Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 15:37

Danseprinsesse skrev:Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. [...]

:) Jeg er selv døbt, men ikke konfirmeret. Men jeg argumenterede for, at vores skulle døbes, netop for at så var de mere frit stillet, hvis de skulle få lyst til at blive konfirmeret til sin tid. (Det fik jeg faktisk skæld ud af "Rakel" for - men det kan jeg nu ikke forstå. Jeg syntes, det var meget betænksom ... stakkels gudmor, der skulle bære en 13-årig op til døbefonten :))

Jeg har ikke været medlem siden 1979 og forbinder ikke kirken specielt med, hvad der måtte være af guddommelighed i verden. :gruble:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Danseprinsesse » 16. apr 2016, 15:41

dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Jeg blev ikke døbt som lille, men valgte selv at blive døbt, da jeg var 13 og blev konfirmeret året efter. [...]

:) Jeg er selv døbt, men ikke konfirmeret. Men jeg argumenterede for, at vores skulle døbes, netop for at så var de mere frit stillet, hvis de skulle få lyst til at blive konfirmeret til sin tid. (Det fik jeg faktisk skæld ud af "Rakel" for - men det kan jeg nu ikke forstå. Jeg syntes, det var meget betænksom ... stakkels gudmor, der skulle bære en 13-årig op til døbefonten :))

Jeg har ikke været medlem siden 1979 og forbinder ikke kirken specielt med, hvad der måtte være af guddommelighed i verden. :gruble:


Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Jeg gik selv, valgte selv mine faddere og blev døbt af min moster. Det var en virkelig fin oplevelse.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Karkluden » 16. apr 2016, 15:49

Rosa Espinosa skrev:Vil lige knytte en kommentar til det med at bruge kirken, når man ikke rigtig er kristen, for den debat dukker tit op. Som kristen og som en der værdsætter og bruger kirken, så bliver jeg glad når andre folk vælger kirken til at indgå i deres store dag. Om man så ikke mener det, når man siger siger ja til kristendommen og Gud er jeg ligeglad med. Bare det at man bevidst vælger kirken som rammerne for en betydningsfuld dag, som vil vække minder resten af livet, synes jeg er en smuk tanke. Den er til for alle.

Jeg er enig langt hen ad vejen - jeg har dog én undtagelse: Komfirmander. Det generer mig voldsomt, at vi skal konfirmation om et par uger hos en konfirmand, der direkte siger, at han foragter gud og kirken, at han synes det er megalatterligt og klamt at tro på gud etc etc. Men alligevel bliver konfirmeret i kirken, fordi hans forældre er imod nonfirmation, og han vil have gaverne. DET har jeg det altså anstrengt med.
Det er forældrenes skyld, og jeg synes, de burde give valget mellem borgerlig og kirkelig konfirmation, men det sårer mig faktisk lidt, at en der taler så nedladende om min tro, vælger at bruge kirken alligevel.
Men ellers er jeg enig.

Jeg er i øvrigt troende, og bruger kirken. Jeg kunne dog sagtens finde på at blive gift på rådhuset fx, hvis jeg syntes, det passede bedre ind i vores dag. Men jeg tror på gud, og jeg beder ofte til gud, og kommer i kirken.

Jeg har i øvrigt venner, der både er erklærede ateister, og venner der er endnu mere troende end mig. For mig er tro en personlig ting, der giver mig en følelse af styrke i min hverdag. Det er ikke noget, jeg har behov for at alle er enige med mig i.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 16:01

Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 16. apr 2016, 16:08

PS: det med at blive båret af gudmoren som 13-årig var selvfølgelig en (tvivlsom) joke ... men det var faktisk det, min datter forestillede sig nogle år senere, da en ældre fætter, som kun var navngivet, skulle konfirmeres og derfor døbes først.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. apr 2016, 17:10

dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.


Har din indstilling noget at gøre med, at du kommer fra et område/miljø, hvor der er tradition for at blive døbt og konfirmeret?

Jeg har nemlig lagt mærke til, at det kan have indflydelse på, hvordan man opfatter det med "selv at vælge, om man vil konfirmeres". At det for nogen betyder: "Du skal forholde dig til, om du vil konfirmeres, men selv træffe valget", mens der andre steder uden en kulturel tradition for dåb og konfirmation menes "Du skal selv tage initiativ, hvis du vil konfirmeres, for vi minder dig ikke om det".

