Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Elvispop » 14. apr 2016, 20:52

Novella skrev:Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Jeg har til gengæld tilbragt mange timer i kirker, for jeg har sunget i klassisk kor i næsten tyve år. Lyden af et kirkerum, der bliver løftet af 70 sangere og et symfoniorkester er det tætteste jeg har været på religiøse oplevelser.

Gudstjenester og kirkelige handlinger som bryllupper osv deltager jeg i af pligt. Jeg ved, hvornår jeg skal rejse mig, og jeg har ikke bare skuldre under vielsen og alt det der. Jeg er velopdragen, men ikke troende.


Der findes jo gravpladser, og andre muligheder som ikke er ejet af folkekirken.
Så nej, ikke alle skal bruge et gravsted.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 20:58

Elvispop skrev:
Novella skrev:Jeg er ikke medlem, og det falder mig for brystet, at det er dyrere at blive begravet for ikke-medlemmer. Alle mennesker skal jo bruge et gravsted. Jeg synes, at det burde være de religiøse, der betalte ekstra for deres.

Jeg har til gengæld tilbragt mange timer i kirker, for jeg har sunget i klassisk kor i næsten tyve år. Lyden af et kirkerum, der bliver løftet af 70 sangere og et symfoniorkester er det tætteste jeg har været på religiøse oplevelser.

Gudstjenester og kirkelige handlinger som bryllupper osv deltager jeg i af pligt. Jeg ved, hvornår jeg skal rejse mig, og jeg har ikke bare skuldre under vielsen og alt det der. Jeg er velopdragen, men ikke troende.


Der findes jo gravpladser, og andre muligheder som ikke er ejet af folkekirken.
Så nej, ikke alle skal bruge et gravsted.


Som jeg læser Novellas indlæg, skriver hun heller ikke, at alle SKAL bruge en (kristen) gravplads, men at vi alle (eller i hvert fald stadig det store flertal) får brug for et sted til vores jordiske rester.
Jeg er i den forbindelse enig så langt, at der burde være meget bedre muligheder for at blive begravet uden folkekirkens deltagelse og i uindviet jord, men jeg kan nu ikke se, hvorfor det skal være dyrere for religiøse mennesker.
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Novella » 14. apr 2016, 21:07

Hvis man gerne vil begraves IND i folkekirken, kan man jo vælge at gøre det og betale for det. Helt fint. Det samme gør muslimerne ved deres gravpladser. Jeg må bare ikke grave mig selv ned hvor som helst - det skal være dedikeret jord, som i en del tilfælde har overlap med kirkegårde. Så har kirken en ret uønsket magt over mig, for jeg kan ikke lide, at kirken har nogen som helst form for samfundsfunktion. Jeg ved ikke, om man stadig skal på kirkekontoret for at meddele sit barns navn, men det brød jeg mig heller ikke om. Kirken er for mig en kulturel institution, som i lighed med Tivoli eller Det Kongelige Teater skal blande sig uden om alle juridiske gøremål.
1
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Fynbo » 14. apr 2016, 21:25

Marichen12 skrev:Mine forældre var udmeldt længe før jeg blev født og jeg har derfor aldrig været medlem. Min mand meldte sig ud efter vi mødte hinanden, så vores børn er heller ikke medlemmer. Jeg kommer i kirken hvis jeg er indbudt til vielse eller barnedåb og hvis famile/venner/bekendte bisættes/begraves. Jeg har et par gange som yngre været med min fars kone til julegudstjeneste hvis vi holdt jul sammen.


