Hvornår vasker du tøj?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf lillebjoern » 30. mar 2016, 12:11

Jeg er sikker på den har været oppe før, men nu er jeg altså nysgerrig! :genert:

Herhjemme vasker jeg primært, da jeg som studerende oftest er hjemme på de skæve, og dermed ledige, tidspunkter. Vi bor to, og derfor føler jeg ikke at der er behov for at fylde flere maskiner hver uge, men alligevel ender jeg med at have to-tre maskiner fulde HVER uge. Og det er 90% min kærestes tøj, da han konsekvent smider ALT tøj han har haft på til vask HVER gang han har haft det på (minus bukser). Det kom meget bag på mig. Jeg er vokset op i et hjem hvor vi vaskede tøj, hvis det var beskidt eller lugtede (eller andre situationer hvor man ved man har svedt meget, etc.). Derfor vasker jeg altså ikke t-shirts eller skjorter hver gang jeg har haft dem på – heller ikke toppe eller BH’er, jeg har haft tæt til kroppen, hvis de ikke lugter eller er beskidte. Det undrer min kæreste meget, og han synes næsten det er decideret ulækkert. Det er lidt over to år siden vi havde diskussionen sidst, men jeg er igen ved at være træt af kun at skulle vaske hans tøj, som ikke engang har behov for at blive vasket. Og det gælder altså ikke kun t-shirts, men også toppe, tykke sweaters og striktrøjer.

Hvad er jeres vaskevaner? Vasker I jeres tøj hver eneste gang I har haft det på, eller venter I også til det trænger? (Og her mener jeg selvfølgelig minus undertøj).

Disclaimer: Selvfølgelig vasker jeg mit tøj efter x antal gange på, selvom det hverken synes beskidt eller at det lugter.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 12:18

Jeg har det som din kæreste og vasker gennemsnitligt en stor maskinfuld tøj hver uge. Dertil kommer så andre tekstiler.

Jeg synes dog ikke, at det er ulækkert, at andre gør det anderledes. I 9 ud af 10 tilfælde (eller mindre) kan jeg bare ikke få mig selv til at lægge brugt tøj tilbage i skabet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Akehurst2 » 30. mar 2016, 12:20

Jeg vasker undertøj, strømper, toppe, t-shirts og skjorter, når jeg har haft dem på en gang. T-shirts og skjorter, som jeg kun har haft på kort tid bliver dog ikke nødvendigvis vasket efter en enkelt gangs brug.

Alt andet vaskes når det trænger (= når det er synligt beskidt eller lugter, jeg har svedt eller tilsvarende). Jeg synes ikke, antallet af gange, jeg har haft det på, betyder noget i den sammenhæng.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Karkluden » 30. mar 2016, 12:20

Jeg synes, det er ressourcespild ift. bl.a. vand og strøm at gøre som din kæreste. Her har kæresten og jeg måttet finde et kompromis, der hedder at ting tæt på kroppen (undertrøjer, underbukser, strømper, strømpebukser og træningstøj) vaskes hver gang, det har været på, men alt andet lige bliver vurderet og evt hængt til luftning.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Stars » 30. mar 2016, 12:21

DetSorteCirkus skrev:Jeg har det som din kæreste og vasker gennemsnitligt en stor maskinfuld tøj hver uge. Dertil kommer så andre tekstiler.

Jeg synes dog ikke, at det er ulækkert, at andre gør det anderledes. I 9 ud af 10 tilfælde (eller mindre) kan jeg bare ikke få mig selv til at lægge brugt tøj tilbage i skabet.

Det kan jeg heller ikke.
Men hvis en bluse kun har været på et par timer, bliver den hængt til "luftning" på en bøjle på døren.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. mar 2016, 12:23

Stars skrev:Det kan jeg heller ikke.
Men hvis en bluse kun har været på et par timer, bliver den hængt til "luftning" på en bøjle på døren.


Det kan jeg også godt gøre, og det sker faktisk med alle mine cardigans og hættetrøjer, som jeg jo ikke har på direkte på kroppen.
Jeg tænker bare, at hvis det mere er reglen end undtagelsen, at man bruger sit tøj mere end en gang, må noget af det skulle tilbage i skabet.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 12:23

Jeg vasker tøjet når det er nusset, direkte beskidt eller hvis det lugter. Og ja, jeg bruger alt tøj undtagen trusser mere end én gang.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Wizzze » 30. mar 2016, 12:24

Typisk i weekenden, det passer ca. med at vi har til en maskine med undertøj og sarte ting, og en maskine til farvet vask, efter en uges tid, bukser/jeans går der lidt længere med, og så har vi typisk også en vask med håndklæde osv.
0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 12:25

DetSorteCirkus skrev:
Stars skrev:Det kan jeg heller ikke.
Men hvis en bluse kun har været på et par timer, bliver den hængt til "luftning" på en bøjle på døren.


