En maler og nogle krus

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf Pixie88 » 2. sep 2015, 11:57

Zombie skrev:Da min kæreste søgte en stilling som lærling (elektriker), blev han efter samtalen (de var mange ansøgere til den plads, da firmaet er kendt for at være super godt) sendt ud med en elektriker i firmaet til et job. Han skulle bare lige med ud, yadda yadda, fik en vag forklaring. Han undrede sig en del, men fint nok - han tog med ud.

Da han senere fik pladsen, kom forklaringen:
En del af firmaets store succes og gode omdømme, beroede sig på, at de havde en kultur omhandlende deres kunder. Kulturen bestod i, at udvise stor respekt for, at man havde arbejdsplads i andre folks private hjem og at tænke på sig selv som gæst, fremfor udlukkende håndværker. Bl.a. blev det påkrævet, at man havde indendørs arbejdssko, så man ikke vadede rundt med snavs, men samtidig havde sikkerheden i top. Alle hatte og huer skulle tages af, når man snakkede med damer eller når man kom inden for, og under samtaler skulle der altid være øjenkontakt, så af med kasketter med skygge og solbriller.
Ingen alkohol, ingen rygning i folks hjem og ingen efterladte skodder.
Man spurgte altid om lov, inden man tog et glas vand eller en kop kaffe, og havde man glemt at spørge og skulle arbejde alene mens folk var på arbejde, var det bare ærgerligt. Og man vaskede altid op efter sig.

Kom man til at ødelægge ting, skulle man altid straks vedkende sig dette og tilbyde kompensation eller nedslag i prisen for det arbejde, der blev udført. Og man dukkede altid op til tiden - var man der for tidligt, måtte man vente, og man kom ikke for sent, selv hvis det betød at man så måtte spise i bilen eller snuppe noget hurtigt på vejen.

Min kæreste er strengt opdraget, så han er MEGET gode manerer, og det var en af de ting, de tjekkede for, da han efter samtalen kom med ud i et hjem. Han havde venligt givet hånd til kunden og præsenteret sig, havde af sig selv taget sine sko af i entréen, og da han blev tørstig havde han høfligt bedt om et glas vand, ligesom han også bad om lov til at låne toilettet. Åbenbart fejlede nogle af de andre ansøgere i disse ting, og så blev de simpelthen bare ikke ansat som lærlinge.


Firmaet skovler penge ind og udvides hele tiden, uanset om der er håndværkerfradrag eller ej. De mærker intet til nogen kriser, og chefen som jeg har mødt, insisterer på, at det er fordi han sælger godt håndværk "med respekt". Når jeg læser jeres beskrivelser, tænker jeg, at han har fundet et hul i markedet, som han nu tjener gode penge på at udfylde. :P

Sådan tror jeg nu mange firmaer er. Mik kæreste arbejder i et af Århus' største tømrerfirmaer og der får de også at vide at man bare har at opføre sig ordenligt :D
Til gengæld har nogle af lederne på byggrpladserne så ikke styr på en skid, hvilket gør de ikke kan overholde tidsplanen og dermed har brugt for mange penge :rulle:
Så hvis man er utilfreds med en håndværker der er langsom eller ikke kan overholde tidsplanen, så er det ofte fordi nærmeste lede er uduelig. De fleste håndværkere med respekt for deres fag går op i at tingene bliver gjort ordenligt. Et dårligt stykke arbejde er også utilfredsstillende for håndværkeren.

Mht de krus og den enorme forsinkelse, så ville jeg ikke gide betale fuld pris for arbejdet! No way. Og det synes jeg faktisk heller ikke han kan forlange at I gør.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf lillebjoern » 2. sep 2015, 13:48

Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf lillebjoern » 2. sep 2015, 13:49

Pixie88 skrev:Mht de krus og den enorme forsinkelse, så ville jeg ikke gide betale fuld pris for arbejdet! No way. Og det synes jeg faktisk heller ikke han kan forlange at I gør.


