Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19601

Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Animi » 27. apr 2016, 19:58

Inspireret af den anden tråd om intelligens.
Men ja, synes I det? Og hvorfor?

Min egen mening er nej, hvilket nok ikke er særlig overraskende siden jeg selv er religiøs :P
Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor det at jeg har en tro, skulle påvirke min intelligens eller min "dumhed". Rent IQ mæssigt, er min IQ på 119 (efter en officiel og anerkendt test) så uintelligent vil jeg bestemt ikke sige at jeg er - og muligvis er jeg dum på nogen punkter, men det tror jeg bestemt ikke har noget med min tro at gøre :P
Jeg tror heller ikke at folk der møder mig og lærer mig at kende (uden at vide at jeg er troende) vil mene at jeg er dum eller uintelligent - og hvis det at jeg har en tro ændrer deres opfattelse, vil jeg nok mene at det siger mere om dem end om mig

Evt metadebatter omhandlende religion/tro er velkommen i denne tråd
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf HappyPaww » 27. apr 2016, 20:25

Jeg respekterer generelt folks ret til at tro - og folk er ikke uintelligente fordi de er troende.

Men jeg kan godt tænke, at man er dum/naiv/uvidende/egoistisk hvis ens tro tilsidesætter sund fornuft og god dømmekraft. Fx hvis man mener at homoseksualitet er en synd, tror på afholdenhed frem for prævention og sex udenfor ægteskab, er modstander af organdonation, nægter at modtage blodtransfusion, og pådutter/forkynder sin tro for andre, der ikke har bedt om det.

Jeg Kan virkelig blive irriteret over den slags holdninger!
Senest rettet af HappyPaww 27. apr 2016, 20:26, rettet i alt 1 gang.
17
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf LadyFox » 27. apr 2016, 20:25

Jeg ser ikke folk som uintelligente bare fordi de tror, men der er da bestemt også uintelligente mennesker blandt religiøse. Jeg ser ikke religiøse mennesker som en homogen masse, hvorfor skulle jeg det?
Nu er jeg ikke selv religiøs, men hvis jeg fandt gud imorgen ville jeg da ikke mene jeg er blevet dummere hen over natten.

Jeg har svært ved at forstå at voksne mennesker tror på gudelige kræfter, og det virker lidt naivt på mig, fordi det er så langt fra min virkelighed som det er, men det er nu heller ikke fordi jeg ser religiøse som naive på alle mulige andre punkter end lige netop religion.
3
...
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 27. apr 2016, 20:34

Nogen er - nogen er ikke.
Det har ikke noget med en bestemt religion eller tro at gøre, men mere hvordan de forholder sig til den.
Altså (sort/hvidt): man er sgu lidt "dum" hvis man tror at man kan gå på vandet fordi ens "tro er stærk"


Passer meget godt med noget af det LadyFox skriver (bortset fra jeg ikke leder efter Gud og derfor heller aldrig vil finde ham (ikke fordi jeg siger at LadyFox leder, men mere sætningen..."Nu er jeg ikke...)
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Bimmerdyret » 27. apr 2016, 20:36

HappyPaww skrev:Jeg respekterer generelt folks ret til at tro - og folk er ikke uintelligente fordi de er troende.

Men jeg kan godt tænke, at man er dum/naiv/uvidende/egoistisk hvis ens tro tilsidesætter sund fornuft og god dømmekraft. Fx hvis man mener at homoseksualitet er en synd, tror på afholdenhed frem for prævention og sex udenfor ægteskab, er modstander af organdonation, nægter at modtage blodtransfusion, og pådutter/forkynder sin tro for andre, der ikke har bedt om det.

Jeg Kan virkelig blive irriteret over den slags holdninger!


Til det fremhævede.. Altså logikken foreskriver at afholdenhed giver større sikkerhed for IKKE at blive gravid end prævention :)
Set bort fra Maria, så er der ikke mange der ikke har dyrket sex, der er blevet gravide (disclaimer for inseminering)
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32468

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf icelady » 27. apr 2016, 20:51

Nej.

