havde det med at gå senere og senere i seng.
Altså hvor det blev omkring 1 time senere hver dag, så det til sidst var kl 9 om formiddagen at jeg gik i seng, og stod op til aftensmad. Hvor jeg så vendte det rundt igen ved enten at sove meget længe, eller lade være med at gå i seng en dag.

Med alderen er jeg blevet mere og mere typen som stadig har gang i alt muligt om aften, som gør at jeg ikke kan komme i seng der. Men som samtidig vågner tidligt og ikke kan sove mere. Men kan dog ikke nøjes med 5 times søvn om natten.

Ved ikke om det hedder C-menneske? Men det som fungerer bedst for mig i dag er at gå i seng ved 1 tiden, og op igen ved 6 tiden.
Men hvor jeg så sover 1½-2 timer om eftermiddagen. Er altid sindsygt træt om eftermiddagen. Modsat om aften ved sengetid...
Men må ikke sove mere end max to timer der, da jeg ellers ikke kan sove om natten.

Så er der nogle som siger at jeg bare skal holde mig vågen om eftermiddagen, så bliver jeg træt om aften...
Er på sin vis også sandt for så går jeg rundt og er vildt træt fra feks kl 15 til 20... Men når jeg først kommer ud på de sene timer har jeg det med at vågne op igen... (med luren føler jeg mig frisk alle de vågne timer)
Næ for mig handler det mere om at jeg ikke er bygget til et inaktivt liv på et kontor, Bliver så sindsygt træt af det.
For når jeg feks er på cykelferie, eller går og renoverer mit hus, så har jeg ikke tid til lur og bliver heller ikke træt der, da den fysiske aktivitet holder mig i gang.

Tror også meget det handler om vores kunstige lys fra skærme osv. der fucker med det naturlige ur i os mennesker.
For ved feks en længere cykelferie, med overnatning i shelter og telt. Der følger min døgnrytme helt solen.
Hvor jeg står op med solen, og går i seng med solen. Det er bare ikke til at gøre i en normal hverdag med job, og om vinteren med ikke ret mange lyse timer.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6351
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15048

Re: B-mennesker

Indlægaf Ata » 15. apr 2024, 18:16

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:En artikel om B-mennesker og udfordringer som unge mennesker har med at komme op om morgenen fordi de ikke kan falde i søvn om aftenen.
Manden i artiklen taler om kronobiologier og alt muligt kompliceret.
Han siger at da han gik på gymnasiet, kunne han først falde i søvn kl. 1 om natten, og så var han træt når han skulle møde i skole kl. 8, så han indhentede søvnen i weekenden... Men måske er det problemet, Einstein... Hvis nu du ikke havde sovet til kl. 12 i weekenden, men havde stået op kl. 7 som i hverdagene, kunne det så ikke tænkes det havde været lettere for dig?

Generelt tror jeg ikke ret meget på det med A- og B-mennesker. Det er sikkert sandt at nogle trives bedre om morgenen end om aftenen og omvendt, men jeg er overbevist om at den helt store synder er weekenderne hvor man "indhenter søvn". Det er en elendig idé. Stå op samme tid om lørdagen som om mandagen, så løses problemet langt det meste af tiden af sig selv.

Derudover er 8-16 slet ikke et A-samfund, det er allerede et B-samfund. I et A-samfund ville man møde kl. 5-6-stykker.

Er du helt smadret når vækkeuret ringer her mandag morgen? Kører du med weekend-jetlag? Og hvorfor er der så mange der gør det? Har du overvejet at stå op samme tid hver dag?

Artikel: https://www.berlingske.dk/samfund/som-t ... ntrere-sig


Jeg synes, det er ret arrogant at affærdige forskere med, at det tror man bare ikke på. Artiklen her synes jeg virker ganske lødig: https://www.berlingske.dk/samfund/har-d ... edtraet-om

Jeg tror snarere, at du er A-menneske og i øvrigt generelt mangler fantasi til at forestille dig, at andre mennesker ikke fungerer præcis som dig selv.

