Under jorden med børnene.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf vibbsen » 5. apr 2016, 21:56

Sukisaki skrev:Det er sgu lidt mærkeligt, at lave sådan et program. Så kan hele Danmarks befolkning sidde og "vurdere" hvad der mon er sket. Er faderen virkelig voldelig? Er moderen paranoid? Hvem af dem er mest manipulerende?
Imens går det ud over børnene. De har levet i forældrenes konflikt i årevis, og nu er de blevet revet væk fra alt de kender. På et tidspunkt kan de så se det her program hvor forældrene sidder og beskylder hinanden for frygtelige ting.


Det er da ikke bare LIDT mærkeligt....Det er da virkelig virkelig MEGET mærkeligt.....

Og også lidt upassende at DR så efterfølgende laver hvad jeg betragter som en "håndvask" af overhovedet at gå ind i sådan en konflikt....Det kan godt være at de lader begge parter komme til orde....Men børnene...Dem tager de ikke meget hensyn til.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 07:20

Jeg forstår ikke kritikken af DR. DR er en public service og det indebærer bl.a. at lave dokumentarprogrammer der belyser problematiske sider af lovligning og institutioner. De er en journalistisk institution, med alt hvad det indebærer af af kildebeskyttelse og objektiv fremstilling, dvs. også uden at tage stilling eller blande sig i sagernes gang. De er hverken dommer eller ordenshåndhæver. Her ønsker de at vise en af de højkonfliktssager som Forældreansvarsloven kommer til kort i forhold til. Dem er der få af - ca. 1% af alle skilsmissesager ender som en højkonfliktsag og højkonfliktsagerne er netop kendetegnet ved, at de er svære at gennemskue.

Jeg synes det er problematisk hvis man ikke som seer erkender, at der ligger mange ting forud for det udsnit af konflikten dette program viser. Det er umuligt for os at dømme i sagen. Vi ved ikke hvem der muligvis er skør, hvem der lyver, om alle lyver, eller hvorfor de gør det. Og jeg tror det er en pointe i sig selv, som bl.a. virker ved at illustrerer hvor svært det er for systemet at dømme i sagen.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Mittemis
Indlæg: 133
Tilmeldt: 4. jan 2016, 07:20
Kort karma: 27
Likede indlæg: 95

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Mittemis » 6. apr 2016, 07:49

Puha jeg synes simpelthen programmet var SÅ ubehageligt. Pga børnene. Sad bare og fik en hård klump i maven af medlidenhed med de børn. Nøj jeg tror ikke de har haft det sjovt.

Jeg kan jo heller ikke gøre mig til dommer over hvem af forældrene der har "ret". Men det er højst sandsynligt et eller andet sted imellem alt hvad der er blevet sagt. Umiddelbart synes jeg det var faren jeg kom til at sympatisere mest med. Men ingen af forældrene virkede specielt meget som Årets mor/far.
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Sukisaki » 6. apr 2016, 08:30

LaScrooge skrev:Jeg forstår ikke kritikken af DR. DR er en public service og det indebærer bl.a. at lave dokumentarprogrammer der belyser problematiske sider af lovligning og institutioner. De er en journalistisk institution, med alt hvad det indebærer af af kildebeskyttelse og objektiv fremstilling, dvs. også uden at tage stilling eller blande sig i sagernes gang. De er hverken dommer eller ordenshåndhæver. Her ønsker de at vise en af de højkonfliktssager som Forældreansvarsloven kommer til kort i forhold til. Dem er der få af - ca. 1% af alle skilsmissesager ender som en højkonfliktsag og højkonfliktsagerne er netop kendetegnet ved, at de er svære at gennemskue.

Jeg synes det er problematisk hvis man ikke som seer erkender, at der ligger mange ting forud for det udsnit af konflikten dette program viser. Det er umuligt for os at dømme i sagen. Vi ved ikke hvem der muligvis er skør, hvem der lyver, om alle lyver, eller hvorfor de gør det. Og jeg tror det er en pointe i sig selv, som bl.a. virker ved at illustrerer hvor svært det er for systemet at dømme i sagen.


