Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Kattefjæs » 28. mar 2016, 14:02

eks-Maupassant skrev:Tja men for det første er der folk der ikke bliver generet af støj, og de kan ikke sætte sig ind i folk der ikke bryder sig om det og synes man er fjollet og sådan noget.

For det andet er der folk der godt støj er irriterende, men de er bare ikke i stand til at scanne deres omgivelser og tjekke ud hvor meget støj de skal udsende, eller lægge mærke til støj i deres omgivelser og så tænke A HA HVIS JEG KAN HØRE NÅR HAN GØR DET, SÅ KAN ANDRE NOK OGSÅ HØRE NÅR JEG GØR DET SAMME.

Det er tit man kan høre støj fra folks høretelefoner når de hører musik, det er også sindsygt irriterende for mig. De tror jo bare at headphones = ingen kan høre noget. Men man kan rigtigt tit høre bassen f.eks. Det er også noget der får mig til at skifte kupe i S-Toget.

Men altså, virksomhederne bliver ved med at bevæbne støjmenneskene med nye redskaber til at genere deres omgivelser, så det er en umulig kamp. Der er ikke andet at gøre end at holde sig væk eller tage ørepropper på.


Alt håb er tabt når en person med Apple headphones træder ind i kupéen. :lol:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Slettet bruger » 28. mar 2016, 14:02

"Almindelig menneskestøj" er noget andet og mere håndterbart, hvis man ser fire veninder sidde sammen i en bus så ved man jo godt de kommer til at snakke en masse, og så kan man forholde sig til det.

Det er også mindre irriterende end random PLING DOINK KLUNK fra en mobil :)
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf kidkomb » 28. mar 2016, 14:02

Som udgangspunkt synes jeg ikke det er irriterende, når folk taler i tlf i offentligheden (medmindre de skal interagere med andre mennesker og i så fald, ja, se mit tidligere indlæg :devil:)

Mennesker der råber og snakker meget højt, er påtaget tydelige i deres "jeg håber at alle andre ser og hører hvad jeg siger lige nu" og i det hele taget bare "fylder" i det offentlige rum irriterer mig. Så er jeg sådan set ligeglad om de er i den ene ende af en tlf-samtale eller om de er flere der snakker sammen.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Slettet bruger » 28. mar 2016, 14:03

Kattefjæs skrev:
eks-Maupassant skrev:Tja men for det første er der folk der ikke bliver generet af støj, og de kan ikke sætte sig ind i folk der ikke bryder sig om det og synes man er fjollet og sådan noget.

For det andet er der folk der godt støj er irriterende, men de er bare ikke i stand til at scanne deres omgivelser og tjekke ud hvor meget støj de skal udsende, eller lægge mærke til støj i deres omgivelser og så tænke A HA HVIS JEG KAN HØRE NÅR HAN GØR DET, SÅ KAN ANDRE NOK OGSÅ HØRE NÅR JEG GØR DET SAMME.

Det er tit man kan høre støj fra folks høretelefoner når de hører musik, det er også sindsygt irriterende for mig. De tror jo bare at headphones = ingen kan høre noget. Men man kan rigtigt tit høre bassen f.eks. Det er også noget der får mig til at skifte kupe i S-Toget.

Men altså, virksomhederne bliver ved med at bevæbne støjmenneskene med nye redskaber til at genere deres omgivelser, så det er en umulig kamp. Der er ikke andet at gøre end at holde sig væk eller tage ørepropper på.


Alt håb er tabt når en person med Apple headphones træder ind i kupéen. :lol:


Yes, det er om at komme ud med det vuns! :)
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Minionine » 28. mar 2016, 14:15

Det generer mig ikke synderligt. Jeg synes sågar det kan være underholdende til tider, hvis samtalen er af spøjs karakter :D Jeg gør det dog ikke selv. Jeg hader når andre kan høre mine samtaler, og min mobil er altid på lydløs - også hjemme.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Annione » 28. mar 2016, 20:31

Højlydte samtaler er altid træls - om det er blandt venner eller i telefonen, det er et fedt for mig.

