Hvad sker der, når man dør?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Elvispop » 5. jun 2016, 21:03

Jeg stopper med at eksistere, thats it.
Jeg skal ikke "hjem til gud" for han har ikke skabt mig, det har min far og mor.

Dog siger min spiritistiske side noget andet.
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 5. jun 2016, 21:25

Urtekussen skrev:Det er der jo ingen, som kan vide, men hvad tror I?


At der er lukket og slukket. Kroppen dekomponerer og "jeg'et" er væk samme sekund, som hjernen dør, eftersom det i bund og grund bare er kemiske processer i hjernen. Intet efterliv, ingen reinkarnation, intet himmel eller helvede, ingen spøgerier - nada!

Og det har jeg det helt fint med!

Det eneste der kan irritere mig er, at hvis jeg har ret i mine antagelser, så vil jeg aldrig kunne sige "hvad sagde jeg!" til dem, der tror at vi ryger i himlen eller helvedet. Hvorimod hvis de har ret i deres antagelser, så vil de kunne gøre det.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf paint » 5. jun 2016, 21:45

gnostic skrev:1. Forkert. Vi har kvantemekanikken. Iflg. kvantemekanikken som er ret så gennemtestet, så kan "noget" opstå spontant ud af ingenting. Faktisk ville det være underligt hvis det ikke gjorde. Det hedder kvantefluktuationer. Det forekommer også i 100 % vacuum, hvormed intet er 100 % vacuum alligevel. Der opstår stadigvæk konstant virtuelle partikler, som forsvinder igen kort tid efter. Universet er opstået på samme måde. I princippet vil der kunne opstå et nyt univers i vores, og ødelægge det eksisterende, på et vilkårligt tidspunkt.


Kvantemekanikken eller kvantefysikken, beskriver stofs opførsel på atomart niveau. Der er så vidt jeg ved ingen som endnu har sagt at hele vores fysiske univers, fungerer på eller efter samme principper på alle planer, som på kvantefysisk niveau.


Som bekendt, kan 'ting' være både bølger og partikler, på én gang, i kvantefysikken og tilmed være to steder på samme tid. Hvad nu hvis den energiform som hjernen producerer og som vi kender under navnet 'bevidsthed', fungerer efter kvantefysiske principper og dermed kan være to steder på én gang? Eller eksistere som to (eller flere) forskellige energiformer?

Du skriver også, i et indlæg, at man bevisligt kan påvise at hjernen kun kan eksistere nogle få sekunder, efter kroppens død. Men hvad er et par sekunder, eller hvad er tid i det hele taget? Som du sikkert også ved, kan gravitationsbølger eller gravitation i det hele taget, påvirke rumtiden og dermed tid generelt. Dvs. tid er ikke en fast størrelse. Den er relativ. F.eks vil tiden i eller ved et sort hul, nærmest ikke eksistere (hvis overhovedet) pga. de særlige gravitationsforhold tæt ved eller i sorte huller.

Dvs. at bare ét af de sekunder du mener at kroppen kan holde liv i hjernen og dermed bevidstheden, i teorien kan vare en evighed (en oplevet evighed) . ('close-clock – far-clock')

http://hubblesite.org/explore_astronomy ... 3_q15.html
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jun 2016, 21:52

paint skrev:
gnostic skrev:1. Forkert. Vi har kvantemekanikken. Iflg. kvantemekanikken som er ret så gennemtestet, så kan "noget" opstå spontant ud af ingenting. Faktisk ville det være underligt hvis det ikke gjorde. Det hedder kvantefluktuationer. Det forekommer også i 100 % vacuum, hvormed intet er 100 % vacuum alligevel. Der opstår stadigvæk konstant virtuelle partikler, som forsvinder igen kort tid efter. Universet er opstået på samme måde. I princippet vil der kunne opstå et nyt univers i vores, og ødelægge det eksisterende, på et vilkårligt tidspunkt.


Kvantemekanikken eller kvantefysikken, beskriver stofs opførsel på atomart niveau. Der er så vidt jeg ved ingen som endnu har sagt at hele vores fysiske univers, fungerer på eller efter samme principper på alle planer, som på kvantefysisk niveau.


Som bekendt, kan 'ting' være både bølger og partikler, på én gang, i kvantefysikken og tilmed være to steder på samme tid. Hvad nu hvis den energiform som hjernen producerer og som vi kender under navnet 'bevidsthed', fungerer efter kvantefysiske principper og dermed kan være to steder på én gang? Eller eksistere som to (eller flere) forskellige energiformer?

Du skriver også, i et indlæg, at man bevisligt kan påvise at hjernen kun kan eksistere nogle få sekunder, efter kroppens død. Men hvad er et par sekunder, eller hvad er tid i det hele taget? Som du sikkert også ved, kan gravitationsbølger eller gravitation i det hele taget, påvirke rumtiden og dermed tid generelt. Dvs. tid er ikke en fast størrelse. Den er relativ. F.eks vil tiden i eller ved et sort hul, nærmest ikke eksistere (hvis overhovedet) pga. de særlige gravitationsforhold tæt ved eller i sorte huller.