Langt hen ad vejen er jeg enig med dig. Men jeg synes at den måde programmet er tilrettelagt på, mere lægger op til at man "vælger side", bare fordi vi godt kan lide at have helte og skurke. Jeg tror desværre at den debat det skaber, kommer mere til at handle om de specifikke personer og ikke om det store billede.

Og så er jeg bange for at det her program kommer til at skade børnene yderligere. De har i forvejen haft så meget tumult i deres liv, og nu er deres forældres konflikt eskaleret så meget at hele Danmark er involveret, og har en mening om dem.
Som skilsmisse-barn kan jeg stadig huske hvordan det føltes når mine forældre sagde grimme ting om hinanden, og jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis deres konflikt (som på ingen måde kan sammenlignes med denne her sag), var i tv.

Hvis man virkelig ville belyse hvor svært det er for systemet at vurdere hvad der er op og ned i sådanne sager, kunne man måske taget det fra statsforvaltningens vinkel? Hvor mange modstridende oplysninger de får, hvordan de undersøgelser de sætter igang måske ender med at gøre deres tvivl større, hvordan de måske er bundet af uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig lovgivning og hvordan de bliver nødt til at begå overgreb på børnene ved at fjerne dem med magt fordi forældre ikke kan samarbejde.

Men altså - de har selvfølgelig kun vist kun første del... Måske har jeg det anderledes når/hvis jeg ser det hele..
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 09:06

Sukisaki skrev:
Langt hen ad vejen er jeg enig med dig. Men jeg synes at den måde programmet er tilrettelagt på, mere lægger op til at man "vælger side", bare fordi vi godt kan lide at have helte og skurke. Jeg tror desværre at den debat det skaber, kommer mere til at handle om de specifikke personer og ikke om det store billede.

Og så er jeg bange for at det her program kommer til at skade børnene yderligere. De har i forvejen haft så meget tumult i deres liv, og nu er deres forældres konflikt eskaleret så meget at hele Danmark er involveret, og har en mening om dem.
Som skilsmisse-barn kan jeg stadig huske hvordan det føltes når mine forældre sagde grimme ting om hinanden, og jeg kan slet ikke forestille mig hvordan det ville være hvis deres konflikt (som på ingen måde kan sammenlignes med denne her sag), var i tv.

Hvis man virkelig ville belyse hvor svært det er for systemet at vurdere hvad der er op og ned i sådanne sager, kunne man måske taget det fra statsforvaltningens vinkel? Hvor mange modstridende oplysninger de får, hvordan de undersøgelser de sætter igang måske ender med at gøre deres tvivl større, hvordan de måske er bundet af uhensigtsmæssig eller utilstrækkelig lovgivning og hvordan de bliver nødt til at begå overgreb på børnene ved at fjerne dem med magt fordi forældre ikke kan samarbejde.

Men altså - de har selvfølgelig kun vist kun første del... Måske har jeg det anderledes når/hvis jeg ser det hele..


Jeg tror problemet er, at de fleste seere vil zone ud uden konkrete eksempler på de problemer, Statsforvaltningen ville beskrive. Jeg tror de fleste har brug for rigtige mennesker, der bliver berørt af systemet, før de kan engagere sig. Samtidige er det nødvendigt, at man som seer husker, at man ikke har adgang til alle sagsakterne og derfor ikke kan dømme. Men når man er engageret, når man lytter til og fornemmer et andet menneske, er man allerede i gang med at vurdere - også selvom man ikke kan. Nærhedsbehovet kommer i konflikt med evnen til at forholde sig distanceret, men der er brug for begge ting: for at historien om statsforvaltningen, Forældreansvarsloven og højkonfliktsagerne, som den ikke magter, skal kunne fortælles har vi brug for at mærke det konkret gennem nogens historie. For at det ikke skal blive værre for de involverede har de brug for, at man som seer ikke tager stilling og udbreder sig om hvad der er op og ned, hvem der handler forkert, hvem der er en løgner, osv. Man skal netop lade være med at vælge side og man skal netop prøve at diskutere det store billede og ikke de enkelte personer. Det kan man godt som seer hvis bare man prøver at huske sig selv på, at der er rigtig meget man ikke ved og at der er rigtig meget DR ikke kan fortælle.
2
And we both know: I will be delicious
Blonderella
Indlæg: 124
Tilmeldt: 20. mar 2016, 20:19
Kort karma: 21
Likede indlæg: 287

