Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf HerErJeg » 29. maj 2016, 06:59

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... re/6100410
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... om/6101425

2 nylige eksempler, hvor kniven har ramt og man er blevet skåret væk. Er vi ved at være der henne, hvor der ingen tolerance er længere, en eneste uregelmæssighed, og så er man væk?
Gives der ikke længere plads til en chance, en god forklaring og den mulighed at en problemstilling bare bunder i en kæmpe misforståelse?
Der er jo også dem der fyres på af en kuglepen i lommen, eller Aldi hvor der lægges fælder med fiktive kunder?

Hvad er jeres indtryk fra jeres egen arbejdsplads? Jeg føler heldigvis selv at man vil gå langt for ikke at skifte ud. Alene besværet med at køre nye folk ind, gør nok en del af lysten.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf JoyNips » 29. maj 2016, 07:06

På mit job bliver man vist kun fyret når der er fyringsrunder.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Daine » 29. maj 2016, 07:16

I historien med hende der blev fyret under sygdom, synes jeg der er nogle ting der skurrer så meget at det ikke kan være hele historien der er kommet frem. For hun er sygemeldt, men bliver fyret fordi hun ikke mødte op? Og lederen der fortæller, at vagtplansændringer ikke bliver meldt ud pr. eboks, men på selve arbejdspladsen og at sygemeldte ikke får ændret deres vagtplan ...? Historien hænger slet ikke sammen.


Hvor jeg er, bliver man kun fyret, hvis man begår noget kriminelt, har et uacceptabelt stort fravær, der er alvorlige samarbejdsvanskeligheder eller der skal spares. Nr 2 og 3 er noget der skal have fundet sted over et længere tidsrum og lederen skal ha forsøgt at løse, hvad der end ligger til grund for vanskelighederne, man bliver ikke bare pludselig fyret.

Vi har derudover alle en mulighed for opsigelse efter 120 dages (sammenhængende, tror jeg det er) sygefravær skrevet ind i kontrakten. Den KAN arbejdsgiver vælge at bruge, de skal ikke.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf HerErJeg » 29. maj 2016, 07:44

Daine skrev:I historien med hende der blev fyret under sygdom, synes jeg der er nogle ting der skurrer så meget at det ikke kan være hele historien der er kommet frem. For hun er sygemeldt, men bliver fyret fordi hun ikke mødte op? Og lederen der fortæller, at vagtplansændringer ikke bliver meldt ud pr. eboks, men på selve arbejdspladsen og at sygemeldte ikke får ændret deres vagtplan ...? Historien hænger slet ikke sammen.


Hvor jeg er, bliver man kun fyret, hvis man begår noget kriminelt, har et uacceptabelt stort fravær, der er alvorlige samarbejdsvanskeligheder eller der skal spares. Nr 2 og 3 er noget der skal have fundet sted over et længere tidsrum og lederen skal ha forsøgt at løse, hvad der end ligger til grund for vanskelighederne, man bliver ikke bare pludselig fyret.

Vi har derudover alle en mulighed for opsigelse efter 120 dages (sammenhængende, tror jeg det er) sygefravær skrevet ind i kontrakten. Den KAN arbejdsgiver vælge at bruge, de skal ikke.


Det er en mærkelig historie, men sikkert et eksempel på kommunikation der slet ikke eksisterer. Hvis begge parter fik lov at forklare sig, så ville der måske slet ikke være en sag. Nu er det gået helt galt og er kun et slagsmål fra nu af.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Chichu » 29. maj 2016, 07:56

JoyNips skrev:På mit job bliver man vist kun fyret når der er fyringsrunder.


Det samme på mit område af min arbejdsplads. På den ene side giver det en enorm tryghed, som jeg virkelig sætter pris på. Nogen gange kan det også kan være lidt tungt at være vidne til nogle kollegaer, der bare slet ikke skaber den værdi, man kunne forvente af dem. Særligt når man tænker på, at der er arbejdsløse med samme uddannelse, der ville give alt for at komme ind på arbejdsmarkedet...

Hvis man stjæler af kassen, slår en kollega ned eller sådan nogen ting, så ryger man selvfølgelig ud. Men det er nu ikke noget, jeg forventer at komme til at opleve.

Jeg forstår heller ikke rigtig historien med hende der blev fyret, fordi hun ikke tjekkede sin eboks. Synes tit den slags historier bærer præg af, at borgeren/medarbejderen kommer med sin version og arbejdsgiver så ikke kan komme med den fulde version.

Og vi skal huske, at man har pligt til at tjekke sin eboks, ligesom man har med sin postkasse. Den er faktisk ikke længere.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Wizzze » 29. maj 2016, 08:04

Definer "lidt" ? :gruble:
Nu er jeg i IT branchen, med adgang til kunders systemer og data, og hen ville man blive fyret på et splitsekund hvis man misbrugte de data, eller ikke overholdt sikkerhedsstandarder og f.eks. inficerede systemer med virus, eller gav udefrakommende adgang, Så ja man ville hurtigt ryge ud på røv og albuer, men jeg ville ikke sige det var pga. "lidt" !
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Sangius » 29. maj 2016, 08:20

På min arbejdsplads har jeg kun set fyringer på baggrund af et meget højt sygefravær (flere dage månedligt) eller en for lemfældig omgang med patientdata. Det sidste er advaret om ved ansættelsen, at det medfører øjeblikkelig bortvisning, også selvom patienten er anonymiseret gennem et internt nummer.

