Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:30

DetSorteCirkus skrev:
Karkluden skrev:
Mette skrev:De mange mange gange jeg har passet terminale patienter, har jeg hver gang jeg gav endnu en sprøjte, fortalt de pårørende, at det jo kunne være nu patienten tog sit sidste åndedrag.

Præcis.
Og når der er ordineret kærlig pleje er det også minus i/minus r - altså ingen genoplivning og ingen respirator, og derfor undrer det mig også, hvorfor der er forsøgt hjerte-lunge-redning på nogle af de patienter. Det burde ingen have forsøgt.


Men var der ikke noget med, som Mette også skriver, at der ikke var ordineret KP til alle de pågældende patienter?
Hvis en har været terminal, men endnu ikke fået ordineret KP, kunne det måske være grunden til, at vedkommende blev genoplivet.

Man kan godt være terminal og ikke få ordineret kp. Men det er godt nok ikke mange terminale patienter/pårørende, der ikke har frasagt sig genoplivning. Når man er så syg er det jo blevet talt om flere gange. Og sikkert også skrevet i journalen.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 19:32

Karkluden skrev:Nåårh, det troede jeg. Joeh, det kan sagtens være de ikke er nået dertil - eller at det ikke er vurderet nødvendigt endnu. My bad :) :lol: :genert:

Uagtet hvad er det jo en grum grum sag, og man får da også lidt paranoia indbyrdes hvis der pludseligt er mange dødsfald på en vagt (det sker jo), men man er bare nødt til at italesætte og ikke have sådan et shitty miljø som de havde :)


Min mor kan som gammel intensiv sygeplejerske slet ikke holde ud at høre om sagen. Hun er totalt med på, at bevidst misrøgt af patienter skal straffes benhårdt, og at det er en skærpende omstændighed, at dømte har misbrugt sin jobfunktion og den tillid, hun er blevet vist, og hun, min mor, ved også godt, at kollegernes udsagn ikke har fået lov til at stå alene, men at alle mulige uafhængige faginstanser har bidraget til efterforskningen; alligevel påvirker sagen og dommen hende meget, fordi hun ved, at grænserne KAN være hårfine, når det gælder behandling af terminale patienter med ordineret KP.
4
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:33

Jeg synes også der er SÅ tragisk en sag.
Og er slet ikke overbevist om at hun har gjort det forudsætteligt.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Ekliptika » 25. jun 2016, 19:33

Tak for forklaringen. Det var især det med ordinering af receptpligtig medicin, jeg ikke forstod. Mig bekendt er det kun læger, der kan ordinere receptpligtig medicin, og al ordineret medicin skal journalføres (også håndkøbsmedicin). Jeg forstår godt udfra et medmenneskeligt synspunkt behovet for at se igennem fingre med regler i en situation med en døende patient i smerter, men synes også det er problematisk, hvis det sker ofte i disse situationer, at ordinationen ikke journalføres, da det så i særlige sager som denne reelt ikke kan dokumenteres, at man som sygeplejerske har lov at administrere disse lægemidler til en døende patient.
Så kan alle sygeplejersker, der administrerer medicin til patienter under kærlig pleje, jo potentielt blive anklaget for at slå patienter ihjel? Uden at de kan bevise, at de handlede i embeds medfør? Og på den anden side kan det gøre det ret nemt for sundhedspersonale med samme hang til drama, som den dømte sygeplejerske i sagen her, at slå patienter ihjel uden at det opdages, da man kan dække det ind under normal praksis?
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:39

DetSorteCirkus skrev:
Karkluden skrev:Nåårh, det troede jeg. Joeh, det kan sagtens være de ikke er nået dertil - eller at det ikke er vurderet nødvendigt endnu. My bad :) :lol: :genert:

Uagtet hvad er det jo en grum grum sag, og man får da også lidt paranoia indbyrdes hvis der pludseligt er mange dødsfald på en vagt (det sker jo), men man er bare nødt til at italesætte og ikke have sådan et shitty miljø som de havde :)


Min mor kan som gammel intensiv sygeplejerske slet ikke holde ud at høre om sagen. Hun er totalt med på, at bevidst misrøgt af patienter skal straffes benhårdt, og at det er en skærpende omstændighed, at dømte har misbrugt sin jobfunktion og den tillid, hun er blevet vist, og hun, min mor, ved også godt, at kollegernes udsagn ikke har fået lov til at stå alene, men at alle mulige uafhængige faginstanser har bidraget til efterforskningen; alligevel påvirker sagen og dommen hende meget, fordi hun ved, at grænserne KAN være hårfine, når det gælder behandling af terminale patienter med ordineret KP.