Abonnerer man på sidstnævnte definition, giver det ikke mening at døbe sine børn som små og alligevel tale om et frit valg, mens jeg i den anden kontekst godt kan følge din tankegang.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Delfin » 16. apr 2016, 21:17

Jeg er forbavset over, at næsten 50 % herinde ikke er medlem af folkekirken. På landsplan var 76,9 % medlem pr. 1/1 2016, og for 10 år siden var det 83,1 %.
Da jeg blev konfirmeret i 74, var der kun en på årgangen, der ikke var døbt, og han tilhørte et andet trossamfund, men dengang var procenten måske også endnu højere.

Jeg er medlem af folkekirken og møder gerne op til begravelser osv, men jeg bruger ikke kirken i det daglige.
Jeg er ikke troende, men af forskellige årsager har jeg ikke meldt mig ud. Bl.a. vil jeg gerne spare mine pårørende for bøvlet med selv at skulle opfinde og gennemføre et ritual. Den ene procent om året, er ikke værd at lave for meget besvær over.
0
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf dgd2007 » 17. apr 2016, 00:30

DetSorteCirkus skrev:Har din indstilling noget at gøre med, at du kommer fra et område/miljø, hvor der er tradition for at blive døbt og konfirmeret?

Jeg har nemlig lagt mærke til, at det kan have indflydelse på, hvordan man opfatter det med "selv at vælge, om man vil konfirmeres". At det for nogen betyder: "Du skal forholde dig til, om du vil konfirmeres, men selv træffe valget", mens der andre steder uden en kulturel tradition for dåb og konfirmation menes "Du skal selv tage initiativ, hvis du vil konfirmeres, for vi minder dig ikke om det".

Abonnerer man på sidstnævnte definition, giver det ikke mening at døbe sine børn som små og alligevel tale om et frit valg, mens jeg i den anden kontekst godt kan følge din tankegang.

Hmm ... :gruble: Da jeg selv ikke blev konfirmeret (i 1967) var dette yderst usædvanligt. Alle blev det, med mindre de var jøder eller sådan noget. Men min far var ateist og lod forstå, at det var helt ok med ham, hvis jeg ikke gjorde det. Jeg syntes, det var fint at være lidt "på tværs" - og havde heller ikke specielt lyst til at gå til præst.

I første halvdel af 80'erne var det blevet meget mere udbredt bare at få sin børn navngivet i Kbh. i hvert fald. Det var vel fordi alle hippierne og 68'erne havde fået børn :fløjt:
Men i 1986, hvor det blev aktuelt, var det jo ikke til at forudse, om det ville blive moderne 13-14 år senere at blive konfirmeret. Derfor var tankegangen, at hvis børnene til den tid gerne ville konfirmeres - om det så var fordi de var blevet troende eller bare fordi alle kammeraterne skulle - så var det simpelthen meget nemmere for dem, hvis de allerede var døbt.

Jeg skal lige sige, at en af de få ting, jeg har indoktrineret dem med - og som de faktisk ser ud til at have taget til sig - er, at bare fordi nogle andre (eller alle andre) siger eller gør et eller andet, behøver det ikke være rigtigt. MEN på den anden side holder jeg også meget strengt på, at man skal nøjes med selv at gå op mod strømmen for sine synspunkter, ikke forlange at ens børn skal gå i brechen for, hvad der er ens egne synspunkter. Ud fra den blanding syntes jeg, de ville være mest frit stillet ved at være døbt som små. Det lod moren sig også overbevise af, selv om hun omrindeligt havde syntes navngivning var det mest progressive :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. apr 2016, 05:26

dgd2007 skrev:Hmm ... :gruble: Da jeg selv ikke blev konfirmeret (i 1967) var dette yderst usædvanligt. Alle blev det, med mindre de var jøder eller sådan noget. Men min far var ateist og lod forstå, at det var helt ok med ham, hvis jeg ikke gjorde det. Jeg syntes, det var fint at være lidt "på tværs" - og havde heller ikke specielt lyst til at gå til præst.

