Om at være midaldrende og forbrug

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf paint » 1. jun 2016, 09:33

Skumfidusen skrev:
Wizzze skrev:Hørt! 43 er i begyndelsen af 40´erne, ja det er faktisk så tæt på, at det praktisk taget næsten er 30´erne :-D

midaldrende... :tie: tsk, har man hørt mage :nej:


43 er altså noget tættere på 60 end på 20. Jeg siger det bare :D


Herregud, sølle 3 år tættere. Det er jo en ren petitesse og ikke noget man bemærker, når musikken spiller. 43 år, er en udmærket alder. :P
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf vibbsen » 1. jun 2016, 11:02

paint skrev:
Skumfidusen skrev:
Wizzze skrev:Hørt! 43 er i begyndelsen af 40´erne, ja det er faktisk så tæt på, at det praktisk taget næsten er 30´erne :-D

midaldrende... :tie: tsk, har man hørt mage :nej:


43 er altså noget tættere på 60 end på 20. Jeg siger det bare :D


Herregud, sølle 3 år tættere. Det er jo en ren petitesse og ikke noget man bemærker, når musikken spiller. 43 år, er en udmærket alder. :P


Og man er ikke et sekund ældre end man føler sig.

Billede
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Mani » 1. jun 2016, 17:17

vibbsen skrev:
paint skrev:
Skumfidusen skrev:
Wizzze skrev:Hørt! 43 er i begyndelsen af 40´erne, ja det er faktisk så tæt på, at det praktisk taget næsten er 30´erne :-D

midaldrende... :tie: tsk, har man hørt mage :nej:


43 er altså noget tættere på 60 end på 20. Jeg siger det bare :D


Herregud, sølle 3 år tættere. Det er jo en ren petitesse og ikke noget man bemærker, når musikken spiller. 43 år, er en udmærket alder. :P


Og man er ikke et sekund ældre end man føler sig.

Billede

Den bemærkning hører man sjovt nok sjældent fra en 20 årig *badabum tjiiis*
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 1. jun 2016, 18:17

lulu-p skrev:
TomKah skrev:
Karkluden skrev:Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.


Jeg kan ikke huske hvad den kostede men dengang brugte de fleste sådan virkelig billigt noget i ½L beholdere. Min forældre gør stadig. De køber det i Metro eller Fleggaard en hel kasse af gangen. Det koster pt 7,5 kr for ½ L, så det er stadig en del billigere end Elvital på tilbud.


Jeg tror vi er jævnaldrende. Elvital var også luksusshampoo for os i slut 80er start 90er. Det var væsentlig dyrere end det vi plejede at bruge. Jeg tror vi brugte noget der hed "Family fresh"..eller noget i den stil. Store flasker til få penge.

Efter jeg er flyttet hjemmefra har jeg i perioder købt shampoo til 100 kr flasken eller mere. Uden at have de store økonomiske kvababbelser over det. Det var væsentlig bedre shampoo og derfor fandt jeg at det var pengene værd. I dag bruger jeg så slet ikke shampoo :lol: , dog ikke af økonomiske årsager.

Jeg har altid været glad for kvalitet. Jeg nyder meget at jeg i dag har råd til nogle af de ting jeg drømte om som barn og ung. Det er også med til at holde mit forbrug nede, for kvalitet holder altså bare supergodt. Især møbler...og noget tøj.


Det var præcis family fresh der stod (og står) på hylden i mit barndomshjem. Men grænsen har jo rykket sig for luksus, når de fleste synes at Elvital er standard og FamilyFresh er discount i dag. Og luksus koster 100 kr pr flaske. Jeg har ingen kvaler om hvad andre bruger penge på - det var slet ikke pointen.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 1. jun 2016, 18:18

Samano skrev:
TomKah skrev:
Karkluden skrev:Tilgiv mig, jeg er fra 1992, men hvad fanden kostede Elvital i 1980'erne siden det åbenbart var "luksus"? :gruble:
Jeg giver 13-14 kr for 250 ml Elvital på tilbud nu om dage, så enten må de have sænket priserne helt vildt eller også var fattigfirserne meget fattigere end jeg forestillede mig. Jeg ved nærmest ikke, hvor jeg skal få billigere shampoo end elvital, fructis etc på tilbud.


Jeg kan ikke huske hvad den kostede men dengang brugte de fleste sådan virkelig billigt noget i ½L beholdere. Min forældre gør stadig. De køber det i Metro eller Fleggaard en hel kasse af gangen. Det koster pt 7,5 kr for ½ L, så det er stadig en del billigere end Elvital på tilbud.


