Under jorden med børnene.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Fuck.exe » 12. apr 2016, 06:09

Jeg fik så ondt i maven af det program. Det er jo ikke bare børnenes far som børnene mister kontakt med, det er hele deres netværk. Deres bedsteforældre, familien, legekammerater...
Nu bor de langt væk uden at sikkerhedsnet. Som faderen sagde, hvad sker der så med børnene hvis der sker noget med moderen? Hvad hvis hun bliver syg? Dør?

Jeg har lidt følelsen af at hun en dag vil fortryde sit valg, og så gerne vil hjem igen. Selvom hun gør meget ud af forklare alle valg hun har taget, så sidder jeg alligevel med følelsen af at hun ikke rigtig har tænkt over det i det store billede. Hun siger at hun gør det for børnenes skyld, men jeg tror at hun gør det for sin egen skyld.

Hvorfor ikke kæmpe for overvåget samvær i stedet for at kæmpe for ingen samvær? Hun virker så ekstrem og alt-eller-ingenting agtig.
Jeg påstår ikke at faderen er uskyldig, men jeg synes måske ikke at konsekvensen af hans opførelse skulle være at hun skred til udlandet med børnene.

At børnene er urolige efter samvær kunne jo også hænge sammen med at hun ikke ligefrem tackler det samvær skide pænt, og slet ikke i hente-situationen.

Det var et virkelig underligt program, og det var så tydeligt at det var børnene der er de største tabere i det her :trist:
5
Gulvaber er også mennesker.
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf HerErJeg » 12. apr 2016, 06:27

Nutellaen skrev:Så fik jeg også set 2. del og som mange andre skriver, VIRKELIG en underlig dokumentar - af alle de grunde som er nævnt - men også fordi, at Lisbeth ifølge DR, ikke er blevet betalt for at medvirke, så hvorfor søren har hun overhovedet kontaktet DR? Hvad får hun ud af det?

Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle kunne gavne hende. Fra at være en relativ anonym dansker med 3 børn, som bor et eller andet sted i verden, er hun på 2 mandage blevet til et let genkendeligt ansigt/familie. Med sociale medier og tusindvis af danske turister som rejser ud og udlandsdanskere i hele verden, har hun altså selv valgt, at gøre sine chancer for at holde sig skjult betydeligt dårligere. Må indrømme, at hvis jeg skulle støde ind i hende, så ville jeg melde hende.

Derudover kan jeg heller ikke helt regne ud, hvem der faktisk er skurken her, men jeg tror dog mest på, at det er Lisbeth. Men hvor er Ricos familie i alt det her? Det virkede en lille smule som om, at det var alle mod Rico, på trods af, at der ikke rigtigt blev fremsagt noget konkret imod ham.


Har Lisbeth nogen mulighed for at påvirke hvordan DR vinkler historien? Så måske hans familie er fravalgt? Så udover ham kammeraten der kom på besøg, så har der ikke været billede af fimiliens hus eller noget som helst nævnt what so ever. Normalt ville man jo så sige, at XXX ikke har ønsket at deltage i programmet, ligesom Lisbeth hjælper der kørte med i bilen til Serbien.
0
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Nutellaen » 12. apr 2016, 08:13

HerErJeg skrev:
Nutellaen skrev:Så fik jeg også set 2. del og som mange andre skriver, VIRKELIG en underlig dokumentar - af alle de grunde som er nævnt - men også fordi, at Lisbeth ifølge DR, ikke er blevet betalt for at medvirke, så hvorfor søren har hun overhovedet kontaktet DR? Hvad får hun ud af det?

Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle kunne gavne hende. Fra at være en relativ anonym dansker med 3 børn, som bor et eller andet sted i verden, er hun på 2 mandage blevet til et let genkendeligt ansigt/familie. Med sociale medier og tusindvis af danske turister som rejser ud og udlandsdanskere i hele verden, har hun altså selv valgt, at gøre sine chancer for at holde sig skjult betydeligt dårligere. Må indrømme, at hvis jeg skulle støde ind i hende, så ville jeg melde hende.

Derudover kan jeg heller ikke helt regne ud, hvem der faktisk er skurken her, men jeg tror dog mest på, at det er Lisbeth. Men hvor er Ricos familie i alt det her? Det virkede en lille smule som om, at det var alle mod Rico, på trods af, at der ikke rigtigt blev fremsagt noget konkret imod ham.


