OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Aima » 3. maj 2016, 13:09

Jeg ved ikke, altså... Det afhænger jo først og fremmest af relationen og hvordan man er i den. Når det så er sagt, synes jeg altid det mindste man kan gøre, når man har med børn at gøre, er, at forholde sig til at de er dét, altså børn, og hvad der måske er nemt nok for en voksen at forstå og acceptere, ikke altid er det i et barnesind.

Min mor fik en kæreste fire-fem år efter min far var død, og med ham fulgte også hans familie. Min bror og jeg fik i dem et sæt 'bonusbedster', og selvom vi rent følelsesmæssigt aldrig fik det samme bånd til dem som til vores biologiske bedsteforældre, så gjorde de aldrig åbenlys forskel på os og deres biologiske børnebørn. Vi fik det samme både til jul, fødselsdage, konfirmationer, dimissioner og alt det der, og det betød en del, særligt da vi stadig var børn.

Der er sikkert gjort forskel på andre områder, det tænker jeg da, og det er helt i orden, men jeg værdsætter, at det aldrig var noget, vi som børn blev konfronteret direkte med.

Selvom det i princippet er ok at gøre forskel på bonus og biologisk, tænker jeg alligevel, om det måske ikke er det værd at lade være. Et par hundrede kroners besparelse til fødselsdag og jul, var ikke noget jeg personligt ville prioritere over, at nogle børn følte sig ligeværdige på det område.

At man gør forskel på biologiske- og bonus(børne)børn i det daglige, synes jeg, igen så længe det ikke er åbenlyst, intet odiøst der er i. Min mormor og morfar har givet mere, både engagement og goder, til min bror og mig, end til mine fætre og kusiner. Vi var rent geografisk tættere på, vi så dem oftere og tilknytningen blev derfor stærkere. Det er vel helt naturligt, tror jeg.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 13:11

Akehurst2 skrev:
Guilded_Lily skrev:^ Jo, alderen spiller selvfølgelig også ind. Jeg kan sagtens se, scenariet er et andet, hvis børnene kommer til, når de er ældre teenagere/voksne. Ingen ko på isen dér. Men er det små børn, som man vel et eller andet sted regner med, vil være en del af familien i mange år frem, så synes jeg virkelig, det er forkert.


Det kan man jo ikke være sikker på, og hvor ens egne børnebørn er nogen, man kan have en relation til selvom forældrene går fra hinanden, så er det jo langt fra givet, hvis bonusbarnets forælder og ens barn ikke forbliver sammen. Det er med til at gøre det til en mere perifer relation i mine øjne.

Og ja, med tiden vil det sikkert udjævne sig, men man kan i min verden ikke bare bringe "fremmede" børn ind i en familie og kræve, at de fra start skal betragtes på helt samme måde som de børn, der er der i forvejen og er biologisk (eller via adoption, altså permanent) en del af familien.


Så er det godt nok synd for bonusbørnene, hvis forældrene ender med at være de rigtige for hinanden og blive sammen resten af livet.

Jeg tror, det eneste sted, jeg kan se en logik i forskelsbehandlingen, hvor det nye hold bedsteforældre ikke tilgodeser de tilkommende børn, er ved arv, eller hvis bedsteforældrene har lavet en opsparing fra de biologiske børns fødsel/tidlige barndom.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 13:15

Akehurst2 skrev:Det kan man jo ikke være sikker på, og hvor ens egne børnebørn er nogen, man kan have en relation til selvom forældrene går fra hinanden, så er det jo langt fra givet, hvis bonusbarnets forælder og ens barn ikke forbliver sammen. Det er med til at gøre det til en mere perifer relation i mine øjne.

Og ja, med tiden vil det sikkert udjævne sig, men man kan i min verden ikke bare bringe "fremmede" børn ind i en familie og kræve, at de fra start skal betragtes på helt samme måde som de børn, der er der i forvejen og er biologisk (eller via adoption, altså permanent) en del af familien.


Men nu gør du det også til et spørgsmål, om hvad voksne kan forvente af andre voksne. Det er det ikke for mig. Det er et spørgsmål om at tage vel imod nogle børn, der ikke lige kan tænke sig til eller forstå dine voksne pointer her.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 13:39

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Det kan man jo ikke være sikker på, og hvor ens egne børnebørn er nogen, man kan have en relation til selvom forældrene går fra hinanden, så er det jo langt fra givet, hvis bonusbarnets forælder og ens barn ikke forbliver sammen. Det er med til at gøre det til en mere perifer relation i mine øjne.

Og ja, med tiden vil det sikkert udjævne sig, men man kan i min verden ikke bare bringe "fremmede" børn ind i en familie og kræve, at de fra start skal betragtes på helt samme måde som de børn, der er der i forvejen og er biologisk (eller via adoption, altså permanent) en del af familien.


