Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 22:13

Skumfidusen skrev:Det er jo lidt svært at vide præcist hvad der var i hans tanker, men mest af alt tyder det på at han brugte ordet "gud" som om det var universet og ikke så meget andet. Han afviste i hvert fald i sine breve at han var troende, ud fra hvad jeg lige har læst op på.

Tja, det er ikke til at vide, hvordan han opfattede det.

Jeg er selv tilhænger af, at man godt kan være en slags "ikke-religiøs religiøs", forstået på den måde, at man godt kan være åben over for, at det der ligger bag alt det synlige, godt kan være "noget" (en identitet) og ikke bare "ingenting", men ikke nødvendigvis behøver tilslutte alt, hvad der er vokset op omkring religionerne i tidens løb af ritualer, tabuer og den slags.

Som fx Kabir, der levede på grænsen mellem islam og hinduisme i 1400-tallet ... ville man definere ham som religiøs?

    If God be within the mosque, then to whom does this world belong?
    If Ram be within the image which you find upon your pilgrimage,
    then who is there to know what happens without?
    Hari is in the East, Allah is in the West.
    Look within your heart, for there you will find both Karim and Ram;
    All the men and women of the world are His living forms.
    Kabir is the child of Allah and of Ram: He is my Guru, He is my Pir.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. apr 2016, 22:23

dgd2007 skrev:Tja, det er ikke til at vide, hvordan han opfattede det.

Jeg er selv tilhænger af, at man godt kan være en slags "ikke-religiøs religiøs", forstået på den måde, at man godt kan være åben over for, at det der ligger bag alt det synlige, godt kan være "noget" (en identitet) og ikke bare "ingenting", men ikke nødvendigvis behøver tilslutte alt, hvad der er vokset op omkring religionerne i tidens løb af ritualer, tabuer og den slags.

Som fx Kabir, der levede på grænsen mellem islam og hinduisme i 1400-tallet ... ville man definere ham som religiøs?

    If God be within the mosque, then to whom does this world belong?
    If Ram be within the image which you find upon your pilgrimage,
    then who is there to know what happens without?
    Hari is in the East, Allah is in the West.
    Look within your heart, for there you will find both Karim and Ram;
    All the men and women of the world are His living forms.
    Kabir is the child of Allah and of Ram: He is my Guru, He is my Pir.


Ja, det ville jeg helt bestemt. Man behøver ikke at være dogmatisk for at være religiøs.
Men jeg kan nu ikke se ligheden med Einstein, hvis det er meningen :) Skums pointe er vist, at han (Einstein) ikke troede på et besjælet univers, men mere brugte "Gud" i betydningen "gammelt ord for univers".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2016, 22:29

DetSorteCirkus skrev:[...]
Men jeg kan nu ikke se ligheden med Einstein, hvis det er meningen :)
[...]

Nej nej, det var bare mig, der fabulerede lidt videre ...
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2016, 04:27

Wolf & I skrev:
Filipai skrev:
Wolf & I skrev:Det ved jeg ikke - Jeg synes det at være troende er som at tro på julemanden og påskeharen. Jeg forstår ikke at man som voksen kan tro på en gud.
Det virker fuldstændig latterligt og meningsløst for mig.


Hvorfor? Jeg tror på gud, og jeg tror på himlen, og et bedre sted når vi går bort.
Jeg tror ikke på en gud der trækker i trådende og styrer alt hvad der sker på jorden.

Det føler jeg ikke er særligt latterligt, men nærmere betryggende.


Og til tråden, så mener jeg ikke at troende mennesker er uintelligente, i hvert fald ikke dem hvor de stadig kan tænke selv, og agere som fornuftige mennesker, uden at skulle følge deres religions rammer fuldstændigt.

Jeg ville altid selv sætte viden overfor tro, og er også troende i begrænset omfang, men en gud tror jeg altså på, og jeg er vidst ikke dummere af den grund.