Har Lisbeth nogen mulighed for at påvirke hvordan DR vinkler historien? Så måske hans familie er fravalgt? Så udover ham kammeraten der kom på besøg, så har der ikke været billede af fimiliens hus eller noget som helst nævnt what so ever. Normalt ville man jo så sige, at XXX ikke har ønsket at deltage i programmet, ligesom Lisbeth hjælper der kørte med i bilen til Serbien.


Jeg tror ikke, at Lisbeth har kunnet vinkle historien, DR er en public service kanal, hvis de begyndte at lave programmer som var vinklet af den ene part, så ville de være endnu mere ude på et sidespor, end de allerede er her. Derudover kom de sidste optagelser/kontakt fra Lisbeth på et USB-stik, hun har ikke kunnet vide, hvordan de har klippet eller brugt hendes optagelser.

Det er en af de ting jeg ikke forstår, den anden er, at ingen vidste noget før 5 uger efter, hvor børnene ikke kommer til samvær hos Rico. Hvad sker der så? Tager en journalist fra DR så kontakt til Rico og siger noget ala:

"Hej, vi har filmet din eks-kones bortførelse af dine børn, vi sendte endda en journalist med ned igennem Europa, som bagefter var så sød at køre hendes bil hjem igen. Hvad er din kommentar til det her og hvad har du tænkt dig at gøre?"

Jeg ville fandme være rasende, hvis nogen "hjalp" med at få gemt mine børn. På den anden side, så ville de nok lave et program med eller uden ham, så det var hans mulighed for at få sin side af sagen frem.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 08:41

Jeg syntes ikke at anden halvdel kastede lys på situationen overhovedet. Det var stadig forvirrende. Meget følelses-snak, men uden noget egentlig meningsfyldt indhold? Jeg kan stadig ikke se hvad Rico helt præcist har gjort/ikke gjort, og jeg kan heller ikke se hvor Lisbeths motivation for at handle egentlig stammer fra. Ærligt talt synes jeg ikke at programmet er sende-værdigt når det kommer til stykket. Det belyser jo overhovedet ikke situationen på en måde så seeren kan forstå den ordentligt.

Det eneste, som jeg tog med fra det program, var at jeg ikke tror at Rico burde have deltaget - han virkede træt, ked af det og chokeret, hvilket enhver vel ville være hvis de var i hans situation, og han virker hverken særlig skarp, velformuleret eller ressourcestærk. Det slår mig at han burde få seriøs hjælp og ikke kastes ud i sådan noget medie-hejs. Men hvis han havde sagt nej til at deltage, så kunne Lisbeth have fremstillet det præcis som hun ville, og det ville jo ikke være en fordel for ham heller, så han har vel følt at han ikke havde noget valg.

Det program gjorde altså ikke noget godt for nogen af dem, og jeg tvivler på at resten af befolkningen har lært noget brugbart af det...
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2016, 08:56

Kattefjæs skrev:
Det eneste, som jeg tog med fra det program, var at jeg ikke tror at Rico burde have deltaget - han virkede træt, ked af det og chokeret, hvilket enhver vel ville være hvis de var i hans situation, og han virker hverken særlig skarp, velformuleret eller ressourcestærk. Det slår mig at han burde få seriøs hjælp og ikke kastes ud i sådan noget medie-hejs. Men hvis han havde sagt nej til at deltage, så kunne Lisbeth have fremstillet det præcis som hun ville, og det ville jo ikke være en fordel for ham heller, så han har vel følt at han ikke havde noget valg.



I og med, Rico er blevet inddraget så sent i processen (måneder efter Lisbeth) har han også skulle tage stilling til medvirken på et meget fremskredent tidspunkt af sagen, og det gør det jo mere vanskeligt at bedømme, hvorvidt det er en god ide.

På det tidspunkt, han kontaktes af DR, har børnene været væk i månedsvis og han har kontaktet politiet og meldt børnene savnet, samtidig med at Lisbeth har haft et omfattende og langvarigt samarbejde med DR, så muligheden for at fx at vælge ikke at medvirke virker måske mere teoretisk end hvis det var præsenteret fra start af, hvor han måske snarere ville gå til myndighederne end være med i en tv-udsendelse, og hvor hans protester mod udsendelsen som sådan i højere grad kunne have forventet at påvirke udformningen og omfanget af denne end på et tidspunkt, hvor udsendelsen nærmest var færdig, og hvor man får indtrykket af, at DR ville vise den, om Rico ville være med eller ej.
2
Brugeravatar
Nutellaen
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. mar 2016, 10:21
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Nutellaen » 12. apr 2016, 09:18

Jeg er enig i, at 2. udsendelse var MEGET rodet, nogle klip blev vist 2-3 gange over de 2 udsendelser, så det var helt umuligt at vide, hvor vi var tidsmæssigt.

