Folkemode at kramme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Sjg » 16. apr 2016, 15:32

Advocatus-Diaboli skrev:
Wizzze skrev:Krammer i også kollegaer? Det ville jeg synes, overskred en grænse :gruble:


Enig. Det er jo på niveau med en smiley i en arbejdsmail.

Jeg bruger jævnligt smileys i interne arbejdsmails, og det oplever jeg egentlig, at de fleste gør.

At der ikke skal smileys på i mails, der går ud af huset, er jeg enig i, men blandt kolleger kan jeg nu ikke se, at det skulle være grænseoverskridende.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 16:08

Sjg skrev:
At der ikke skal smileys på i mails, der går ud af huset, er jeg enig i, men blandt kolleger kan jeg nu ikke se, at det skulle være grænseoverskridende.


Det kommer nok an på branchen. Jeg synes det er uskik og uprofessionelt at bruge smileys i en arbejdssammenhæng. Det oplever jeg egentlig også at de fleste synes. Men jeg er også så gammelskole, at jeg ikke bruger Outlook til småsnak, og der er sjældent behov for dem i seriøs kommunikation.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Annione » 16. apr 2016, 16:16

Jeg er opvokset i en kramme-familie. Da jeg var lille kom jeg nogle gange ud i køkkenet og var grædefærdig, fordi jeg var "løbet tør for kram". Så satte min mor sig ned og krammede mig rigtig længe. Efter jeg var ladet op med kram, kunne jeg gå videre med, hvad jeg nu lavede før. :lun:

Heldigvis er hele min kærestes familie og alle mine veninder også krammere. Flere får endda kindkys og kram i ét.

Hvis jeg møder folk for første gang får de typisk et håndtryk - og først en krammer, når vi siger farvel.
5
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Aima » 16. apr 2016, 18:41

Smiling_Goat skrev:
Aima skrev:
Smiling_Goat skrev:
Aima skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg synes virkelig, det er grænseoverskridende at have nogen så tæt på. Det absurde er, at jeg ikke krammer min familie (som sagt) eller mine bedste venner, for de ved, hvordan jeg har det med det, så det er alle mulige halv-fremmede mennesker, jeg er på kram med :stoned: .. Og det er jo i virkeligheden et meget godt udtryk for, hvor dårligt de kender mig, og hvor helt igennem hyklerisk det kram er.


Intentionen med krammet kan jo være ganske god, selvom det kun er semibekendte. Hvis nogen i den forbindelse ligefrem er hyklerisk, er det da dig, når du blot tager imod og krammer med, på trods af du synes det er både grænseoverskridende og nederen. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det også var dét du mente.


Jeg mener, at et kram for mig indikerer, at man kender en person og på den baggrund kan lide dem og har lyst til at give dem et kram. Hvis et menneske derfor vil kramme mig, på trods af at jeg virkelig hader det (som mine venner typisk ved,) kender de mig ikke ret godt, ergo er der intet grundlag for et kram, og det hele fremstår derfor lidt hyklerisk for mig.

At krammet i artiklen også benævnes en modedille er også meget godt med til at understrege min pointe, synes jeg. Hvis det er moden, og det er noget man gør, fordi det er kotymen lige nu, tvivler jeg lidt på, at et kram er udtryk for stor sympati for den man krammer.


Når du bruger ordet hyklerisk, pålægger du andre dine egne subjektive følelser og holdninger til det at kramme. Andre mennesker bliver ikke hykleriske af at kramme dig, fordi DU ikke bryder dig om det. Andre mennesker er hykleriske, hvis de krammer dig på trods af egne negative forbehold for det at kramme. Det er fuldstændigt fair, at kram, for dig, kun er forbeholdt tætte relationer, men det er ikke nødvendigvis andre menneskers udgangspunkt. Hvis nogen er hyklerisk, i ordets rette betydning, er det altså dig, når du, fremfor at frabede dig at blive krammet, blot krammer tilbage og derved lader folk tro, du er cool nok med det.


Føler du, at jeg kaldte dig en hykler? Er det derfor, du føler, det er okay at påhæfte mig mærkatet?

Jeg er da helt klar over, at folk har forskellige motiver for at gøre, som de gør, men det ændrer ikke på, at jeg opfatter et kram, som noget man giver folk, man kan lide, og dermed kender lidt bedre end så mange andre. Dette baserer jeg bl.a. på, at man trods alt ikke giver kram til én, første gang man møder vedkommende. Det, at man ikke altid har krammet til højre og venstre, indikerer også, at krammet er udtryk for flere følelser end håndtrykket. Når jeg har mødt nogen et par gange og ikke egentligt kender dem, men de stadig vil kramme, synes jeg altså at det lugter lidt at hykleri. Så ved jeg da godt, at jeg ikke ved, hvad der går igennem deres hoved, eller hvorfor de gør, som de gør, men sådan føler jeg altså, må jeg godt det?


