Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 18:42

Min kæreste og jeg skal fremleje vores Aarhus-lejlighed i et halvt år fra 1. august, og i den forbindelse er vi lidt i tvivl i forhold til vores fremtidige fremlejetageres betaling af depositum og forudbetalt leje.

Min kæreste mener, at vi bør kræve 3 måneders forudbetalt leje plus et depositum i form af tre måneders leje. I så fald er der tale om 40.000 kr, som fremlejetagere vil skulle overføre til os.

Men jeg har altså indtryk af, at det ikke er 'normalt' at fremleje indbefatter tre måneders betalt husleje OG tre måneders husleje i depositum. Men måske er det bare sådan, det er. Jeg synes naturligvis, at vi skal sikre os, hvis de nu laver en skade eller pludselig flytter fra lejligheden, men på en måde synes jeg, at 40.000 er et voldsomt beløb, nu hvor de jo altså skal bo her midlertidigt... Jeg ved det ikke. Jeg havde nok forestillet mig, at 24.000, altså halvdelen, var nok til en sikring af vores situation. Hvad mener I?

Min kæreste mener desuden ikke, at vi kan "samle" det beløb, som fremlejetagere vil overføre til os, så det potentielt dækker begge dele (depositum og forudbetalt leje); Altså, hvis de eksempelvis overfører et depositum til os, så er vi ikke sikret, hvis de pludselig fraflytter. Der troede jeg imidlertid, at vi som fremlejegivere kunne bestemme (og selvfølgelig udarbejde en kontrakt) over det givne beløb - så hvis f.eks. fremlejetagerne overfører 20.000 til os som en sikring, så har vi den, uanset om de enten pludselig fraflytter eller laver et hul i væggen.


Derudover: hvordan aftaler man el og varme, som bliver opgjort halvårligt?


Og har I ellers nogle gode råd, eller ting vi skal være opmærksomme på eller undgå?
Senest rettet af Vixen 1. maj 2016, 18:49, rettet i alt 1 gang.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9840
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9575

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Spjaerten » 1. maj 2016, 18:46

Jeg hsr tidligere fremlejer min lejlighed i 6-12 måneder og af flere omgange. Har kun haft 3 mdrs depositum ingen forudbetalt leje.

Synes faktisk det er for frækt at kræve når perioden kun er 6 mdr.

Mht vand & varme har jeg ikke lavet regnskab.
Nogen har brugt mere andre mindre i min tid som fremlejer. Det gik vist lige op.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 18:50

Da jeg udlejede min lejlighed i 5 måneder, krævede jeg 3 mdrs depositum, og den første måneds husleje på forskud.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 18:52

Derudover kan jeg anbefale at I bliver medlem af sapu.dk. Det koster 89kr om måneden, og derinde har de stort set svar på alt man kan blive i tvivl om når man lejer ud.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:07

Puha, det går op for mig, at jeg ikke ved noget som helst om fremleje med sikkerhed, men at jeg har en masse antagelser. :mellow: Min kæreste er dybt kritisk over for det hele (og det er vel også fornuftigt nok...). Jeg har ellers selv boet til fremleje da jeg flyttede til Aarhus i sin tid, men det var meget uformelt arrangeret.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Muspel » 1. maj 2016, 19:26

Jeg er sikker på, at I finder en rigtig sød lejer, hvor der ikke bliver nogle problemer, men: min veninde blev i Aarhus - godt og grundigt snydt af en pige, der fremlejer hendes lejlighed. Hun fik aldrig andet end depositum (som hun havde sat til kun en måned. Det var en fejl) og den kære lejer lod så som om, at hun var min veninde og aftalte et års fremleje med en helt tredje. Og inkasserede 40.000 i indskud. Efter pengene var overført, var hun ikke til at få fat på, og det viste sig, at hun havde oplyst falsk navn. Kæmpe sag. Stort drama. Mange penge, hun fik svindlet sig til. Plus hun fandt min venindes cpr nummer i en kasse i kælderen med personlige papirer og optog kviklån, handlede på nettet mv i hendes navn.