Jeg savnede fx. at høre om forholdet mellem Rico og svigerfamilien. Det er 2 mennesker der har gået i skole sammen og levet sammen, så familierne må jo kende hinanden. Jeg hælder faktisk mere og mere til, at Lisbeth er psykisk ustabil og netop har opstillet alt sort/hvidt og derved vendt alle imod sin eksmand. Men der er så mange ukendte faktorer, at det er umuligt at vide hvad den rigtige historie og baggrund er.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 11:50

Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Kattefjæs » 12. apr 2016, 11:59

LaScrooge skrev:Jeg synes godt nok kritikken herinde er meget... ukritisk rettet mod moderen. Det er da klart, at Rico bare kan læne sig tilbage og spille det udmattede offer fuld at tristesse, fordi det ikke er ham der er den proaktive. Det er ikke ham der har truffet en så drastisk beslutning, ikke ham, der har haft det slemt nok til at han ville flygte alene til den anden ende af jordkloden. Han kan uantastet sidde med bævende læber og plante ideen i seernes hoved, at Lisbeth nok kunne finde på at myrde børnene, bare for at han ikke skal få dem. Hun er den der handler og derfor starter hun ud med et handicap, som han kan lukrere på. Og gør, for fulde gardiner.

Er det virkelig mere sandsynligt, at Lisbeth er så vanvittig at hun gør sådan noget uden god grund, end at der er er masser af ting vi ikke kan få at vide om deres forhold og om sagen, fordi DR ikke kan vise det, måske af juridiske årsager?


Nej, det er ikke nødvendigvis mere sandsynligt. Problemet er at de mange sorte huller i historien gør det helt umuligt at vurdere objektivt hvem som har gjort hvad og hvorfor. Det ser ikke pænt ud for nogen af dem, men reelt er programmet så ufærdigt og rodet at det nok slet ikke burde være sendt. Hvad har vi egentlig lært af det, med alt det der tydeligvis ikke kan siges?
3
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf bibbs » 12. apr 2016, 12:25

http://www.bt.dk/danmark/psykolog-om-mo ... iske-behov

Nu er jeg ikke psykolog, men denne artikel er meget sigende for den måde jeg ser moderen i programmet.
Man kan selvfølgelig sætte spørgsmålstegn ved kilden (BT), men de havde da alligevel pli nok til at sløre børnene
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 12:50

Kattefjæs skrev:
Nej, det er ikke nødvendigvis mere sandsynligt. Problemet er at de mange sorte huller i historien gør det helt umuligt at vurdere objektivt hvem som har gjort hvad og hvorfor. Det ser ikke pænt ud for nogen af dem, men reelt er programmet så ufærdigt og rodet at det nok slet ikke burde være sendt. Hvad har vi egentlig lært af det, med alt det der tydeligvis ikke kan siges?


Det er klart og derfor synes jeg også tvivlen skal komme begge til gode. Det er bare ikke hvad jeg ser her. Faderen ser træt og ulykkelig ud = så er det nok synd for ham. Politiet afviste en voldsanmeldelse som Lisbeth sendte ind i forbindelse med noget andet og 2 år efter hændelsen (?) = så har der nok ikke været vold. Hans familie bliver ikke interviewet = så har Lisbeth nok nedlagt veto om at de må deltage.

Der er masser af gisninger om alt muligt ingen kan vide noget om, men selve behovet for at kunne dømme også selvom alle synes grundlaget ikke er der til det, får folk til at dømme alligevel. Bare på det tynde grundlag. Og det falder ikke ud til moderens fordel, bare fordi faderen forholder sig passivt og offer-agtigt og man slet ikke kan forestille sig en rundhovedet jyde gøre noget forfærdeligt.

Jeg er ved at finde ud af hvilke informationer der overhovedet kan bringes i sådan en dokumentar - kan ikke-anmeldte voldsepisoder fx bruges? Vidneudsagn og udtalelser som er afvist af Statsforvaltningen?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 12:51

ShuruQ skrev:
Netop. Og jeg tror alle har skrevet de ikke kan gennemskue hvem der mest er "skurken". De er vel i bund og grund som alle andre skilsmissepar, der er fejl fra begge sider.


