Er du religiøs?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Moe » 24. apr 2024, 06:48

abcd skrev:
Moe skrev:
abcd skrev:
Moe skrev:Det er heller ikke op til andre at videnskabeligt dokumentere Gud, eftersom Gud ikke kan kræve at være empirisk til stede i det materielle univers, som en skaber i sagens natur må være udenfor for at kunne skabe.


Denne Gud som har skabt universet, må være minimum lige så kompliceret som universet selv. Så hvem eller hvad har skabt Gud? En meta-Gud?

Så sandt, Gud må i sagens natur transcendere en begyndelse og være uskabt. Men det at have en begyndelse hører til vores fire dimensioner (tre rumdimensioner og tid som den fjerde). En sådan Gud må være over det og uden en begyndelse, hvilket er muligt uden de begrænsninger som vores verdens og univers har.

Med andre ord, kompleksitet og manglende begyndelse er nødvendig og mulig uden de begrænsninger som videnskabens univers omfatter, så det er ikke et ræsonnement imod, det er tværtom en nødvendighed, en forudsætning.


Universet selv kan vel også transcendere en begyndelse og være uskabt. Mig bekendt er det ikke endeligt etableret at universet ikke har eksisteret for evigt før The Big Bang.

Eftersom videnskaben ikke kan sige noget om begyndelsen og hvoraf det hele kom, så er skabelse en mulighed, ligesom en anden ukendt mulighed også kan være. Det er ikke selve begyndelsen, som er IDs argument, det er sandsynlighederne for at universet blev som det blev, med mulighed for liv.

Det er den dominerende 'etablerede' teori, at Big Bang var begyndelsen, men det er korrekt at der er andre. Big Bang vandt over andre modeller med et univers uden begyndelser, fordi vi så de fakta som vi har observeret. Derfor blev Big Bang teorien lavet for at forklare dem, og dermed er det den mest sandsynlige og dermed anerkendte teori for nuværende.

Men der er meget lidt, som er 'endelig etableret' i den forstand, at vi jo ikke kan vide hvad vi ikke ved og som derfor kan ændre hele billedet igen.

Men vi opererer med sandsynligheder her, og noget er mere sandsynligt end andet, og tror man på det langt mindre sandsynlige, så får det igen snært af tro og religion, selvom det er pakket ind i videnskabens gavepapir.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Vosha2
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25. okt 2022, 08:04
Kort karma: 3
Likede indlæg: 40

Re: Er du religiøs?

Indlægaf Vosha2 » 24. apr 2024, 14:55

Ja, det er jeg vel. Jeg tror på noget større mellem himmel og jord. Jeg føler mig forbundet med noget større som jeg ikke kan forklare. Man kan kalde det gud/kærlighed/universet eller hvad der giver mening. Tror på reinkarnation og tidligere liv. At vi er her for at lære og være i kærlighed.

Jeg føler altid trøst når jeg er fortvivlet/ked af det og føler at der er en mening med det hele. Føler at jeg er elsket og støttet af universet. Det giver mig glæde og overskud i hverdagen.
Jeg ved ikke en pind om det er sandt eller ej. Men for mig føles det rigtigt og sandt og godt. Så må andre have egen virkelighed :)
0

Tilbage til "Livets forhold"