Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Slettet bruger » 6. apr 2016, 16:11

Ja det synes jeg 100% at folk er.

Har prøvet at tilbyde venner på dagpenge halvtidsstillinger, så de har noget at rive i mens de finder et fuldtidsjob de kan lide, Men de gider ikke, fordi det ca er det samme de får på dagpenge, der er kun lykkedes en gang.

Så går stillingen i stedet til en østeuropæer der har søgt uopfordret, så det ender med at østeuropæeren betaler skat til ham der hellere vil spille playstation på dagpenge mens han søger :stoned:
5
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Lurende Peber » 6. apr 2016, 16:15

Jeg vil snarere kalde det egoistiske og forkælede ...og kortsynede.
Et hvilket som helst job (næsten) på CVet er bedre end "Narh, jeg har ikke rigtigt fundet nåed, jeg ligesom har FØLT for. Du ved. Meningsfyldt. Og som det kunne betale sig at stå ud af sengen for." <- groft karikeret men noget som kan dukke op hos arbejdsgiver, når en håbefuld ansøger har huller i CVet
6
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. apr 2016, 16:22

Ja, hvis det udelukkende er på grund af en økonomisk kalkule, at man ikke tager et givent job, er man efter min mening galt afmarcheret.

Og det er virkeligt underligt, at din kærestes venner sætter spørgsmålstegn ved hans valg.
4
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Guldfisk » 6. apr 2016, 17:33

Det lyder dumt, men jeg har ikke set det som tendens. Hverken fra mig selv eller mine nyuddannede venner.

Altså jeg meldte mig til tre forskellige frivillige aktiviteter bare for at lave noget (og have noget at pege på på mit cv, men mest for at lave noget andet end kun at søge job).

Jeg havde da gloet noget, hvis mine venner have påpeget at der jo ikke var penge i det.

Jeg har også haft to praktikperioder i løbet af uddannelsen, der ikke gav mere end 2000-2500 kr. om mdn. i husleje-/transporttilskud. En af dem fik jeg ikke engang ECTS-point for.
Men det betaler sig jo i det lange løb at få erfaring - både karrieremæssigt men også rent personligt. I hvert fald for mig.

Jeg synes da det er trist, hvis man kun er motiveret af penge og ikke af at komme ud og bruge sin uddannelse.
0
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Grissebassen » 6. apr 2016, 18:14

Jeg synes det kommer an på så meget.
Jeg vil personligt gå langt for at slippe for arbejdsløshed. Men der er jo også regninger, der skal betales. Bor man alene i Købehavn, hvor boligudgifterne er høje, så kan det få svært at få tingene til at løbe rundt, selv på dimittendsats. Og når regningerne skal betales, så synes jeg altså det er helt rimeligt at være kalkulerende for sin egen nytte, uden at tænke på fællesskabets kasse. Jeg ved godt, at dimittendsats stadig er højere end SU. Men det er jo også tæt på umuligt at leve på en SU, selv med en billig husleje i København. Dertil skal også medregnes, at man, når man går fra studerende på SU til dimittendsats, mister en masse studierabatter, måske har studiegæld der skal tilbagebetales, og ikke mindst skal til at betale en pæn sjat i kontingenter.

Hvis jeg fik valget mellem et job jeg hader, som betalte mindre end dagpenge, så ville jeg vælge dagpenge. Jeg ville ikke gældsætte mig for et job der gør mig ulykkelig, når jeg ville kunne gå på dagpenge og betale mine regninger. Jeg finder det ikke egoistisk, da jeg simpelthen ikke kan se meningen med at sætte sig i den situation, når der stadig er dagpenge at tage af. Man har jo ikke ubegrænsede dagpenge, så jeg ser det nok mest som et ræsonnement, hvor man vurderer chancen for at finde et bedre job inden for en vis fremtidsudsigt, kontra risikoen for at opbruge sine dagpenge, og dermed være nødsaget til at tage et hvilket som helst job.
Kunne jeg derimod vælge mellem dagpenge og et job, jeg rent faktisk kunne holde ud, og som betalte regningerne, ville jeg klart vælge at have noget at stå op til om morgenen, om det så var et job jeg var overkvalificeret til.

