Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf LadyFox » 14. apr 2016, 18:25

Rosa Espinosa skrev:Vil lige knytte en kommentar til det med at bruge kirken, når man ikke rigtig er kristen, for den debat dukker tit op. Som kristen og som en der værdsætter og bruger kirken, så bliver jeg glad når andre folk vælger kirken til at indgå i deres store dag. Om man så ikke mener det, når man siger siger ja til kristendommen og Gud er jeg ligeglad med. Bare det at man bevidst vælger kirken som rammerne for en betydningsfuld dag, som vil vække minder resten af livet, synes jeg er en smuk tanke. Den er til for alle.


Det er jeg rigtig glad for at du skriver :) Jeg synes tit folk udtrykker det omvendte, jeg har indtil nu faktisk kun hørt folk argumenterer for at man ikke burde bruge kirkelige ydelser hvis man ikke tror - og det har altså kun gjort min modvilje imod at betale til folkekirken endnu større end den var i forvejen.
1
...
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf MOGA » 14. apr 2016, 19:01

Jeg er medlem af folkekirken.
Vi kommer i kirken til dåb, konfirmation, bryllup, begravelse og familiegudstjeneste. Jeg er ikke troende som sådan, men selv døbt og konfirmeret. Mine børn er også døbt, og vi deltager i familiegudstjenesterne for at mine børn kan lære om kristendommen og selv tage stilling til, om de vil konfirmeres eller ej. Den viden kan jeg ikke selv give dem, pinligt, taget i betragtning, at jeg er konfirmeret.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 19:03

Jeg blev døbt og konfirmeret efter eget valg og er stadig medlem, selvom jeg for mange år siden holdt op med at være luthersk-evangelisk og derfor heller ikke er interesseret i diverse ritualer og kun kommer i kirken til andres livsbegivenheder samt til kulturelle arrangementer. På nær enkelte undtagelser bruger venner og familie heller ikke rigtig folkekirken, så det er sjældent, jeg er der.

Det er et godt spørgsmål, hvorfor jeg stadig er medlem, og det var faktisk længe min plan at melde mig ud, men jeg har bibeholdt medlemsskabet, fordi jeg på mange måder godt kan lide det sociale og åndelige arbejde, som folkekirken udfører og de tilbud, den har. Lagde jeg i stedet pengene hos et trossamfund, som passer bedre til min religiøse overbevisning, ville de slet ikke nå så langt ud, som de gør via folkekirken, og det er vigtigt for mig.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf kidkomb » 14. apr 2016, 19:04

Jeg er medlem og kommer der til jul og begravelse, bryllup, dåb osv. Ikke til alm gudstjeneste og jeg er ikke troende.
Men jeg synes det er en stor del af vores kulturarv og jeg støtter gerne til vedligeholdelse og opretholdelse af religionen som sådan.
Om 20 år tænker jeg måske anderledes, fordi der ikke er mange kulturkristne tilbage med et tilhørsforhold til kristendommen.
Til jul nyder jeg at tænke tilbage på jule der var og synge salmerne og jeg kommer der lige så meget, fordi jeg ved at min mormor og morfar ville sætte pris på at jeg gør det.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Slettet bruger » 14. apr 2016, 19:09

Er ikke døbt. Kommer da til begravelser og vielser.

Jeg tror ikke jeg er kommer til dåb / konfirmation. Jeg kan ikke huske hvorfor ikke, formodentlig har jeg enten sagt nej, eller jeg har ikke haft tid.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Slettet bruger » 14. apr 2016, 19:13

Billede
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Lykke » 14. apr 2016, 19:14

Jeg er ikke medlem. Tror ikke på Gud, og har det generelt svært med religion. Synes der er mest negativt ved religion, og ikke noget smukt. På en måde er kirken en smuk ramme, men jeg synes ikke det er særlig smukt på bagsiden.

Manden vil gerne melde sig ud. Vores barn er ikke døbt. At holde en navnefest var det helt rigtige for os. Dejligt uformelt!
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Daine » 14. apr 2016, 19:19

Jeg er døbt og konfirmeret, men meldte mig ud for en del år siden. Jeg er ikke troende som sådan (jeg tror ikke Faderen, Sønnen og Helligånden) og bruger/brugte ikke kirken. Jeg kommer der kun i forbindelse med invitation til dåb/vielse/begravelse og siden jeg blev konfirmeret har jeg kun benyttet folkekirken én gang. Så ser ingen grund til at være medlem.