Så heraf kan vi lære:
Tag et højt depositum. Så har I en sikkerhed.
Fjern ALLE personlige papirer
Få en form for id på lejer - eller bed fx om at blive Facebook venner med lejer.

Og husk også, at trods min venindes historie, så fremlejes der hele tiden - og for langt de fleste går det helt problemfrit, så lad jer ikke skræmme af historien.
2
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:28

Spjaerten skrev:Jeg hsr tidligere fremlejer min lejlighed i 6-12 måneder og af flere omgange. Har kun haft 3 mdrs depositum ingen forudbetalt leje.

Synes faktisk det er for frækt at kræve når perioden kun er 6 mdr.

Mht vand & varme har jeg ikke lavet regnskab.
Nogen har brugt mere andre mindre i min tid som fremlejer. Det gik vist lige op.


Hvorfor er det for frækt? Min kæreste mener, at man bør sikre sig bedst muligt, og at det er sagen uvedkommende, at det er fremleje i seks måneder.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:31

Muspel skrev:Jeg er sikker på, at I finder en rigtig sød lejer, hvor der ikke bliver nogle problemer, men: min veninde blev i Aarhus - godt og grundigt snydt af en pige, der fremlejer hendes lejlighed. Hun fik aldrig andet end depositum (som hun havde sat til kun en måned. Det var en fejl) og den kære lejer lod så som om, at hun var min veninde og aftalte et års fremleje med en helt tredje. Og inkasserede 40.000 i indskud. Efter pengene var overført, var hun ikke til at få fat på, og det viste sig, at hun havde oplyst falsk navn. Kæmpe sag. Stort drama. Mange penge, hun fik svindlet sig til. Plus hun fandt min venindes cpr nummer i en kasse i kælderen med personlige papirer og optog kviklån, handlede på nettet mv i hendes navn.

Så heraf kan vi lære:
Tag et højt depositum. Så har I en sikkerhed.
Fjern ALLE personlige papirer
Få en form for id på lejer - eller bed fx om at blive Facebook venner med lejer.

Og husk også, at trods min venindes historie, så fremlejes der hele tiden - og for langt de fleste går det helt problemfrit, så lad jer ikke skræmme af historien.


Yikes! :nerve:
Det er måske også meget sundt lige at få en skrækhistorie, bare lige for at blive mindet om at den type desværre også findes...
1
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9840
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9575

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Spjaerten » 1. maj 2016, 19:33

^ fordi det svarer til huslejen for præcis samme periode.

I kan også blive udsat for de forventer de 3 mdrs forudbetalt leje dækker for mdr 4-6 så i reelt ikke kommer til at opleve i har sikkerhed på fulde 48.000kr i hele perioden
0
Tryk på * :slem:
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Muspel » 1. maj 2016, 19:34

KinderBueno skrev:
Muspel skrev:Jeg er sikker på, at I finder en rigtig sød lejer, hvor der ikke bliver nogle problemer, men: min veninde blev i Aarhus - godt og grundigt snydt af en pige, der fremlejer hendes lejlighed. Hun fik aldrig andet end depositum (som hun havde sat til kun en måned. Det var en fejl) og den kære lejer lod så som om, at hun var min veninde og aftalte et års fremleje med en helt tredje. Og inkasserede 40.000 i indskud. Efter pengene var overført, var hun ikke til at få fat på, og det viste sig, at hun havde oplyst falsk navn. Kæmpe sag. Stort drama. Mange penge, hun fik svindlet sig til. Plus hun fandt min venindes cpr nummer i en kasse i kælderen med personlige papirer og optog kviklån, handlede på nettet mv i hendes navn.

Så heraf kan vi lære:
Tag et højt depositum. Så har I en sikkerhed.
Fjern ALLE personlige papirer
Få en form for id på lejer - eller bed fx om at blive Facebook venner med lejer.

Og husk også, at trods min venindes historie, så fremlejes der hele tiden - og for langt de fleste går det helt problemfrit, så lad jer ikke skræmme af historien.