I første halvdel af 80'erne var det blevet meget mere udbredt bare at få sin børn navngivet i Kbh. i hvert fald. Det var vel fordi alle hippierne og 68'erne havde fået børn :fløjt:
Men i 1986, hvor det blev aktuelt, var det jo ikke til at forudse, om det ville blive moderne 13-14 år senere at blive konfirmeret. Derfor var tankegangen, at hvis børnene til den tid gerne ville konfirmeres - om det så var fordi de var blevet troende eller bare fordi alle kammeraterne skulle - så var det simpelthen meget nemmere for dem, hvis de allerede var døbt.

Jeg skal lige sige, at en af de få ting, jeg har indoktrineret dem med - og som de faktisk ser ud til at have taget til sig - er, at bare fordi nogle andre (eller alle andre) siger eller gør et eller andet, behøver det ikke være rigtigt. MEN på den anden side holder jeg også meget strengt på, at man skal nøjes med selv at gå op mod strømmen for sine synspunkter, ikke forlange at ens børn skal gå i brechen for, hvad der er ens egne synspunkter. Ud fra den blanding syntes jeg, de ville være mest frit stillet ved at være døbt som små. Det lod moren sig også overbevise af, selv om hun omrindeligt havde syntes navngivning var det mest progressive :)


Tak for uddybningen :) Som jeg forstår det, opfatter du dåb og konfirmation som normen, og som det man typisk gør, om det så sker reflekteret eller ureflekteret, mens ikke at lade sine børn døbe er det markante synspunkt, hvor du mener, at forældrene godt kan have en tendens til at trække deres egne værdier ned over hovedet på barnet.
Det er interessant at stifte bekendtskab med dit synspunkt, fordi det så at sige er det samme som mit, bare med den omvendte konklusion, og jeg tror, at det skyldes, at jeg (og familie og venner omkring mig) trækker et skarpt skel mellem kulturkristendom og kirkens ritualer.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 17. apr 2016, 07:14

dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.

Hvis du vælger en voksen-dåb er konfirmationen jo overflødig.

Jeg har aldrig forstået at man går op til dåb to uger før sin konfirmation. Du har jo lige sagt ja!??
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sangius » 17. apr 2016, 07:18

Urtekussen skrev:
dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.

Hvis du vælger en voksen-dåb er konfirmationen jo overflødig.

Jeg har aldrig forstået at man går op til dåb to uger før sin konfirmation. Du har jo lige sagt ja!??


Det er vel fordi konfirmationen intet har med kristendommen at gøre - man vil bare gerne gøre som de andre, være med i ritualet og holde en stor fest.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 17. apr 2016, 07:20

Så kan man jo fejre dåben i stedet.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sangius » 17. apr 2016, 07:23

Urtekussen skrev:Så kan man jo fejre dåben i stedet.


Det er jo ikke det samme fællesskab - så er man ikke med i konfirmationsforberedelsen, man er ikke med til ritualet, man kan ikke hentes foran kirken i en eller anden fancy karet. Det er ikke det samme.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf BlueBunny » 17. apr 2016, 07:33

Jeg har været glad medlem i mange år.
Så døde min mor for 5 år siden og jeg synes hjælpen/rådgivningen til min far var virkelig ringe. Jeg ville tilmelde mig baby/salmesang med min nyfødte for 4 år siden, og pludselig kostede det penge. Det synes jeg var forkert når jeg betaler så mange penge i støtte (kirkeskat).
Min søn blev døbt (bla af respekt for min mor). Så meldte min far, mand og jeg, os ud.

Jeg var mest tilmeldt fordi jeg syntes det var gode værdier og en gudstjeneste er smuk. At bygningerne er bevaringsværdige og at særligt vores præst er noget særligt (min far er et andet sogn).

Jeg har det efterhånden lidt stramt med religioner. Synes det bruges som forsvar for mindre gode gerninger når hensigten burde være en anden.

Jeg deltager gerne i andres højtideligheder hvis jeg inviteres.

Edit: jeg er lidt flov over at være udmeldt, så det er ikke noget jeg udbasunerer.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 07:35

Urtekussen skrev:
dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.

Hvis du vælger en voksen-dåb er konfirmationen jo overflødig.

Jeg har aldrig forstået at man går op til dåb to uger før sin konfirmation. Du har jo lige sagt ja!??


Fordi ved konfirmationen er det Gud der bekræfter en, og ikke omvendt :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Livets forhold"