Men nu gør du det også til et spørgsmål, om hvad voksne kan forvente af andre voksne. Det er det ikke for mig. Det er et spørgsmål om at tage vel imod nogle børn, der ikke lige kan tænke sig til eller forstå dine voksne pointer her.


Men man kan vel tale med dem om det - de behøver ikke at regne det hele ud selv. I det konkrete tilfælde er der tale om store gaver til en konfirmation, hvilket jo er ret store børn, så dem kan man jo godt tale med om den slags ting.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 13:40

Angelina skrev:Næh, jeg synes det er vildt nedern at gøre stor forskel på børn i samme husholdning. Jeg synes man er et nedern menneske hvis ikke man under søskende det samme. Uanset om de er hel, halv eller stedsøskende.


Men hvad er "det samme"? Bonusbørnene har jo hele deres egen biologiske familie også - så de vil alt andet lige bare få mere, hvis de skal have præcis det samme af den nye familie.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf BlueBunny » 3. maj 2016, 14:25

Jeg synes ikke der er et enkelt svar.
For hvordan gør man bedst "ikke" forskel?
Hvis alle får det samme, så får bonus børnene ekstra (da de får både bonus og bio. Og der kan jo være bonus bedster på begge sider).
Som forældre giver man måske sit barn en gave til en værdi som er fra både mor og far, når forældre så ikke er sammen, skal gaven så halveres?

Jeg synes det kommer an på relation. Selvfølgelig har mine forældre været med til at fejre mine bonusbørns store begivenheder. Vi holder ikke mærkedage med deres mor (lang geografisk afstand), så børnene får dobbel op af fest og gaver.

Jeg synes det er ok mine forældre ikke giver bonusbørn helt det samme. Feks har de lavet børneopsparing til biobørn, hvorimod bonus har andre der har sikret børneopsparing.

Mine bonusbørn får masser af kærlighed og anerkendelse, og jeg omtaler dem som mine børn (jeg bare ikke selv har lavet). Vi har så også kendt hinanden som i nærmest altid.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27062

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 14:40

MissDitte skrev:Nej -du behøver ikke elske de børn, men jeg synes du bør behandle dem på lige fod med de biologiske børn i familien.
Her hos os er de børn mine. Vi er netop blevet inviteret til sølvbryllup. Min kæreste, min kærestes barn og mig. Mine to børn, som også bor med os, er ikke inviteret. DET synes jeg ikke er ok.


Det kommer jo nok an på, hvilken familieopfattelse, man har.

Som sagt mener jeg ikke, man kan påtvinge mennesker, der ikke selv har valgt disse personer til, at tage dem ind som en del af familien. Det kan man kun forvente af dem, der har taget valget - altså de to mennesker, der har valgt at bringe deres familier sammen. Jeg mener ikke, at hverken bedsteforældre, onkler, søskende eller børnene selv for den sags skyld kan påtvinges den slags relation.

Det er en af de rigtig nederen ting ved at være skilsmissefamilie, forestiller jeg mig.

Det sagt, så ville jeg ikke komme til noget, hvor mit (lille) barn ikke var inviteret. Så sådan ville det være.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 14:47

Mi55y skrev:Inspireret af en samtale over frokostbordet på mit arbejde i dag, hvor der ikke var nogen klar konsensus:

Er det OK at give for mindre i gave til børn, man ikke er blodsbeslægtede med, i forhold til hvad man ville give til ægte niecer/nevøer, børnebørn etc.


OK i forhold til hvad?

Jeg gør forskel på alle - også blodbeslægtede. Jeg giver præcis for det beløb, jeg har lyst til, til hvem jeg har lyst til.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. maj 2016, 14:56

Akehurst2 skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Men nu gør du det også til et spørgsmål, om hvad voksne kan forvente af andre voksne. Det er det ikke for mig. Det er et spørgsmål om at tage vel imod nogle børn, der ikke lige kan tænke sig til eller forstå dine voksne pointer her.


Men man kan vel tale med dem om det - de behøver ikke at regne det hele ud selv. I det konkrete tilfælde er der tale om store gaver til en konfirmation, hvilket jo er ret store børn, så dem kan man jo godt tale med om den slags ting.


Det kan du godt. Tale med dem om det. Og de vil sikkert også forstå. Men det ændrer ikke på, at børn i konfirmationsalderen er følelsesmæssigt sårbare, så det vil efter min overbevisning stadig gøre ondt. Det har jeg oplevet flere gange, hvor mine elever i den aldersgruppe har følt sig tilsidesat.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Lulu » 3. maj 2016, 15:21

Nu tager jeg udgangspunkt i at bonusbørnene har været en del af familien tilpas længe til man har en god relation til hinanden. Så er jeg af den mening at penge skal være samme beløb. Gaver skal være lige præcis den gave gavegiver mener er rigtig til gavemodtager. Omend hvis de havde givet en gave til 5000 til den ene ville det syntes mærkeligt kun at komme med en gave til 100kr til den anden, så der ville jeg som person nok finde nogle andre finde ting også at putte med i gaven.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf Animi » 3. maj 2016, 15:24

Jeg synes at man bør give for nogenlunde det samme beløb, til alle børn i husstanden. Jeg kan ikke rigtig forstå at man kan få sig selv til andet, når det kommer til børn.
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf godtnavn » 3. maj 2016, 15:51

Det kommer an på relationen synes jeg.

