Om at være midaldrende og forbrug

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 07:20

Jeg er 40 år om et par måneder og selvom man ikke som sådan føler sig gammel i min alder, så er jeg jo midalderende. For jeg kan jo nok ikke forvente at blive 100 år og det ønsker jeg heller ikke. Nå, men det er slet ikke pointen at jeg har tiltagende grå hår og kropssmerter, slet ikke.

Det startede faktisk med at der er åbnet en Normal her i min by og jeg har kigget på ting derinde. Og jeg har læst på internettet. Og så er jeg pludselig blevet klar over at Elvital er en "billig" shampoo. :ad!: Jeg er jo opvokset i fattig-firserne og da jeg fik min egne lommepenge var noget af det første jeg gjorde, da jeg voksede fra at købe slik at forkæle mig selv med Elvital, for det var sådan en shampoo, der var så dyr at min mor ville korse sig i dagevis hvis jeg bad om at få sådan en. Jeg bruger den stadig - den giver mig ikke den der lykke og luksusfølelse mere, og den er sikkert også billigere i dag end i 87, men jeg kom bare til at tænke på at det der med luksus er meget, meget arbitræt og man får lykkefølelsen af selvforkælelsen ved at gøre noget særligt, snarere end reel forskel på shampoo. Jeg kunne dog ikke opnå den følelse af købe en af de rigtig dyre shampooer i dag, simpelt hen fordi jeg er 40 år og det ikke virker på mig.
Det samme kunne jo overføres til både restaurantbesøg, sko, tasker og tøj, hvor grænsen mellem mainstream og luksus er rykket vildt meget. (Da jeg var ung fra high street luksus - altså da jeg havde råd til at købe InWear var det næsten som at komme i himlen, men jeg har indtryk af at der skal mere til for de unge i dag, uden at jeg ved det).

Hvordan har jer andre som ikke længere er helt unge? Er I rykket med over på det nye eller holder I ved det gamle sådan som mig? Virker det stadig på jer?
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 07:53

Jeg kan sagtens genkende, at grænsen for hvornår noget er luksus har flyttet sig. Da jeg gik i gymnasiet var det allermest eksklusive, pigerne rendte rundt med Louis Vuitton - nu skal det være Bottega Veneta, Balenciaga og Chanel, så der er virkelig lagt nogle tusind kroner oveni.

Jeg kan godt lide lækkert tøj m.v., men jeg har slet ikke samme behov for at skulle gå i noget dyrt, som da jeg var teenager. Nu er det mere noget med at prale med et godt tilbud eller hvis man har fundet noget virkelig pænt i H&M - det er slet ikke så smart at bruge penge og købe dyrt. Og nu kigger jeg rent faktisk på, om det er kvalitet og ordentlige materiale og undgår logoer ud over det hele.

Men altså, som ung bruger man måske meget penge på det meget letaflæselige, ydre statusmarkører som elektronik og tøj, mens de midaldrende bruger dem på boligen, både selve boligen og indretningen, biler og andre ting. Og hvornår er det så kvalitetsbevidsthed og hvornår status?
1
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 07:54

Mine højtalere er større end dine højtalere - ja, det lyder meget som den tid jeg var ung i. Måske har grænserne for hvor mange penge man vil bruge måske alligevel ikke rykket sig så meget, for det rigtige anlæg og den rigtig PC der i slutfirserne var jo også håbløst dyre. Måske er det bare fordi pristrukturerene er ændret så meget at det er svært at sammenligne.

Jeg tror at hvis jeg har nogle venner som stadig prøver at købe status, så ved de vidst godt at det er tabt på mig. Jeg er håbløs.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40530

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Akehurst2 » 30. maj 2016, 07:55

Skumfidusen skrev:
Til gengæld er jeg ikke bleg for at købe mig til luksus på restauranter. I sidste uge var jeg på Kiin Kiin med min kæreste og det er ret pebret. Men den glæde, med sådan en oplevelse, det gør jeg med glæde. I det hele taget er jeg glad for at spendere penge på oplevelser. Enten på sådan noget eller, især, udflugter med mine børn. En tur i Knuthenborg render hurtigt op i det meste af 2.000. Sådan er det bare; det brænder jeg af uden at kny.


Jeg bruger meget bevidst penge på oplevelser - det er det bedste. Rejser, kulturelle ting, restauranter, spa - det er luksus og forkælelse og giver glæde, der varer. Ting er bare ting og fylder en forfærdelig masse.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. maj 2016, 08:04

Jeg mener også, at begreber som "luksus" og "mainstream" er temmelig relative, når det gælder den enkeltes definition.
Bedømt på pris er mine vaner gået nedad. Som barn var jeg på mange planer omgivet af dyrere produkter, end jeg er i dag, fordi jeg var enebarn i en ok velstillet familie, der ofte prioriterede at købe mærke- eller specialvarer til mig.

