Når man mister håbet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Chichu » 5. apr 2016, 14:41

Åh, hvor jeg føler mig dig! Jeg er også relativt nyuddannet og selvom jeg var så heldig (lidt dygtig også, men mest heldig, meget af det er sgu "det rigtige sted på det rigtige tidspunkt" som nyuddannet) ikke at gå arbejdsløs, så kunne jeg levende forestille mig hvor svært det må være.

Har du overvejet at kontakte virksomheder med tilbud om løntilskud? Mange steder har måske ikke tænkt tanken, men hvis du sælger det på den rigtige måde, så kunne de måske være klar på det. Vi har lige ansat en på min arbejdsplads i et ordinært job efter løntilskud, som startede med at kontakte os uopfordret med tilbud om løntilskud. Høflig mail med målrettet tekst inkl. CV til leder/chef/direktør var opskriften for vedkommende.
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Myresluger » 5. apr 2016, 18:33

Vi har en vikar i min afdeling som var i ulønnet praktik i en anden afdeling. Vi fik et ledigt vikariat og hun kom til samtale som intern kandidat. Jeg forventer at hun bliver fastansat inden længe. Hun havde selv skaffet praktikken ved at løbe HR på dørene. Hun havde været færdiguddannet i i et år da vi ansatte hende i vikariatet. Det er inden for en helt anden branche - men det jeg vil sige er at det kan betale sig at mase på!

Selv fik jeg mit første job på en uopfordret ansøgning.

Jeg er sikker på at du er dygtig, men det er rigtig svært at sælge sig selv hvis ikke du ikke tror på dig selv! Så søg på alt der rør sig og prøv også med uopfordrede ansøgninger og tilbyd dig som praktikant - det skal selvfølgelig cleares med a-kassen, men det giver værdifuld erfaring og sansynligvis også tro på dig selv!
3
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Annione » 5. apr 2016, 18:51

Nu kender jeg intet til din uddannelse og hvad du kan arbejde med - men jeg kender til det med, at man ikke føler man kan bruges til noget.

Hvad med at du, ind til videre, søger steder som fx. Randstad eller Temp-team som alt-muligt-kvinde? Måske får du så 1 tjans om ugen, en dags tid, hvor nogen mangler en medarbejder til et vaskeri, eller hvad som helst. Det giver dig noget på cv'et og så har du én dag mindre at være trist over, at du ikke laver noget til daglig. Det lærer dig også at være virkelig omstillings-parat. Jeg har vasket tøj på vaskeri, lavet batterier til mobiltelefoner, lavet salat og skrællet gulerødder i kantiner, for at nævne nogle få.

Har du mulighed for at tage nogle kurser? Måske inden for undervisning eller lignende?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Når man mister håbet

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. apr 2016, 08:21

Der er allerede skrevet mange kloge ting, så mit bidrag bliver blot et konkret bud på, hvad du kan gøre i forhold til de gymnasiale uddannelser (STX, HHX, HTX, HF og VUC).
Jeg respekterer, at det for dig er en nødløsning, men hvis det er noget, du trods alt vil give en chance som en vej ud af ledighed, er det nu, du skal benytte dig af muligheden, for næste skoleår er i fuld gang med at blive planlagt.

Jeg vil anbefale dig hurtigt at få skrevet en kort og meget overskuelig standardansøgning, hvor du dels præsenterer din store faglighed indenfor engelsk/amerikansk kultur og samfund, dels fokuserer på, at du som vejleder har arbejdet med unge mennesker (og mennesker generelt) omkring deres uddannelse. Jeg vil faktisk mene, at du på grund af denne kombination har en rigtig stærk profil, som vil kunne vække en hel del rektorers interesse. Du skal vinkle den faglige del af din ansøgning i forhold til undervisningsministeriets retningslinier for engelskfaget på gymnasialt niveau. Hvis det kniber med motivationen, synes jeg, at du skal prøve at tænke på, hvorfor du generelt gerne vil dele din viden med andre, samt på hvad der i sin tid motiverede dig som vejleder.
Dit CV skal selvfølgelig ligeledes vinkles og igen være meget overskueligt, da du skal forestille dig, at din målgruppe er travle rektorer, som du giver et tidsbesparende kort på hånden. De skal sikkert slå alle stillinger op, men jeg ved, at det udenfor de store byer sommetider kan være svært at finde kvalificerede kandidater, og at det derfor er godt at have nogen at prikke til. Måske har skolerne endda lov til at tilbyde dig et vikariat.
Du har ret i, at det er en fordel at have to undervisningsfag, men nogle steder klarer man de store fag med få lærere, og så er der pludselig arbejde nok til en engelsklærer. Det kan også være en mulighed at arbejde deltid.
I det hele taget kan du som ansøger aldrig på forhånd tænke dig til, hvordan man gør tingene ude på den enkelte skole, så det er bare om at få din uopfordrede ansøgning ud til alle de steder, hvor du indenfor rimelighedens grænser vil kunne møde kl. 7.30.