Jeg har selv i en kort periode været på dagpenge, hvor jeg endnu ikke havde optjent retten til supplerende dagpenge. Jeg havde et lavt betalt vikarjob, som jeg rent faktisk kunne lide. Jeg tabte penge på at tage vikartimer, fordi jeg fx kunne have korte arbejdsdage, som jeg så ikke var dagpengeberettiget til, og fordi jeg skulle angive min løn som B-indkomst. Men jeg valgte at tage arbejdet alligevel, selvom jeg sad meget stramt i det økonomisk på daværende tidspunkt. Havde jeg ikke kunnet lide jobbet, skal jeg ikke kunne udelukke at jeg havde takket nej, eftersom jeg havde udsigt til et "rigtigt" job og stadig havde masser af dagpenge tilbage.

Så det korte svar er ja. Jeg er i hvert fald økonomisk kalkulerende, men jeg synes bestemt ikke, at jeg er FOR økonomisk kalkulerende.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 18:44

Guldlok skrev:Men man kan ikke altid få supplerende dagpenge, det kræver at arbejdspladsen giver frigørelsesattest.
Derudover, hvis man f.feks arbejder 20 timer/ugen i 3+ mdr, vil ens dagpenge blive udregnet ud fra det. Altså man får dagpenge ud fra sit 20 timers job og kan ende på en lavere deltidssats.

Blot en mulig forklaring, at et deltidsvikariat kan gøre, at man står med en meget lav sats, når vikariatet udløber (forudsat det ikke fører til mere arbejde med det samme).


Ej, det vidste jeg ikke. Hvor er det dumt! Det er jo et incitament direkte imod at tage kortere ansættelser til en lavere løn i en periode, når det betyder, at man får en lavere indtægt bagefter :stoned:

Så hvis jeg fx tog et vikariat/en kortere ansættelse på en måneds tid til omkring 20.000 og mine dagpenge nu er baseret på en indkomst på 30.000, så ender jeg på en lavere dagpengesats efter vikariatet end før? Uanset hvor gerne jeg vil arbejde, også alene for arbejdets skyld (for det vil jeg), så er det godt nok ikke tiltalende, især når jeg ikke kan være sikker på at lande et godt job hurtigt. Så kan det i værste fald betyde en selvforskyldt lavere indtægt i 23 måneder (hvis vi antager at det tager mig fulde to år at finde et nyt job), versus at beholde satsen som det er nu og helt lade være med at tage ud i kortere ansættelser. Det giver sgu da ingen mening! Og så bebrejder jeg faktisk ikke folk at de ikke arbejder...
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Novella » 6. apr 2016, 18:53

LaScrooge skrev:
Guldlok skrev:Men man kan ikke altid få supplerende dagpenge, det kræver at arbejdspladsen giver frigørelsesattest.
Derudover, hvis man f.feks arbejder 20 timer/ugen i 3+ mdr, vil ens dagpenge blive udregnet ud fra det. Altså man får dagpenge ud fra sit 20 timers job og kan ende på en lavere deltidssats.

Blot en mulig forklaring, at et deltidsvikariat kan gøre, at man står med en meget lav sats, når vikariatet udløber (forudsat det ikke fører til mere arbejde med det samme).


Ej, det vidste jeg ikke. Hvor er det dumt! Det er jo et incitament direkte imod at tage kortere ansættelser til en lavere løn i en periode, når det betyder, at man får en lavere indtægt bagefter :stoned:

Så hvis jeg fx tog et vikariat/en kortere ansættelse på en måneds tid til omkring 20.000 og mine dagpenge nu er baseret på en indkomst på 30.000, så ender jeg på en lavere dagpengesats efter vikariatet end før? Uanset hvor gerne jeg vil arbejde, også alene for arbejdets skyld (for det vil jeg), så er det godt nok ikke tiltalende, især når jeg ikke kan være sikker på at lande et godt job hurtigt. Så kan det i værste fald betyde en selvforskyldt lavere indtægt i 23 måneder (hvis vi antager at det tager mig fulde to år at finde et nyt job), versus at beholde satsen som det er nu og helt lade være med at tage ud i kortere ansættelser. Det giver sgu da ingen mening! Og så bebrejder jeg faktisk ikke folk at de ikke arbejder...