Nogle kan dog gå så meget op i deres tro, at de prøver at påtvinge andre den; mon ikke det er dém, der omtales som dumme/uintelligente.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Studsgaard » 27. apr 2016, 21:02

Jeg syntes ikke religiøse/troende er dumme. Tænker der er mange forskellige slags (og personer med både lav og høj intelligens) der er troende, at sætte lighedstegn derimellem syntes jeg ikke man kan.

Men jeg vil godt indrømme at jeg tænker at dem der bliver fanatiske og ude af stand til at reflektere over religionen/det de læser i de tidsskrifter der nu tilhører den givne religion - den slags personer kan jeg godt tænke er smådumme. Men det handler nok mere om deres manglende evne til at tænke over det end det er selve det at være religiøs der gør jeg dømmer på den måde.
Senest rettet af Studsgaard 27. apr 2016, 21:45, rettet i alt 1 gang.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 21:07

Hmm uintelligente vil jeg ikke sige, fordi religiøse kan være super gode til matematik og skak og sådan noget.

Men IQ er sat sammen af flere evner, og jeg synes faktisk tit jeg har den oplevelse at religiøse er lidt langsomme i hovedet mht nogen ting. Måske det er noget med RAM, altså at de får svært ved at holde styr på det hvis der er mere end nogen få ideer "i spil" samtidigt.

Jeg vil også mene de har meget stærk selektivitet, altså deres hjerner "gemmer" ikke info der ikke passer ind i deres ting, men synes at slette det. Det er noget alle mennesker gør i et vist omfang, men jeg synes religiøse gør det mere.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Anilara » 27. apr 2016, 21:22

Jeg synes det er ret besynderligt at skære så stor en del af jordens befolkning over en kam, og generalisere på den måde.

Ligesom med meget andet, så kan man altså ikke vurdere et menneske som generelt værende hverken intelligent, dum eller andet ud fra én faktor. Det vil jeg påstå er at ignorere den kompleksitet vi alle består af.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 21:40

Anilara skrev:Jeg synes det er ret besynderligt at skære så stor en del af jordens befolkning over en kam, og generalisere på den måde.

Ligesom med meget andet, så kan man altså ikke vurdere et menneske som generelt værende hverken intelligent, dum eller andet ud fra én faktor. Det vil jeg påstå er at ignorere den kompleksitet vi alle består af.


Nej, men man kan måske godt finde nogen for-det-meste tendenser. Så ud af 1000 religiøse, der er det ikke alle der har trækket A, men der vil være flere i gruppen der har trækket A end i en gruppe ikke-religiøse.

Jeg må indrømme at efter en masse diskussioner med amerikanske kreationister hvor det tit er de samme misforståelser de kommer med, og hvor de tilsyneladende selv finder på dem uafhængigt af hinanden, så begynder man at tænker der er et eller andet mønster i det. Altså at deres tankemønstre genererer de samme slags misforståelser fordi de har svært ved nogen ting.

F.eks. tror de tit at big bang er en del af evolutionsteorien.

Måske er det også noget med at de er meget lukkede i deres tankeunivers og derfor er det enormt rodet det de ved om verden "udenfor" ?

Skal så siges at man ikke kan sætte en standard dansk folkekirkekristen i bås med amerikanske kreationister :)
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf zembra1986 » 27. apr 2016, 22:02

Kommer an på hvor troende et menneske er, og hvad de tror på

Men hvis en person helt alvorligt tror på, at jesus blev født af en jomfru og forvandlede vand til vin m.m, ja så synes jeg vedkommende er direkte dum/uintelligent

Folk må vitterligt tro på det de vil, bare de ikke prøver at pådutte mig deres tro, men jeg tænker i mit stille sind at kristne mennesker er fjollede. For mig der svare det at tro på gud til, at tro på julemanden, påskeharen osv.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Anilara » 27. apr 2016, 22:41