Ens medlemskab af folkekirken har ikke noget at gøre med, om ens forældre er medlemmer, men udelukkende om man er blevet døbt.
0
Fynbo
Indlæg: 171
Tilmeldt: 21. aug 2015, 14:19
Kort karma: 36
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 444

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Fynbo » 14. apr 2016, 21:42

Jeg har aldrig været medlem af folkekirken, da jeg ikke er døbt.
Vores børn er ikke døbt.
Hvis jeg bliver inviteret til noget, som inkluderer et kirkeligt ritual, møder jeg op i kirken, hvis dem der holder barnedåb/konfirmation/bryllup ønsker det.
Den respekt viser jeg gerne.
Jeg møder også op til bisættelse eller begravelse af respekt for afdøde og af hensyn til afdødes efterladte.
1
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Hurrze » 15. apr 2016, 01:13

Jeg er medlem af folkekirken og også kristen. Er både døbt og konfirmeret. Har det helt fint med at betale kirkeskat, det er jo også noget jeg selv har valgt at betale i og med jeg har valgt at forsat være medlem af folkekirken. Jeg går dog ikke så ofte i kirke. Gjorde jeg mere da jeg var barn og teenager. Har kun været 1 gang i kirke de sidste par år. Tror bare jeg lidg har forsømt det med at gå i kirke, men at jeg ikke har været i kirke særlig meget har dog ikke ændret på min tro.. :)
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf fisken80 » 15. apr 2016, 04:53

Jer der skriver, at I ikke er medlemmer, fordi I ikke er døbt, tjek lige jeres opgørelse fra skat... både min veninde og en kursist jeg underviste opdagede tilfældigt, at de faktisk betalte kirkeskat selvom de aldrig er blevet døbt.

Og nej, man får ikke de penge tilbage.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Novella » 15. apr 2016, 05:20

Uanset hvad kan man jo ikke undgå at betale til folkekirken, hvilket blot forstærker mit brystfald over de dyrere gravsteder for ikke-medlemmer. Cand.theol.-uddannelsen er en universitetsgrad, bygninger vedligeholdes over skatten, medarbejdere er offentligt ansatte osv. Jeg kan ikke fravælge at forholde mig til kirken eller betale til den. Den rager tilmed ind i mine børns undervisning den ene gang efter den anden og inviterer til minikonfirmand og den slags. Jeg kan ved gud (!) ikke se hvorfor en begravelse ikke kan koste en pris for alle borgere og dertil et eventuelt tillæg, hvis man ønsker en præst til stede.

Jeg kan i øvrigt heller ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne leje en kirke til en borgerlig vielse, når så mange står ubrugt hen. Rummet er smukt og brusende. Jeg fyrede sgu gerne 5000 efter det et par timer en lørdag for at få en flot ramme. Det er jo ikke fordi borgerlige vielser besudler de efterfølgende kirkelige handlinger - så indiske er vi vel ikke her til lands. Så kunne jeg tilvælge rummet, men slippe for handlingen.
3
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Marichen12 » 15. apr 2016, 06:27

Fynbo skrev:
Marichen12 skrev:Mine forældre var udmeldt længe før jeg blev født og jeg har derfor aldrig været medlem. Min mand meldte sig ud efter vi mødte hinanden, så vores børn er heller ikke medlemmer. Jeg kommer i kirken hvis jeg er indbudt til vielse eller barnedåb og hvis famile/venner/bekendte bisættes/begraves. Jeg har et par gange som yngre været med min fars kone til julegudstjeneste hvis vi holdt jul sammen.


Ens medlemskab af folkekirken har ikke noget at gøre med, om ens forældre er medlemmer, men udelukkende om man er blevet døbt.


Nå, det anede jeg ikke...det viser nok lidt om, hvor lidt kirken betyder for mig :genert:
0
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf JoyNips » 15. apr 2016, 06:52

Jeg er udmeldt og har været det i 10+ år.