Som jeg skrev så er det (for mig) det samme som at tro på julemanden hvis man tror på en gud.
Selv tror jeg på at vi ses med dem vi holdt af som døde. Hvor vi møder hinanden igen og hvordan. Det ved jeg ikke men det giver mig en tryghed. Jeg kalder det ikke himlen fordi himlen er et sted man kun kommer hen hvis man er "perfekt" den den der guds øjne.
Ingen er perfekte og så må vi alle vel mødes i det modsatte af himlen. Det må vel være helvede.
Og helvede er sådan et sted onde mennesker kommer hen - heldigvis er langt fra alle mennesker onde.
Himmel og helvede giver ikke mening og derfor kalder jeg det ikke noget :)

Hvis du er et anstændigt menneske så er jeg ligeglad om du tror på en gud eller om du bilder dine børn ind at julemanden og påskeharen findes.
Er du derimod en kæmpe idiot i relgionens tegn - Så er jeg ikke ligeglad fordi du så ødelægger det for rigtig mange som ikke er idioter.

*Du = man.

Men så er du jo også troende. Du tror bare på noget andet end lige kristendommen.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Filipai » 29. apr 2016, 08:19

Wolf & I skrev:
Fru Sunshine skrev:
Wolf & I skrev:
Filipai skrev:
Wolf & I skrev:Det ved jeg ikke - Jeg synes det at være troende er som at tro på julemanden og påskeharen. Jeg forstår ikke at man som voksen kan tro på en gud.
Det virker fuldstændig latterligt og meningsløst for mig.


Hvorfor? Jeg tror på gud, og jeg tror på himlen, og et bedre sted når vi går bort.
Jeg tror ikke på en gud der trækker i trådende og styrer alt hvad der sker på jorden.

Det føler jeg ikke er særligt latterligt, men nærmere betryggende.


Og til tråden, så mener jeg ikke at troende mennesker er uintelligente, i hvert fald ikke dem hvor de stadig kan tænke selv, og agere som fornuftige mennesker, uden at skulle følge deres religions rammer fuldstændigt.

Jeg ville altid selv sætte viden overfor tro, og er også troende i begrænset omfang, men en gud tror jeg altså på, og jeg er vidst ikke dummere af den grund.

Som jeg skrev så er det (for mig) det samme som at tro på julemanden hvis man tror på en gud.
Selv tror jeg på at vi ses med dem vi holdt af som døde. Hvor vi møder hinanden igen og hvordan. Det ved jeg ikke men det giver mig en tryghed. Jeg kalder det ikke himlen fordi himlen er et sted man kun kommer hen hvis man er "perfekt" den den der guds øjne.
Ingen er perfekte og så må vi alle vel mødes i det modsatte af himlen. Det må vel være helvede.
Og helvede er sådan et sted onde mennesker kommer hen - heldigvis er langt fra alle mennesker onde.
Himmel og helvede giver ikke mening og derfor kalder jeg det ikke noget :)

Hvis du er et anstændigt menneske så er jeg ligeglad om du tror på en gud eller om du bilder dine børn ind at julemanden og påskeharen findes.
Er du derimod en kæmpe idiot i relgionens tegn - Så er jeg ikke ligeglad fordi du så ødelægger det for rigtig mange som ikke er idioter.

*Du = man.

Men så er du jo også troende. Du tror bare på noget andet end lige kristendommen.

Det kommer vel an på hvordan man definerer tro. Jeg opfatter det ikke som at være troende.


For mig er det da helt det samme som at tro på julemanden og påseharen, du kan ikke påvise det, derfor må det jo være "latterligt og meningsløst" i følge dit eget udsagn. Det er da i den grad at være troende.

Jeg tror på himlen, og jeg tror på alle kommer ind, også selvom det er den kristne tro jeg bekender mig til.
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2016, 08:50

Wolf & I skrev:
Fru Sunshine skrev:
Wolf & I skrev:
Filipai skrev:
Wolf & I skrev:Det ved jeg ikke - Jeg synes det at være troende er som at tro på julemanden og påskeharen. Jeg forstår ikke at man som voksen kan tro på en gud.
Det virker fuldstændig latterligt og meningsløst for mig.