Jeg elsker dog mange af salmerne (specielt de klassiske julesalmer) og hører dem gerne herhjemme.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. apr 2016, 19:19

Jeg er medlem, deltager glad og gerne i begivenheder som dåb, konfirmation og kirkebryllup, og bruger ellers kirken til højtider.

Jeg går ikke i kirke om søndagen, men betaler med glæde min kirkeskat, for jeg synes at kristendommen er en vigtig del af vores kulturarv, som jeg gerne vil støtte og bevare.

Jeg er agnostiker.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Vixen » 14. apr 2016, 20:05

Jeg er medlem men bruger det aldrig og er også ateist. Jeg kunne godt forestille mig at blive gift i en kirke, hvis det var, men det skyldes mere det kulturelle aspekt. Jeg synes, der er noget lidt fint over den stemning, der er i kirken ved bryllupper og fordi jeg sang i kor som barn, synes jeg det er dejligt med (visse) salmer. Men min kæreste HADER kirker, altid, så det bliver det ikke. Og det er cool med mig. :)
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Annione » 14. apr 2016, 20:18

Jeg har aldrig været medlem - og har været i en kirke i alt 5 gange, 1 bryllup, 1 konfirmation, 1 begravelse og 2 barnedåbe. Og så ellers, når jeg har været inde og se på kirke-bygningerne. Jeg er meget begejstret for arkitekturen af gamle kirker. Hvis jeg kunne nøjes med at betale til vedligehold af bygningerne, så gjorde jeg det gerne. Bygningerne er der ikke noget i vejen med - det er det der prædikes om, jeg ikke bryder mig om.
Og så synes jeg barnedåb er noget af det mest fesne. At spørge en baby om den forsager djævelen... man kunne jo lige så godt spørge om noget med kvantefysik - det er for mig helt sort. Men det er jo en anden snak.
4
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Wizzze » 14. apr 2016, 20:28

Jeg er døbt og konfirmeret, for det blev man jo, og jeg har faktisk gået i søndagsskole helt frivilligt en overgang, men jeg er ikke religiøs, tror ikke på gud, og mener ikke vi skal have en folkekirke som en statsinstitution.

Mine overvejelser i forbindelse med udmelding af folkekirken, gik kun på praktiske ting som at blive gift i en kirke, hvis nogen ville det, og så begravelse senere. Men kunne ikke forsvare at gå og betale til noget jeg ikke tror på, på en What-if baggrund, så meldte mig ud.
0
Do as I say! :whip:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1015

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf superboa » 14. apr 2016, 20:41

Jeg er medlem og er både døbt, konfirmeret og viet i en kirke :) Jeg har aldrig tænkt på at melde mig ud, selvom jeg ikke benytter kirken i det daglige. Vi valgte at blive gift i en kirke, da vi gerne ville have den smukke bygning som ramme for vores vielse.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Elvispop » 14. apr 2016, 20:48

Udmeldt, for nogle år siden.
Mine børn blev i sin tid døbt i kirke, så kan de selv vælge når de bli'r gamle nok, til det.
Jeg har sagt til dem, at de kun skal konfirmeres hvis de virkelig tror på det. (Gud Jesus o.s.v.)
Fordi konfirmationen er deres egen bekræftelse, af dåben.
Ellers skal de ikke stå og sige ja, til præstens spørgsmål.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Novella » 14. apr 2016, 20:48

Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Jeg har til gengæld tilbragt mange timer i kirker, for jeg har sunget i klassisk kor i næsten tyve år. Lyden af et kirkerum, der bliver løftet af 70 sangere og et symfoniorkester er det tætteste jeg har været på religiøse oplevelser.

Gudstjenester og kirkelige handlinger som bryllupper osv deltager jeg i af pligt. Jeg ved, hvornår jeg skal rejse mig, og jeg har ikke bare skuldre under vielsen og alt det der. Jeg er velopdragen, men ikke troende.
0

Tilbage til "Livets forhold"