Handler det så ikke ligeså meget om at dine forældre ikke har opgraderet? Altså min mor købt også det billigst af det billigst der udtørrer håret, men det hun trods alt også blevet træt af og begyndt at købe elvital og den slags.

Vi forøger jo alle sammen vores levestandard i løbet af livet og de fleste også markant i forhold til vores forældre.


Den tror jeg slet ikke jeg forstår hvad du mener med? Kan du prøve at forklare hvad du mener med opgradere? Altså min mor synes jo det er en udemærket shampoo, så kan man vel ikke ligefrem opgradere den? Det er ikke som sådan et spørgsmål om penge.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Delfin » 1. jun 2016, 18:33

Jeg husker også L'Oréal som et dyrt mærke i min ungdom, og det er jo hverken første eller sidste gang, at en mærkevare i mellemklassen går hen og bliver mainstream.
3
14 11 14
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 3. jun 2016, 06:47

Jeg nærmer mig slut 30'erne og jeg bruger klart flere penge på forbrug nu, end da jeg var yngre.
For mit vedkommende tror jeg nærmer det handler om "københavneri" end om alder. Jeg er opvokset i Jylland og sådan noget som mærketøj betød faktisk ikke alverden for mig da jeg var yngre. Men de senere år, sjovt nok efter jeg flyttede til hovedstaden, er tøjstil blevet en meget større prioritet.
Men erfaringer med kvalitetsprodukter betyder også en del. Jeg har ikke samme smertefulde fornemmelse indvendigt når vi køber noget til vores hjem som findes i en anden udgave til 1/3 af prisen. Man får ofte hvad man betaler for. Det er bare ikke sådan jeg er opdraget, så det har taget nogle år som voksen at lære.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Wizzze » 3. jun 2016, 07:08

Delfin skrev:Jeg husker også L'Oréal som et dyrt mærke i min ungdom, og det er jo hverken første eller sidste gang, at en mærkevare i mellemklassen går hen og bliver mainstream.


Som jeg husker supermarkeder fra min barndom, så havde de meget begrænset udbud af sådan noget som skønhed og plejeartikler, ikke som i dag hvor det er sin egen store afdeling. Dengang købte pleje og hårprodukter i Matas eller special butikker. Men efterhånden som ting bliver alm. supermarkedsvarer, så forsvinder det eksklusive vel også? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Delfin » 3. jun 2016, 16:28

Wizzze skrev:
Delfin skrev:Jeg husker også L'Oréal som et dyrt mærke i min ungdom, og det er jo hverken første eller sidste gang, at en mærkevare i mellemklassen går hen og bliver mainstream.


Som jeg husker supermarkeder fra min barndom, så havde de meget begrænset udbud af sådan noget som skønhed og plejeartikler, ikke som i dag hvor det er sin egen store afdeling. Dengang købte pleje og hårprodukter i Matas eller special butikker. Men efterhånden som ting bliver alm. supermarkedsvarer, så forsvinder det eksklusive vel også? :gruble:


Jeg er vist 10+ år ældre end dig, og der var kun et enkelt supermarked i nærheden, men jeg mener da, at der var en del af finde. Eller måske husker jeg Brugsen større end den reelt var :D Ikke noget med specialønsker hos os, så udbuddet har jeg nok ikke helt styr på, og jeg fik ikke lov at handle så luksuriøse steder som Matas. Min mor købte som regel en spandfuld billig æggeshampoo. Æg skulle være så godt for håret.

Fenjal var det helt store, da jeg var slut-teen, og det købte jeg for avis-pengene.
0
14 11 14
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf kokkenok » 4. jun 2016, 00:40

Efterhånden som jeg har nærmet mig en alder der ikke længere er i tyverne, er jeg begyndt at forbinde kvalitet med hvad jeg selv synes er kvalitet og skelne mindre til hvad folk omkring mig gør. et nærliggende eksempel kunne være, at i stedet for at bruge 150 på en flaske Grants Whisky, der er drukket på en aften. Bruger jeg nu , sagtens 500 kr/fasken på en god whsky som man kan nyde over flere aftener. lønnen og forbruget er iøvrigt tæt på det samme(studerende på en ikke-regerings venlig måde.
Senest rettet af kokkenok 4. jun 2016, 00:42, rettet i alt 1 gang.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Zombie » 4. jun 2016, 04:27

Jeg er kun næsten 30, men mit forbrug ændrer sig også.

Engang handlede det om de mange bække små - at pengene skulle række til så mange enkelte ting som muligt.
I dag vil jeg hellere bruge mange penge på én enkelt ting, og så er det også en god ting. Meget lig det, kokkenok skriver.