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Blonderella » 6. apr 2016, 17:27

Jeg var også imponeret over børnene på rejsen. Tanken om at være så længe undervejs med 3 små børn er nok til at holde mig i dk. (Altså sådan rent hypotetisk. Er jo glad for deres far :blush:)
0
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf HerErJeg » 7. apr 2016, 05:40

Blonderella skrev:Jeg var også imponeret over børnene på rejsen. Tanken om at være så længe undervejs med 3 små børn er nok til at holde mig i dk. (Altså sådan rent hypotetisk. Er jo glad for deres far :blush:)


Jeg tænkte godt nok, da nu hendes planer tilsyneladende var gået i vasken, og hun så proklamerede at nu var der så bare 24 timers kørsel hjem.
Så slap dog af... Der kunne man da snakke om stakkels børn, som ikke har fået skyggen af aktivitet i 2 dage og bare har siddet i en bil. Og nu ville hun så smide 1 døgn oveni hatten og skynde sig hjem.
Så lad dem da få et par dages "ferie", hvis planen alligevel ikke kan blive til noget. Det er jo ikke forbudt at være i udlandet.
3
Blonderella
Indlæg: 124
Tilmeldt: 20. mar 2016, 20:19
Kort karma: 21
Likede indlæg: 287

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Blonderella » 7. apr 2016, 07:02

Det er jeg helt enig i - der var jeg klar til at slå hende.
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf missme » 11. apr 2016, 19:12

Jeg syntes altså at det virker helt vild overdrevet at forlade landet med børnene, ud fra det hun har fortalt om faderen. Han har aldrig slået børnene eller noget lignende. Det er jo ikke just stabilitet hun er i gang med at tilbyde dem :(
4
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf missme » 11. apr 2016, 19:31

Rosa Espinosa skrev:
missme skrev:Jeg syntes altså at det virker helt vild overdrevet at forlade landet med børnene, ud fra det hun har fortalt om faderen. Han har aldrig slået børnene eller noget lignende. Det er jo ikke just stabilitet hun er i gang med at tilbyde dem :(


Ved heller ikke om de bevidst nedtoner familie og venners beretninger? For der er intet som nogen af dem siger, eller noget som Lisbeth selv siger, som giver anledning til bekymring af voldsom art? Men det kan godt være at de har udelukket den del af historien, for kun at fokusere på det aspekt med at flygte ud af landet.


Det virker bare ret vigtigt for historien, for jeg kan godt forstå at en mor flygter, hvis en far skal have børnene og faderen misbruger eller banker børnene. Men hvis det er fordi drengen er urolig når han har været ved faren, så er det altså lidt tyndt.

Børn kan jo blive urolige af at vokse op i dysfunktionelle familier, og de var kun ved faderen få timer inden de skulle hjem igen. Det giver jo heller ikke meget ro.

Jeg ville være stik tosset på DR, hvis jeg var faderen. DR vidste jo at hun ville forlade landet, men har ikke stoppet hende. Det ville jo ikke være godt tv
1
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf primle » 11. apr 2016, 19:44

Jeg synes begge forældre virker 'spøjse', af mangel på bedre formulering.

Men jeg må sige, at jeg er ret overbevist om, at der må være noget der ikke siges eller nedtones. At miste sin datter, søster og børnebørn er virkelig en kæmpe konsekvens og alligevel virker moderens familie til at have fuld forståelse for det hun gør. Og så kan man selvfølgelig tale om loyalitet osv, men der må da være grænser.

Jeg kan da sige for mig selv, at jeg skulle være mere end overbevist om, at min brors kone virkelig skadede deres barn og at det hun gjorde ville volde uoprettelige traumer eller lignende, før jeg ville synes, det var en god idé, at han lavede det nummer der.
1
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf HerErJeg » 11. apr 2016, 19:48

Det er svært at blive klog på hvor længe hun har været væk på de sidste optagelser. Men den kører i samme rille med hvor forfærdeligt det er ved faren osv osv, så kom dog videre og flyt tankerne hen til det nye liv hun eftersøger, fortæl noget nyt. Det bliver langtrukken dramatisk.
Jeg kan måske 'næsten' følge farens tankegang, at hun kan finde på noget ultimativt hvis hun presses nok. Det er skræmmende.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf icelady » 11. apr 2016, 20:13

ShuruQ skrev:Jeg forstår i øvrigt fortsat ikke DR må have den viden og holde det inde pga kildebeskyttelsesregler.

