Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Sjg » 1. maj 2016, 20:44

KinderBueno skrev:
Spjaerten skrev:^ fordi det svarer til huslejen for præcis samme periode.

I kan også blive udsat for de forventer de 3 mdrs forudbetalt leje dækker for mdr 4-6 så i reelt ikke kommer til at opleve i har sikkerhed på fulde 48.000kr i hele perioden


Ja... Ok. Men det mener min kæreste så, er irrelevant. Kan du uddybe, hvorfor det er frækt fordi det svarer til huslejen i samme periode? For min kæreste er det et spørgsmål om, at man er sikret; så hvis de smutter før tid, så har vi den forudbetalte leje, og hvis de smadrer en dør eller ætser hele gulvet op, så har vi depositum.

Jeg kan godt se, det er lidt firkantet sat op, men det er der, min kæreste og jeg også går skævt af hinanden.


Og med hensyn til det sidste, så håber jeg på at man kan kommunikere sig ud af sådan misforståelse inden den opstår.

Forudbetalt husleje er bestemt til at skulle "bos op" af lejer i de sidste 3 måneder.

Har I indgået aftale om et tidsbegrænset lejemål på 6 måneder og opkrævet lejer for 3 måneders forudbetalt husleje, har lejer ret til at modregne de sidste 3 måneders husleje i den forudbetalte leje.

I kan derfor ikke (lovligt) både opkræve forudbetalt husleje OG forvente, at lejer herudover også betaler husleje i de sidste 3 måneder.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Delfin » 1. maj 2016, 20:54

Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der nogle regler for, hvornår man må fremleje sin lejlighed, så I skal sørge for at få det godkendt hos boligselskabet.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 20:56

Sjg skrev:
KinderBueno skrev:
Spjaerten skrev:^ fordi det svarer til huslejen for præcis samme periode.

I kan også blive udsat for de forventer de 3 mdrs forudbetalt leje dækker for mdr 4-6 så i reelt ikke kommer til at opleve i har sikkerhed på fulde 48.000kr i hele perioden


Ja... Ok. Men det mener min kæreste så, er irrelevant. Kan du uddybe, hvorfor det er frækt fordi det svarer til huslejen i samme periode? For min kæreste er det et spørgsmål om, at man er sikret; så hvis de smutter før tid, så har vi den forudbetalte leje, og hvis de smadrer en dør eller ætser hele gulvet op, så har vi depositum.

Jeg kan godt se, det er lidt firkantet sat op, men det er der, min kæreste og jeg også går skævt af hinanden.


Og med hensyn til det sidste, så håber jeg på at man kan kommunikere sig ud af sådan misforståelse inden den opstår.

Forudbetalt husleje er bestemt til at skulle "bos op" af lejer i de sidste 3 måneder.

Har I indgået aftale om et tidsbegrænset lejemål på 6 måneder og opkrævet lejer for 3 måneders forudbetalt husleje, har lejer ret til at modregne de sidste 3 måneders husleje i den forudbetalte leje.

I kan derfor ikke (lovligt) både opkræve forudbetalt husleje OG forvente, at lejer herudover også betaler husleje i de sidste 3 måneder.


Ahh, nej okay, selvfølgelig. :) Tak fordi du lige skærer det ud i pap.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 20:56

Delfin skrev:Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der nogle regler for, hvornår man må fremleje sin lejlighed, så I skal sørge for at få det godkendt hos boligselskabet.


Vi må hellere kontakte vores udlejer. Jeg havde egentlig håbet, de ikke skulle ind over, men det er nok bedst sådan.
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Mi55y » 2. maj 2016, 05:00

KinderBueno skrev:
Delfin skrev:Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der nogle regler for, hvornår man må fremleje sin lejlighed, så I skal sørge for at få det godkendt hos boligselskabet.


Vi må hellere kontakte vores udlejer. Jeg havde egentlig håbet, de ikke skulle ind over, men det er nok bedst sådan.


