Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf vibbsen » 23. maj 2016, 11:54

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.


Jeg havde ikke set at de arbejdede på en skole. Men det er fuldstændig underordnet. Din kæreste er ikke erstatningsansvarlig over for andre end computerens formelle ejer. De kan rejse et krav om erstatning. Det kan brugeren ikke.

Der er ret stor forskel på elevcomputere som er lånt ud og så computere som en arbejdsplads stiller til rådighed for sit personale.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Studsgaard » 23. maj 2016, 12:16

Det er ikke sikkert at skolen har en forsikring på it ting.

Jeg ved rebild kommune har bedt institutionerne om at være "selvforsikrede" - forstået på den måde at de selv skal erstatte det der bliver eksempelvis stjålet. (Der blev stjålet iPhones sidste år i den institutioner jeg arbejder i, derfor ved jeg det)

I det her tilfælde vil jeg sige det er arbejdet der må sørge for computeren, det er et arbejdsredskab arbejdet stiller til rådighed - ligesom stole og borde, derfor må det være arbejdet der sørger for erstatningen/rensningen så længe folk ikke med vilje har ødelagt noget, så må det være arbejdet selv.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Anlewi » 23. maj 2016, 15:15

Skolen bør have en forsikring til dække af de ting de stiller til rådighed for deres ansatte.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
didaa
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf didaa » 23. maj 2016, 17:22

Sikke en fuldstændig absurd sag! En arbejdscomputers eventuelle død ved uheld kan aldrig blive et anliggende mellem 2 medarbejdere. Jeg er faktisk lidt forarget over at en arbejdsplads kan finde på at melde sådan ud.

Det vil heller ikke blive et forsikringsanliggende; de færreste offentlige virksomheder er forsikrede da det er for dyrt. Så det her kalkulerer man simpelthen med, fordi det er en bagatel. Havde en medarbejder nu raseret afdelingen og ødelagt bærbare på stribe f.eks. i et raseriudbrud kunne man overveje at køre en erstatningssag.

Jeg bliver som leder ind imellem involveret når medarbejdere ødelægger et eller andet, og det er jo aldrig med vilje, så jeg kunne ikke drømme om at bede folk selv betale. Jeg kender f.eks. til en som 3 gange har mistet sin telefon, og alle gangene var ved koncerter eller i byen. Der bad jeg godt nok vedkommende om at lade telefonen blive hjemme efter sidste gang, hvilket vedkommende godt kunne se. En anden gang var der flere medarbejdere der ved den klassiske "nu skal vi kopiere bryster og mås" julefrokost ødelagde kopimaskinens glasplade til 20.000 kr. Der var heller ikke nogen der blev bedt om at erstatte det, selvom det selvfølgelig var en åndssvag ting at gøre. I hvertfald hvis man er klodset haha.
6
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Purple » 23. maj 2016, 18:12

Adrig om din kæreste skal betale - det skal arbejdspladsen. Det er en arbejdscomputer - på en arbejdsplads, og shit happens ... arbejdspladsens ansvar! Din kæreste skal ikke hive sine egne private basseører op at lommen og betale for den pc :)
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf billiebean » 23. maj 2016, 18:40

Det er mystisk, at det er blevet en sag mellem to kolleger i stedet for mellem kolleger og ledelse..

Har skolen ikke en forsikring, der dækker deres it-udstyr?

Eller er det kollegaens private computer han bruger på arbejdet?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. maj 2016, 19:48

MissDitte skrev:Det er arbejdspladsen (en skole) der ejer computeren


Offentlig skole?

Jeg kan ikke forestille mig at din kæreste er erstatningspligtig overfor skolens ejendom, på dette grundlag, det er et hændeligt uheld.
Og i skoleregi er der vel sådan set også tale om en ret lille udgift, når man ser på det samlede budget.
Ofte ligger IT-udstyr endda i en helt anden kommunal afdeling, på min arbejdsplads er det KMD afdelingen der tager sig af IT-udstyr, herunder ombytning, reperationer etc.

Og nu skriver du endda at pc'en virker, så bør det nok bare renses i tastaturet, og det er det, og det bør skolen bekoste efter min mening, - den slags sker altså med it-udstyr, i en eller anden udstrækning, og det er ikke noget man som ansat skal gå og have ondt i maven over, eller noget der skal udvikle sig til et konfliktpunkt.
Dertil så er det ikke din kæreste der har plaseret computeren dumt, og i umiddelbar nærhed af væske der kan spildes.
Jeg tænker at det egentligt ikke er forventeligt at der skulle stå en computer på det sted, hvor den var placeret?

Jeg ville, i din kærestes sted, undersøge med arbejdspladsen og eventuelle eksterne afdelinger, være den der tog teten på at undersøge hvordan computeren liger bliver fikset, men så også forvente at når det var gjort, at det var godt nok.


Jeg ville aldrig selv acceptere at være erstatningspligtig for it og andet på min arbejdsplads, gr. et hændelig uheld.
Det eneste vi på min, offentlige arbejdsplads, kan hæfte for, det er parkeringsafgifter samt fartbøder og andre bøder givet i forbindelse med kørsel. Selvrisiko for evnetuelle skader, der er arbejdspladsen udgift f.x.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. maj 2016, 19:56

vibbsen skrev:
MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.


Jeg havde ikke set at de arbejdede på en skole. Men det er fuldstændig underordnet. Din kæreste er ikke erstatningsansvarlig over for andre end computerens formelle ejer. De kan rejse et krav om erstatning. Det kan brugeren ikke.

Der er ret stor forskel på elevcomputere som er lånt ud og så computere som en arbejdsplads stiller til rådighed for sit personale.