Sat på spidsen svarer det til at kontakte dem og spørge om de vil med ud og filme mens man slår naboen ihjel og intet gør for at stoppe det. Jeg ved godt det er meget sort/hvidt, men meget groft sagt.


Jeg forstår dem heller ikke. Så endda en af deres chefer forsvare det i Presselogen, med en udtalelse a la "Jamen hun sagde jo hun skulle på ferie." Som jeg har set klip og læst artikler havde hun indrømmet at hun overvejede at kidnappe dem.
Derudover vil jeg mene, at så snart de får nys om hun er i gang med en kidnapning har de pligt til at underrette myndighederne, da hun potentielt kan bringe børnene i fare.

Hvad jeg dog synes er endnu værrere er, at de ikke slører børnene. Føromtalte chef forsvarede dét valg med "Det er jo kun pårørende, venner, naboer og andre, som har jævnlig omgang med børnene, der ved hvem de er."

Nå ja...se da endelig bort fra det faktum, at de unger for eftertiden kan finde sig selv på nettet, ganske uslørede :rulle:
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf HerErJeg » 12. apr 2016, 05:50

Lama skrev:Det irriterer mig at jeg ikke kan regne ud hvem der er "skurken" synes ellers jeg plejer være okay god til at gennemskue folk.
Men jeg tror altså der er ting der ikke bliver sagt. og jeg har ret svært ved at forestille mig at man som mor tager så drastisk en beslutning, uden der skulle være en meget god grund.

Jeg kan bare ikke se hvorfor hun skulle holde noget tilbage i hendes fortælling. Hun virkede jo meget opsat på i 1. program at fortælle om at han nær havde kværket hende og skræmt/truet den ældste dreng da han ikke ville sove. Så hvis der havde været mere, ville hun så være typen der ikke ville fortælle det?`Trolden er jo ude af æsken i stor stil, så hvis der havde været direkte tilfælde, så var han blevet politianmeldt eller hun havde forsøgt at svine ham til.
Selvfølgelig kan det hele gå "dårligt" hver dag, uden at der er konkrete ting der skiller sig ud, så er der ikke meget nyt at berette om. Men det alene er jo overhovedet ikke grund til at reagere som hun gør.
Jeg tror hun har et stærkt forvredet virkelighedssyn. Hun ser ikke det vi ser, hun hører ikke det vi hører. Er en muslim på gaden blot en anden person end dansk, eller er det en terrorist med bomber under tøjet? Er en hjælpsom fremmed en ny ven i nøden, eller er det en mulig pædofil børnelokker der fedter sig ind?
0
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Nutellaen » 12. apr 2016, 06:02

Så fik jeg også set 2. del og som mange andre skriver, VIRKELIG en underlig dokumentar - af alle de grunde som er nævnt - men også fordi, at Lisbeth ifølge DR, ikke er blevet betalt for at medvirke, så hvorfor søren har hun overhovedet kontaktet DR? Hvad får hun ud af det?

Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle kunne gavne hende. Fra at være en relativ anonym dansker med 3 børn, som bor et eller andet sted i verden, er hun på 2 mandage blevet til et let genkendeligt ansigt/familie. Med sociale medier og tusindvis af danske turister som rejser ud og udlandsdanskere i hele verden, har hun altså selv valgt, at gøre sine chancer for at holde sig skjult betydeligt dårligere. Må indrømme, at hvis jeg skulle støde ind i hende, så ville jeg melde hende.

Derudover kan jeg heller ikke helt regne ud, hvem der faktisk er skurken her, men jeg tror dog mest på, at det er Lisbeth. Men hvor er Ricos familie i alt det her? Det virkede en lille smule som om, at det var alle mod Rico, på trods af, at der ikke rigtigt blev fremsagt noget konkret imod ham.
2

Tilbage til "Livets forhold"