Yikes! :nerve:
Det er måske også meget sundt lige at få en skrækhistorie, bare lige for at blive mindet om at den type desværre også findes...


Ja. Det lyder som en dårlig kriminalroman. Men er desværre rigtigt nok. Jeg tror hun slap afsted med det ved at være ung, sød og lyshåret. Så hvis nu I lejer ud til en rockertype med tatoveringer på halsen. Så er I nok home safe :stoned:
2
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:46

Spjaerten skrev:^ fordi det svarer til huslejen for præcis samme periode.

I kan også blive udsat for de forventer de 3 mdrs forudbetalt leje dækker for mdr 4-6 så i reelt ikke kommer til at opleve i har sikkerhed på fulde 48.000kr i hele perioden


Ja... Ok. Men det mener min kæreste så, er irrelevant. Kan du uddybe, hvorfor det er frækt fordi det svarer til huslejen i samme periode? For min kæreste er det et spørgsmål om, at man er sikret; så hvis de smutter før tid, så har vi den forudbetalte leje, og hvis de smadrer en dør eller ætser hele gulvet op, så har vi depositum.

Jeg kan godt se, det er lidt firkantet sat op, men det er der, min kæreste og jeg også går skævt af hinanden.


Og med hensyn til det sidste, så håber jeg på at man kan kommunikere sig ud af sådan misforståelse inden den opstår.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:49

Muspel skrev:
KinderBueno skrev:
Muspel skrev:Jeg er sikker på, at I finder en rigtig sød lejer, hvor der ikke bliver nogle problemer, men: min veninde blev i Aarhus - godt og grundigt snydt af en pige, der fremlejer hendes lejlighed. Hun fik aldrig andet end depositum (som hun havde sat til kun en måned. Det var en fejl) og den kære lejer lod så som om, at hun var min veninde og aftalte et års fremleje med en helt tredje. Og inkasserede 40.000 i indskud. Efter pengene var overført, var hun ikke til at få fat på, og det viste sig, at hun havde oplyst falsk navn. Kæmpe sag. Stort drama. Mange penge, hun fik svindlet sig til. Plus hun fandt min venindes cpr nummer i en kasse i kælderen med personlige papirer og optog kviklån, handlede på nettet mv i hendes navn.

Så heraf kan vi lære:
Tag et højt depositum. Så har I en sikkerhed.
Fjern ALLE personlige papirer
Få en form for id på lejer - eller bed fx om at blive Facebook venner med lejer.

Og husk også, at trods min venindes historie, så fremlejes der hele tiden - og for langt de fleste går det helt problemfrit, så lad jer ikke skræmme af historien.


Yikes! :nerve:
Det er måske også meget sundt lige at få en skrækhistorie, bare lige for at blive mindet om at den type desværre også findes...


Ja. Det lyder som en dårlig kriminalroman. Men er desværre rigtigt nok. Jeg tror hun slap afsted med det ved at være ung, sød og lyshåret. Så hvis nu I lejer ud til en rockertype med tatoveringer på halsen. Så er I nok home safe :stoned:


Hahaha, det skal ikke være nemt! Måske en kamphund også, bare for ikke at tage nogen chancer.
2
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 19:55

To ting I måske skal være opmærksomme på. Hvis I allerede ved det, så bær over med mig :).

1. Den 1. juli 2015 trådte der en ny lejelov i kraft. Jeg ved ikke om der har nogen betydning på korte lejemål, men det er nok lige en god idé at tjekke op på det. Jeg aner ikke selv hvad den nye lejelov indebærer, da mit lejemål ikke nåede at blive påvirket af det.