Dvs. at bare ét af de sekunder du mener at kroppen kan holde liv i hjernen og dermed bevidstheden, i teorien kan vare en evighed (en oplevet evighed) . ('close-clock – far-clock')

http://hubblesite.org/explore_astronomy ... 3_q15.html


Jep.

Det er ret uopdyrket tærren at lede efter kvantefysiske ting i biologien. Vel nok fordi kvantemekanik er ekstremt svært, og biologerne ikke kan det.

Der sku være kvantemenasik i øjnene på nogen trækfugle og måske også i vores næser. Men der må da næsten være i hjernen også.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Animi » 5. jun 2016, 22:42

Jeg tror på at vi har en sjæl, der lever videre efter at kroppen er død.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25613

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Delfin » 6. jun 2016, 01:28

gnostic skrev:
Paris Love skrev:
gnostic skrev:
Paris Love skrev:Jeg har ikke noget svar.

Jeg er videnskabeligt anlagt og ved hvad der sker med kroppen. Om der sker noget med sjælen, hvis vi har en, har jeg ikke fantasi til at forestille mig.
Jeg har et godt liv og vil da gerne møde dem der er døde igen, men det er nok én af de ting man skal have prøvet for at finde svar på ;)


Hvis du er videnskabeligt anlagt hvad angår hvad der sker med kroppen, bør du også vide, at du ikke kan møde de døde igen.

For det første er deres krop inkl. hjerne, rådnet op eller brændt. Det alene burde give svar på spørgsmålet "kan jeg møde dem igen".

For det andet, da deres "jeg" og dermed deres personlighed, var en del af deres hjerne, som nu er væk, vil deres "jeg" og dermed personlighed, også være væk. For altid. Og uden gensyn.

Derfor nævner jeg "sjælen", hvis vi har en.

Jeg har aldrig prøvet at være død og af gode grunde VED jeg derfor ikke hvad der sker.
Det ved ingen for det kræver at man rent faktisk har været rigtig død og ikke er blevet genoplivet igen.
Du ved sådan rigtig død og begravet/brændt/doneret til videnskaben.

Dit gæt er ligeså godt som mit gæt. Så jeg vil sætte pris på at du ikke fortæller mig hvad jeg bør vide. Tak!


Du kan ikke vide noget om døden når du er død.
For "viden" indebærer man kan opsamle informationer fra det omkringliggende, hvilket en død person ikke kan.

Derimod ved de levende der konstaterer døden hos et menneske, præcis hvad der sker. Jeg gætter ikke. Jeg henviser til videnskaben.
At du ikke kan lide den videnskabelige sandhed, er jeg sådan set ret så ligeglad med.


Du ved lige præcis kun det, som videnskaben har opdaget indtil nu. Jeg har flere gange konstateret døden hos et menneske, og jeg kan se fraværet af liv, men jeg kan da ikke se, om der findes en sjæl, som ikke har noget med hjerneaktivitet at gøre, og som eksisterer udenfor kroppen, og det kan videnskaben jo sådan set heller ikke. Måske har de bare ikke fundet de rigtige målemetoder endnu ...
2
14 11 14
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf HerErJeg » 6. jun 2016, 04:53

Jeg tror absolut der sker noget. Hvis det bare var en krampetrækning i hjernen som giver en sidste oplevelse, så undrer det mig, at rigtig mange nærdødsoplevelser er så enslydende.
Jeg har også læst nærdødsoplevelser fra nogle af dem der angiveligt kommer i helvede, det kan faktisk være noget skræmmende beskrevet. Meget mere detaljeret end den lange hvide tunnel og mødet med andre sjæle.
Mange har jo ikke været troende, så hvorfor skulle en oplevelse med Himmel og Helvede være det sidste de oplever, hvis det aldrig har fyldt i tankerne i deres liv?
Hvis hjernen bare kollapser til sidst, burde den allersidste erindring ikke være mere tilfældig?
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Karkluden » 6. jun 2016, 05:50

Og er det så vigtigt om vi der tror på Gud og Himlen har RET eller videnskabelige lige dér?
For mig er det en tro. Den giver mig ro og styrke til at slippe den dødsangst, jeg ellers har båret rundt på i mange år. Noget INGEN psykologer eller psykiatere kunne klare med naturvidenskab og evidensbaserede samtalestrategier. Så er det vel egentlig helt ligegyldigt, om jeg har ret. Når nu det bringer mit liv så meget ro og overskud at tro på det.