Da jeg selv skulle til først at styre mine penge og senere forsørge mig selv, var dyre ting og forbrug derfor noget, jeg havde prøvet, altså indenfor rimelighedens grænser, og det, tror jeg, var helt sikkert medvirkende til, at jeg straks satte mig for at lære at leve godt for få penge og være kritisk overfor materialismen. Jeg tænkte, at det kunne give mere frihed ikke at være så afhængig af altid at tjene et forholdsvist højt beløb hjem, samtidig med at ønsket om et meget bevidst forbrug også har og havde rødder i min politiske overbevisning.

Min tankegang var egentlig ikke en reaktion på min barndom, men jeg har lagt mærke til, at en hel del af os, der er hoppet med på genbrug, Stop Madspild, Regrow, Simple Living, deleordninger, osv., har det tilfælles, at vi tidligere har prøvet det modsatte, og derfor ikke har haft så mange produkter og mærker, vi først skulle ud og prøve af. Min observation har været en vigtig nøgle til min forståelse af, hvorfor mærketøj, teknik, ferierejser, osv. sommetider kan have en helt andet betydning for andre mennesker, og at spørgsmålet om forbrug ikke er så sort/hvidt, som jeg mente i mine unge dage.

For mig er "luksus" noget, der går ind og understøtter et eller andet, der aktuelt er vigtigt for mig, om det så er en perode med mulighed for mere afslapning, sko, der gør mine gåture behageligere, en film, der giver inspiration til et emne, jeg går og tænker over, osv.
Aktuelt har jeg bestemt ikke råd til fx. at købe mærketøj til fuld pris, gå på luksusrestauranter eller rejse, hvorhen jeg vil, men det betyder ikke, at det er noget, jeg går og drømmer om, eller at jeg automatisk ville føle det som en luksus, hvis jeg fik det foræret, selvom jeg selvfølgelig ville være taknemmelig overfor giveren. Det ville stadig helt komme an på, om det sagde mig noget. Sådan havde jeg det også som 15- og 25-årig.
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3977
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5196

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf girl_beat » 30. maj 2016, 08:44

Akehurst2 skrev:Jeg kan sagtens genkende, at grænsen for hvornår noget er luksus har flyttet sig. Da jeg gik i gymnasiet var det allermest eksklusive, pigerne rendte rundt med Louis Vuitton - nu skal det være Bottega Veneta, Balenciaga og Chanel, så der er virkelig lagt nogle tusind kroner oveni.

Jeg kan godt lide lækkert tøj m.v., men jeg har slet ikke samme behov for at skulle gå i noget dyrt, som da jeg var teenager. Nu er det mere noget med at prale med et godt tilbud eller hvis man har fundet noget virkelig pænt i H&M - det er slet ikke så smart at bruge penge og købe dyrt. Og nu kigger jeg rent faktisk på, om det er kvalitet og ordentlige materiale og undgår logoer ud over det hele.

Men altså, som ung bruger man måske meget penge på det meget letaflæselige, ydre statusmarkører som elektronik og tøj, mens de midaldrende bruger dem på boligen, både selve boligen og indretningen, biler og andre ting. Og hvornår er det så kvalitetsbevidsthed og hvornår status?

Det lyder meget genkendeligt, selvom jeg er lidt yngre end midaldrende... Dog har min 'hang til luksus' aldrig været særlig dyr, da mærker som LV, Gucci m.m. var helt udenfor rækkevidde i mine teenageår, og jeg derfor heller aldrig har efterstræbt det. Nu har jeg teknisk set muligheden for at købe de dyre mærkevarer, men prioriterer kvalitet og oplevelser langt højere end at flashe mærker :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf paint » 30. maj 2016, 08:58

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at protestere lidt over betegnelsen 'midaldrende', når man er 40 år (fnys). For mit eget vedkommende, har jeg passeret de 40 (plus det løse), men jeg opfatter mig sgu ikke som midaldrende, af den grund.
En google-søgning, viser da også at der er ret spredt fægtning mht. betegnelsen – 45-60 år, lader til at være det fremherskende i Danmark (der er jeg ikke endnu). Og med stigende pensionsalder og alt det dér, må det være på tide at opdatere 'midalder-begrebet' en anelse.

Det italienske cykelløb 'Giro de Italia', har lige været afviklet (et flere uger langt og ekstremt hårdt cykelløb) og der var altså en rytter med som var 42 år. (jeg var, personligt, ret begejstret hehe.. ;) ) Noget der nok ville have været utænkeligt for bare 20 år siden.