Jeg synes dog at musik, film-lyde og spil-lyde er meget værre. Og jeg er altid den sure dame, der beder folk at skrue ned. Noget lyd kan man bare ikke overdøve med musik i hørebøfferne.

Jeg har siddet en i lounge i lufthavnen, hvor en tysk familie synes det var a-okay at deres unger sad og så noget larmende film på en iPad. De stirrede forbløffet på mig, da jeg bad dem om at skrue ned. Som om de aldrig havde oplevet noget lignende... Helt ærligt, når folk sidder og har dæmpede samtaler i krogene, tror de så at midten er lokalet er til for dem, som skal larme? Hvad sker der i hovedet på dem??

Eller den næsvise dreng, som i bussen satte en larmende video på, mens han klaskede skoene op på et sæde. Jeg bad ham om at slukke eller tage høretelefoner på. I stedet ringede han op til en kammerat og brokkede sig over den sure kælling i bussen...

I hvert fald, så har jeg et hedt forhold til mine hørebøffer med noise cancelling :lun:
5
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Novella » 29. mar 2016, 02:07

Purple Haze skrev:
2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Den der præmis køber jeg ikke. Jeg er ikke det mindste uhøflig, når jeg bliver påtvinge andre menneskers samtaler. Jeg har ikke tænkt mig at røre en finger for at agere diskret og koncentrere mig om noget andet. Alle samtaler i offentligheden tilhører mig, og hvis folk ikke kan acceptere det, må de sandelig sortere i de emner, de udbasunerer. Det er de andre, der mangler pli - ikke mig. Jeg sidder ved gud heller ikke på en cafe og taler om private ting mellem alle mulige andre tilhørere.
8
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf thomassneum » 29. mar 2016, 06:18

Jeg tilhører stadig dem, som godt kan tage en kort besked i offentligheden, men vil ofte sige at jeg ringer tilbage, når jeg kommer hjem.
Jeg går uden for, hvis jeg er i byen, og jeg ikke bare kan afslutte samtalen.

Jeg tager den ikke under møder, og jeg ringer yderst sjældent, hvis det ikke er nødvendigt.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Guldfisk » 29. mar 2016, 06:25

Jeg synes generelt bare, andre mennesker er irriterende.
Taler i telefon, hører musik, har tastelyd slået til på deres telefon, snakker, trækker vejret gennem munden, hoster, nyser, rasler med poser...

Men derfra og så til at ville forbyde bare nogen af de ting, er der ret langt.
3
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Purple Haze » 29. mar 2016, 07:18

Novella skrev:
Purple Haze skrev:Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Den der præmis køber jeg ikke. Jeg er ikke det mindste uhøflig, når jeg bliver påtvinge andre menneskers samtaler. Jeg har ikke tænkt mig at røre en finger for at agere diskret og koncentrere mig om noget andet. Alle samtaler i offentligheden tilhører mig, og hvis folk ikke kan acceptere det, må de sandelig sortere i de emner, de udbasunerer. Det er de andre, der mangler pli - ikke mig. Jeg sidder ved gud heller ikke på en cafe og taler om private ting mellem alle mulige andre tilhørere.


Der er ingen der har talt om at nogen er uhøflige fordi de lytter med.
Undre mig blot over, hvad jeg opfattede som, at andre mennesker ikke må tale sammen i offentligheden, fordi det jo kunne være der kom en forbi der synes det er irriterende.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf lillebjoern » 29. mar 2016, 07:45

Jeg sidestiller det lidt som en samtale, som hvis personerne fx sad overfor hinanden. Hvis personen taler højlydt og om noget upassende, så føler jeg mig generet, men hvis det er stille og rolig samtale generer det mig ikke. Men selvfølgelig skal de "gængse" regler overholdes – ingen (heller ikke lav) snak i stillekupéer, biografer, på biblioteker el. læsesale, osv. Men ellers må folk snakke som de vil :)
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Delfin » 29. mar 2016, 13:20

Purple Haze skrev:
2SHY skrev:
Purple Haze skrev:
2SHY skrev:Jeg synes bare der er en tid og et sted til den slags mere private snak og det er altså ikke i forbindelse med offentlig transport, på café, i supermarkedet mm


Så hvis du fx. er på cafe med dine veninder, så sidder i bare og kikker på hinanden mens i spiser og/eller drikker jeres kaffe, og går videre i stilhed?