Hvorfor? Jeg tror på gud, og jeg tror på himlen, og et bedre sted når vi går bort.
Jeg tror ikke på en gud der trækker i trådende og styrer alt hvad der sker på jorden.

Det føler jeg ikke er særligt latterligt, men nærmere betryggende.


Og til tråden, så mener jeg ikke at troende mennesker er uintelligente, i hvert fald ikke dem hvor de stadig kan tænke selv, og agere som fornuftige mennesker, uden at skulle følge deres religions rammer fuldstændigt.

Jeg ville altid selv sætte viden overfor tro, og er også troende i begrænset omfang, men en gud tror jeg altså på, og jeg er vidst ikke dummere af den grund.

Som jeg skrev så er det (for mig) det samme som at tro på julemanden hvis man tror på en gud.
Selv tror jeg på at vi ses med dem vi holdt af som døde. Hvor vi møder hinanden igen og hvordan. Det ved jeg ikke men det giver mig en tryghed. Jeg kalder det ikke himlen fordi himlen er et sted man kun kommer hen hvis man er "perfekt" den den der guds øjne.
Ingen er perfekte og så må vi alle vel mødes i det modsatte af himlen. Det må vel være helvede.
Og helvede er sådan et sted onde mennesker kommer hen - heldigvis er langt fra alle mennesker onde.
Himmel og helvede giver ikke mening og derfor kalder jeg det ikke noget :)

Hvis du er et anstændigt menneske så er jeg ligeglad om du tror på en gud eller om du bilder dine børn ind at julemanden og påskeharen findes.
Er du derimod en kæmpe idiot i relgionens tegn - Så er jeg ikke ligeglad fordi du så ødelægger det for rigtig mange som ikke er idioter.

*Du = man.

Men så er du jo også troende. Du tror bare på noget andet end lige kristendommen.

Det kommer vel an på hvordan man definerer tro. Jeg opfatter det ikke som at være troende.

Det er da noget, du tror på.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Zombie » 29. apr 2016, 09:26

Fru Sunshine skrev:
Wolf & I skrev:
Fru Sunshine skrev:
Wolf & I skrev:
Filipai skrev:
Wolf & I skrev:Det ved jeg ikke - Jeg synes det at være troende er som at tro på julemanden og påskeharen. Jeg forstår ikke at man som voksen kan tro på en gud.
Det virker fuldstændig latterligt og meningsløst for mig.


Hvorfor? Jeg tror på gud, og jeg tror på himlen, og et bedre sted når vi går bort.
Jeg tror ikke på en gud der trækker i trådende og styrer alt hvad der sker på jorden.

Det føler jeg ikke er særligt latterligt, men nærmere betryggende.


Og til tråden, så mener jeg ikke at troende mennesker er uintelligente, i hvert fald ikke dem hvor de stadig kan tænke selv, og agere som fornuftige mennesker, uden at skulle følge deres religions rammer fuldstændigt.

Jeg ville altid selv sætte viden overfor tro, og er også troende i begrænset omfang, men en gud tror jeg altså på, og jeg er vidst ikke dummere af den grund.

Som jeg skrev så er det (for mig) det samme som at tro på julemanden hvis man tror på en gud.
Selv tror jeg på at vi ses med dem vi holdt af som døde. Hvor vi møder hinanden igen og hvordan. Det ved jeg ikke men det giver mig en tryghed. Jeg kalder det ikke himlen fordi himlen er et sted man kun kommer hen hvis man er "perfekt" den den der guds øjne.
Ingen er perfekte og så må vi alle vel mødes i det modsatte af himlen. Det må vel være helvede.
Og helvede er sådan et sted onde mennesker kommer hen - heldigvis er langt fra alle mennesker onde.
Himmel og helvede giver ikke mening og derfor kalder jeg det ikke noget :)

Hvis du er et anstændigt menneske så er jeg ligeglad om du tror på en gud eller om du bilder dine børn ind at julemanden og påskeharen findes.
Er du derimod en kæmpe idiot i relgionens tegn - Så er jeg ikke ligeglad fordi du så ødelægger det for rigtig mange som ikke er idioter.