Det er nemlig hårfint.
Og hvor går grænsen?
Når sygeplejerske/læge snupper et par pinex på jobbet? Penicillin til ferien? Kvalmestillende til festivalen?
Har givet panodil uden at signere for det? Eller en sovepille uden ordination?
Fuck mand. Hvis en af mine patienter var død i fx en nattevagt og blodprøver viste spor af sovemedicin, der ikke var ordineret. Så ville det ikke se for godt ud. Uanset om det var sovepillens skyld eller ej.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 19:40

Mette skrev:Man kan godt være terminal og ikke få ordineret kp. Men det er godt nok ikke mange terminale patienter/pårørende, der ikke har frasagt sig genoplivning. Når man er så syg er det jo blevet talt om flere gange. Og sikkert også skrevet i journalen.


Hvad hvis personalet har haft mistanke om, at den pludselige forværing ikke er opstået helt efter bogen?
Nu overdriver jeg lige for at illustrere min pointe: Hvis man tager en pårørende i at prøve at kvæle patienten med en pude, vil man så ikke forsøge genoplivning?
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 19:46

Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:48

Det kan jeg ikke forestille mig. Det handler jo bla om at når man er så syg, så kan man ikke klare den lange og hårde proces der starter efter genoplivning. Og en intensivafdeling vil næppe have en genoplivet terminal liggende.
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:49

JoyNips skrev:Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.

Nej! Jeg skriver udfra det der står om de terminale patienter. Ved ikke hvor mange af dem det var..
0
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Ekliptika » 25. jun 2016, 19:52

Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.
Må indrømme at jeg heller ikke forstår det der med personlighedforstyrrelse kontra psykisk sygdom. Jeg forstår ikke, at man ikke er psykisk syg, hvis man kan dømmes for at slå patienter ihjel, som hun blev dømt for, fordi man har trang til drama. Hvis man slår andre mennesker ihjel, fordi man har trang til drama, er man så ikke psykisk syg? Men jeg forstår så heller ikke helt, hvad personlighedforstyrrelser egentlig er for noget, så det er nok derfor.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 19:59

Ekliptika skrev:Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.
Må indrømme at jeg heller ikke forstår det der med personlighedforstyrrelse kontra psykisk sygdom. Jeg forstår ikke, at man ikke er psykisk syg, hvis man kan dømmes for at slå patienter ihjel, som hun blev dømt for, fordi man har trang til drama. Hvis man slår andre mennesker ihjel, fordi man har trang til drama, er man så ikke psykisk syg? Men jeg forstår så heller ikke helt, hvad personlighedforstyrrelser egentlig er for noget, så det er nok derfor.


Men man kan godt have en psykisk lidelse og stadig være egnet til straf.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:01

Ekliptika skrev:Tak for forklaringen. Det var især det med ordinering af receptpligtig medicin, jeg ikke forstod. Mig bekendt er det kun læger, der kan ordinere receptpligtig medicin, og al ordineret medicin skal journalføres (også håndkøbsmedicin). Jeg forstår godt udfra et medmenneskeligt synspunkt behovet for at se igennem fingre med regler i en situation med en døende patient i smerter, men synes også det er problematisk, hvis det sker ofte i disse situationer, at ordinationen ikke journalføres, da det så i særlige sager som denne reelt ikke kan dokumenteres, at man som sygeplejerske har lov at administrere disse lægemidler til en døende patient.
Så kan alle sygeplejersker, der administrerer medicin til patienter under kærlig pleje, jo potentielt blive anklaget for at slå patienter ihjel? Uden at de kan bevise, at de handlede i embeds medfør? Og på den anden side kan det gøre det ret nemt for sundhedspersonale med samme hang til drama, som den dømte sygeplejerske i sagen her, at slå patienter ihjel uden at det opdages, da man kan dække det ind under normal praksis?