Det har lige præcis afholdt mig fra den slags jobs. På samme måde mister man dagpengeretten i det sekund man overvejer at etablere en egen virksomhed. Ikke når man er begyndt at få kunder. Ikke når man begynder at sende fakturaer. Men i det øjeblik man bare overvejer en virksomhed, altså allerede inden man klikker ind for at købe det domæne, der måske bliver til en forretningshjemmeside. Puf... Ingen dagpenge.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 18:56

Angelina skrev:For økonomisk kalkulerende? Nej ... for forkælede? Absolut ja ... tænk at man synes det er ok at tage fra fælleskassen fordi man synes noget arbejde er for kedeligt / besværligt / ikke giver nok...

Selvom det næste er forbudt at sige, så er der noget der tyder på at a-kassen er alt alt for højt sat, for der er desværre rigtigt mange der har det sådan, i hvert fald lige indtil de to år er ved at udløbe - og ser det som en selvfølge at ikke gide tage job man synes er uinteressant / under ens niveau / besværligt / ikke højt nok betalt.

Var man økonomisk kalkulerende så tog man de jobs man kunne få, med den viden at det ville være nemmere at søge videre, man ville være mere attraktiv på jobmarkedet hvis man viste at man rent faktisk gad arbejde. Det ville give adgang til bedre og højere betalte stillinger, end at rende rundt og brokke sig over der ikke er nogle jobs man finder værdige til ens arbejdskraft.


Jeg synes også de lyder dovne og forkælede, men jeg synes ikke at resten af den dagpengeberettigede befolkning skal straffes på grund af det. Det kan jo være, at de lige nu nyder deres frihed efter endt uddannelse med LIDT flere penge mellem hænderne end de nogensinde har haft før, plus at de rent faktisk skal søge stillinger for at modtage pengene. Med andre ord er det nok en forbigående ting. Så snart de har prøvet at have en rigtig indtægt og så snart de har udgifter tilpasset voksenlivet, så kommer de til at mærke incitamentet til at komme i arbejde, også efter igen at være endt på dagpenge.

Jeg føler mig en smule stødt af det du skriver, faktisk. Dagpenge skal jo bl.a. sikre, at man ikke skal gå fra hus og hjem efter at man har etableret sig på baggrund af et fuldtidsarbejde - i hvert fald for sådan en som mig. Og fordi enkelte har en dårlig indstilling, behøver man ikke lade det gå ud over alle andre. Jeg vil sgu ikke behandles - eller tales til - som om jeg er en doven skiderik der nok skal presses i arbejde, fordi jeg hellere vil sidde på min flade. Især når jeg ikke er helt 100% selvskyldig i at have mistet mit arbejde.
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 19:00

Novella skrev:Det har lige præcis afholdt mig fra den slags jobs. På samme måde mister man dagpengeretten i det sekund man overvejer at etablere en egen virksomhed. Ikke når man er begyndt at få kunder. Ikke når man begynder at sende fakturaer. Men i det øjeblik man bare overvejer en virksomhed, altså allerede inden man klikker ind for at købe det domæne, der måske bliver til en forretningshjemmeside. Puf... Ingen dagpenge.


