Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Guilded_Lily » 23. apr 2016, 08:12

Jeg var i kirke i går, da min klasse skulle konfirmeres. Selvom jeg ikke kommer der ret tit (sidste besøg i dén kirke var til min mors begravelse for snart to år siden), så følte jeg mig alligevel godt opdraget. Der sad et par unge piger ved siden af mig, som jeg var nødt til at tysse på, idet de havde mere travlt med at sidde og tale om én eller anden ungersvend på fb, som de to af dem var vild med og den tredje kendte personligt - hun skulle i hvert fald nok skrive til dem, når han var blevet single igen. Til den anden side sad et par på min egen alder, som stønnede og sukkede højlydt hver gang, vi skulle rejse os. (Jeg har ikke styr på, hvornår man skal og ikke skal, så det var en god degn...)
Lad dog være med at komme, hvis "reglerne" for adfærd i en kirke er så svært at holde den times tid, det varer! Det er ligesom fjolser i biografen!

Det fede var så præstens prædiken. Jeg er ikke hans største fan, han har virkelig ødelagt mange julegudstjenester for de små klasser, men i går ramte han min klasse fuldstændig spot on - rart at vide, han også holdt meget af dem, selvom de er en flok hormonbomber af rang pt :lol:
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf vibbsen » 24. apr 2016, 20:55

Jeg er medlem. Fordi jeg er troende. Og jeg betaler uden muggen min kirkeskat.

Jeg benytter ikke som sådan kirken i det daglige. Men jeg er slet ikke i tvivl om at jeg bekender mig til den kristne tro, og det er da også derfor jeg er døbt og konfirmeret, ligesom jeg har sagt "Ja" på min datters vegne til den kristne tro da hun blev døbt. Om hun så vil bekræfte dette "medlemskab" når tiden til konfirmation kommer. Det må være hendes valg.

Vi har pt. en mindre "debat" om medlemsskabet af folkekirken her i huset. For min mand overvejer at melde sig ud. "For jeg bruger det jo ikke. Og det er jo lidt ligesom med netflix og medlemsskab af fitnessworld".......Faktisk tror jeg debatten stoppede i samme sekund han blandede netflix og fitnessworld ind i det. For min skyld må han gerne melde sig ud af folkekirken, hvis det er fordi han ikke tror.....Men at sammenligne tro med et medlemsskab af fitnessworld eller abonnement på netflix..."hvor man jo kan spare nogen penge ved at melde det fra"....det er sgu for tyndt.

Mit endelig svar på hans "hvad synes du ?" var derfor "Det må du selv om. Gør hvad du vil. Har du overvejet om du måske skulle stoppe dit fitnessworld medlemsskab ved samme lejlighed. Der kommer du jo heller ikke"...Det muligt at jeg lød liiidt skinger også....Ihvertfald har vi ikke talt om det siden :fløjt:
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2581
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 176
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3854

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Anlewi » 22. maj 2016, 07:26

Torn skrev:Ja, som overskriften sig. Er du medlem? Deltager du i ritualerne (dåb, konfirmation, vielse, begravelse)? Kommer du til højtiderne? Kommer du hver søndag? Glædes du over at betale kirkeskat eller fryder du dig over ikke at gøre det?

Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til din relation til folkekirken?


Jeg er medlem. Er døbt, konfirmeret og gift i kirken.
Mine drenge er døbt og den ældste er lige blevet konfirmeret i kirken.
I forbindelse med min søns konfirmation skulle han i kirke 10 gange. Jeg var med han hver gang og fik oplevelsen af tre forskellige præster og dermed oplevelsen af tre forskellige måder at komme i kirken på.
I sær den ene præst gjorde et indtryk på mig og jeg vil ikke udelukke, at jeg ville kunne begynde at komme i kirken de søndage han prædiker.

Derudover elsker jeg lyden fra orglet og at synge salmer
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 22. maj 2016, 08:06

Jeg er både døbt og konfirmeret, men jeg meldte mig ud da jeg var 22 år. Min mor er heller ikke medlem så det var nok lidt det der inspirerede.
Men jeg fejrer stadig de forskellige højtider som alle andre, men går kun i kirke når jeg er inviteret eller til jul hvor det bare er hyggeligt. For mig er højtiderne ikke religiøse.
Jeg overvejede faktisk for nylig at melde mig ind igen fordi jeg gerne ville støtte selve bygningerne, som ofte er både smukke og imponerende. Men det blev ved tanken, da det stadig betyder mere for mig at ikke støtte en religion.
Jeg holdt ret kraftigt på at min kone og jeg ikke skulle giftes i kirke, da jeg syntes det ville virke fake når man som udgangspunkt er imod religion. Jeg følte det ville være nedværdigende at stå og sige ja til noget jeg egentlig ikke støtter.
0

Tilbage til "Livets forhold"