Hvis du undervejs støder på skoler med en særlig vinkel eller linie, der passer til din profil, kan du selvfølgelig godt vælge at gøre ansøgningen mere målrettet, men netop fordi undervisningsområdet hverken er din første, anden eller tredieprioritet, kan du her godt tillade dig at tænke lidt mere kvantitativt, end du plejer, da du ikke har noget at miste. De færreste gymnasiale uddannelser har en HR-afdeling, så rekruttering er ofte en opgave, der med kort varsel skal presses ind i et i forvejen meget travlt lederskema, og derfor kan en skarp ansøgning, der mere er vinklet mod branchen end den konkrete skole godt have en chance.
3
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Neenah » 6. apr 2016, 10:05

DetSorteCirkus skrev:Der er allerede skrevet mange kloge ting, så mit bidrag bliver blot et konkret bud på, hvad du kan gøre i forhold til de gymnasiale uddannelser (STX, HHX, HTX, HF og VUC).
Jeg respekterer, at det for dig er en nødløsning, men hvis det er noget, du trods alt vil give en chance som en vej ud af ledighed, er det nu, du skal benytte dig af muligheden, for næste skoleår er i fuld gang med at blive planlagt.

Jeg vil anbefale dig hurtigt at få skrevet en kort og meget overskuelig standardansøgning, hvor du dels præsenterer din store faglighed indenfor engelsk/amerikansk kultur og samfund, dels fokuserer på, at du som vejleder har arbejdet med unge mennesker (og mennesker generelt) omkring deres uddannelse. Jeg vil faktisk mene, at du på grund af denne kombination har en rigtig stærk profil, som vil kunne vække en hel del rektorers interesse. Du skal vinkle den faglige del af din ansøgning i forhold til undervisningsministeriets retningslinier for engelskfaget på gymnasialt niveau. Hvis det kniber med motivationen, synes jeg, at du skal prøve at tænke på, hvorfor du generelt gerne vil dele din viden med andre, samt på hvad der i sin tid motiverede dig som vejleder.
Dit CV skal selvfølgelig ligeledes vinkles og igen være meget overskueligt, da du skal forestille dig, at din målgruppe er travle rektorer, som du giver et tidsbesparende kort på hånden. De skal sikkert slå alle stillinger op, men jeg ved, at det udenfor de store byer sommetider kan være svært at finde kvalificerede kandidater, og at det derfor er godt at have nogen at prikke til. Måske har skolerne endda lov til at tilbyde dig et vikariat.
Du har ret i, at det er en fordel at have to undervisningsfag, men nogle steder klarer man de store fag med få lærere, og så er der pludselig arbejde nok til en engelsklærer. Det kan også være en mulighed at arbejde deltid.
I det hele taget kan du som ansøger aldrig på forhånd tænke dig til, hvordan man gør tingene ude på den enkelte skole, så det er bare om at få din uopfordrede ansøgning ud til alle de steder, hvor du indenfor rimelighedens grænser vil kunne møde kl. 7.30.