Men alligevel dømmer langt de fleste alligevel til Ricos fordel...
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 12:57

bibbs skrev:http://www.bt.dk/danmark/psykolog-om-mors-bortfoerelse-af-boern-det-er-hendes-egne-egoistiske-behov

Nu er jeg ikke psykolog, men denne artikel er meget sigende for den måde jeg ser moderen i programmet.
Man kan selvfølgelig sætte spørgsmålstegn ved kilden (BT), men de havde da alligevel pli nok til at sløre børnene


"Jørn Beckmann understreger, at han ikke har talt med nogle af de medvirkende i programmet, men han vurderer, at det er en massiv overreaktion fra Lisbeth Markussens side, da myndighederne har vurderet, at faderen skal have samvær med børnene."

Jørn Bechmann har de samme fattige informationer som alle os andre og alligevel er det hans vurdering? I det mindste medgiver han, at hun må være desperat. Spørgsmålet - som Jørgen Bechmann også burde stille sig selv - er jo så, hvorfor hun er så desperat. Det er rimelig relevant for hele sagen og jeg håber, at der kommer mere frem i lyset.
3
And we both know: I will be delicious
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2016, 13:09

Jeg er allermest kritisk over for DR. At de medvirker i så stort et omfang til morens projekt, at de venter så længe med at inddrage faren, at de ikke slører børnene og at programmet er så sjusket tilrettelagt.

Forældrene har sikkert hver deres version af historien, og jeg kan ikke bedømme, hvem der har ret - i det omfang, der overhovedet kan siges at være nogen, der har ret. Uanset hvad er det at skjule børnene dog voldsomt indgribende for faren og hindrer, at sagen kan løses i overensstemmelse med de regler, der gælder på området, og selvtægt er jeg i udgangspunktet kritisk overfor.
6
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf LaScrooge » 12. apr 2016, 13:17

Jeg skrev og spurgte Susanne Staun, som skriver om sagen (og en masse andre højkonfliktssager):

"Hej Susanne

Du skriver: "Den anden voldsepisode må være forelagt Rico og hans advokat, uden at de protesterede. Ellers havde den ikke fundet vej ind i dokumentaren."

Betyder det, at Rico skal godkende en påstand/anklage fra Lisbeth om vold, førend den kan bringes i programmet? Jeg ved at der er en del mennesker der ikke tror på at det kan have været så slemt, fordi der jo "kun" nævnes to voldsepisoder og kvælertagsepisoden desuden afvistes af politiet og derfor ikke gælder. Jeg har intet kendskab til juraen der omgiver sådanne programmer, men hvis Rico kan nedlægge veto for en påstand om vold, forklarer det meget fint hvorfor der ikke er flere af dem med i programmet.
Jeg tænker, at Lisbeth måske holder igen med nogle af tingene fordi hun frygter injurier?
"

Susanne Staun svarede mig:

"Det betyder, at dokumentaren ikke inddrager udokumenterede påstande, eller påstande, der forfægtes. Påstande, der ikke kan dokumenters, kommer ikke med, fordi de, som du meget rigtigt påpeger, er injurierende. Desuden har Rico jo fået tildelt midlertididg fuld forældremyndighed og har derfor en vis hånd- og halsret over programmet.

Der foreligger, ifølge folk, der er tæt på familien, mange mange flere og ganske grelle voldsepisoder, og selv mange af dem, der dokumenteres var af flere grunde ikke medtaget. Jeg kan høre på vandrørene, at der er en chance for at hele forløbet bliver fremlagt ad anden vej. Sker der, kommer det også herind.

Spørg i øvrigt dig selv, hvordan politiet kan afvise en voldsepisode, som Rico selv har indrømmet?
"

Så grunden til at der ikke nævnes flere voldsepisoder er simpelthen ovenstående. Lisbeth kan ikke være ærlig og sige alting, fordi hun derved kan risikere at gøre sig selv skyld i injurier.

Og ja - hvordan kan politiet egentlig det?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Under jorden med børnene.

Indlægaf Marichen12 » 12. apr 2016, 13:57

Puh, jeg får ondt i maven! Jeg vil stadig ikke gøre mig til dommer over, hvem der er bad guy her, men Lisbeth virker SÅ overdrevet falsk på mig :genert:
3
Mor til 4... :pompom: :preggo1:

Tilbage til "Livets forhold"