Nej. Jeg følte ikke, du kaldte mig en hykler, "jeg følte", du pålagde samtlige mennesker, der krammer folk de ikke er tæt knyttede til, dine egne subjektive følelser for kram. NU skriver du så pludseligt, at når dine perifere venner og semibekendte krammer dig, så gør de det PÅ TRODS AF, de godt ved, du ikke bryder dig om at kramme, jeg overvejede faktisk at skrive "medmindre de godt ved, du ikke vil krammes, naturligvis" i mit tidligere indlæg, men jeg undlod, fordi det alligevel var en lidt for langt ude og overflødig disclaimer.

Det, du skrev, var, at du syntes, folk du ikke er tæt med, er hykleriske, når de krammer dig. Du argumenterede med, at de er hykleriske, fordi jeres relation ikke lever op til de forudsætninger, DU mener, bør være opfyldt, når man er på kram.

Herefter sætter jeg spørgsmålstegn ved det konkrete ord 'hyklerisk', og pointerer, at intentionen fra den der krammer dig, jo kan være god nok, at tilgangen til kram jo ikke nødvendigvis er magen til din og dermed ikke hyklerisk.

At du så nu fortæller noget om, at de der mennesker der krammer dig, gør det på trods af, de godt ved, du ikke bryder dig om det, anede jeg da ikke en skid om og det ændrer naturligvis fuldstændigt præmissen for dét, jeg forholdt mig til og kommenterede på.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Aima » 16. apr 2016, 19:33

Smiling_Goat skrev:
Aima skrev:
Smiling_Goat skrev:
Aima skrev:
Smiling_Goat skrev:
Aima skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg synes virkelig, det er grænseoverskridende at have nogen så tæt på. Det absurde er, at jeg ikke krammer min familie (som sagt) eller mine bedste venner, for de ved, hvordan jeg har det med det, så det er alle mulige halv-fremmede mennesker, jeg er på kram med :stoned: .. Og det er jo i virkeligheden et meget godt udtryk for, hvor dårligt de kender mig, og hvor helt igennem hyklerisk det kram er.


Intentionen med krammet kan jo være ganske god, selvom det kun er semibekendte. Hvis nogen i den forbindelse ligefrem er hyklerisk, er det da dig, når du blot tager imod og krammer med, på trods af du synes det er både grænseoverskridende og nederen. Jeg ved selvfølgelig ikke, om det også var dét du mente.


Jeg mener, at et kram for mig indikerer, at man kender en person og på den baggrund kan lide dem og har lyst til at give dem et kram. Hvis et menneske derfor vil kramme mig, på trods af at jeg virkelig hader det (som mine venner typisk ved,) kender de mig ikke ret godt, ergo er der intet grundlag for et kram, og det hele fremstår derfor lidt hyklerisk for mig.

At krammet i artiklen også benævnes en modedille er også meget godt med til at understrege min pointe, synes jeg. Hvis det er moden, og det er noget man gør, fordi det er kotymen lige nu, tvivler jeg lidt på, at et kram er udtryk for stor sympati for den man krammer.


Når du bruger ordet hyklerisk, pålægger du andre dine egne subjektive følelser og holdninger til det at kramme. Andre mennesker bliver ikke hykleriske af at kramme dig, fordi DU ikke bryder dig om det. Andre mennesker er hykleriske, hvis de krammer dig på trods af egne negative forbehold for det at kramme. Det er fuldstændigt fair, at kram, for dig, kun er forbeholdt tætte relationer, men det er ikke nødvendigvis andre menneskers udgangspunkt. Hvis nogen er hyklerisk, i ordets rette betydning, er det altså dig, når du, fremfor at frabede dig at blive krammet, blot krammer tilbage og derved lader folk tro, du er cool nok med det.


Føler du, at jeg kaldte dig en hykler? Er det derfor, du føler, det er okay at påhæfte mig mærkatet?

Jeg er da helt klar over, at folk har forskellige motiver for at gøre, som de gør, men det ændrer ikke på, at jeg opfatter et kram, som noget man giver folk, man kan lide, og dermed kender lidt bedre end så mange andre. Dette baserer jeg bl.a. på, at man trods alt ikke giver kram til én, første gang man møder vedkommende. Det, at man ikke altid har krammet til højre og venstre, indikerer også, at krammet er udtryk for flere følelser end håndtrykket. Når jeg har mødt nogen et par gange og ikke egentligt kender dem, men de stadig vil kramme, synes jeg altså at det lugter lidt at hykleri. Så ved jeg da godt, at jeg ikke ved, hvad der går igennem deres hoved, eller hvorfor de gør, som de gør, men sådan føler jeg altså, må jeg godt det?


