Hvad er dit forhold til folkekirken?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.

Er du medlem af den danske folkekirke?

JA
65
51%
NEj
63
49%
 
Afgivne stemmer: 128
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. apr 2016, 08:15

Men så er konfirmationen jo reelt overflødig for alle, da det blot er Guds bekræftelse af, at man (stadig) er hans barn, som man blev i dåben.

Jeg synes, det er ret nedladende og forsimplet at opgøre andres valg om konfirmation til at handle om at gøre som de andre, holde en stor fest og noget med en "fancy karet".
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Sangius » 17. apr 2016, 08:25

Danseprinsesse skrev:Men så er konfirmationen jo reelt overflødig for alle, da det blot er Guds bekræftelse af, at man (stadig) er hans barn, som man blev i dåben.

Jeg synes, det er ret nedladende og forsimplet at opgøre andres valg om konfirmation til at handle om at gøre som de andre, holde en stor fest og noget med en "fancy karet".


Nedladende ligefrem...

Det er 13-14årige der bliver konfirmeret. Jeg har til dags dato aldrig mødt en, som blev konfirmeret fordi de var særlig religiøse, eller gik videre op i religion. Så jeg taler blot ud fra hvad jeg gennem tiden har kendt.

Samtlige jeg kender som blev konfirmeret er ikke kristne eller troende den dag i dag.

Desuden er jeg meget overbevist om, at hvis man fjernede alt med fest, gaver, opmærksomhed fra konfirmationen, så ville man se langt færre der blev konfirmeret.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Chachacha » 17. apr 2016, 08:33

Jeg har tænkt på at melde mig ud nogle gange, men jeg føler mig så kulturfattig hver gang. Det er egentlig fjollet, men folkekirken er jo en del af den danske kulturarv, og jeg synes det er svært at frasige sig den uden andet argument end penge (som det vil være for mig).

Jeg er ikke troende i klassisk forstand, men jeg holder af tanken om kirkens støtte ved dødsfald eller andre store livskriser.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3719
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11260

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Danseprinsesse » 17. apr 2016, 08:46

Sangius skrev:
Danseprinsesse skrev:Men så er konfirmationen jo reelt overflødig for alle, da det blot er Guds bekræftelse af, at man (stadig) er hans barn, som man blev i dåben.

Jeg synes, det er ret nedladende og forsimplet at opgøre andres valg om konfirmation til at handle om at gøre som de andre, holde en stor fest og noget med en "fancy karet".


Nedladende ligefrem...

Det er 13-14årige der bliver konfirmeret. Jeg har til dags dato aldrig mødt en, som blev konfirmeret fordi de var særlig religiøse, eller gik videre op i religion. Så jeg taler blot ud fra hvad jeg gennem tiden har kendt.

Samtlige jeg kender som blev konfirmeret er ikke kristne eller troende den dag i dag.

Desuden er jeg meget overbevist om, at hvis man fjernede alt med fest, gaver, opmærksomhed fra konfirmationen, så ville man se langt færre der blev konfirmeret.


Ja, nedladende - udtrykket "fancy karet" f.eks. opfatter jeg i den grad som værende negativt ladet og nedladende.
Det svarer lidt til at sige, at alle der bliver gift i kirken kun gør det for at kunne få en flot kjole og så alle skal kigge på dem, når de går ned af kirkegulvet. Det er jo på sin vis en del af traditionen omkring et kirkebryllup, men jeg går ud fra, at det handler om meget mere end det, for de som vælger det.

Jeg er sådan set enig i, at der sikkert findes en del unge, der vælger enten til eller fra ret ureflekteret. Men jeg kender godt nok også mange, der var meget bevidste om, hvad konfirmation betød for dem.
Mit personlige valg om at blive døbt og konfirmeret handlede om mit forhold til kirken og min tro. Alt det andet kunne jeg godt have fået uafhængigt af konfirmationen.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Guilded_Lily » 17. apr 2016, 09:16

Min klasse skal konfirmeres på fredag. 20 ud af 26 skal konfirmeres. Tre af de seks er ikke døbt, en blev konfirmeret sidste år, to er fra et andet trossamfund. Jeg har spurgt de 20, hvor mange af dem, der konfirmeres på trosbasis. Det er fire-fem stykker. De føler sig ikke religiøse, men det er den dér "hvad-nu-hvis"-tvivl, der ligger til grund for deres beslutning. Resten pga. ritualet med fest, afhentning og gaver.