Fuck, hvor er det nederen. Gælder det også når man er fuldtidsforsikriet? Jeg havde glædet mig til at komme ud nogle forskellige steder gennem det vikarbureau jeg har været i i et årti, men det kommer sgu ikke til at ske nu. Selvom det er sjovt at arbejde og jeg elsker det og at møde en masse mennesker og lave forskellige ting, så er lønnen bare også så lav generelt at det ville være decideret dumt af mig. Især hvis det ikke er med henblik på fastansættelse - og det er det sjældent.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 19:04

Angelina skrev:
Og det synes jeg også er godt, at man ikke skal gå fra hus og hjem ... i bund og grund går jeg ind for et anstændigt liv for alle, også selvom man er arbejdsløs - hvis altså man er ufrivilligt arbejdsløs - og ikke blot fordi man ikke gider de jobs der er ...


Men hvis man mister en god del af sin indtægt fordi det job der er der lige nu, er et midlertidigt et, der resulterer i en markant nedgang i dagpengesats efterfølgende - kan du så forstå at man sorterer nogle stillinger fra?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 19:07

Guldlok skrev:
Ja, det er idioti, for som du skriver, opfordrer det ikke ligefrem til at tage kortere ansættelser.

For at bruge mig selv som eksempel, var jeg på dimittendsats, som vist var 14.500. Jeg blev tilbudt vikariat på 27 timer, uden mulighed for frigørelsesattest, og fik omkring 19.000 (kom lidt an på mængden af aftentimer og deraf tillæg) før skat.
I mit tilfælde steg mine dagpenge lidt bagefter, fordi jeg fik 90% eller sådan noget af min løn, fordi jeg fortsatte med at betale fuldtidskontingent. Men havde jeg nu taget et job på 20 timer, uden mulighed for frigørelsesattest og supplerende dagpenge, så var jeg gået ned i sats.
Alt dette var det jeg direkte fik besked om fra a-kassen dengang (3 år siden).

Så man kan jo ende i en situation, hvor man ved at tage en chance og få noget på CV'et, ender med lavere økonomi bagefter og derfor f.eks siger "jeg kan mindst tage vikariater på xx timer og opefter".

Økonomi er ikke alt, men det nytter jo ikke man skal til at skifte sin bolig ud (inkl udgift til flytning mm.), fordi man ikke har råd efter et vikariat på 3+ mdr.

Så jeg synes egentlig reglerne i høj grad spænder ben for sig selv, langt mere end hele diskussionen om, hvorvidt satserne er for høje.


Ja, det gør de virkelig. Incitamentsstrukturen er helt skæv.

Nå, men jeg må undersøge reglerne. Jeg er fuldtidsforsikret og må finde ud af i hvilken grad det tjener mig at tage midlertidige ansættelser. Men hvor er det nederen :sur:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 6. apr 2016, 19:34

Samano skrev:
Med hvad tænker I er folk blevet for økonomisk kalkulerende og egennyttemaksimerende?
Eller er det bare min kæreste der tosset fordi han tager den slags vikariater?


Ingen af delene.

Jeg synes i hvert fald det problematisk hvis folk har den indstilling til arbejde, især fordi de jo lever af fællesskabets kasse.


Jeg forstår ikke at det er et problem for dig, hvad andre mennesker mener om det?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf Pixie88 » 6. apr 2016, 19:43

En jeg kender er nyslået bachelor og på dagpenge. Han har gennem hele sin uddannelse været tilknyttet et vikarbureau ved siden af.
Nu er han blevet for fin til vikararbejde (han har jo en bachelor!) hvor han kun tjener 8kr mere i timen end på dagpenge.. men han tager arbejdet, han har bare fået det arrangeret sådan, at bureauet udbetaler pengene til hans studerende kæreste, som om hun er den arbejde. På den måde får han fuld dagpengesats (for en dimittend) + vikarløn.