Det kan jeg også godt gøre, og det sker faktisk med alle mine cardigans og hættetrøjer, som jeg jo ikke har på direkte på kroppen.
Jeg tænker bare, at hvis det mere er reglen end undtagelsen, at man bruger sit tøj mere end en gang, må noget af det skulle tilbage i skabet.


Nøh, jeg har sådan en forvokset skammel stående på soveværelset og her lægger både min kæreste og jeg det tøj, der skal bruges igen. Desuden bruger jeg som regel tøjet to dage i træk, hvorefter det ryger til vask.
Nederdel kan dog godt ryge tilbage i skabet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 12:25

Wizzze skrev:Typisk i weekenden, det passer ca. med at vi har til en maskine med undertøj og sarte ting, og en maskine til farvet vask, efter en uges tid, bukser/jeans går der lidt længere med, og så har vi typisk også en vask med håndklæde osv.


Læste du mon kun overskriften....
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Mani » 30. mar 2016, 12:27

Akehurst2 skrev:Jeg vasker undertøj, strømper, toppe, t-shirts og skjorter, når jeg har haft dem på en gang. T-shirts og skjorter, som jeg kun har haft på kort tid bliver dog ikke nødvendigvis vasket efter en enkelt gangs brug.

Alt andet vaskes når det trænger (= når det er synligt beskidt eller lugter, jeg har svedt eller tilsvarende). Jeg synes ikke, antallet af gange, jeg har haft det på, betyder noget i den sammenhæng.

This!

Og med en familie på 5, som går til en del sport, føles det alligevel, som om jeg vasker 24/7
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Hunkat » 30. mar 2016, 12:28

Jeg vasker når kurven er fuld.

For det meste vasker jeg ting efter enkelt brug, med undtagelser af bh, bukser og strømper. Sweaters kan også gå to-tre dage hvis jeg ikke har svedt. Eller det er weekend, så falder standarden også en hel del.

Eneste undtagelser er underbukser. Der kommer friske frem mindst en gang om dagen.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Akehurst2 » 30. mar 2016, 12:28

DetSorteCirkus skrev:Det kan jeg også godt gøre, og det sker faktisk med alle mine cardigans og hættetrøjer, som jeg jo ikke har på direkte på kroppen.
Jeg tænker bare, at hvis det mere er reglen end undtagelsen, at man bruger sit tøj mere end en gang, må noget af det skulle tilbage i skabet.


Ja da - ellers ville jeg jo drukne i tøj uden for skabet.

Jeg bruger fx bukser, sweatre, cardigans, blazere og kjoler (alt det, der ikke er direkte på kroppen) masser af gange, men jo ikke mange dage i træk, så jeg har det på, og så ryger det på plads til jeg på et eller andet tidspunkt måske uger eller måneder senere skal bruge det igen.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Persnikedy » 30. mar 2016, 12:31

Hurtigt spørgsmål, hvorfor ikke gå over til 2 vasketøjskurve så din kæreste selv vaske sine maskiner en gang om ugen og du kan gøre som du nu vil?

De ting der skal vaskes i hånden bliver kun vasket efter behov, fx en kjole som jeg har haft på til en middag kan godt klare en tur mere hvorimod en tur i byen i samme kjole gør at den bliver vasket for sprut og røg lugt.

Tøj jeg har haft på en hel dag ryger til vask med mindre det er få timer så bliver det bare luftet
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4214

Re: Hvornår vasker du tøj?

Indlægaf Fræksak » 30. mar 2016, 12:32

fisken80 skrev:Jeg vasker tøjet når det er nusset, direkte beskidt eller hvis det lugter. Og ja, jeg bruger alt tøj undtagen trusser mere end én gang.


Sådan gør jeg også. Og flere af mine veninder synes vist, at det er direkte svinsk. Jeg synes omvendt, at det tenderer svineri at vaske en sweater, man har haft på én gang og typisk uden på en t-shirt. Sådan er man så forskellige.
4

Tilbage til "Livets forhold"