Både ja og nej. Når man giver noget i rammeordination (og alle andre ordinationer) skal det jo dokumenteres i computeren. Rammeordinationer bliver så set af en læge i løbet af et døgns tid, og h*n godkender det så. det kan fx netop være 2 panodil, noget alment sovemedicin, afføringsmiddel eller på psyk fx noget beroligende/mod tankemylder.
Men som en anden siger: Man kan stå i en situation hvor patienten fx dør inden der er kvitteret for medicinen givet i rammeordination. De fleste steder er det jo intet problem, fordi man har gode kollegiale forhold, og fordi der er givet det der skal, og så kvitterer lægen og går så tilsyn på den døde.
Men har man IKKE gode kollegiale forhold, så kan det jo reelt give problemer. Der er i hvert fald mange ting, der gør, at jeg altid sørger for, at vi er to om at beslutte at give noget medicin, og jeg skriver ALTID i dokumentationen, at fx "ptt klager fortsat over stærke smerter, intet har hjulpet. Kollega og ut bliver enige om at give xx mg panodil/morfin/whatever efter rammeordination" og hvis jeg har aftalt det med lægen i telefonen, men ikke har skriftlig ordination skriver jeg også at "læge jens jensen har telefonisk ordineret xx mg stesolid" fx.
Så kan de altid gå tilbage og tjekke det.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:03

JoyNips skrev:Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.

Det er jeg så helt enig i, og derfor skriver jeg personligt også, at jeg bestemt tænker, der er noget om det hele.
Jeg siger bare, at jeg OGSÅ synes de har et shitty arbejdsmiljø der OG at der kan være andre situationer hvor man teoritisk set kan stå i et dilemma. Men jeg er enig lige her.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 20:06

Mette skrev:
JoyNips skrev:Men altså, en patient der har været ved godt mod tidligere på dagen, og som ikke er terminal og som ikke har fået ordineret kærlig pleje pumper man sgu ikke fuld af medicin i en grad, så vedkommende er ved at stille træskoene... Og da for fanden slet ikke uden at en læge har ordineret det... Og man har vel heller ikke gund til at prøve at skjule sprøjterne, hvis det er helt ok og i tråd med lægens anbefaling at man pumper patienten fuld af medicin, der meget potentielt vil koste patienten livet.

Nej! Jeg skriver udfra det der står om de terminale patienter. Ved ikke hvor mange af dem det var..


Men hvilke af patienterne var terminale og havde fået ordineret kærlig pleje? Det må du da have et sted fra i sagen når du skriver om det?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 20:06

Ekliptika skrev:Jeg synes også denne sag er tragisk på alle områder.
Må indrømme at jeg heller ikke forstår det der med personlighedforstyrrelse kontra psykisk sygdom. Jeg forstår ikke, at man ikke er psykisk syg, hvis man kan dømmes for at slå patienter ihjel, som hun blev dømt for, fordi man har trang til drama. Hvis man slår andre mennesker ihjel, fordi man har trang til drama, er man så ikke psykisk syg? Men jeg forstår så heller ikke helt, hvad personlighedforstyrrelser egentlig er for noget, så det er nok derfor.

Fordi de der ikke dømmes egnet til straf som oftest (disclaimer: ikke altid, men oftest) er psykotiske, og principielt ikke kan stilles til ansvar for deres handlinger, da de ikke har gjort det bevidst, men under indvirkning af stemmer og hallucinationer. Sådan basalt set.
En med personlighedsforstyrrelse har fint forståelse for egne handlinger, og er som oftest helt egnet til almindelig straf.
Du kan sammenligne det med at blot fordi du har ADHD eller depression, og så går ud og slår en ihjel, så mister du jo ikke forståelsen for din handling, og du har ikke handlet under indflydelse af andet. Men mange med psykoser har jo stemmer der fortæller dem at xx-person er efter dem og vil slå dem ihjel (= normal reaktion at "kæmpe tilbage" i deres hoved og slå denne person ihjel). Det er et lidt nede-på-gulvet-eksempel, men tænker du forstår.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"