Det er jeg glad for, at du siger. Jeg følte mig nemlig sådan lidt, "arh, kan jeg det?", men selvfølgelig kan jeg det, og jeg tror egentlig ikke han vil brokke sig over det. Han ved jo det med de krus, så mon ikke han bare springer let og elegant hen over den detalje. ;)
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. sep 2015, 14:39

lillebjoern skrev:
DetSorteCirkus skrev:
lillebjoern skrev:
DetSorteCirkus skrev:Krusene er i øvrigt stadig på lager :)
http://www.inspiration.dk/koekken-og-el ... kaerlighed

Her endda til en god pris: http://www.skiftselv.dk/kopper-krus-gla ... cwodurwCvw



What!!!! Jaaa, det er det lyserøde! Magasin sagde de ikke førte dem længere. Åh hvor skønt. Det andet krus er et jubilæumskrus, som ikke føres længere, men in worst case kan jeg jo købe et andet. TAK! :kys:


Godt at du kunne bruge linket :)

Hvilket år er jubilæumskruset fra?


Det er det grønne her. Har igen fået at vide de ikke fører det længere, men kan være jeg bare er naiv - forhåbentlig!
http://www.bahne.dk/mumi-jubilaeumskrus.html


Du kan godt få dit krus igen. Det er dog dyrt.

Uden briller: http://www.scandinaviandesigncenter.dk/ ... 00+%C3%A5r

Med briller:
http://www.dba.dk/porcelaen-mumi-jubila ... 008843574/
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf Aima » 2. sep 2015, 16:14

lillebjoern skrev:Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.


Men er det normalt at man bare lader håndværkere, man ikke kender, komme og gå i sit private hjem, når man ikke er hjemme? Jeg spørger ikke for at være sådan bagklogsirriterende, men fordi det undrer mig.

Jeg har kun skulle tage stilling til håndværkere i min virksomhed, og der er alt videoovervåget, men skulle jeg bruge håndværkere i mit private hjem og jeg ikke havde mulighed for at være hjemme, ville jeg klart tage nogle forbehold inden, og låse af til soveværelse, hvor mine smykker er opbevaret og den slags.

Krus ville jeg dog aldrig tænke over, men jeg ville så nok have klaget, også over det med tiden, for længst. Det der med at det var en bekendts bror ville overhovedet ikke afholde mig fra at skabe mig, der er jo stadig tale om en bestilt ydelse der kræves betaling for og ikke en vennetjeneste.

Og fandme nej om jeg gad have håndværkergrej liggende til midlertidig opbevaring, jeg synes godt nok det hele lyder uprofessionelt. Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed? Har han ikke en chef?
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. sep 2015, 16:21

Aima skrev:
lillebjoern skrev:Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.


Men er det normalt at man bare lader håndværkere, man ikke kender, komme og gå i sit private hjem, når man ikke er hjemme? Jeg spørger ikke for at være sådan bagklogsirriterende, men fordi det undrer mig.

Jeg har kun skulle tage stilling til håndværkere i min virksomhed, og der er alt videoovervåget, men skulle jeg bruge håndværkere i mit private hjem og jeg ikke havde mulighed for at være hjemme, ville jeg klart tage nogle forbehold inden, og låse af til soveværelse, hvor mine smykker er opbevaret og den slags.

Krus ville jeg dog aldrig tænke over, men jeg ville så nok have klaget, også over det med tiden, for længst. Det der med at det var en bekendts bror ville overhovedet ikke afholde mig fra at skabe mig, der er jo stadig tale om en bestilt ydelse der kræves betaling for og ikke en vennetjeneste.

Og fandme nej om jeg gad have håndværkergrej liggende til midlertidig opbevaring, jeg synes godt nok det hele lyder uprofessionelt. Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed? Har han ikke en chef?


Nu så jeg lige det med pengene i postkassen. Jeg ved ikke, om jeg lægger for meget i det, men er der tale om sort arbejde?
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf lillebjoern » 2. sep 2015, 16:21

Aima skrev:
lillebjoern skrev:Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.


Men er det normalt at man bare lader håndværkere, man ikke kender, komme og gå i sit private hjem, når man ikke er hjemme? Jeg spørger ikke for at være sådan bagklogsirriterende, men fordi det undrer mig.