Meget enig! Det er jo påvist, at vi mennesker har en døgnrytme og at den er koblet til dagslys mv. At påstå, at man tilfældigt kan rykke den frem og tilbage til trods for, at forskere har påvist at mennesker har forskellig døgnrytme, finder jeg også ret latterligt. Jeg er typen der altid går i seng samme tid (kl. 22-23), men jeg trives markant dårligere med sommertid end med vintertid. Jeg har også været ekstra træt lige siden skiftet til sommertid, selvom jeg går i seng efter den nye tids kl. 22.
1
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 18:43

Ata skrev:Meget enig! Det er jo påvist, at vi mennesker har en døgnrytme og at den er koblet til dagslys mv. At påstå, at man tilfældigt kan rykke den frem og tilbage til trods for, at forskere har påvist at mennesker har forskellig døgnrytme, finder jeg også ret latterligt. Jeg er typen der altid går i seng samme tid (kl. 22-23), men jeg trives markant dårligere med sommertid end med vintertid. Jeg har også været ekstra træt lige siden skiftet til sommertid, selvom jeg går i seng efter den nye tids kl. 22.


Ja, den er koblet til dagslys. Som i at hvis man bliver sendt ud i skoven uden kunstigt lys og ure, så begynder alle mennesker at gå i seng med solen. Dvs. de bliver A-mennesker. Problemet er at den rytme fuckes op med alt muligt kunstigt lys, telefoner i sengen om aftenen osv.

Mht. sommertid så er der næsten en halv times forskel på solopgang og -nedgang i Rønne og Esbjerg. Det må så betyde at du ville være mere træt hvis du boede i Esbjerg end i Rønne fordi du i Esbjerg skal op en halv time tættere på solopgang. Det har jeg aldrig hørt om at folk er, men kan da godt være...
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10137
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18223

Re: B-mennesker

Indlægaf .Magic. » 15. apr 2024, 18:59

Jeg har en ret struktureret hverdag fordi hunde, hest og kaniner kræver en del hver dag og skal min hjerne følge med så er jeg nødt til at have en fhv fast rytme.
Jeg ved at andre synes jeg er heldig kun at arbejde hver onsdag i 4 timer, men for mig svarer det til at have en fuld arbejdsuge på én enkelt dag - Jeg tager 2-3 dage om at få energien fuldt tilbage. Man kan sige der ér en grund til at jeg har et fleksjob og ikke kan arbejde som de fleste.

Af den grund skal jeg også gå i seng mellem 22-23 hver dag og i weekenderne. Jeg er dog typen der har allermest energi om aftenen og har altid haft det (også som barn).
Jeg har dog fået det nogenlunde vendt de seneste år fordi jeg nu skal klare det hele selv herhjemme efter min kæreste fik nyt job og det kan ikke lade sig gøre, hvis jeg ligger i sengen til kl. 12.
Så det giver sig selv, men det er sjældent at jeg er vågen når jeg står op og folk skal IKKE forvente at jeg kan tage stilling til noget som helst den første time. Jeg er ikke en af dem der er frisk når de vågner.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6351
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15048

Re: B-mennesker

Indlægaf Ata » 15. apr 2024, 19:09

abcd skrev:
Ata skrev:Meget enig! Det er jo påvist, at vi mennesker har en døgnrytme og at den er koblet til dagslys mv. At påstå, at man tilfældigt kan rykke den frem og tilbage til trods for, at forskere har påvist at mennesker har forskellig døgnrytme, finder jeg også ret latterligt. Jeg er typen der altid går i seng samme tid (kl. 22-23), men jeg trives markant dårligere med sommertid end med vintertid. Jeg har også været ekstra træt lige siden skiftet til sommertid, selvom jeg går i seng efter den nye tids kl. 22.


Ja, den er koblet til dagslys. Som i at hvis man bliver sendt ud i skoven uden kunstigt lys og ure, så begynder alle mennesker at gå i seng med solen. Dvs. de bliver A-mennesker. Problemet er at den rytme fuckes op med alt muligt kunstigt lys, telefoner i sengen om aftenen osv.