Eller er det kun hvis man taler i tlf. man ikke må tale sammen?

Ved det lyder lidt provokerende, men forstår ikke forskellen. Den eneste forskel for mig er at man kun kan hører den ene side af samtalen - hvilket selvfølgelig også er lidt irreterende når man nu åbenbart lytter til andres samtaler.

Nej selvfølgelig gør vi ikke det, men vi taler som regel dæmpet sammen og som oftest oplever jeg at folk taler meget højt i telefonen og det synes jeg virker forstyrrende. Men det oplever jeg så også som forstyrrende og irriterende når det er irl. Min mor har f.eks. både venner og veninder jeg helst undgår fordi jeg ikke kan holde ud at høre på deres snak og volume i mere end max 10 min


Men så er problemet vel ikke folk der taler i tlf. men de folk der taler højt?


Det handler ikke om at lytte, men at man ikke kan undgå det, uanset hvor meget man forsøger at koncentrere sig om noget andet. Det er lidt på samme måde, som man går forbi og ser noget ud af øjenkrogen, selvom man er bevidst om ikke at glo ind af folks vinduer.

Ja til dels handler det nok mest om højrystet og anden støjende adfærd, men det er bare oftest mobilsamtalerne, jeg støder ind i.
Jeg kunne lige så vel have lavet et indlæg om de to højt talende fyre, som også ofte er med de samme tidspunkter som jeg. Dem er der også andre, der kigger irriteret efter, men de er begyndt at søge hen, hvor der ikke sidder andre, så nogen har måske sagt noget til dem?
Det er bare sjældent, man støder på så højrystet samtale, når begge parter er til stede i rummet, medmindre de er fulde og på vej byen, mens jeg langt oftere oplever, at mobilsamtaler er meget højlydte.
Jeg synes, det er blevet værre de senere år, og jeg er ikke kommet frem til, om det er fordi folk bare er blevet mere ligeglade, om det fordi man tror, der skal tales højere, når mikrofonen hænger nede på brystet, eller lyden simpelthen er blevet så elendig i de nyere telefoner, at man er tvunget til at tale højt for at det kan høres i den anden ende. Håndfri gør i hvert fald en forskel, idet man så sidder og taler lige ud luften i stedet for ned i en telefon.
1
14 11 14
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Guilded_Lily » 29. mar 2016, 15:14

Jeg synes, der er en tid og et sted for private telefonsamtaler.

Personligt har jeg min telefon på lydløs, når jeg er ude. Vil folk mig noget, kan de skrive en sms, så kan jeg fint trække ind til siden og svare, evt. ringe op, hvis det er nødvendigt. Hvis jeg sidder på café med nogen, som ringes op, irriterer det mig, hvis de besvarer og det ender i en langstrakt samtale. Det sker meget sjældent, jeg kører med offentlig transport, men sker det, at jeg ender fx. i en vogn med en højlydt historiefortæller, fortrækker jeg, hvis det er muligt. Jeg føler mig hurtigt hvirvlet ind i noget, der ikke rager mig, og det gør mig utilpas. Godt, jeg har ben at gå på.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf Kattefjæs » 29. mar 2016, 15:44

Undskyld... men.... Det hedder højrøstet. :genert: :genert:
4
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Stop så! Danskere dødtrætte af mobilsnak i offentligheden

Indlægaf dgd2007 » 30. mar 2016, 02:20

Delfin skrev:Over 60 procent finder det irriterende eller forstyrrende, når andre snakker i mobiltelefon i det offentlige rum, viser ny meningsmåling. [...]

Men det er virkelig smart for den slags, der altid har snakket hen for sig selv i det offentlige rum.
Nu kan de bare have en mobil i hånden, så er der ingen, der tænker over det :fløjt:
1

Tilbage til "Livets forhold"