Jeg valgte som tidligere nævnt at blive gift i kirken, uden at være medlem. Og ja, det var for at få det store prinsessebryllup mit alles. Vores rådhus og især borgmester dengang var ærligt talt ikke brugbar i den henseende.
Mine børn er døbt. Men ikke pga. tradition i familien, for så skulle de ikke. Det var af samme årsag, som dgd nævner. Det samme har min bror og fætre og kusiner gjort med deres børn.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Torn » 17. apr 2016, 09:26

Den der med at døbe sine børn... puh, hvor er jeg usikker på, hvad jeg vil gøre. Jeg er selv lidt troende eller måske nærmere agnostiker. Jeg elsker kirkerummet og kommer der meget. Jeg er også medlem. Men jeg tror, vist, ikke på Gud. Skal jeg beslutte om mine (fiktive) børn tror? Vil døbes? Sætter jeg dem sværere i forhold til konfirmation? Osv osv.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 09:34

Selvom det lyder lidt mærkeligt, så er det efter min mening ikke et must at konfirmanden tror på Gud. Netop fordi at det ikke handler om at konfirmanden skal bekræfte Gud, men omvendt. Og jeg tror ikke at Gud skelner mellem religiøse eller ikke-religiøse, men bekræfter alle.
Så (i mine øjne) handler det ikke om at konfirmanden tror på Gud - men at Gud tror på konfirmanden.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 17. apr 2016, 09:40

Animi skrev:
Urtekussen skrev:
dgd2007 skrev:
Danseprinsesse skrev:Hvordan er man mere frit stillet i forhold til at blive konfirmeret, ved at ens forældre har valgt, at man skulle døbes?

Bare så de kunne gøre det direkte, frem for først at skulle døbes på det tidspunkt.

Hvis du vælger en voksen-dåb er konfirmationen jo overflødig.

Jeg har aldrig forstået at man går op til dåb to uger før sin konfirmation. Du har jo lige sagt ja!??


Fordi ved konfirmationen er det Gud der bekræfter en, og ikke omvendt :)



Jeg troede helt bestemt at konfirmation var noget man havde, fordi den barnedøbte nu selv havde mulighed for at bekræfte det, som andre har sagt ja til på hans/hendes vegne.

Hvor har du fra, at det er Gud, som bekræfter den konfirmerede?

(Undskyld mega-citat, men jeg er på fra mobilen, og det er så besværligt at slette der)
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14442

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Pjeps » 17. apr 2016, 09:40

Jeg er medlem af folkekirken, men er ikke troende. Jeg bruger kirken som hygge, dvs til højtider hvis jeg har tid, og synes mange af de gamle kirker er hyggelige og smukke.

Jeg har dog i mine fattige perioder overvejet at melde mig ud for at spare penge, men har alligevel fået sådan en mærkelig fornemmelse af at det føles forkert, så jeg er forblevet medlem. Jeg er forøvrigt både døbt og konfirmeret.
0
:ninja:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 17. apr 2016, 09:44

Sangius skrev:
Urtekussen skrev:Så kan man jo fejre dåben i stedet.


Det er jo ikke det samme fællesskab - så er man ikke med i konfirmationsforberedelsen, man er ikke med til ritualet, man kan ikke hentes foran kirken i en eller anden fancy karet. Det er ikke det samme.

Det står da frit for at følge konfirmatiosforberedelsen, selv om man ikke bliver konfirmeret.

Og man kan garanteret arrangere med præsten, at dåben finder sted samme dag som de andre konfirmeres.

Og hvis det handler om, at det unge menneske synes det er pinligt at blive døbt, så skal de nok bare vente nogle år med at træffe beslutningen. Hvis det pinlige går over betydningen af ritualet, så er man ikke moden nok til at træffe valget .
Jeg håber da ikke mine børn lader sig døbe, bare for at "være som de andre".
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 09:45

Urtekussen skrev:Jeg troede helt bestemt at konfirmation var noget man havde, fordi den barnedøbte nu selv havde mulighed for at bekræfte det, som andre har sagt ja til på hans/hendes vegne.

Hvor har du fra, at det er Gud, som bekræfter den konfirmerede?

(Undskyld mega-citat, men jeg er på fra mobilen, og det er så besværligt at slette der)


Det er det jeg har lært i min konfirmationsforberedelse, og som blandt andet også kan læses her http://www.folkekirken.dk/livets-begive ... nfirmation og her http://www.kristendom.dk/indføring/hvad ... nfirmation :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16076

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Urtekussen » 17. apr 2016, 09:47

Men tror I så også Gud synes det er nødvendigt med en konfirmation, hvis dåben foregår to uger inden?

Barnedåben er vel en nyere ting? Oprindeligt døbte man jo kun voksne.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. apr 2016, 09:52

Guilded_Lily skrev:Min klasse skal konfirmeres på fredag. 20 ud af 26 skal konfirmeres. Tre af de seks er ikke døbt, en blev konfirmeret sidste år, to er fra et andet trossamfund. Jeg har spurgt de 20, hvor mange af dem, der konfirmeres på trosbasis. Det er fire-fem stykker. De føler sig ikke religiøse, men det er den dér "hvad-nu-hvis"-tvivl, der ligger til grund for deres beslutning. Resten pga. ritualet med fest, afhentning og gaver.

