Giver du til de hjemløse?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Joe » 12. apr 2016, 12:35

Jeg kører i S-tog hver dag til og fra arbejde, og på samtlige hjemture, plus engang imellem turen ud, er der hjemløse der går gennem toget og spørger om der "er nogen der har småpenge til en hjemløs".

Hånden på hjertet: Jeg har aldrig givet dem en krone. Jeg ville gerne, men jeg er simpelthen blevet så kynisk at jeg tænker, at eftersom jeg ikke synes jeg kan sætte penge af hver eneste dag til de hjemløse, der går gennem toget, så vælger jeg i stedet aldrig at gøre det. Men jeg får dårlig samvittighed hver gang. Samtidig med at jeg bliver lidt irriteret.

I det hele taget, tror jeg at jeg gav flere penge til hjemløse, da jeg boede i Aarhus og bare engang imellem gik forbi en der solgte hus forbi. Nu er der folk der henvender sig til mig hver dag, og så bliver jeg sgu lidt kold. Og det er jeg ikke den eneste der gør, tror jeg, i hvert fald ser jeg sjældent folk i togene, som ikke bare skynder sig at stirre koncentreret ned i deres telefoner, når en af de hjemløse går gennem toget.

Giver I andre?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Rapfisk » 12. apr 2016, 12:36

Det sker ind imellem, men jeg har sjældent mønter på mig. Det sker oftere, at køber Hus Forbi.
0
Livslinjen: 70 201 201
bibbs
Indlæg: 967
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1363

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf bibbs » 12. apr 2016, 12:40

Når jeg køber hus forbi giver jeg ham/hende altid lige et par ekstra mønter i hånden
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Hunkat » 12. apr 2016, 12:41

Nej, jeg giver ikke i S-toget, simpelthen af det princip at det er imod reglerne at tigge i togene. Og det kan godt være det er både kynisk og egoistisk men jeg hverken kan eller vil give til alle de tiggere jeg ser i toget hver dag. Slet ikke de udenlandske som generelt er meget ubehagelige.

Normalt synes jeg det plejer at stilne lidt af når foråret kommer (så de ikke kun søger togene pga. varmen) men ikke i år.
Hvis jeg skal give så skal jeg nok selv vælge det, og så finder jeg en sælger som jeg selv kan opsøge i mit eget tempo. Det andet har jeg ikke ret meget til overs for.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf landsbytossen » 12. apr 2016, 12:41

Jeg giver ikke til tiggere.

Hus Forbi køber jeg ikke længere pga. nogle få anmasende sælgere, der ødelægger det for mange andre.

Men jeg købte nyt tøj til en hjemløs sidste år, da vinteren startede.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Akehurst2 » 12. apr 2016, 12:46

Jeg plejede tit at købe Hus Forbi, men er stoppet da de begyndte også at give sælgerkort til udenlandske hjemløse.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i, at udenlandske hjemløse har behov for hjælp også, men jeg synes det er uholdbart at udlændinge kommer til Danmark og optager pladser i et program rettet mod nogle af de allermest udsatte danskere.

Jeg giver ikke i S-toget af princip. Det er ikke tilladt at tigge i togene og jeg vil i øvrigt ikke opmuntre dem til at gøre det, når man ved, de ofte ender med umulig gæld til det offentlige som følge af bøder.
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf dykkersild » 12. apr 2016, 12:53

Ja jeg giver til de hjemløse - men ikke i toget, af samme grund som Akehurst.

Så sent som i fredags kom der en meget anmassende tigger i toget der stillede sig op i hvad der forkom mig, ret lang tid. Jeg sagde nej og senere nej jeg har ingen penge til dig. Så gik han videre igennem kupeen, vendte om efter ca. 1 min. og tog så turen forbi alle de samme personer igen. Nej han fik sjovt nok ikke den gang heller.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Hunkat » 12. apr 2016, 12:55

dykkersild skrev:Ja jeg giver til de hjemløse - men ikke i toget, af samme grund som Akehurst.

Så sent som i fredags kom der en meget anmassende tigger i toget der stillede sig op i hvad der forkom mig, ret lang tid. Jeg sagde nej og senere nej jeg har ingen penge til dig. Så gik han videre igennem kupeen, vendte om efter ca. 1 min. og tog så turen forbi alle de samme personer igen. Nej han fik sjovt nok ikke den gang heller.


Jeg har også prøvet en som rakte sin kop ind til den inderst-siddende passager og rystede den for at få penge. Det var ret ubehageligt for mig som sad yderst på det sæde. Den slags idioter ødelægger det for dem som reelt er stakler der ikke har noget andet valg.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. apr 2016, 12:55

Jeg giver til hjemløse ja, men ikke dem der tigger i f.x. togene, eller er meget agressivt opsøgende, den form bryder jeg mig ikke om.

- jeg køber hus forbi
- jeg efterlader min pant, eller giver det direkte til en der samler
- jeg giver til de der sidder åbenlyst i små smøger og kroge, hvis jeg har mønt på lommen, jeg kan også finde på at give dem mad og drikkevarer
- jeg giver tæpper, soveposer, vintertøj, fodtøj m.m. til projekter der samler ind til hjemløse
- jeg giver beløb til specifikke projekter til hjemløse, f.x. i vinters hvor der blev lavet pop-up herbeg.

I vinters var der nogle lokale her der samlede ind til hjemløse og deres hunde, der afleverede vi en stor stak skiundertøj, varme strømper, plaider, og så købte jeg for 150 kr hundemad og godbider og afleverede sammen med det.
Jeg foretrækker at donere praktiske brugsgenstande der kan komme de hjemløse til glæde, være med til at de kan sove ordentligt, holde varmen etc.
6
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Lurende Peber » 12. apr 2016, 12:56

Nej.

Køber dog jævnligt Hus Forbi.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf landsbytossen » 12. apr 2016, 12:58

Det er heller ikke tilladt at tigge - eller betle - udenfor togene
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Daflo » 12. apr 2016, 13:00

Jeg køber ind imellem Hus Forbi, men jeg giver ikke til dem der beder om penge i togene.
Jeg synes det er eksploderet med tiggere i togene i Københavns-området indenfor de sidste par år. Der kommer altid minimum en, og tit flere og beder om penge når jeg kører med tog. Det er blevet så voldsomt at jeg finder det ubehageligt, derfor vil jeg ikke støtte det. Heller ikke selvom det langt fra er alle der er anmasende.

Noget andet er, at jeg stort set aldrig har kontanter på mig længere. Jeg tror det samme gælder for mange andre, så det må være hårdt for de hjemløse at få samlet penge sammen til et måltid mad.
1
Aesel82
Indlæg: 2655
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4287

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Aesel82 » 12. apr 2016, 13:02

Lurende Peber skrev:Nej.

Køber dog jævnligt Hus Forbi.


Samme her.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf Kommodedyret » 12. apr 2016, 13:06

Nej. Har ikke selv for meget at rutte med i forvejen.
Dette gjorde sig især gældende da jeg var på SU.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Giver du til de hjemløse?

Indlægaf LadyFox » 12. apr 2016, 13:15

Ja, engang i mellem. Mest smøger, men nu ryger jeg jo ikke mere. Men ind i mellem også småpenge og aflagt tøj.
Jeg giver aldrig noget i toget.
0
...

Tilbage til "Livets forhold"