Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 17:56

Purple Haze skrev:Jeg har ikke tilvalgt religion.
Religion er ikke noget jeg har fravalgt, det er noget andre mennesker beskæftiger sig med, og dem om det, men det har ikke noget med mig at gøre.

Jeg synes det er fint at folk tager fornuftige filosofier, leveregler og værdier med sig, som de kan finde i fx religion - så længe de forholder sig kritisk til det og giver plads til udvikling.
Men når folk tror på den overnaturlige del af religion eller ikke mener at de værdier og tanker nogle mænd fandt på for tusinder af år siden må/kan/skal udvikles og følge med tiden, så mener jeg at de dumme.


Er det så kun når det kommer til religion, eller mener du også at folk der tror på spøgelser/astrologi/horoskoper/osv er dumme? :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21919

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Purple Haze » 1. maj 2016, 18:22

Animi skrev:
Purple Haze skrev:Jeg har ikke tilvalgt religion.
Religion er ikke noget jeg har fravalgt, det er noget andre mennesker beskæftiger sig med, og dem om det, men det har ikke noget med mig at gøre.

Jeg synes det er fint at folk tager fornuftige filosofier, leveregler og værdier med sig, som de kan finde i fx religion - så længe de forholder sig kritisk til det og giver plads til udvikling.
Men når folk tror på den overnaturlige del af religion eller ikke mener at de værdier og tanker nogle mænd fandt på for tusinder af år siden må/kan/skal udvikles og følge med tiden, så mener jeg at de dumme.


Er det så kun når det kommer til religion, eller mener du også at folk der tror på spøgelser/astrologi/horoskoper/osv er dumme? :)


Det er fuldstændig det samme, jeg er helt med på at det er hyggeligt og sjovt og alt det der, men mener virkelig at det er for dumt at tro på det overnaturlige.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 18:27

Purple Haze skrev:
Animi skrev:
Purple Haze skrev:Jeg har ikke tilvalgt religion.
Religion er ikke noget jeg har fravalgt, det er noget andre mennesker beskæftiger sig med, og dem om det, men det har ikke noget med mig at gøre.

Jeg synes det er fint at folk tager fornuftige filosofier, leveregler og værdier med sig, som de kan finde i fx religion - så længe de forholder sig kritisk til det og giver plads til udvikling.
Men når folk tror på den overnaturlige del af religion eller ikke mener at de værdier og tanker nogle mænd fandt på for tusinder af år siden må/kan/skal udvikles og følge med tiden, så mener jeg at de dumme.


Er det så kun når det kommer til religion, eller mener du også at folk der tror på spøgelser/astrologi/horoskoper/osv er dumme? :)


Det er fuldstændig det samme, jeg er helt med på at det er hyggeligt og sjovt og alt det der, men mener virkelig at det er for dumt at tro på det overnaturlige.



Hehe, tak for uddybningen :D Jeg tror nu så hverken fordi det er sjovt eller hyggeligt, det er bare noget jeg gør og ikke noget jeg har indflydelse på :P
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 1. maj 2016, 20:07

Det er selvfølgelig noget sludder, at en ateist ikke "har fravalgt" en religion (bortset fra, at jeg hader udtrykkene at fravlge og tilvælge).

Men hvis ingen havde en religion, gav det jo heller ikke mening at sige, at man var ateist. Hvis han/hun kom og sagde, at han/hun ikke troede på en Gud, og ingen andre nogensinde havde hørt om en Gud eller troede på det, så forestil jer samtalen:

Ateist: Jeg tror ikke på Gud.
Samtalepartner: A'ha'? Hvad er en Gud for noget?
Ateist: Jo, ser du, en Gud er sådan og sådan og sådan. Og sådan en tror jeg ikke findes.

:)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. maj 2016, 22:50

Bimmerdyret skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Bimmerdyret skrev:Tja, ateist er jo et ret konkret begreb og klart - de har jo netop fravalgt alt :lol:


Jeg er ateist, og jeg har ikke fravalgt religion - jeg har ikke tilvalgt religion. Der er en forskel, der rækker ud over det sproglige, for den fortæller noget om dit udgangspunkt. Hvis du har fravalgt religion, så er det fordi du var religiøs i forvejen, og det har jeg aldrig været. Præcis som jeg i øvrigt ikke har "fravalgt at få børn", men har besluttet "ikke at tilvælge børn".


Ateister afviser - en afvisning er også et valg/fravalg.


Nej, ateister afviser ikke - ateister mangler tro. Forskellen er ikke kun semantisk. Fravær af tro kan skyldes mange andre ting end afvisning. Du kan eksempelvis mangle tro på diverse religioner, alene fordi du aldrig har hørt om den. Afvisning kræver at du har kendskab til en religion, har taget stilling til den og forkastet den.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. maj 2016, 22:57

dgd2007 skrev:Det er selvfølgelig noget sludder, at en ateist ikke "har fravalgt" en religion (bortset fra, at jeg hader udtrykkene at fravlge og tilvælge).

Men hvis ingen havde en religion, gav det jo heller ikke mening at sige, at man var ateist. Hvis han/hun kom og sagde, at han/hun ikke troede på en Gud, og ingen andre nogensinde havde hørt om en Gud eller troede på det, så forestil jer samtalen:

Ateist: Jeg tror ikke på Gud.
Samtalepartner: A'ha'? Hvad er en Gud for noget?
Ateist: Jo, ser du, en Gud er sådan og sådan og sådan. Og sådan en tror jeg ikke findes.

:)


Skaldet person: Jeg har ingen frisure, fordi jeg ikke har hår på hovedet.
Samtalepartner: A'ha? Hvad er en frisure for noget?
Skaldet person: Jo, ser du, en frisure er en bestemt opsætning af hår. Og sådan noget tror jeg ikke findes.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"