Jeg valgte som tidligere nævnt at blive gift i kirken, uden at være medlem. Og ja, det var for at få det store prinsessebryllup mit alles. Vores rådhus og især borgmester dengang var ærligt talt ikke brugbar i den henseende.
Mine børn er døbt. Men ikke pga. tradition i familien, for så skulle de ikke. Det var af samme årsag, som dgd nævner. Det samme har min bror og fætre og kusiner gjort med deres børn.


Jeg synes, at dit indlæg er et ret godt eksempel på, at det ikke behøver være sort og hvidt.
Så vidt jeg husker, bor du i eller i nærheden af et landområde, og selvom kulturen der, ligesom alle andre steder, selvfølgelig er foranderlig, har der altid været et særlig bånd mellem kirke og livsbegivenheder udenfor byerne, hvor det ikke er så opdelt, hvad der er hvad. Hvis man har det sådan, synes jeg ikke, at det er falskt at blive konfirmeret, selvom man ikke er særlig troende, for, som du selv skriver, er der tale om et samlet ritual, som man gerne vil være en del af, og som betyder, at en fest ikke føles som helt nok. Det er i mine øjne ikke det samme som at blive konfirmeret af pligt og/eller på trods af, at man direkte vender sig mod kirken

Til sammenligning husker jeg min egen konfirmation som meget opdelt. Den kirkelige del var i den grad min private "ting", der ikke rigtig havde noget med festen at gøre, og det var klart den del, som betød mest for mig. Jeg havde det derfor også fint med, at det meste af min familie først møde frem til festen, da de ikke skulle sidde og forstille sig for min skyld. Jeg er ofte stødt på en forestilling om, at hvis man ikke bruger kirken ved livsbegivenheder, skyldes det nok ateisme, og sådan behøver det ikke at være. Jeg føler egentlig, at jeg på mange måder er opdraget i erkendelse af, at den danske kultur har stærke rødder i kristendommen, men alt, hvad der efter min families opfattelse involverer et aktivt udtryk for tro (ritualer, velsignelse og præstens udlægning af biblen i form af prædiken, osv.), blev der nøje drejet udenom, ligesom jeg nu også for det meste gør, fordi jeg ikke længere opfatter mig som luthersk-evangelisk. Jeg kan godt tage imod en velsignelse og opfatte det som en gestus fra præsten, men da jeg ikke tror på en indgribende gud, kan jeg ikke lægge nogen anden betydning i det end den menneskelige venlighed.
Senest rettet af DetSorteCirkus 17. apr 2016, 09:55, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf Animi » 17. apr 2016, 09:52

Urtekussen skrev:Men tror I så også Gud synes det er nødvendigt med en konfirmation, hvis dåben foregår to uger inden?

Barnedåben er vel en nyere ting? Oprindeligt døbte man jo kun voksne.


Jeg tror slet ikke at Gud synes det er nødvendigt med en konfirmation overhovedet - jeg tror at at han bekræfter alle, uanset om de bliver konfirmeret eller ej, er døbt eller ej.
Selve konfirmationen som er rammen om bekræftelsen, er jo egentlig bare et overgangsritual fra barn til voksen, og havde selvfølgelig langt større betydning i gamle dage, hvor det betød at man nu var voksen og klar til at komme ud og tjene.

Men jeg kan sagtens forstå at man har behovet for at fejre at man nu er gået fra barn til 'voksen', ligesom man gør stort set i hele verdenen. Det er da en meget hyggelig tradition synes jeg :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2204
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3221

Re: Hvad er dit forhold til folkekirken?

Indlægaf flicka » 17. apr 2016, 09:54

Jeg er medlem, men bruger ikke kirken aktivt selv. Er kun i kirken, når der er barnedåb, bryllupper eller begravelser i min omgangskreds.

Jeg kunne sagtens melde mig ud, for jeg kommer ikke til at blive viet i en kirke og hvis jeg nogensinde får børn, skal de heller ikke døbes. Hvis de senere hen vil konfirmeres, så er det helt fint med mig. Så må de blive døbt der. Grunden til at jeg ikke har meldt mig ud, er at jeg ikke vil skabe bøvl for min familie (især mine forældre), hvis jeg uventet skulle kradse af før dem. Og når jeg er død, er jeg fløjtende ligeglad med hvor jeg bliver proppet i jorden - det må være op til min familie, men jeg vil ikke fratage dem muligheden for at gøre det på den traditionelle måde, hvis de ønsker det.

Jeg er iøvrigt døbt og konfirmeret - og har senere hen lidt fortrudt at jeg blev konfirmeret. Men det var noget man bare gjorde.
Senest rettet af flicka 17. apr 2016, 09:58, rettet i alt 1 gang.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Livets forhold"