Nej. Jeg følte ikke, du kaldte mig en hykler, "jeg følte", du pålagde samtlige mennesker, der krammer folk de ikke er tæt knyttede til, dine egne subjektive følelser for kram. NU skriver du så pludseligt, at når dine perifere venner og semibekendte krammer dig, så gør de det PÅ TRODS AF, de godt ved, du ikke bryder dig om at kramme, jeg overvejede faktisk at skrive "medmindre de godt ved, du ikke vil krammes, naturligvis" i mit tidligere indlæg, men jeg undlod, fordi det alligevel var en lidt for langt ude og overflødig disclaimer.

Det, du skrev, var, at du syntes, folk du ikke er tæt med, er hykleriske, når de krammer dig. Du argumenterede med, at de er hykleriske, fordi jeres relation ikke lever op til de forudsætninger, DU mener, bør være opfyldt, når man er på kram.

Herefter sætter jeg spørgsmålstegn ved det konkrete ord 'hyklerisk', og pointerer, at intentionen fra den der krammer dig, jo kan være god nok, at tilgangen til kram jo ikke nødvendigvis er magen til din og dermed ikke hyklerisk.

At du så nu fortæller noget om, at de der mennesker der krammer dig, gør det på trods af, de godt ved, du ikke bryder dig om det, anede jeg da ikke en skid om og det ændrer naturligvis fuldstændigt præmissen for dét, jeg forholdt mig til og kommenterede på.


Du har også misforstået det. Det har ikke været min intention at give indtryk af, at de har været bevidst om, at jeg ikke bryder mig om kram. Det tror jeg ikke, de ved, og jeg kan ikke regne ud, hvordan jeg er kommet til at give det indtryk.

Men lige meget, jeg synes vores diskussion om, hvorvidt jeg er hyklerisk, misforstår kram eller andet, har fyldt nok i tråden.


Ok :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Muin
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23. okt 2015, 15:59
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Muin » 16. apr 2016, 20:09

Jeg kan godt lide at kramme, sådan rent generelt. Og det generer mig aldrig at kramme folk, heller ikke hvis jeg stort set ikke kender dem. Men jeg er ikke glad for den der akavede situation der tit opstår, når man ikke ved om man skal kramme eller give hånd, og hvad den anden helst vil.

På mig virker det så koldt, når folk man har hygget sig meget med, giver en hånden. Men da jeg ved at folk har meget forskellige grænser hvad det angår, så respekterer jeg det selvfølgelig.

Kindkys er tilgengæld meget intimt for mig, og noget jeg stort set kun selv praktiserer overfor folk, når jeg er fuld og ekstra kærlig :D
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 16. apr 2016, 20:40

Muin skrev:Jeg kan godt lide at kramme, sådan rent generelt. Og det generer mig aldrig at kramme folk, heller ikke hvis jeg stort set ikke kender dem. Men jeg er ikke glad for den der akavede situation der tit opstår, når man ikke ved om man skal kramme eller give hånd, og hvad den anden helst vil.


Det bliver først rigtigt akavet den dag, man lægger an til et håndtryk til sin svigerfar, men han så skifter mening på stedet, og træder et skridt frem for at give en krammer.. Så står man der - omfavnet er svigerfar, mens man har hånden lukket om bulen på hans skridt...
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Folkemode at kramme?

Indlægaf Sevii » 16. apr 2016, 23:24

Jeg har aldrig tænkt over det før jeg lærte min kærestes venner at kende. De krammer alle, og det er fuldstændig lige meget hvem du er. Hvis de har mødt dig engang før, så skal du krammes. Både hej og farvel-kram. Det er egentlig ok.
Men det kan godt være "akavet" for mig, fordi jeg kun krammer folk som jeg virkelig holder af og kender. Men jeg har lært at det er bare normalt for dem, og derfor har jeg vænnet mig til det. Måske er det også nemmere, fordi jeg kender dem nu - og faktisk kan godt kan lide dem.
Men hvis min kæreste tager mig med til en fest, og der er 20 mennesker i forvejen, så er det normalt man går ALLE 20 mennesker igennem og krammer dem. Ved du hvor mærkeligt det er?
Der er jeg nok lidt upassende og bare siger "Hej!" og vinker til dem alle.

Hvis jeg nu tænker over det, er kram egentlig ikke så slemt.
De skal bare lige gives til de rigtige mennesker. :)
0
:banan: :banan:

Tilbage til "Livets forhold"