Jeg synes begge de fyringer der henvises til er uacceptable. Hvis man ikke kan finde brug af en medarbejder med 40 års erfaring, så har man fejlet som arbejdsplads. Erfaring er guld værd, i sådanne fag.

Den anden historie er bare mærkelig. Hun har vel i princippet ret til at kende til vagtplan 4 uger i forvejen? Det virker helt mærkeligt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Torn » 29. maj 2016, 08:55

Der skal en del til, vil jeg mene. Fx gentagene klagesager fra klienter, for meget (syge)fravær eller upassende opførsel (i forhold til gældende normer i samfundet). Og så selvfølgelig sparerunder, hvilket der er en del af, da jeg arbejder i staten.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf HerErJeg » 29. maj 2016, 09:11

Rakel skrev:For meget fravær eller gentagne alvorlige fejl.

Jeg forstår godt fyringen af en ufaglært i en hjemmepleje på trods af x antal år i faget. Plejeområdet er vanvittigt presset og der er mange områder, som en ufaglært/hjemmehjælper ikke kan varetage længere. Tidligere var hjemmepleje langt mere ukompliceret og med mange lette rutineopgaver, som kunne varetages uden uddannelse. Dét er det ikke længere og arbejdsgiver kan ikke give ufaglærte/hjemmehjælpere opgaver, som lovmæssigt (indsatskataloger mm) hos SSH/SSA/spl..

Uenig. De fleste af os er nok faglærte på den ene eller anden måde, eller har et eksamensbevis i skuffen.
Hvad der står på det guldrandede papir er ligegyldigt, erfaring i jobbet betyder alt, og med 40 år i jobbet, så er der sikkert ikke noget hun ikke klarer - mindst lige så godt som en faglært.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Anlewi » 29. maj 2016, 10:10

Jeg syntes faktisk der bliver fyret hurtigere i min kommune end tidligere. Det handler om sygefravær. Der er ingen gængse retningslinjer, men en individuel vurdering ved hvert sygeforløb omkring mulighed for at vende tilbage og udføre sit job.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. maj 2016, 10:25

HerErJeg skrev:Uenig. De fleste af os er nok faglærte på den ene eller anden måde, eller har et eksamensbevis i skuffen.
Hvad der står på det guldrandede papir er ligegyldigt, erfaring i jobbet betyder alt, og med 40 år i jobbet, så er der sikkert ikke noget hun ikke klarer - mindst lige så godt som en faglært.


Det tager 2 år og 2 måneder at blive social- og sundhedshjælper uden andre forudsætninger end 9. klasse. Hvis hun med 40 års erfaring ikke er i stand til at merit-skøjte den uddannelse i posen på ultrakort tid, så er de 40 års erfaring vist alligevel ikke meget værd.
7
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Anilara » 29. maj 2016, 12:05

Hvis man falder i søvn, bliver man fyret.
0
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Pityt » 29. maj 2016, 12:11

I de 4 år jeg har været på min arbejdsplads er der røget 3-4 stykker på fravær, 4 på manglende resultater og/eller samarbejdsvanskeligheder og en enkelt på en ret alvorlig sag, der (måske) involverede noget snyd. Det, synes jeg, er relativt mange :gruble:
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Stars » 29. maj 2016, 12:52

Chichu skrev:Og vi skal huske, at man har pligt til at tjekke sin eboks, ligesom man har med sin postkasse. Den er faktisk ikke længere.

Nu har vi jo kun hendes side af sagen, men ...
Hun er sygemeldt og forventer, at hendes næste vagt er d. 26.
D. 15. får hun i eboks brev om, at hendes næste vagt er ændret til d. 16. :gruble:
Bonus-info'en er så, at vagtændringer bliver meddelt på arbejdsstedet ... IKKE via eboks.

Altså - jeg tjekker da min eboks, men eftersom jeg ikke er ledig og derfor ikke underlagt de skrappe krav om at tjekke post hver dag, kan der da godt gå en dag eller to, inden jeg lige får fundet nemID frem og læst brevet. Det troede jeg ikke, var forkert.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hvor lidt skal der til at blive fyret på jeres arbejdsplads?

Indlægaf Stars » 29. maj 2016, 12:59

Rakel skrev:Dertil kunne hun i mange år have taget SSH uddannelse med voksenløn. Den tager under to år og kræver ikke en studentereksamen. Hun burde have forudset, at hun før eller siden ikke ville kunne bidrage i en hjemnepleje trods masser af ufaglært erfaring. Tiderne har på 15 år ændret sig markant indenfor pleje- og omsorg, så det undrer mig, at hun har haft et job så længe.


Hvis historien er sand (igen vi har kun hendes side af historien), burde arbejdsgiver tidligere have gjort det klart for hende, at hun indenfor en given tidshorisont måtte uddanne sig, hvis hun ville blive. Det er i mine øjne ikke godt nok at forvente, hun selv kan gætte sig til det.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Livets forhold"