*Du = man.

Men så er du jo også troende. Du tror bare på noget andet end lige kristendommen.

Det kommer vel an på hvordan man definerer tro. Jeg opfatter det ikke som at være troende.

Det er da noget, du tror på.


Plus det er noget, der ikke er belæg for at tro på, videnskaben teoretiserer, at det at dø mest minder om at sove i en dyb, eksistentielløs søvn.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Animi » 29. apr 2016, 09:52

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det er latterligt at tro på at der er noget der er større end os - men det er ikke latterligt at tro på at der er mere efter døden.
For hvis der findes mere efter livet på jorden, hvorfor er det så så latterligt at der kan findes større ting end mennesket?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Buller » 29. apr 2016, 12:32

nogen af dem er da utvivlsomt... det er min erfaring af den slags findes mikset ind overalt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Fru Sunshine » 29. apr 2016, 19:00

Jeg kan ikke helt se forskellen, og jeg tror på stort set det samme som dig Wolf.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Fru Sunshine » 30. apr 2016, 08:43

Wolf & I skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg kan ikke helt se forskellen, og jeg tror på stort set det samme som dig Wolf.

Vi behøver vel heller ikke at være enige.

Næh.
Og jeg tror måske, at det handler om, at du forbinder tro med religion. Det gør jeg ikke. For mig er det bare et udsagnsord, der dækker det, jeg gerne vil udtrykke, lige som ordet troende for mig bare er mennesker, der tror på et eller andet, mens du lægger noget religiøst i det.

Hvis det er sådan du tænker, kan jeg bedre følge med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. maj 2016, 07:42

Bimmerdyret skrev:Tja, ateist er jo et ret konkret begreb og klart - de har jo netop fravalgt alt :lol:


Jeg er ateist, og jeg har ikke fravalgt religion - jeg har ikke tilvalgt religion. Der er en forskel, der rækker ud over det sproglige, for den fortæller noget om dit udgangspunkt. Hvis du har fravalgt religion, så er det fordi du var religiøs i forvejen, og det har jeg aldrig været. Præcis som jeg i øvrigt ikke har "fravalgt at få børn", men har besluttet "ikke at tilvælge børn".
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 1. maj 2016, 17:36

Advocatus-Diaboli skrev:
Bimmerdyret skrev:Tja, ateist er jo et ret konkret begreb og klart - de har jo netop fravalgt alt :lol:


Jeg er ateist, og jeg har ikke fravalgt religion - jeg har ikke tilvalgt religion. Der er en forskel, der rækker ud over det sproglige, for den fortæller noget om dit udgangspunkt. Hvis du har fravalgt religion, så er det fordi du var religiøs i forvejen, og det har jeg aldrig været. Præcis som jeg i øvrigt ikke har "fravalgt at få børn", men har besluttet "ikke at tilvælge børn".


Ateister afviser - en afvisning er også et valg/fravalg.
Hvis man vil fluekneppe om det, så kan man sige at en rigtig ateist aldrig kan være andet end en, der har været i tilknytning til religion eller at hvis man ikke mener man har fravalgt med bruger betegnelse ikke-tilvalgt er det fordi de aldrig har taget seriøs stilling.

Semantisk er det det samme.

:)
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Purple Haze » 1. maj 2016, 17:46

Jeg har ikke tilvalgt religion.
Religion er ikke noget jeg har fravalgt, det er noget andre mennesker beskæftiger sig med, og dem om det, men det har ikke noget med mig at gøre.

Jeg synes det er fint at folk tager fornuftige filosofier, leveregler og værdier med sig, som de kan finde i fx religion - så længe de forholder sig kritisk til det og giver plads til udvikling.
Men når folk tror på den overnaturlige del af religion, eller ikke mener at de værdier og tanker nogle mænd fandt på for tusinder af år siden må/kan/skal udvikles og følge med tiden, så mener jeg at de dumme.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 17:55

Jeg ser ikke religion/tro som et til- eller fravalg. I mine øjne er det ikke noget man selv vælger, men noget man bare gør/ikke gør.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Livets forhold"