Mht. sommertid så er der næsten en halv times forskel på solopgang og -nedgang i Rønne og Esbjerg. Det må så betyde at du ville være mere træt hvis du boede i Esbjerg end i Rønne fordi du i Esbjerg skal op en halv time tættere på solopgang. Det har jeg aldrig hørt om at folk er, men kan da godt være...

Det er vel altid relativt til det sted man bor? Når man nu bor i Esbjerg, trives man så bedst med at møde det tidspunkt man i Esbjerg kalder kl 8 eller kl 9. Man mener jo at b-mennesker blandet andet har en senere udskillelse af melatonin ifht dagslyset og aftenmørket, så de personer vil falde senere i søvn end a-mennesker uanset om de bor i Skagen eller Gedser. Men det er nok rigtigt, at de vil få flere problemer langt nordpå om sommeren hvor solen næsten aldrig går ned.
0
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 15. apr 2024, 19:19

Ata skrev:
abcd skrev:
Ata skrev:Meget enig! Det er jo påvist, at vi mennesker har en døgnrytme og at den er koblet til dagslys mv. At påstå, at man tilfældigt kan rykke den frem og tilbage til trods for, at forskere har påvist at mennesker har forskellig døgnrytme, finder jeg også ret latterligt. Jeg er typen der altid går i seng samme tid (kl. 22-23), men jeg trives markant dårligere med sommertid end med vintertid. Jeg har også været ekstra træt lige siden skiftet til sommertid, selvom jeg går i seng efter den nye tids kl. 22.


Ja, den er koblet til dagslys. Som i at hvis man bliver sendt ud i skoven uden kunstigt lys og ure, så begynder alle mennesker at gå i seng med solen. Dvs. de bliver A-mennesker. Problemet er at den rytme fuckes op med alt muligt kunstigt lys, telefoner i sengen om aftenen osv.

Mht. sommertid så er der næsten en halv times forskel på solopgang og -nedgang i Rønne og Esbjerg. Det må så betyde at du ville være mere træt hvis du boede i Esbjerg end i Rønne fordi du i Esbjerg skal op en halv time tættere på solopgang. Det har jeg aldrig hørt om at folk er, men kan da godt være...

Det er vel altid relativt til det sted man bor? Når man nu bor i Esbjerg, trives man så bedst med at møde det tidspunkt man i Esbjerg kalder kl 8 eller kl 9. Man mener jo at b-mennesker blandet andet har en senere udskillelse af melatonin ifht dagslyset og aftenmørket, så de personer vil falde senere i søvn end a-mennesker uanset om de bor i Skagen eller Gedser. Men det er nok rigtigt, at de vil få flere problemer langt nordpå om sommeren hvor solen næsten aldrig går ned.


Men tror du B-mennesker trives ringere i Esbjerg end i Rønne? I Rønne går solen en halv time tidligere ned, så det er vel bedre for mennesker der gerne vil have mørke.

Hvis man bor langt sydpå, er solnedgangen allerede omkring kl. 18 året rundt. Er det paradis for B-mennesker? Hvis solen er nede kl. 18, kan de vel sagtens komme i seng kl. 21, eller hvad?
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3775
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8230

Re: B-mennesker

Indlægaf Anilara » 15. apr 2024, 23:03

Pjeps skrev:Uanset hvor tidligt jeg går i seng, bliver jeg helt smadret hele dagen hvis jeg skal op før klokken 7. Selv efter 10 år med fast dagvagt. Jeg er Sur og uoplagt og jeg kan ikke holde ud at være sammen med mig selv.

Jeg er ligeglad om folk tror der er ikke er forskel på folk og at man bare kan indrette sig. Jeg kan ikke. Kald det B menneske eller underlig, I don’t give a shit.

Jeg er heldigvis så priviligeret at jeg har et job der har åbent 24-7 , så jeg kan arbejde på de tidspunkter der passer min døgnrytme bedre en et 7-15 job.


Samme her.
Jeg har aldrig kunne sove fast før omkring kl 1-3 om natten. I hvert fald ikke siden før folkeskolen måske. Jeg vågner af mig selv omkring kl. 09:39/11stykker normalt, uden vækkeur.