Jeg undersøgte det på et tidspunkt, bor i AL2Bolig under Aarhusbolig, og der var det kun muligt at fremleje, hvis det var i forbindelse med arbejde eller studie i udlandet, så vidt jeg husker. Så det er bestemt værd at undersøge.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 05:41

Reglerne om maksimal leje gælder også i tidsbegrænsede lejeforhold, og jeres egen huslejebetaling er helt ligegyldig i forhold til, hvad den maksimale leje er.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 10:25

Mi55y skrev:
KinderBueno skrev:
Delfin skrev:Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der nogle regler for, hvornår man må fremleje sin lejlighed, så I skal sørge for at få det godkendt hos boligselskabet.


Vi må hellere kontakte vores udlejer. Jeg havde egentlig håbet, de ikke skulle ind over, men det er nok bedst sådan.


Jeg undersøgte det på et tidspunkt, bor i AL2Bolig under Aarhusbolig, og der var det kun muligt at fremleje, hvis det var i forbindelse med arbejde eller studie i udlandet, så vidt jeg husker. Så det er bestemt værd at undersøge.


Ja okay. Vi fremlejer fordi jeg skal i praktik i udlandet, dvs. studie og arbejde samtidig. Det må vel være en holdbar grund. Men jeg forhører mig naturligvis ad. Har også læst det efter en googlesøgning.
Senest rettet af Vixen 2. maj 2016, 10:29, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 10:28

Akehurst2 skrev:Reglerne om maksimal leje gælder også i tidsbegrænsede lejeforhold, og jeres egen huslejebetaling er helt ligegyldig i forhold til, hvad den maksimale leje er.


Okay. Hm. Men hvordan finder vi så ud af, hvad fremlejetagerne skal betale i husleje? Hvis du har lyst til at uddybe. :)
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 11:59

KinderBueno skrev:
Akehurst2 skrev:Reglerne om maksimal leje gælder også i tidsbegrænsede lejeforhold, og jeres egen huslejebetaling er helt ligegyldig i forhold til, hvad den maksimale leje er.


Okay. Hm. Men hvordan finder vi så ud af, hvad fremlejetagerne skal betale i husleje? Hvis du har lyst til at uddybe. :)


Der er en udmærket artikel om det her: http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE1 ... e-husleje/

Ellers kan SAPU, som der er henvist til tidligere, hjælpe: http://www.sapu.dk/okonomi/husleje De kan også lave en vurdering, hvis I er medlemmer.

I og med, I selv er lejere, kan I jo selv klage over jeres husleje, hvis fremlejer gør det - så får I også selv nedsat huslejen.
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 2. maj 2016, 12:08

Akehurst2 skrev:
KinderBueno skrev:
Akehurst2 skrev:Reglerne om maksimal leje gælder også i tidsbegrænsede lejeforhold, og jeres egen huslejebetaling er helt ligegyldig i forhold til, hvad den maksimale leje er.


Okay. Hm. Men hvordan finder vi så ud af, hvad fremlejetagerne skal betale i husleje? Hvis du har lyst til at uddybe. :)


Der er en udmærket artikel om det her: http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE1 ... e-husleje/

Ellers kan SAPU, som der er henvist til tidligere, hjælpe: http://www.sapu.dk/okonomi/husleje De kan også lave en vurdering, hvis I er medlemmer.

I og med, I selv er lejere, kan I jo selv klage over jeres husleje, hvis fremlejer gør det - så får I også selv nedsat huslejen.


Tak for det, det kigger jeg nærmere på.

Jeg har i øvrigt lige fået bekræftet af vores udlejer, at vi gerne må fremleje. Så, så langt, så godt. :)
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Juliet
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:07
Kort karma: 44
Likede indlæg: 298

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Juliet » 2. maj 2016, 14:55

Tidligere har det været vigtigt at skrive ind i lejekontrakten hvorfor lejen er tidsbegrænset, i tilfælde af at lejer ikke vil fraflytte lejemålet. Jeg ved ikke om det er ændret med den nye lejelov, men det er værd at have med når kontrakten skrives.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Delfin » 2. maj 2016, 16:37

Akehurst2 skrev:
KinderBueno skrev:
Akehurst2 skrev:Reglerne om maksimal leje gælder også i tidsbegrænsede lejeforhold, og jeres egen huslejebetaling er helt ligegyldig i forhold til, hvad den maksimale leje er.