Jeg undrer mig bare.
Jeg synes ikke pr automatik at folk, som har en overbevisning om, at der findes usunde fødevarer eller folk som går ind for dødsstraf eller andet f.eks er uintelligente eller dumme (selvom jeg har en anden overbevisning). Det er slet ikke den ene ting det som er afgørende for min generelle vurdering af en person.
Hvorfor skulle det så lige være det, at man er religiøs som gør, at man pr automatik så stemples som uintelligent?
Det er mangel af helhedssyn og at ignorere kompetencer på en meget lille baggrund.
Jeg forstår hvis man tænker, at vedkommende er lidt gakgak på lige det område man ikke er enig i eller overbevist om, men derfra og så til at stemple en person som værende generelt tilbagestående er da en voldsom simplificering af et menneske - og det får mig til at at tænke at folk med den overbevisning på dét område er snæversynet (bemærk; ikke generelt).

Jeg synes det er synd, at nogen møder religiøse med den forudtagethed og de forforståelser, men jeg er samtidig også klar over, at det er uundgåeligt ikke at stemple og marginalisere på noget tidspunkt. Man bør bare være bevist om hvad det betyder.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 23:10

Anilara skrev:Jeg undrer mig bare.
Jeg synes ikke pr automatik at folk, som har en overbevisning om, at der findes usunde fødevarer eller folk som går ind for dødsstraf eller andet f.eks er uintelligente eller dumme (selvom jeg har en anden overbevisning). Det er slet ikke den ene ting det som er afgørende for min generelle vurdering af en person.
Hvorfor skulle det så lige være det, at man er religiøs som gør, at man pr automatik så stemples som uintelligent?
Det er mangel af helhedssyn og at ignorere kompetencer på en meget lille baggrund.
Jeg forstår hvis man tænker, at vedkommende er lidt gakgak på lige det område man ikke er enig i eller overbevist om, men derfra og så til at stemple en person som værende generelt tilbagestående er da en voldsom simplificering af et menneske - og det får mig til at at tænke at folk med den overbevisning på dét område er snæversynet (bemærk; ikke generelt).

Jeg synes det er synd, at nogen møder religiøse med den forudtagethed og de forforståelser, men jeg er samtidig også klar over, at det er uundgåeligt ikke at stemple og marginalisere på noget tidspunkt. Man bør bare være bevist om hvad det betyder.


Nu har du selv gang i noget forudtagethed og forforståelse :) Du kan ikke bare gå ud fra at man en gang for alle har besluttet derhjemme at religiøse er sådan-og-sådan og så tromler man bare derudaf med den ide. Jeg personligt tænkte som udgangspunkt pretty much som du gør der, men har skiftet syn på det efter at have snakket med en masse af dem.

Det er bare svært at beskrive hvad det er :)

Hem hmm ... der er noget i deres tankegang som minder mig om konspirationsteori-folk.

Altså at de KUN kan se det der passer med deres ideer, og på en måde er blinde og døve overfor ting der ikke passer ind i det.

Jeg ved ikke om man normalt vil sige at det falder ind under intelligens eller ej. Folk der tror på konspirationsteorier kan også være rasende dygtige til alt muligt brainy.

Samtidigt er de meget dårlige til at scanne om deres ideer hænger sammen. Det er lissom de kan have en masse ideer i hovedet og de aldrig tænker "hov passer ide A sammen med ide B".

F.eks. kan religiøse overbevise sig om at Bibelen er sand ord for ord. Så man skal altså tro på at dovendyret vandrede fra Sydamerika til omkring Israel for at hoppe på Noahs ark, og at koalabjørene kom svømmende fra Australien.