Jeg formår udmærket at arbejde endog særdeles naturvidenskabeligt og evidensbaseret i mit arbejde, og jeg presser aldrig min egen tro ned over andre. Den er for mig personligt.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Annione » 6. jun 2016, 06:30

Tja. I bund og grund tror jeg der er lukket og slukket.
Men jeg har lovet min kæreste, at hvis de kyler min aske i havet, og giver mig en sten ved vandet, så kommer jeg og lytter, hvis nogen vil snakke med mig.
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 07:17

gnostic skrev:
Og videnskaben har vel modbevist at der findes en sjæl. Fordi videnskaben kan påvise, at tanker, følelser mm. sidder i hjernen. Når hjernen ikke fungerer mere, er der derfor ingen tanker, følelser mm.


Videnskaben, som du omtaler det, kan udelukkende påvise målbare fænomener, med de til rådighed stående midler – ikke mere. Og de 'til rådighed stående midler', er baseret på det man tror/mener eller har observeret. Det vil i korthed sige, at man er nødt til at have en viden eller en formodning om, hvad man vil påvise før man vil søge at måle eller påvise noget
Det man ikke har viden eller formodning om, leder man i sagens natur ikke efter.

Det ville sikkert forbløffe dig, hvor lidt man egentlig ved om den menneskelige hjerne. Det er yderst begrænset og meget af det er endda baseret på rent gætteri.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Elvispop » 6. jun 2016, 08:03

Hold nu op mand..
Det er ikke en videnskabstråd..
I diskuterer jo ikke trådens emne mere, i råber bare om kap, for at få ret.
2
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf icelady » 6. jun 2016, 08:41

Lige i dette spørgsmål giver jeg ikke meget for videnskab; den kan ikke måle noget når man er død og da slet ikke en så umålbar størrelse som sjælen.

Jeg håber lidt at når det er slut, ja så er det slut. Så lever kun minderne hos de efterladte. Ingen genfødsel, reinkarnation, eller himmel/helvede. Bare slut.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf paint » 6. jun 2016, 15:17

gnostic skrev:
At meget er gæt, teorier osv. gør ikke videnskaben dårligere af den grund eller endog ligestillet med troen på en sjæl. For der er det særlige ved videnskaben, at den søger at påvise eller afvise sammenhænge gennem den videnskabelige metode til forskel fra de ikke-videnskabelige metoder som illustreret med Lars Løkke Rasmussens humoristiske graf som påviser at der er flere solskinstimer i hans tid, end i Anker Jørgens tid (det skete under afslutningsdebatten). Det var humor og intet andet, men samme uvidenskabelige metoder bliver brugt i andre sammenhænge af religiøse og folkelige i dybeste alvor, og det skal man tage sig i agt for.

Troen på en sjæl er latterlig, til forskel fra en videnskabelig teori om et eller andet andet. For videnskabelige teorier om et eller andet, er altid velunderbygget, til forskel fra troen på en sjæl eller spøgelser eller den slags.

Jeg er selv religiøs på min egen måde, jeg er ikke ateist. Jeg afviser heller ikke guder. Men jeg mener at disse ting skal adskilles fra videnskaben, på en sådan måde, at videnskaben sætter grænserne for den religiøse udfoldelse, forstået således at religiøs lære, skal give mening - også videnskabeligt. En gud har kun de evner, som videnskaben sætter rammerne for.


Jeg forstår godt dit synspunkt, tror jeg nok. Men lige den om at videnskaben sætter rammerne for en gud, er jeg lidt i tvivl om, hvordan skal forstås?

Taler du om en gud som bygger på naturvidenskabelige principper og fungerer inden for rammerne af dette? Dét lyder (delvist) som noget i retning af 'Christian Science-bevægelsen' ”Helligånden er den guddommelige videnskab.” https://da.wikipedia.org/wiki/Christian_Science

Normalt, består det klassiske dilemma i modsætningen mellem en Gud og videnskab. Netop derfor opstod der i starten af det 20 århundrede, den såkaldte 'Åndsvidenskab' a la 'Antroposofi' (Teosofi) og den hjemlige Martinus-bevægelse som mente at man godt kunne nærme sig det metafysiske med en metodisk tilgang, baseret på observationer etc. som dog ikke kunne sammenlignes med klassisk materiel videnskab.

Hvis ikke ovenstående, kan jeg ikke umiddelbart se, hvad du mener med 'gud og videnskab'?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf fisken80 » 6. jun 2016, 17:45

Ak ja: "Klogest er den, der véd, hvad han ikke ved"
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Hvad sker der, når man dør?

Indlægaf Myresluger » 6. jun 2016, 18:55

Jeg er meget naturvidenskabeligt anlagt. Alligevel tror jeg ikke at det er game over når vi dør. Det skyldes forskellige oplevelser jeg har haft gennem tiden bla. Med at kende steder man ikke har været før.

Det vigtige i denne tråd er ordet TROR - nej, der er ingen der ved det og kan fortælle om det.. Jeg ved dog at der udføres videnskabelige forsøg med nærdødsoplevelser og ud af kroppen oplevelser, så vidt jeg ved er der endnu ingen resultat.
0

Tilbage til "Livets forhold"