Der er forskel på ting til udlån, og computere som arbejdsredskab, ingen tvivl om det, og skulle man endelig være erstatningsansvarlig, så burde man som minimum have underskrevet at man var bekendt med disse forhold. Og det står næppe i ansættelseskontrakten.

Men så vidt jeg husker så er der også kørt nogle prøvesager på elev-udstyr, hvor eleven/forældrene menes at være erstatningspligtige ved tyveri, skader o.l. - og det var ikke så nemt bare at placere ansvaret ved elev/forældre, da det jo bl.a. stillede krav om at de var forsikrede, kunne stille selvrisiko, etc.

Jeg ved at nogle af vores venner har underskrevet på børnenes skole-ipads, at de er erstatningsansvarlige i visse situationer, i det tilfælde ipads tages med hjem.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf IrmaPigen » 24. maj 2016, 04:46

Altså erstatningsansvar i dansk ret forudsætter uagtsomhed.

Jeg er tæt ved at sige, at det her er et hændeligt uheld, og så er der ikke erstatningsansvar. Men det vil bero på de konkrete omstændigheder som f.eks. stod computer eller kaffe der først, hvordan var placeringen af kaffekoppen osv.

Det at sidde med en kop kaffe ved en bærbar, er vel noget vi alle gør, ikke sandt? Og jeg er ikke sikker på det i sig selv er nok til et erstatningsansvar.

Dernæst er det altså arbejdsgiver der har lidt tab (hvis det var en arbejdscomputer) og hvis der er den fornødne uagtsomhed, så er det arbejdsgiver der vil kunne rette krav om erstatning.

Indtil videre ville jeg trække på skuldrene og sige "hændeligt uheld" hvis jeg var din kæreste.
3
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf JoyNips » 24. maj 2016, 05:28

Jeg ville, hvis jeg var din kæreste, grine og minde om de almindelige erstatningsbetingelser. Og så ville jeg ikke tænke mere over det.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf ajnaM » 24. maj 2016, 06:08

JoyNips skrev:Jeg ville, hvis jeg var din kæreste, grine og minde om de almindelige erstatningsbetingelser. Og så ville jeg ikke tænke mere over det.


Det ville jeg nok ærligt talt blive lidt pissed over... altså, hvis min kollega havde spildt kaffe i min arbejdscomputer, så den gik i stykker, og vedkommende grinede og mindede mig om, at hun ikke var erstatningspligtig.

Jeg tænker, at god kollegastil ville være, at man lige gik med ind i det og talte med ledelsen, sammen med kollegaen. Problemet er jo først løst, når vedkommende kan bruge sin computer igen - og jeg mener, erstatningsbetingelser aside, at TS' kæreste som minimum har et medansvar, og derfor også bør være med til at løse problemet.

Ellers kan det godt være, man ender med at få ret, men samtidig ender med en sur kollega.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf Tux » 24. maj 2016, 06:10

MissDitte skrev:Det er en skole, de arbejder på.
Argumentet var, at hvis en elev ødelægger sin (af skolen udlånte) computer er det elevens forsikring der dækker. Og derfor skal medarbejderne også selv dække.

Jeg har dog givet jeres ord videre, og lige nu er der en it-mand (m/k) der er ved at se, om man blot kan rense tastaturet.


Det er jo et helt gak gak argument, da der selvfølgelig er fundamental forskel på bat en elev låner en bærbar, og en medarbejder der skal have stillet et arbejdsredskab til rådighed.

Hold nu op hvor er jeg træt af virksomheder, offentlige som ikke, der ikke fatter de mest simple ting man skal leve op til som arbejdsgiver..
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf ajnaM » 24. maj 2016, 06:14

I øvrigt tænker jeg, at man i mange situationer er nødt til at tænke lidt ud over forsikringsretten, hvis man vil være på nogenlunde god fod med andre mennesker.

Eksempelvis har man jo også 'ret' til at smadre ting hos andre mennesker, hvis man bare er indbudt som gæst, og man ikke opfører sig totalt uforsvarligt. Er man til fest, er snoren ret lang for, hvor åndssvagt man kan forvente, at folk opfører sig. Men det betyder jo ikke, at dem, du besøger, synes det er fedt, at du kaster øl i deres computer, smadrer sengen i et forsøg på at lave hovedspring eller vælter ind i deres fjernsyn på høje hæle (alle eksempler fra fester hos mine venner...)

I min omgangskreds er det kutyme, at man erstatter det, man ødelægger. Alternativet var vist, at vi alle sammen var blevet så irriterede på hinanden, at der ikke blev holdt nogen fester. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf MissDitte » 24. maj 2016, 06:16

Jeg kan godt se, at det I siger giver mening og jeg har givet det videre, og min kæreste er lidt mere rolig.

Tusind tak for jeres hjælp :)
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Hvem skal betale hvad - ødelagt computer

Indlægaf ajnaM » 24. maj 2016, 06:26

Tux skrev:Det er jo et helt gak gak argument, da der selvfølgelig er fundamental forskel på bat en elev låner en bærbar, og en medarbejder der skal have stillet et arbejdsredskab til rådighed.

Hold nu op hvor er jeg træt af virksomheder, offentlige som ikke, der ikke fatter de mest simple ting man skal leve op til som arbejdsgiver..


Ret beset får eleverne vel også stillet et arbejdsredskab til rådighed... Og hvis det er en betingelse for at deltage i undervisningen, at de låner det, så ser jeg egentlig ikke den store forskel på situationerne.

Det sagt, så bør skolen naturligvis erstatte. Det er bare ikke lige dér, pengene er flest, så jeg forstår godt, man prøver at finde smuthuller at snige sig igennem.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"