Eks. bruger jeg knap 4000 på mad til min fødselsdag. Mine studiekammerater er ved at besvime, for en del af det, hvis ikke det hele, kunne jeg lave selv super SU-venligt. Jeg gider bare ikke? Jeg vil have noget ordentligt. Og ikke bruge flere dage på at okse rundt.

Jeg foretrækker i øvrigt at bruge penge på min hund fremfor mig selv.
0
aka Forbies

:gammel:
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf HerErJeg » 4. jun 2016, 05:44

Jeg er 42 år og er ikke storforbruger eller indkøber.
Sådan noget som biler købes nye, ikke fordi det skal være noget særligt, men jeg gider ikke bøvle med noget som andre måske har ødelagt.
Nu har jeg lige bestilt nye briller, og jeg har styret uden om Louis Nielsen og andre slagtilbud. Det skal være ordentligt, ikke mindst synsprøven skal være ordentligt og fagligt funderet. Jeg skulle have briller sammen med min kone og jeg tror butikken brugte 2 timer på os med prøver og alverdens rådgivning. Ingen tvang eller salgsgas - og selvfølgelig ender vi med at bestille.
Selvfølgelig går jeg også til tandlæge. Et par ordentlige tænder er billedet ud til omverdenen, og jeg synes det er så grimt dem der lader stå til med synlige huller, velvidende at de har fint råd til at få det ordnet.
Omvendt så har jeg det fint med en 3 år gammel telefon, et 6 år gammelt fjernsyn, en almindelig god trådløs højttaler til musikken.
Huset kunne sluge 100-tusindvis af kroner, jeg vil ikke brænde hver en øre af, bare fordi andre ikke kan leve uden at bruge alt hvad de ejer + at låne til resten. Så ja, alderen ændrer faktisk adfæren ret meget.
0
TomKah
Indlæg: 4185
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4304

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf TomKah » 4. jun 2016, 09:35

Jeg synes ikke det handler om at luksusvarer bliver mainstream af at komme i supermarkedet - for mig er tendensen at se mange andre steder også. Det er i biler, hoteller og alt muligt. Det er grænsen mellem luksus og mainstream jeg synes der har rykket sig. Undtagen på møbler hvor jeg synes at det der var standard i 50'erne er blevet luksus nu fordi der er presset et større discount segment ind. På samme måde måske mad.
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Firebird » 7. jun 2016, 15:43

Jeg er fra 66, og er derfor blevet 50 iår. Jeg betragter mig som midalderne, eller bare slet og ret som en halvgammel flagremus. Det har jeg absolut intet problem med.

Hvad angår mit forbrug, så har det ændret sig. Jeg er blevet en kritisk/politisk forbruger. F.eks mælk. Jeg køber Naturmælk fra det lokale sønderjyske mejeri fordi jeg vil støtte de 38 lokale økologiske landmænd, og en på Fyn. Jeg føler dybt, at det er vigtigt at de får en ordentlig afregning pr. kilo mælk. At det så er økologisk er en added bonus.

Hvad shampoo angår, må jeg tilstå at jeg er lidt mere ignorant. Jeg kan godt huske at el vital var dyrt i firserne, men jeg betragtede det som en pige/kvindeting. Family fresh havde jeg intet problem med. Idag er det nogenlunde det samme, og her følger en nyelig samtale med min tyske eks.

Hun: De (Rossmann) har tilbud på din shampoo.(Isana men)
Mig: Nå. Er den nede på 49 cents igen?
Hun: Ja. Og jeg har coupons. Du sparer 10%
Mig: Hrm. Altså rundt regnet 45 cents (Kr. 3,35)
Hun: Ja.
Mig: Nå men jeg skal alligevel have toiletpapir og en aftershave, sååååh.

Jeg giver bare ikke penge ud for hygiene artikler. Suk. Det ineresserer mig ikke. Jeg skal bare have skubbet den forbandede selvdøde gnu ned af nakken. Så er alt iorden.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Om at være midaldrende og forbrug

Indlægaf Mocca » 7. jun 2016, 15:55

Egentlig har jeg nok altid købt lidt men godt. Med alderen og mit større rådighedsbeløb, er der da sket noget med niveauet for, hvad jeg vil give for god kvalitet.

Nu har jeg rundet 50, og kan mærke, at jeg de senere år har mistet interessen for statussymboler og materielle ting.
Jo jo, jeg vil stadig gerne have nyt tøj, f.eks. Men køber ikke ret tit.
Jeg er så i forvejen ikke ret god til hyggeshopping, og kan ikke se ideen i at gå i butikker, medmindre jeg har tænkt mig at købe noget bestemt.

Som flere andre i tråden er jeg med alderen også blevet mere tilbøjelig til at bruge penge på oplevelser.
0

Tilbage til "Livets forhold"