Men bortset fra det, så er jeg enig i at ens prioriteter ændrer sig en smule når man kommer i 40'erne. Det begynder vel allerede i slut-30'erne? Jeg synes man hviler mere i sig selv, er mindre påvirkelig af ydre faktorer. Man kender sit eget værd og der skal væsentligt mere til end tilfældige modeluner og bling bling for at man ændrer adfærd.

I psykologien sondrer man mellem 'ydre-støttet og indre-støttet' personlighed.
I førstnævnte tilfælde, stiger og falder ens selvfølelse med, hvordan ens omverden reagerer på én. Og det er hér jeg ser en ændring, når man passerer de 40 år. En ændring fra i højere grad at være førstnævnte hen mod at være i sidstnævnte kategori. Og dette, påvirker naturligvis også ens adfærd som forbruger. (også min)
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf dykkersild » 30. maj 2016, 09:05

Jeg er meget lidt statusorienteret og det har jeg altid været. Når det er sagt, så kan jeg meget tydligt huske den sommerferie hvor jeg arbejde fuldtid for at kunne købe 1 par docksides, en O'Neil sweatshirt og en Salomon rygsæk. Da jeg var ung teenager, var det noget som betød noget for mig. Nu er jeg snart 50 - og helt ligeglad med statussymboler. Jeg er til gengæld meget "afhængig" af oplevelser som vi bruger rigtig mange penge på. Vi er helt klart dem i omgangskredsen der bruger flest penge på det - til gengæld bor vi mindst og billigst.

Jeg kommer fra forholdsvis "fattige" kår - så det er magtpåliggende for mig, at vide at jeg er økonomisk tryg. Det kan jeg være ved bla. at bo billigt i andelslejlighed, ingen gæld have, købe kontant og have 100% styr på min økonomi. Det har jeg så - men det betyder også at jeg/vi stikker ud i forhold til mange af vores venner som jo naturligt nok har en anden tilgang til det. Det at vi ikke har børn - gør nok også, at vi ikke som forældre "måler" os med andre forældre ift materielle ting. (Disclaimer - ordet måler i mangel af bedre. Jeg siger ikke, at alle forældre kører en show om at være dem med højest status.)
1
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Grissebassen » 30. maj 2016, 09:15

I min gymnasietid var der stor fokus på ydre statussymboler. Men jeg skulle ikke ret langt op i 20'erne, før jeg indså, hvor tosset det var. Jeg køber det, jeg bedst kan lide og sparer der, hvor jeg føler jeg kan. Jeg ejer ikke særlig mange dyre ting. Og de få par sko jeg ejer, der har kostet omkring 2000-2500, er der ingen andre end mig, der kender prisen på.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 30. maj 2016, 12:02

Jeg tænker mest midaldrende som i "midt i livet" for det er jeg nu, uanset om jeg vil det eller ej. Men ellers beskriver Paint jo fantastisk den psykologiske bevæggrund. Måske mange af jer også forklarer hvorfor mange forældre bruger mange penge på konfirmation. Det er jo netop en oplevelse.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Tobywan » 30. maj 2016, 12:47

Jeg køber ikke dyre ting fordi det er populært, på mode eller på nogen måde et statussymbol - men jeg bruger helt sikkert mange penge på ting, som giver mig luksus og kvalitet i hverdagen.

Jeg har ingen problemer at give 5000,- for en kaffekværn og 15.000 for en kaffemaskine, hvis jeg ved det er noget som bliver brugt og holder i mange år. Det er noget jeg gør for min egen skyld og ikke for hvad folk tænker. Sådan tror jeg egentlig altid jeg har haft det, men grænsen for hvad der økonomisk kan lade sig gøre, har naturligvis flyttet sig med indkomsten.

Synes i hvert fald selv jeg er god til at navigere udenom de produkter som er dikteret af modetendenser, uden egentlig at være rigtig kvalitet - på det område har jeg nok ikke ændret mig voldsomt meget siden jeg var yngre, selvom produkterne i nogle tilfælde er nogle andre, nu hvor økonomien giver flere muligheder. Jeg tænker at man primært definerer luksusprodukter ud fra det verdensbillede man kender.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Torn » 30. maj 2016, 13:28

Jeg kan ikke genkende, at ungdommen higer efter materiel eller økonomisk status. Tværtimod synes jeg, at ungdommen statuserer (jeg mangler et verbum!) sig gennem slowlife, DIY og genbrug. Altså at (fri)tid er et højere statussymbol end penge er. At (fri)tid til dels er bestemt af ens økonomi er så en anden snak. :P
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. maj 2016, 13:29

paint skrev:Jeg vil gerne benytte lejligheden til at protestere lidt over betegnelsen 'midaldrende', når man er 40 år (fnys). For mit eget vedkommende, har jeg passeret de 40 (plus det løse), men jeg opfatter mig sgu ikke som midaldrende, af den grund.
En google-søgning, viser da også at der er ret spredt fægtning mht. betegnelsen – 45-60 år, lader til at være det fremherskende i Danmark (der er jeg ikke endnu). Og med stigende pensionsalder og alt det dér, må det være på tide at opdatere 'midalder-begrebet' en anelse.