Hvis du undervejs støder på skoler med en særlig vinkel eller linie, der passer til din profil, kan du selvfølgelig godt vælge at gøre ansøgningen mere målrettet, men netop fordi undervisningsområdet hverken er din første, anden eller tredieprioritet, kan du her godt tillade dig at tænke lidt mere kvantitativt, end du plejer, da du ikke har noget at miste. De færreste gymnasiale uddannelser har en HR-afdeling, så rekruttering er ofte en opgave, der med kort varsel skal presses ind i et i forvejen meget travlt lederskema, og derfor kan en skarp ansøgning, der mere er vinklet mod branchen end den konkrete skole godt have en chance.


Tusind tak for dit input! Jeg kan se der allerede er begyndt at komme en del opslag op, faktisk.

Der er to ting i det der med gymnasielærerjobs. Dels at jeg har rigtig svært ved at skrive noget klogt i ansøgningerne, for jeg aner simpelthen ikke hvad det er, de gerne vil have. Din forklaring er rigtig fin, så den vil jeg tage til mig. Og så er der dels det, at jeg ikke tror jeg vil være en god underviser. Det er faktisk det, der afskrækker mig mest, og nok også mest er derfor jeg også har lidt dårlig samvittighed, eller hvad man siger, over at søge.
0
Qde
Indlæg: 76
Tilmeldt: 30. dec 2015, 09:06
Kort karma: 13
Likede indlæg: 117

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Qde » 6. apr 2016, 10:29

Hvad med sådan noget som jobrotation? Jeg startede selv i august efter 9 mdrs ledighed i jobrotation i først 4 mdr. Så blev jeg forlænget til de max 6 mdr. Efterfølgende er jeg blevet fastansat.
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Neenah » 6. apr 2016, 10:54

Qde skrev:Hvad med sådan noget som jobrotation? Jeg startede selv i august efter 9 mdrs ledighed i jobrotation i først 4 mdr. Så blev jeg forlænget til de max 6 mdr. Efterfølgende er jeg blevet fastansat.


Det har jeg aldrig hørt om. Jeg har prøvet at google lidt, men jeg kan ikke lige finde frem til hvordan man bliver en del af jobrotationsprogrammet. Kan du fortælle lidt mere?
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Neenah » 6. apr 2016, 11:05

Mani skrev:Sådan startede jeg også - i en stilling opslået til en HK'er, hvor jeg begrundede hvorfor de i stedet skulle bruge en akademiker. Jobbet var temmelig kedeligt i starten - men jeg fik heldigvis lov at udvide stillingen efterhånden - og jeg slap for at gå hjemme :genert:

Min mand startede med at undervise mindre hold på hans tidligere studie - og selv om det ikke var fuldtid blev hans engagement vægtet højt ved de samtaler han sidenhen kom til.

Edit: Undskyld - det blev noget rod! Forbistrede telefon :cuss:


Vil du fortælle lidt mere om din argumentation? Jeg har en tendens til at se begrænsninger, og tænker automatisk at når de søger en HK'er, så vil de da hellere have sådan en, når de er uddannet til kontorarbejde og kender systemerne.
0
Qde
Indlæg: 76
Tilmeldt: 30. dec 2015, 09:06
Kort karma: 13
Likede indlæg: 117

Re: Når man mister håbet

Indlægaf Qde » 6. apr 2016, 11:30

Neenah skrev:
Qde skrev:Hvad med sådan noget som jobrotation? Jeg startede selv i august efter 9 mdrs ledighed i jobrotation i først 4 mdr. Så blev jeg forlænget til de max 6 mdr. Efterfølgende er jeg blevet fastansat.


Det har jeg aldrig hørt om. Jeg har prøvet at google lidt, men jeg kan ikke lige finde frem til hvordan man bliver en del af jobrotationsprogrammet. Kan du fortælle lidt mere?


Jeg havde sagt på jobcentret at jeg var interesseret i det, og så blev jeg kontaktet af virksomheden hvor de fortalte at de af jobcentret var blevet anbefalet mig, om jeg ville sende en ansøgning til dem.
Jeg var til en helt almindelig samtale hos dem (ved vi var 4 udvalgt til samtale) og blev ansat i jobrotation. Jeg kontaktede ikke selv efterfølgende jobcentret det gjorde virksomheden.

Jeg ville snakke med mit jobcenter om der var mulighed for at man selv på en eller anden måde kan kontakte nogle virksomheder.
1

Tilbage til "Livets forhold"