Under jorden med børnene.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 16. apr 2016, 09:21

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?


Så det at bortføre sine egne børn er proaktivt? :gruble:
Mener du ikke at man bør kritisk overfor det?


Så du mener ikke at der kan være tilfælde, hvor det at bortføre børnene kan føles som den eneste udvej? Ved du overhovedet noget om, hvor grusomme mennesker kan være overfor hinanden og hvor lidt der kan gøres ved det?



Skal vi ikke forholde os til den konkrete sag? Politiet og statsforvaltningen har ikke fundet anledning til at sætte nogle begrænsinger.


Du spurgte generelt, jeg svarede generelt.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Pølsemix » 16. apr 2016, 09:24

LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?


Så det at bortføre sine egne børn er proaktivt? :gruble:
Mener du ikke at man bør kritisk overfor det?


Så du mener ikke at der kan være tilfælde, hvor det at bortføre børnene kan føles som den eneste udvej? Ved du overhovedet noget om, hvor grusomme mennesker kan være overfor hinanden og hvor lidt der kan gøres ved det?



Skal vi ikke forholde os til den konkrete sag? Politiet og statsforvaltningen har ikke fundet anledning til at sætte nogle begrænsinger.


Du spurgte generelt, jeg svarede generelt.


Du brugte ordet "proaktivt" i den konkrete sag og så spurgte jeg indtil det :)
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 16. apr 2016, 10:18

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?


Så det at bortføre sine egne børn er proaktivt? :gruble:
Mener du ikke at man bør kritisk overfor det?


Så du mener ikke at der kan være tilfælde, hvor det at bortføre børnene kan føles som den eneste udvej? Ved du overhovedet noget om, hvor grusomme mennesker kan være overfor hinanden og hvor lidt der kan gøres ved det?



Skal vi ikke forholde os til den konkrete sag? Politiet og statsforvaltningen har ikke fundet anledning til at sætte nogle begrænsinger.


Du spurgte generelt, jeg svarede generelt.


Du brugte ordet "proaktivt" i den konkrete sag og så spurgte jeg indtil det :)


Og jeg svarede. :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 18:49

LaScrooge skrev:Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?


Det var da en gang usmagelig victim blaming. Men det er måske okay, når offeret er en mand?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf TomKah » 17. apr 2016, 06:51

Jeg synes aldrig det program skulle have været lavet. dR siger at det var fo at skabe debat, men debatten er totalt ukonstruktivt og DR forholder sig ekstremt passivt til den kritik de er udsat for. Jeg ønsker også licenspengene tilbage.
5
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 17. apr 2016, 07:04

Moderen er da også godt dum at vise børnenes ansigter på tv. Verden er ikke større end at de kan komme til at møde andre danskere der hvor de gemmer sig.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3050
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5483

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Pølsemix » 17. apr 2016, 07:39

Jacobsen81 skrev:Moderen er da også godt dum at vise børnenes ansigter på tv. Verden er ikke større end at de kan komme til at møde andre danskere der hvor de gemmer sig.


I den henseende er det vel irrelevant, hvis kun børnenes ansigter var sløret og moderens stadigvæk kunne ses. Det er da børnenes anonymitet der skulle værnes om.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2817
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Torn » 17. apr 2016, 09:41

Der er i dokumentaren udeladt for meget til at jeg overhovedet kan gisne om skyld og skyldnere i situationen.

Jeg fik ondt af Lisbeth, der må forlade sin elskede familie, jeg fik ondt af Rico, der må undvære sine elskede børn og jeg fik ondt af børnene, der uforskyldt er endt i en højkonflikt. Og af Lisbeths familie, af Ricos familie, af politiets umulige opgave. Og jeg blev vred på systemet, der på ingen måde har været i stand til at håndtere konflikten.

Jeg er glad for, at DR lavede dokumentaren og jeg er glad for at have betalt licens til programmet. Jeg savner flere oplysninger om konflikten inden flugten, men forstår, at juridiske restriktioner kan begrænse muligheden.

Det er en tragisk fortælling, der har godt af at blive fortalt.
2
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf JackieO » 17. apr 2016, 11:43

Torn skrev:Der er i dokumentaren udeladt for meget til at jeg overhovedet kan gisne om skyld og skyldnere i situationen.

Jeg fik ondt af Lisbeth, der må forlade sin elskede familie, jeg fik ondt af Rico, der må undvære sine elskede børn og jeg fik ondt af børnene, der uforskyldt er endt i en højkonflikt. Og af Lisbeths familie, af Ricos familie, af politiets umulige opgave. Og jeg blev vred på systemet, der på ingen måde har været i stand til at håndtere konflikten.