Lidt ligesom med gaver til venner, bekendte får mindre gaver end venner, men når de bekendte bliver venner får de lige så store gaver som andre venner. Det er det samme med bonusbørn, når det er min brors kærestes børn får de små gaver, når de har været der et stykke tid og er en del af familien på lige fod med alle andre får de lige så store gaver som alle andre.

I min familie er der pt ingen der er bonus-familie, rent biologisk er der, men fuck det, min nevøer og niecer er mine nevøer og niecer uanset hvem der har gjort hvem gravid. I kærestens familie er der noget bonus-noget, de har været der i mange år, men de har intet ønske om at være en del af familien, deraf får de mindre gaver (tror egentlig aldrig vi har været inviteret til deres fødselsdag og dermed givet dem gaver) end dem der rent faktisk er en del af familien.

Så kort og godt handler det om de er blevet familie eller blot er nogle der slæbes med til familie-ting.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 15:51

Jeg synes det er dårlig stil at gøre forskel på en søskendeflok udfra om man er blodbeslægtede eller ej. Så hvis man har en fast gave pris synes jeg den burde gælde alle ungerne, men hvis man køber mere ud fra ønsker/behov fremfor pris, så er det jo fair at ikke alle altid får for det samme, men der er det jo samme vilkår for de biologiske børn.

Jeg er måske farvet af selv at komme fra en sammenbragt familie, med en barn hver og så et fælles. Mig der ikke kendte min biologiske far, og min stedsøster der både havde mor og far. Vi var altid en stor familie - og min stedsøster har alle dage været lige så velkommen i min biologiske familie som mig, og jeg hos hendes biologiske familie. Jeg er altid blevet behandlet på ligefod med mine søskende og fætre i den familie, både hos farmor, fastre og onkler, og jeg var da tilstede i alle de samme ferier osv. Som de andre. Jeg var blevet rigtig ked af det hvis nogen på noget tidspunkt havde signaleret at jeg ikke hørte til i familien i samme grad som alle andre, hvis jeg ikke var en lige så stor del af det af det fællesskab.
1
...
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf MissDitte » 3. maj 2016, 17:00

ajnaM skrev:
MissDitte skrev:Nej -du behøver ikke elske de børn, men jeg synes du bør behandle dem på lige fod med de biologiske børn i familien.
Her hos os er de børn mine. Vi er netop blevet inviteret til sølvbryllup. Min kæreste, min kærestes barn og mig. Mine to børn, som også bor med os, er ikke inviteret. DET synes jeg ikke er ok.


Det kommer jo nok an på, hvilken familieopfattelse, man har.

Som sagt mener jeg ikke, man kan påtvinge mennesker, der ikke selv har valgt disse personer til, at tage dem ind som en del af familien. Det kan man kun forvente af dem, der har taget valget - altså de to mennesker, der har valgt at bringe deres familier sammen. Jeg mener ikke, at hverken bedsteforældre, onkler, søskende eller børnene selv for den sags skyld kan påtvinges den slags relation.

Det er en af de rigtig nederen ting ved at være skilsmissefamilie, forestiller jeg mig.

Det sagt, så ville jeg ikke komme til noget, hvor mit (lille) barn ikke var inviteret. Så sådan ville det være.


Og det er præcis hvad jeg har meddelt. Hvis mine børn ikke er inviteret kommer jeg heller ikke. Ingen skal føle sig presset til atville mine børn, men jeg følger med børnene.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: OK med mindre gaver ved bonusbørn?

Indlægaf vibbsen » 3. maj 2016, 17:33

Well, min mor og far har 2 børnebørn. Min datter som de er blodsbeslægtet med. Og min bror papdatter. Som er hans kærestes plejedatter.

Hvis mine forældre begyndte at tale om at lave forskel på de beløb som de køber gaver for til pigerne, med begrundelse i at min datter er et "rigtigt" barnebarn og den anden et "bonus" barn, så ville jeg nok være nødt til at tage en alvorlig snak med dem. For det vil jeg under ingen omstændigheder kunne accepterer. Min bror ville helt sikkert ikke sige noget. Men det ville jeg. For jeg vil ikke lægger barn til sådan en forskelsbehandling. Min datter har kun den ene kusine på min side. Og får nok ikke andre. For mig betyder det rigtig meget at de får et godt forhold. Børn er ikke dumme. Og hvis der er noget der kan drive en kile mellem dem, så er det da forskelsbehandling.

De skal være velkomne til at give forskellige størrelse gaver af alle mulige andre grunde. Men ikke fordi den ene er mere rigtig end den anden.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"