Jeg har skulle leve med at nøjes med 4-6 timers søvn siden folkeskolen, frem til at jeg fik det job jeg har nu, hvor det er 3holds skift. Det er helt mærkeligt at kunne være ret skarp på mange af mine 9 timer på arbejde, når jeg gennem min skoletid og første mange år på arbejdsmarkedet var halvt død hver eneste morgen. Også selvom jeg forsøgte at undgå at sove længe i weekenderne. Det betød at jeg cirka midt på ugen ofte var så meget i søvnunderskud, at jeg havde svært ved at holde mig vågen sidst på arbejdsdagen og gik kold når jeg ramte mit hjem.

Når jeg er i Thailand rykker min døgnrytme sig til at jeg vågner cirka kl 4/5 om morgenen, og jeg går tidligere i seng. Det har jeg faktisk ikke tænkt så meget over.

Nå, dette er skrevet fra en nattevagt. Thank God for at vi er nogen som trives med det her.
2
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7768
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: B-mennesker

Indlægaf Kerrigan » 16. apr 2024, 15:20

Det er sjældent at det er et vækkeur der vækker mig. Jeg har en lille en der vækker mig tidligere end det.
Med det sagt, så har jeg vækkeur sat til alle ugens dage kl. 7, da jeg tror på regelmæssighed.
Da jeg ikke havde børn havde jeg et vækkeur sat til kl. 9, og var som regel oppe kl. 8:30.
Jeg oplever at jeg har en permanent jetlag pga. denne forskydning i døgnrytmen.

Kronobiologi er en videnskab, så det er lidt sært at affeje den med at du ikke tror på det abcd.
Du kan rent faktisk se i dine gener hvorvidt du er A- eller B-menneske.
4
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3921

Re: B-mennesker

Indlægaf Anlewi » 16. apr 2024, 15:33

Jeg er udpræget A menneske. Året rundt vågner jeg mellem 5:00-5:30 selv i ferier bliver vækket af mit indre vækkeur.
Jeg går i seng før omkring 22:00 og skal jeg være længere oppe af forskellige årsager, så betyder det ikke at jeg vågner senere næste morgen, men til gengæld er jeg træt.

Jeg ville elske at kunne møde kl 06:30 og gå omkring kl 15:00 det er nemlig der jeg er mest effektiv
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
abcd
Indlæg: 6239
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10208

Re: B-mennesker

Indlægaf abcd » 16. apr 2024, 17:18

Kerrigan skrev:Det er sjældent at det er et vækkeur der vækker mig. Jeg har en lille en der vækker mig tidligere end det.
Med det sagt, så har jeg vækkeur sat til alle ugens dage kl. 7, da jeg tror på regelmæssighed.
Da jeg ikke havde børn havde jeg et vækkeur sat til kl. 9, og var som regel oppe kl. 8:30.
Jeg oplever at jeg har en permanent jetlag pga. denne forskydning i døgnrytmen.

Kronobiologi er en videnskab, så det er lidt sært at affeje den med at du ikke tror på det abcd.
Du kan rent faktisk se i dine gener hvorvidt du er A- eller B-menneske.


Kronobiologi handler om vores reaktion på solens gang. Men når jeg bringer solen ind i det, får jeg at vide at folks døgnrytmer er uafhængige af solen. Hvordan hænger det sammen?

Og jeg spurgte lidt længere oppe: Hvis vores døgnrytme er afhængig af solen, bør B-menneske-tingen så ikke være irrelevant om vinteren hvor solen går ned om eftermiddagen?

Og som sagt: Hvis man sender folk ud i skoven uden ure og lys, er der en stærk tendens til at de går i seng med solen. Men det gør dem jo til A-mennesker. Hvad betyder det i forhold til kronobiologi?

Set fra min side virker det som om man bare leder efter undskyldninger for at være dårlig til at komme ordentlig tid i seng. For argumentationen et fuldstændigt usammenhængende og ingen kan besvare de simpleste spørgsmål.
0

Tilbage til "Livets forhold"