paint skrev:abcd skrev:paint skrev:abcd skrev:Moe skrev:Derfor har videnskab og ateisme ikke nogen relation, udover at ateisme bruger videnskab som et helligt skjold for at retfærdiggøre sig selv.
Ateisme er den logiske følge af en videnskabelig tilgang til verden. Den religiøse mand kigger på solen hvis gang han ikke forstår, og finder på en solgud. Den videnskabelige mand kigger på solen hvis gang han ikke forstår, og sætter sig for at undersøge det. Den religiøse mands valg er meget lettere end den videnskabelige mands. Religion er doven og reaktionær. Videnskab er energisk og fremsynet.
Og undersøgelsen ender i et stort spørgsmål, som videnskaben ikke kan besvare. Og sikkert aldrig vil kunne besvare. Rum, tid og masse, blev skabt i brøkdele af et sekund, og udvidede sig herefter i et ufatteligt tempo. (inklusive solen, som du nævner ) Det kan ikke forklares med vores videnskabelige naturlove.
Det er næsten som at forsøge at få svar fra Postnord om, hvor ens pakke er blevet af
Det ændrer bare ikke noget på videnskabelig tilgang. Et videnskabeligt orienteret menneske udfylder ikke huller i forklaringerne med fri fantasi.
Ikke? Indtil videre går det meget godt med den frie fantasi, fra videnskabelig side, altså på lige netop dette afgrænsede og specifikke område.
Anerkendte og respekterede videnskabsfolk taler om 'multiverser', altså ikke kun ét univers men flere. Lige fra et par andre til uendeligt mange.
Andre taler om fundet af "fejlrettende koder i universet", og at universet derfor er en simulation - en slags matrix.
Plus flere andre, vil jeg tillade mig at kalde, fantasifulde forklaringer. Nogle af dem, mere fantasifulde end eksistensen af en gud/skaber.
Som jeg skrev tidligere: Mennesker vil have en mening, og er den der ikke, finder man på en.
Det du gør her i dit sidste indlæg er det der populært kaldes cherry picking. Du understøtter din pointe med ekstreme eksempler, der ikke er repræsentative for det der diskuteres - den videnskabelige metode. Selvfølgelig er videnskaben ikke perfekt. Videnskabelig uredelighed, ekstreme meninger og pariahs findes naturligvis, for forskere er jo trods alt også kun fejlbarlige menensker, men det ændrer bare ikke på hvordan den videnskabelige metode overordnet set fungerer, og altid har gjort det.