Jeg synes kirke og stat skal adskilles totalt.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sukisaki » 15. apr 2016, 06:58

Jeg er medlem - og både døbt og konfirmeret.
Men jeg bruger ikke kirken, og hvis jeg får børn har jeg heller ikke noget ønske om at de skal døbes. Hvis det var vigtigt for faren ville jeg dog ikke stritte imod, men jeg ville bede ham om at forklare hvorfor.
Den eneste grund til at jeg ikke har meldt mig ud, er også på grund af begravelse. Men det er ikke vigtigt nok for mig til at jeg har undersøgt hvilke muligheder der reelt er.
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3055

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Thestral » 15. apr 2016, 07:31

Jeg er medlem men jeg ved ikke rigtig hvorfor, for jeg bruger den ikke med mindre andre inviterer til arrangementer der foregår i kirken. Jeg er døbt og konfirmeret fordi det gjorde man dengang. Min datter er døbt og konfirmeret fordi det var hvad der blev forventet, men skal jeg en dag giftes har jeg ingen forventninger til at det skal foregå i kirken.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Guilded_Lily » 15. apr 2016, 07:43

Jeg er udmeldt, selvom jeg aldrig har været medlem. A'hva? Tjah, jeg er hverken døbt eller konfirmeret, men det havde SKAT åbenbart ikke styr på, så jeg nåede at betale kirkeskat i tre år, før jeg selv opdagede fejlen og gjorde kirkekontoret opmærksom på det. Jeg fik dog aldrig pengene tilbage...

Når det så er sagt, deltager jeg i overgangsriterne. Dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Jeg er endda selv kirkeligt viet. Jeg er ikke troende, og kan i mange henseender slet ikke forlige mig med den kristne tro, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig mht. begravelse. Ikke for min egen, men for mine børns skyld. Da jeg mistede min mor, fik kirken også en betydning.
De er for øvrigt også døbt, men konfirmationen står dem frit for. Mine forældre ville ikke have mig døbt, men jeg fik valget om muligheden for dåb og dermed konfirmation, når tiden var til det. Men det er et for stort spørgsmål at stille mig som kuldret teenager. Det var simpelthen for pinligt at blive døbt som 13-14-årig. Det dilemma skal mine børn ikke stå i.

I øvrigt elsker jeg at komme i kirker, når jeg besøger nye byer. Jeg er især fascineret af de engelske kirker. Men det er interiør og byggestil, jeg synes, er så fantastisk.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 15:12

Torn skrev:Ja, som overskriften sig. Er du medlem? Deltager du i ritualerne (dåb, konfirmation, vielse, begravelse)? Kommer du til højtiderne? Kommer du hver søndag? Glædes du over at betale kirkeskat eller fryder du dig over ikke at gøre det?

Hvilke overvejelser har du gjort dig i forhold til din relation til folkekirken?


Jeg er ikke medlem. Meldte mig ud for 9-10 år siden. Jeg kommer ikke til højtiderne, men jeg dukker op, hvis der er begravelse, bryllup, dåb eller konfirmation. Søndage har jeg langt bedre ting at bruge på, end at gå i kirke. Jeg fryder mig over ikke at betale kirkeskat, og jeg begræder at jeg alligevel kommer til at betale til kirken over min A-skat.

For mig er kirken bare det bur, hvor de kristne opbevarer Gud.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2016, 15:27

Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. Jeg følte en tilknytning til kirken dengang, og det var et valg, jeg var meget sikker på.

I dag føler jeg ikke den samme personlige tilknytning. Jeg kunne ikke forestille mig at blive gift i kirken, og vores barn skal ikke døbes. Han skal lære om vores historie og trosretninger, og så skal det være et valg, han selv træffer.
Det ville føles forkert for mig at bruge kirken til ægteskab og dåb af mit barn, jeg ville ikke kunne stå inde for at sige ja til budskabet i de handlinger nu. Det kunne jeg, da jeg blev døbt og konfirmeret. Måske ændrer det sig igen.

Der er ikke en masse rationelle overvejelser bag det, at jeg fortsat er medlem af folkekirken. Det er bare det, der stadig føles som det rigtige for mig.
0

Tilbage til "Livets forhold"