Jeg er glad for, at DR lavede dokumentaren og jeg er glad for at have betalt licens til programmet. Jeg savner flere oplysninger om konflikten inden flugten, men forstår, at juridiske restriktioner kan begrænse muligheden.

Det er en tragisk fortælling, der har godt af at blive fortalt.


Men netop fordi der er SÅ få oplysninger om, hvad der har drevet hende til at rive børnene op med rode og flygte til Sydamerika, mener jeg at DR har et stort forklaringsproblem i forhold til overhovedet at lave udsendelsen og i forhold til at sidde passivt observerende med på sidelinjen, mens hun udfører en ulovlig og for børnene potentielt katastrofal bortførelse.

Det blev mit indtryk at hele hendes desperate handling skyldes 2 ... to episoder, som ligger mindst to år forud for at hun bortfører børnene. Den ene er, at manden har mast hende op mod væggen og holdt en arm mod hendes hals, hvilket selvfølgelig er meget alvorligt. Men det virker dybt bizart, at mens hun fortæller om episoden, sidder hun med et underligt smil. Det gør hun vist også, mens hun fortæller om den anden episode, som er den der har gjort hele udslaget for, at hun mener, at faren ikke længere skal have lov til at se sine børn. Og episoden er, som I ved, at drengen har været umulig at få i seng, og at faren til sidst er blevet vred og har holdt ham fast i sengen og vist også har råbt af ham. Igen en meget uheldig måde at opdrage sine børn på, men at den ene episode kan retfærdiggøre, at den anden forælder flytter på krisecenter med parrets tre børn, i to år gør alt for at forhindre faren i at se børnene, og efter to år forlader landet for altid med børnene, virker på mig VANVITTIGT, hvis der ikke er andre dokumenterede overgreb fra farens side. Og det lader det jo ikke til, at der er. Programmet fremlægger i hvert fald ikke andre alvorlige hændelser, og vi har jo ikke andet at forholde os til, end det som vi bliver præsenteret for.

Derfor mener jeg ikke, at programmet har sin berettigelse som et lødigt indlæg i debatten om lovgivningen på børneområdet, fordi der simpelt hen mangler for mange oplysninger til at historien giver mening, og man ender i stedet med at sidde og gætte på, hvilke psykiatriske diagnoser den ene eller begge forældre mon render rundt med.
Senest rettet af JackieO 17. apr 2016, 16:46, rettet i alt 1 gang.
6
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf icelady » 17. apr 2016, 11:53

Nu har jeg endelig fået set programmet.

I mine øjne har DR lavet en "Øjebliks"-dokumentar. Jeg synes der er så mange løse ender at hvis man sidder med en forventning om en forklaring på, hvorfor den her situation er endt, som den er, ja så kommer man til at vente meget længe.

Og de fejler på højeste plan med deres manglende uddybning, for det medvirker til at man udelukkende kan tage stilling til det ud fra indtrykket af forældrene. Og de udstiller ikke ligefrem sig selv som de mest troværdige.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6208

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Miss_no_More » 17. apr 2016, 21:47

Efter at have set begge programmer, må jeg sige, det er virkelig tyndt med oplysninger omkring hele sagen, men det er måske bevidst. Moren slog mig dog som opmærksomhedssøgende og manipulerende.

Men den eneste sikre vished jeg sad med ved slutningen af programmet var, at børnene ville blive de store tabere i denne sag. At blive revet væk fra alt det kendte, al trygheden og familien på den måde må være fuldstændig forfærdeligt for de børn.
5
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf icelady » 19. apr 2016, 21:46



Findes der mon så en "mandekomite", der vil sige det modsatte? :gruble:

Læs evt denne kommentar fra Dansk Institut for Menneskerettigheder:

https://www.facebook.com/menneskeret/posts/1008807892519392

Edit: Grunden til jeg skriver "mandekomite", er fordi afgørelsen er fra Komiteen for afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder (CEDAW)

Og jeg synes de fejler; de skal da ikke tage en dyt stilling til hvad drengen skal; de skal da udelukkende tage stilling til om hun er blevet diskrimeret eller ej.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf icelady » 19. apr 2016, 21:52

ShuruQ skrev:Du kender min sag, uden jeg vil uddybe den herinde.

Jeg mangler mere en børnekomité der skider på mors følelser eller fars og er bedre til at gennemskue børn.


Jeg forstår slet ikke den komite tager stilling til hvad drengen skal? I min optik skal de da udelukende tage stilling til om mor er blevet diskrimineret pga sit køn.

Og ang udsendelsen: Den virker mere og mere mangelfuld. Eneste tabere er børnene. Og dét skyldes mere mor og far end DR.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Livets forhold"