Jeg har kun skulle tage stilling til håndværkere i min virksomhed, og der er alt videoovervåget, men skulle jeg bruge håndværkere i mit private hjem og jeg ikke havde mulighed for at være hjemme, ville jeg klart tage nogle forbehold inden, og låse af til soveværelse, hvor mine smykker er opbevaret og den slags.

Krus ville jeg dog aldrig tænke over, men jeg ville så nok have klaget, også over det med tiden, for længst. Det der med at det var en bekendts bror ville overhovedet ikke afholde mig fra at skabe mig, der er jo stadig tale om en bestilt ydelse der kræves betaling for og ikke en vennetjeneste.

Og fandme nej om jeg gad have håndværkergrej liggende til midlertidig opbevaring, jeg synes godt nok det hele lyder uprofessionelt. Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed? Har han ikke en chef?


Nja, det er lidt indviklet. Han arbejder for en virksomhed, men laver selvstændige opgaver i virksomheden, hvis man kan sige det sådan. Så han arbejder ikke under nogen, og det fik jeg også at vide. Men jeg har bare ikke lås til soveværelse, mv. - og jeg tænker jo netop at når det er en, jeg kender, at der ikke ville blive taget noget/fjernet noget, for så ville jeg jo kende ham, hans navn, osv. Men ak. Jeg har selvfølgelig gemt dyre, dyre ting af vejen, men altså, almindeligt inventar kan man jo ikke rigtig gemme væk.

Og ja, det er da sådan ret normalt, tror jeg. De sliber jo, bl.a. og det larmer ad helvede til, og jeg bor i en lille to-værelses, så det ville slet ikke gå. Man lader jo også varmemestre o. lign., komme ind og måle, når man ikke er hjemme.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf lillebjoern » 2. sep 2015, 16:27

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:
lillebjoern skrev:Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.


Men er det normalt at man bare lader håndværkere, man ikke kender, komme og gå i sit private hjem, når man ikke er hjemme? Jeg spørger ikke for at være sådan bagklogsirriterende, men fordi det undrer mig.

Jeg har kun skulle tage stilling til håndværkere i min virksomhed, og der er alt videoovervåget, men skulle jeg bruge håndværkere i mit private hjem og jeg ikke havde mulighed for at være hjemme, ville jeg klart tage nogle forbehold inden, og låse af til soveværelse, hvor mine smykker er opbevaret og den slags.

Krus ville jeg dog aldrig tænke over, men jeg ville så nok have klaget, også over det med tiden, for længst. Det der med at det var en bekendts bror ville overhovedet ikke afholde mig fra at skabe mig, der er jo stadig tale om en bestilt ydelse der kræves betaling for og ikke en vennetjeneste.

Og fandme nej om jeg gad have håndværkergrej liggende til midlertidig opbevaring, jeg synes godt nok det hele lyder uprofessionelt. Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed? Har han ikke en chef?


Nu så jeg lige det med pengene i postkassen. Jeg ved ikke, om jeg lægger for meget i det, men er der tale om sort arbejde?


Nej, han har givet mig sådan en fyld-ud formular, hvor beløbet skal stå på og så udfylder jeg den og så ordner han det i virksomheden. Kan godt se det er kringlet formuleret. :)

Og til det med kruset, så ja, havde godt set det, men det er udelukket til den pris lige nu. Men mange tak for research, jeg er åbenbart ret skidt til det :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: En maler og nogle krus

Indlægaf Zombie » 3. sep 2015, 08:55

lillebjoern skrev:Og hvor går grænsen i øvrigt? Nu var jeg heldig at det var krus, som ikke var kanondyre, og som jeg (i hvert fald det ene) kan skaffe igen. Men er det så også bare fjong hvis han havde taget et dyrt smykke, kontanter eller tøj/parfumer? Man kan jo ikke bevise det, hvis han har solgt det videre eller har ødelagt det og skilt sig af med det. Hvis der ikke er nogen lovgivning på det område skal der i hvert fald meget til, før jeg inviterer en håndværker ind i mit hjem igen.


Der er en god lovning på området, problemet er at løfte bevisbyrden. Det er ord mod ord.
1
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"