Jeg er ked af at sige det, men man er ikke den skarpeste kniv i skuffen hvis man ikke af sig selv tænker "hov, er der noget galt her!".
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Anilara » 27. apr 2016, 23:20

eks-Maupassant skrev:
Anilara skrev:Jeg undrer mig bare.
Jeg synes ikke pr automatik at folk, som har en overbevisning om, at der findes usunde fødevarer eller folk som går ind for dødsstraf eller andet f.eks er uintelligente eller dumme (selvom jeg har en anden overbevisning). Det er slet ikke den ene ting det som er afgørende for min generelle vurdering af en person.
Hvorfor skulle det så lige være det, at man er religiøs som gør, at man pr automatik så stemples som uintelligent?
Det er mangel af helhedssyn og at ignorere kompetencer på en meget lille baggrund.
Jeg forstår hvis man tænker, at vedkommende er lidt gakgak på lige det område man ikke er enig i eller overbevist om, men derfra og så til at stemple en person som værende generelt tilbagestående er da en voldsom simplificering af et menneske - og det får mig til at at tænke at folk med den overbevisning på dét område er snæversynet (bemærk; ikke generelt).

Jeg synes det er synd, at nogen møder religiøse med den forudtagethed og de forforståelser, men jeg er samtidig også klar over, at det er uundgåeligt ikke at stemple og marginalisere på noget tidspunkt. Man bør bare være bevist om hvad det betyder.


Nu har du selv gang i noget forudtagethed og forforståelse :) Du kan ikke bare gå ud fra at man en gang for alle har besluttet derhjemme at religiøse er sådan-og-sådan og så tromler man bare derudaf med den ide. Jeg personligt tænkte som udgangspunkt pretty much som du gør der, men har skiftet syn på det efter at have snakket med en masse af dem.

Det er bare svært at beskrive hvad det er :)

Hem hmm ... der er noget i deres tankegang som minder mig om konspirationsteori-folk.

Altså at de KUN kan se det der passer med deres ideer, og på en måde er blinde og døve overfor ting der ikke passer ind i det.

Jeg ved ikke om man normalt vil sige at det falder ind under intelligens eller ej. Folk der tror på konspirationsteorier kan også være rasende dygtige til alt muligt brainy.

Samtidigt er de meget dårlige til at scanne om deres ideer hænger sammen. Det er lissom de kan have en masse ideer i hovedet og de aldrig tænker "hov passer ide A sammen med ide B".

F.eks. kan religiøse overbevise sig om at Bibelen er sand ord for ord. Så man skal altså tro på at dovendyret vandrede fra Sydamerika til omkring Israel for at hoppe på Noahs ark, og at koalabjørene kom svømmende fra Australien.

Jeg er ked af at sige det, men man er ikke den skarpeste kniv i skuffen hvis man ikke af sig selv tænker "hov, er der noget galt her!".

Jamen jeg tror vi har nogenlunde fælles holdning.
Jeg tog udgangspunkt i de, som mener, at hvis man er religiøs, så er man dum - færdig. Ikke de (som jeg f.eks forstår du giver udtryk for) som har den overbevisning, at religiøse som gruppe har nogle svage sider, nogle værende mere dominerende end andre, selvom jeg også er uenig her. :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. apr 2016, 23:56

Animi skrev:Er religiøse/troende mennesker uintelligente/dumme?
Men ja, synes I det? Og hvorfor?


Det kommer an på om de lader deres religiøse tro styre dem, og om de oprigtigt tror på at tingene skete som det beskrives i eksempelvis biblen. Mange ting i biblen kunne de slippe af sted med at skrive, fordi 1) folk vidste ikke bedre, og 2) Kirken havde magt til at straffe/skræmme dem der tvivlede. Men et par tusinde år senere ved vi ærligt talt bedre, og hvis man oprigtigt tror på tingene i den bog, så vil jeg sige at man er uintelligent. Jeg vil også sige at man sagtens kunne være uintelligent før man blev religiøs.

Hvem siger at religiøse mennesker er uintelligente fordi de bliver religiøse? Måske er det bare uintelligente mennesker der bliver religiøse fordi de er uintelligente? Det er hønen og ægget om igen.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Livets forhold"