Okay. Hm. Men hvordan finder vi så ud af, hvad fremlejetagerne skal betale i husleje? Hvis du har lyst til at uddybe. :)


Der er en udmærket artikel om det her: http://politiken.dk/oekonomi/bolig/ECE1 ... e-husleje/

Ellers kan SAPU, som der er henvist til tidligere, hjælpe: http://www.sapu.dk/okonomi/husleje De kan også lave en vurdering, hvis I er medlemmer.

I og med, I selv er lejere, kan I jo selv klage over jeres husleje, hvis fremlejer gør det - så får I også selv nedsat huslejen.


Det gælder ikke almen bolig. I almen bolig fastsættes huslejen efter budget/regnskab for den afdeling, man bor i, skal balancere. Budgettet er baseret på de faktiske udgifter i afdelingen, og der er ingen ejer, som tjener på huslejen, dog betaler man et beløb for administration til boligselskabet, hvor prisen er sat efter, hvad beboermødet vedtager at købe hjælp til. Det er bla. sådan noget som udarbejdning af budgetter og regnskab.

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at man må sætte huslejen til det samme, som man selv betaler i almen bolig.
Jeg ved at huslejen ikke må overstige det, man selv betaler.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2016, 16:50

Delfin skrev:
Det gælder ikke almen bolig. I almen bolig fastsættes huslejen efter budget/regnskab for den afdeling, man bor i, skal balancere. Budgettet er baseret på de faktiske udgifter i afdelingen, og der er ingen ejer, som tjener på huslejen, dog betaler man et beløb for administration til boligselskabet, hvor prisen er sat efter, hvad beboermødet vedtager at købe hjælp til. Det er bla. sådan noget som udarbejdning af budgetter og regnskab.

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at man må sætte huslejen til det samme, som man selv betaler i almen bolig.
Jeg ved at huslejen ikke må overstige det, man selv betaler.


Jeg havde ikke forstået, at der var tale om en almen bolig.

Så bare glem, hvad jeg skrev. mine indlæg var om private lejemål.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Delfin » 2. maj 2016, 17:07

Akehurst2 skrev:
Delfin skrev:
Det gælder ikke almen bolig. I almen bolig fastsættes huslejen efter budget/regnskab for den afdeling, man bor i, skal balancere. Budgettet er baseret på de faktiske udgifter i afdelingen, og der er ingen ejer, som tjener på huslejen, dog betaler man et beløb for administration til boligselskabet, hvor prisen er sat efter, hvad beboermødet vedtager at købe hjælp til. Det er bla. sådan noget som udarbejdning af budgetter og regnskab.

Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener, at man må sætte huslejen til det samme, som man selv betaler i almen bolig.
Jeg ved at huslejen ikke må overstige det, man selv betaler.


Jeg havde ikke forstået, at der var tale om en almen bolig.

Så bare glem, hvad jeg skrev. mine indlæg var om private lejemål.


Det tolkede jeg ud fra dette svar, men det må ts svare på

KinderBueno skrev:
Delfin skrev:Hvis I bor i et almennyttigt boligselskab, er der nogle regler for, hvornår man må fremleje sin lejlighed, så I skal sørge for at få det godkendt hos boligselskabet.


Vi må hellere kontakte vores udlejer. Jeg havde egentlig håbet, de ikke skulle ind over, men det er nok bedst sådan.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf No_Link » 2. maj 2016, 17:30

Måske er der svaret på det; men har udlejer (altså den der reelt ejer lejligheden/ejendommen) godkendt, at I fremlejer??
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Livets forhold"