Midaldrende er i forhold til objektiv forventet levealder. Forventes man at blive 80, så er middelalderen 40. I 2015 var den forventede levealder 84 år for mænd og 88 år for kvinder, som i 2015 var 40 år. Det giver en middelalder på 42/44 år.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Wizzze » 30. maj 2016, 13:47

Jeg har haft min periode da jeg skulle have den hurtigste computer, det nyeste grafikkort, de store højtalere, osv. :blush:
Men så blev jeg "voksen" (altså jeg er 43, og ikke helt sikker på hvad der gør en voksen, men altså ja, samfundet forventer på en eller anden måde at man er voksen som 43årig :genert:) og nu er jeg vist meget ala Skum og Paint, jeg vil hellere bruge mine penge på oplevelser, rejser, god mad og den slags. Men det er der vel også en form for status i ?? :gruble:
Men jeg går ikke på Kiin Kiin, Kong Hans eller de andre steder for status´en, men for oplevelsen og for maden. Jeg har en begrænset mængde kalorier jeg kan indtage om dagen, og så vil jeg helst have de giver mig så stor glæde og nydelse som muligt. Det samme med øl, vin og spiritus. Og når vi rejser, så har vi kun x antal feriedage, og så vil jeg hellere nyde dem på et lækkert hotel, end et billigt kammer.
Og Ja, jeg køber tøj med pruhheste, riddere og krokodiller på, men det er mere udtryk for dovenskab og tilvænning, end et forsøg på at opnå status, jeg kender deres størrelser og ved de ikke bliver skæve efter den første vask, og så kan jeg nøjes med at handle 2-3 gange om året, når vi rammer et outlet eller lign.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf paint » 30. maj 2016, 13:53

Advocatus-Diaboli skrev:
paint skrev:Jeg vil gerne benytte lejligheden til at protestere lidt over betegnelsen 'midaldrende', når man er 40 år (fnys). For mit eget vedkommende, har jeg passeret de 40 (plus det løse), men jeg opfatter mig sgu ikke som midaldrende, af den grund.
En google-søgning, viser da også at der er ret spredt fægtning mht. betegnelsen – 45-60 år, lader til at være det fremherskende i Danmark (der er jeg ikke endnu). Og med stigende pensionsalder og alt det dér, må det være på tide at opdatere 'midalder-begrebet' en anelse.



Midaldrende er i forhold til objektiv forventet levealder. Forventes man at blive 80, så er middelalderen 40. I 2015 var den forventede levealder 84 år for mænd og 88 år for kvinder, som i 2015 var 40 år. Det giver en middelalder på 42/44 år.


Sådan opfatter jeg ikke betegnelsen. Jeg ser den mere som en talemåde eller lidt løst begreb. På samme måde, som når nogle siger at 'Olsen, har været i firmaet i en menneskealder'. Dét skal heller ikke forstås som en bogstavelig menneskealder, men mere som en meget lang årrække.
Midaldrende, er tilsyneladende et ret subjektivt begreb, f.eks lyder den officielle definition:

"midaldrende adjektiv
Bøjning -, -
Udtale [ˈmiðˌalˀʁʌnə] tip
Skjul Betydning
Betydninger

af en alder der ligger mellem ungdom og alderdom; i alderen ca. 45-60 år
Synonym ofte nedsættende halvgammel
grammatik almindelig som substantiv
Eksempler midaldrende ægteparikon for korpussøgning midaldrende dameikon for korpussøgning midaldrende kvinder/mændikon for korpussøgning midaldrende og ældre (mennesker)ikon for korpussøgning "

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=midal ... idaldrende

I øvrigt kan forstavelsen 'mid' også betyde 'mellem' - altså 'mellemalderen'. Man er ikke ung, men man er heller ikke direkte gammel. et sted midt i mellem disse to betegnelser. Men der er nok forskel på, hvornår man er det (midaldrende) afhængig af kulturel kontekst. Dvs. vi har at gøre med en kulturel konstruktion, snarere end med en præcis aldersangivelse.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"