2. Nu ved jeg ikke hvad I udlejer, men man skal være opmærksom på hvor høj en husleje man 'må' sætte. Fx har jeg en andelslejlighed, og der er nogen regler for hvor meget man må tage i leje pr kvm. pr år. Fx har jeg en andel på 60kvm, med nyt køkken. Jeg fik det vurderet til at jeg højst måtte kræve en husleje på 3000kr.
Selvom det ikke er ulovligt at sætte huslejen højere, kan man bare risikerer at lejerne går til huslejenævnet. Og hvis huslejenævnet vurderer lejen til at være lavere end man selv har sat den, skal man betale differencen tilbage, og det gælder vist helt til et år frem fra kontrakten gælder.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Vixen » 1. maj 2016, 19:58

Animi skrev:To ting I måske skal være opmærksomme på. Hvis I allerede ved det, så bær over med mig :).

1. Den 1. juli 2015 trådte der en ny lejelov i kraft. Jeg ved ikke om der har nogen betydning på korte lejemål, men det er nok lige en god idé at tjekke op på det. Jeg aner ikke selv hvad den nye lejelov indebærer, da mit lejemål ikke nåede at blive påvirket af det.

2. Nu ved jeg ikke hvad I udlejer, men man skal være opmærksom på hvor høj en husleje man 'må' sætte. Fx har jeg en andelslejlighed, og der er nogen regler for hvor meget man må tage i leje pr kvm. pr år. Fx har jeg en andel på 60kvm, med nyt køkken. Jeg fik det vurderet til at jeg højst måtte kræve en husleje på 3000kr.
Selvom det ikke er ulovligt at sætte huslejen højere, kan man bare risikerer at lejerne går til huslejenævnet. Og hvis huslejenævnet vurderer lejen til at være lavere end man selv har sat den, skal man betale differencen tilbage, og det gælder vist helt til et år frem fra kontrakten gælder.


Tak for det! Jeg må lige undersøge det første.

Jeg kender godt til det nederste, men jeg kan simpelthen ikke regne ud, om det også gælder for os, når det er fremleje (som åbenbart hedder tidsbegrænset leje i virkeligheden...?) - Vores er en almindelig leje-lejlighed. Og altså. Vi sætter naturligvis ikke lejen højere, end den vi selv betaler. Men er der så en risiko ved det? Argh. :stoned:
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7487
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 828
Likede indlæg: 19593

Re: Fremleje - depositum og forudbetalt leje

Indlægaf Animi » 1. maj 2016, 20:02

KinderBueno skrev:
Animi skrev:To ting I måske skal være opmærksomme på. Hvis I allerede ved det, så bær over med mig :).

1. Den 1. juli 2015 trådte der en ny lejelov i kraft. Jeg ved ikke om der har nogen betydning på korte lejemål, men det er nok lige en god idé at tjekke op på det. Jeg aner ikke selv hvad den nye lejelov indebærer, da mit lejemål ikke nåede at blive påvirket af det.

2. Nu ved jeg ikke hvad I udlejer, men man skal være opmærksom på hvor høj en husleje man 'må' sætte. Fx har jeg en andelslejlighed, og der er nogen regler for hvor meget man må tage i leje pr kvm. pr år. Fx har jeg en andel på 60kvm, med nyt køkken. Jeg fik det vurderet til at jeg højst måtte kræve en husleje på 3000kr.
Selvom det ikke er ulovligt at sætte huslejen højere, kan man bare risikerer at lejerne går til huslejenævnet. Og hvis huslejenævnet vurderer lejen til at være lavere end man selv har sat den, skal man betale differencen tilbage, og det gælder vist helt til et år frem fra kontrakten gælder.


Tak for det! Jeg må lige undersøge det første.

Jeg kender godt til det nederste, men jeg kan simpelthen ikke regne ud, om det også gælder for os, når det er fremleje (som åbenbart hedder tidsbegrænset leje i virkeligheden...?) - Altså. Vi sætter naturligvis ikke lejen højere, end den vi selv betaler. Men er der så en risiko ved det? Argh. :stoned:


Nej, det tror jeg så ikke der er nogen risiko ved, hvis I ikke sætte den højere end I selv betaler :) Selv måtte jeg sætte huslejen højere, for at få det til at kører rundt rent økonomisk, og jeg var ved at dø af skræk over om jeg pludselig fik en email fra huslejenævnet :lol2:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Livets forhold"