Jeg synes generelt at mange jeg kender mlm 25 og 30, er ekstremt nærige rent lønmæssigt. Det er klart et luksusproblem. Kan man ikke klare sig 100% på den løn man nu kan få, så man jo omlægge sit forbrug.. men den evne mangler en del, åbenbart.
Jeg har det lidt sådan, at hvis man er utilfreds med den løn man lige kan få, om den så kun er en lille smule højere end dagpenge, så har man selv valgt at gå en lang og træls tid i møde, der består af dagpenge og arbejdsløshed - og det kan jeg ikke forstå man gider.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 19:56

Angelina skrev:
I sidste ende nej - jeg kan ikke forstå man ikke gør alt i sin magt for at blive selvforsørgende, inkl. at tage mere end et job. At vi godt kan være enige om at reglerne er fjollede, er en anden ting -men jeg tog hellere chancen med et job end jeg blev på forsørgelse af fælleskassen - også selvom det betød jeg gik ned i løn...

Men hey, nu har jeg så også tilbragt største delen af voksenlivet på under en understøttelse - så måske ville jeg også blive for komfortable hvis jeg fik så mange penge ind på min konto hver måned.


Men en midlertidig stilling, 3 ugers vikariat, gør jo ingen selvforsørgende. Det du skriver der passer jo ikke - dét at man ikke risikerer sit eget livsgrundlag til fordel for en midlertidig stilling uden fremtid - som de fleste vikarstillinger er -, er ikke det samme som at man ikke gør alt hvad man kan for at blive selvforsørgende.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er folk blevet for økonomisk kalkulerende?

Indlægaf LaScrooge » 6. apr 2016, 20:35

Angelina skrev:
Nej, men vikariatet kan jo måske blive forlænget, kan måske lede til en anden stilling, give netværk, stille en bedre til næste jobsamtale osv osv... og sådan ville jeg tænke, at enhver form for arbejde, kort eller lang tid, ville give mig en fordel i forhold til 0 arbejde.

Men altså, jeg har f.eks også gået 9 mdr uden løn, som en indsats for at ende med at få højere løn bagefter - hvilket også virkede ... men det var da trælse 9 mdr, hvor hver en femøre skulle vendes og drejes ...så jeg har nok bare svært ved at se at se: job = risiko for at gå ned i løn = så vil jeg hellere undvære job. Jeg ville se jobbet som en investering i min fremtid, ligeså en evt. lønnedgang ... og ja, vi har herhjemme stået i situationen, hvor vi mistede vores levegrundlag, så been there done that... levede fra måned til måned og håbede på det bedste ... og ja, det er pissehårdt - men fem jobs synes jeg stadig var en bedre løsning end slet intet ... (også selvom de fem jobs gav lige under hvad en understøttelse ville have givet)


Jeg har været i alverdens vikariater de seneste 13 år og selv arbejdet i et vikarbureau som en der modtog bestillinger på vikarer og som matchede vikarer med stillingerne. Jeg ved et og andet og den branche og nej, ikke alle vikariater kan blive forlænget, det afhænger af hvilken branche virksomheden er indenfor. Mange virksomheder bruger vikarer som erstatning for fastansættelser, fordi vikarer er nemmere at afskedige igen - oftest har man 1 dags gensidig opsigelse. Det sker i industri, produktion og pakning, det sker i sundshedssektoren, det sker i restaurationsbranchen, indenfor salg, telemarketing, analyse, kontor - over det hele. Selve formålet med at hyre via vikarbureauer er at det er kortere ansættelse som dækker et akut behov, eller et sæsonbetonet behov, og at der ingen binding er, ingen opsigelsesperiode, intet bøvl. Formålet er ikke at finde en ny at fastansætte.

Jeg har også prøvet at leve fattig og usikkert og jeg går bestemt ikke ind for at nogen skal det. Jeg synes der skal være et sikkerhedsnet, så mennesker med børn, som fx dig, ikke skal leve i daglig frygt for om dine børn kan få mad eller om I har et sted at bo lige om lidt. Min indstilling er altså modsat din på trods af nogenlunde ens erfaringer, men det er måske fordi jeg tror på at alle mennesker ønsker at være til gavn og fordi jeg ikke tror på, at man bliver mere motiveret af at leve i frygt end man gør af ønsket om at bruge sig selv, tjene sine egne penge, have kontrollen over sit eget liv.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"